Waterstoftankstation op Automotive Campus
Vanaf vanmiddag heeft de Automotive Campus een waterstoftankstation, De eerste tankbeurt is inmiddels een feit. Het tankstation biedt de waterstof aan bij een druk van 350 bar, waarbij nieuwe prototypes van een waterstofbus en -vuilniswagen uitgebreid worden getest. Binnen enkele maanden wordt de druk aan de pomp opgevoerd tot 700 bar, waarmee het station ook geschikt wordt voor toekomstige personenauto’s op waterstof.
Helmond is 1 van de 4 steden in Nederland die een waterstoftankstation krijgt. In april werd dat door staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aangekondigd. Voertuigen die op waterstof rijden, stoten geen koolstofdioxide (CO2) uit en hebben een stille motor. Vorig jaar werd een motie van Berry Smits en Gaby van den Waardenburg van SDOH-D66-HB daarover overgenomen door het college van B&W. In die motie vroegen zij om te onderzoeken of er een dergelijk waterstoftankstation in onze stad zou kunnen komen.
Het nieuwe station is eigendom van WaterstofNet (een Vlaams- Zuidnederlandse samenwerkingsorganisatie voor de ontwikkeling van waterstof). Ballast Nedam en het Vlaamse Hydrogenics bouwden het nieuwe tankstation dat Ballast Nedam de komende 2 jaar zal onderhouden.
AutomotiveCampus NL is blij met de komst van het tankstation. ‘Vanwege de aanwezige kennis en bedrijvigheid is het een perfecte locatie voor dit station en wordt de campus alleen maar aantrekkelijker voor bedrijven die zich bezighouden met waterstoftechnologie’, stelt Fred Welschen, directeur AutomotiveNl.
Voor het Brabantse VDL Bus & Coach draagt het station bij aan de ontwikkeling van een bus die perspectief biedt om een stuk goedkoper te zijn dan de huidige brandstofcelbussen. ‘Om waterstof voor een brede markt aantrekkelijk te maken is het zaak dat de kostprijs van een dergelijk voertuig en de brandstofkosten omlaag gaan’, aldus manager public transport Alex de Jong.