6reacties

JSF op vliegdekschip via Helmondse haak

Dankzij een Helmondse haak landde maandag een JST voor het eerst op een vliegdekschip, zie de video onderaan. Volgens de website van de Amerikaanse marine is met deze succesvolle landing voor de westkust van de Verenigde Staten luchtvaartgeschiedenis geschreven.
Bij het JSF-project (geschatte kosten in april 318 miljard euro) bleek het landen op een vliegdekschip 1 van de 5 grootste problemen te zijn. Het Helmondse Fokker Landing Gear was maar liefst 9 jaar bezig met de ontwikkeling van deze landingshaak voor de F-35 Lightning II (zoals de JSF tegenwoordig heet). Er wordt nu zo’n 2 weken getest, daarna krijgt de haak (als het goed is) over een jaar de felbegeerde ‘full qualification’.
De landingshaak (ook wel vanghaak genoemd) zorgde ervoor dat het toestel met een snelheid van 241 km/u in 2 seconden stilstond op het Amerikaanse vliegdekschip. De enorme krachten die daarbij vrijkomen, vragen het uiterste van het materiaal. Als 1 van de oneindig veel testen bij Fokker werd met de haak een gewicht opgetild dat gelijk staat aan een Boeing 747.
Niet alleen de haak, maar ook de bekabeling en luiken van de Joint Strike Fighters worden gemaakt bij Fokker Landing Gear dat sinds 2008 in Helmond is gevestigd. Bij dit bedrijf werken in totaal zo’n 250 mensen in het fabriekspand aan de Grasbeemd op het industrieterrein.