Elkerliek sinds vrijdag volledig digitaal
Het Elkerliek ziekenhuis werkt sinds vrijdag volledig digitaal. Dat betekent dat het ziekenhuis geen papieren medische dossiers meer gebruikt. Alle patiëntgegevens worden geregistreerd in het nieuwe elektronisch patiëntendossier (EPD).
Een ingrijpende verandering voor het ziekenhuis en haar medewerkers. Van tientallen verschillende computerprogramma’s is nu overgestapt naar 1 totaalsysteem. Het nieuwe EPD vergde een investering van 33 miljoen euro. Jean-Pierre van Beers, lid Raad van Bestuur, ziet veel voordelen. “We hoeven bijvoorbeeld nooit meer te slepen met papieren dossiers. Iedereen heeft via het EPD direct toegang tot actuele, belangrijke gegevens. Een grote stap vooruit.”
Een specialist, verpleegkundige of andere zorgverlener zet patiëntgegevens tijdens een spreekuur of gedurende een opname direct in de computer. Labuitslagen, medicatiegegevens en uitslagen van een echo of een scan staan hierdoor meteen in het EPD. De huisarts of zorgverlener van het Elkerliek, met de juiste bevoegdheid, kan altijd de meest actuele en volledige medische gegevens inzien.
Internist Paul Ackermans is ook blij met het nieuwe EPD. “Als medisch specialisten kunnen we nu makkelijker gegevens inzien en delen. Er is 1 EPD waaraan ik snel digitaal informatie kan toevoegen en de informatie kan inzien die mijn collega’s hebben toegevoegd. Ongeacht op welke locatie mijn collega’s werken. We zijn beter geïnformeerd en het contact tussen de behandelaars verloopt veel directer.”
12 reacties:
Mooi systeem maar wat als het systeem plat ligt?
jah erg veel werk voor het personeel dokters e.d was goed te merken vanmorgen
Hoop dat dat systeem goed beveiligd is dan!
Word nog wat als er storing is.
Ja, dat hebben we gemerkt.
Duur softwarepakketje, pff en je ziet het er niet vanaf… met die lelijke GUI
Maargoed als het maar werkt zullen we maar zeggen.
http://www.chipsoft.nl/oplossingen/84
En als ik geen EPD heb en wil, maar moet toch naar het ziekenhuis?
@Twan op woensdag 11 november 2015 om 10:46:
Is het EPD van het Elkerliek ziekenhuis hetzelfde als het landelijke EPD waar enige jaren geleden over gesproken werd? Destijds stond ik er ook huiverig tegenover, maar de laatste keer dat ik bij de huisarts was, legde die uit dat het EPD geen centraal dossier is, maar een verbindende laag bovenop de afzonderlijke dossiers van afzonderlijke artsen.
De vertrouwelijke gegevens die de huisarts over mij heeft, blijven op haar eigen computer staan en komen nergens anders terecht. Maar mocht ik ooit door bijvoorbeeld een ongeval in het ziekenhuis belanden, dan kan het ziekenhuis wel verbinding maken met de computer van mijn huisarts en gegevens inzien. De huisarts krijgt dan bericht dat er gegevens zijn opgevraagd, over welke patient, door welke arts, en wanneer. Het is dus niet zo dat het EPD voor elke arts (of zelfs niet-arts) de deur openzet om willekeurig in patientendossiers te neuzen.
Bij het EPD van het Elkerliek ziekenhuis stel ik me iets dergelijks voor. Misschien is het gewoon het landelijke EPD, of misschien is het alleen een koppeling van de dossiers van de diverse specialisten binnen het ziekenhuis. In alle gevallen is het volgens mij alleen maar een efficiëntere manier van uitwisselen van gegevens die de artsen toch al (met reden) over je uitwisselen.
Voor wat betreft het EPD waar mijn huisarts aan meedoet: zij vroeg mij expliciet om toestemming om mijn gegevens op deze manier aan collega’s beschikbaar te stellen. Op grond van haar uitleg heb ik inderdaad toestemming gegeven, maar ik had ook kunnen weigeren. In dat geval zouden mijn gegevens volgens dezelfde protocollen door bijvoorbeeld het ziekenhuis opvraagbaar zijn als voor de invoering van het EPD.
Ja hebben we nu al 2x gemerkt vrijdag 4,5 uur Elkerliek gezeten en gister 2 uur pfff
Het loop helemaal fout met de nieuwe automatisering. Iedereen wordt er gek van en alles duurt en duurt, dit is een ramp die alleen maar groter wordt 🙁 🙁
Elkerliek is tevreden over implementatie elektronisch patiëntendossier
Naar aanleiding van de 2 bovenstaande reacties en enkele andere ervaringen dat het niet helemaal lekker zou lopen bij de implementatie van het nieuwe elektronisch patiëntendossier (EPD), belden we het Elkerliek.
De woordvoerster liet weten heel tevreden te zijn over de gang van zaken sinds vrijdag. Dat er zich kleine problemen zouden voordoen was verwacht. Dat is bij zo’n groot automatiseringsproces onvermijdelijkheid. Hoe goed de voorbereidingen en de medewerkers ook getraind zijn, er zouden relatief kleine aanloopproblemen ontstaan. Sommige medewerkers achter het beeldscherm moeten na 20 jaar begrijpelijkerwijs wennen aan de nieuwe manier van werken.
Hoe dan ook, de woordvoerster liet nadrukkelijk weten dat ze het vervelend vindt dat patiënten van het ziekenhuis soms overlast hebben.
Vandaag geweest.Helaas alles liep behoorlijk uit. Dus niet geholpen en een nieuwe afspraak gekregen. Tja had al eerder een afspraak die ook was afgezegd i.v.m. de invoering van dit systeem.
Over twee weken mag ik het weer proberen.Drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen en hopelijk heeft het Elkerliek het dan welvoor elkaar.