Geen huur meer voor BSO-gebruik scholen
iMet ingang van dit schooljaar hoeven kinderopvangorganisaties geen huur meer te betalen voor buitenschoolse opvang (BSO) in onderwijsruimten. Voorheen inde de gemeente (via het betreffende schoolbestuur) die kosten wel. Dit besluit kost Helmond 30.000 tot 40.000 euro per jaar, geld dat ging naar het potje onderwijshuisvesting. Wordt er bij een school echter een extra lokaal gebouwd voor BSO, dan moet er wél worden betaald omdat die kosten dan specifiek voor BSO werden gemaakt.
Aanleiding voor dit besluit van B&W is de rechtsgang tussen de gemeente Helmond en QliQ Primair Onderwijs. Sinds 2006 stelde de Dierdonkschool (behorende bij QliQ) leegstaande lokalen beschikbaar aan Up to Four, een commerciële kinderopvangorganisatie, voor buitenschoolse opvang. In tegenstelling tot QliQ vond de gemeente dat daarvoor huur moest worden betaald. Het juridisch geschil dat daarna volgde werd ook in hoger beroep door de gemeente verloren. Want daaruit bleek dat de gemeente alleen huur mag vragen als zij kan aantonen dat sprake is van inkomstenderving of hogere lasten als gevolg van verhuur aan BSO. Dat kon de gemeente niet met als gevolg dat QliQ een bedrag van 7.447 euro voor de periode van augustus 2007 tot en met maart 2009 niet hoeft te betalen.
Voor de andere Helmondse schoolbesturen en de andere schooljaren tot en met 2013-2014 geldt deze uitspraak van de rechter niet. De gemeente hoeft aan hen niets terug te betalen. Zij hadden namelijk geen bezwaar ingediend tegen die huur waarmee de rechtmatigheid daarvan vaststaat.
Maar de gemeente heeft per 1 januari 2015 ook een meevaller. Vanaf die datum worden schoolbesturen zelf verantwoordelijk voor het totale onderhoud van de schoolgebouwen. Uitgaven voor onderhoud zijn er dus niet meer. De gemeente blijft wel verantwoordelijk voor nieuwbouw en uitbreiding. Op basis van de leerlingenprognoses is de verwachting dat tot 2020 geen nieuwbouw en/of uitbreiding noodzakelijk is. De noodzaak voor het innen van de huur vermindert daardoor. Ook levert het een administratieve besparing op.