Nieuw gebouw kindcentrum Mondomijn
Gisteren opende wethouder Frans Stienen officieel de nieuwe locatie van integraal kindcentrum Mondomijn in Brandevoort. Dit nieuwe gebouw heeft iets weg van een lange boerderij met een grote schuur. Deze nieuwbouw kreeg dit kindcentrum bij hun 5-jarig bestaan. We zijn “Trotserdantrots vandaag!” liet het kindcentrum gisteren via Twitter weten. Maandag 3 november hadden de leerlingen van deze basisschool er al hun eerste lesdag.
Dit is het eerste gebouw in het nieuwe wijkdeel Brandevoort-Liverdonk. De architectuur in dit wijkdeel lijkt op die van Stepekolk en het Limburgse Thorn, een boerderijstijl met witgeschilderd metselwerk. In oktober vorig jaar werd officieel met de bouw gestart.
De nieuwbouw sluit aan bij de eigen werkwijze van dit integrale kindcentrum. Bij het ontwerp stonden kinderen centraal. Dat leverde een omgeving op waarin je nauwelijks de school of opvang van vroeger herkent. In het gebouw worden ruimtes de hele dag gebruikt. De schotten tussen onderwijs en opvang zijn letterlijk weggehaald. Zo zijn er geen klassen en lokalen maar ‘Domijnen’. Dat is een groep ruimten waar een bepaalde leeftijdsgroep verblijft voor ontspanning, instructies en leren. Ook heeft elk ‘Domijn’ zijn eigen creatieve ruimte, sanitaire voorzieningen en beweegruimte. Naast die Domijnen beschikt Mondomijn over een kunstwerkplaats, een muziekatelier, een grote leefkeuken, een laboratorium, een plantenkas en een grote buitenruimte waar kan worden gespeeld.
Bij Mondomijn werkt 1 team vanuit 1 gezamenlijke visie en plan aan de ontwikkeling van de kinderen. Elk kind krijgt maatwerk qua leerstof, leertijd en leerstijl waardoor talenten optimaal tot zijn recht kunnen komen. Onderwijswethouder Margreet de Leeuw: “Kindcentrum Mondomijn biedt een heel vernieuwende vorm van onderwijs aan een grote groep kinderen. Dat is uniek in Helmond. En vanaf nu dus in een prachtige, nieuwe en inspirerende leeromgeving. Wederom een aanwinst voor onze stad!” Mondomijn wordt in het land door veel professionals als het voorbeeld voor de toekomst gezien.
5 reacties:
Ik blijf het vreemd en onnatuurlijk vinden. Je hebt kinderen om ze ZELF op te voeden en niet om ze s’avonds weer af te halen… Wat de overheid, instanties en scholen je ook wijs proberen te maken, ze hebben uiteindelijk alleen financieel belang bij het opvoeden van jouw kinderen.
Wij blijven ervoor kiezen dat er altijd één ouder thuis is totdat ze oud genoeg zijn.
Niks geen KDV, BDO of Brede School, etc. soms opa en oma, that’s it.
En dat zouden er meer moeten doen, het leven draait niet om werken maar om je leven en kinderen. Ik geloof heus wel dat ze bij deze organisaties je kind kunnen opvoeden maar één ding kunnen ze je kind nooit leren: Hoe een goed rolmodel te zijn voor je kinderen, genaamd ouderschap.
Ben benieuwd Patrick of je dat kunt realiseren: een goed rolmodel te zijn. Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar wat denk je als ze (gaan) puberen? Misschien blijft er van je opvoeding niets heel. Misschien trekken ze hun eigen plan en gaan ze al snel hun eigen weg bewandelen. Misschien ga je later jezelf afvragen wat je fout hebt gedaan! Want dat kan ook, uiteraard!
Wij leren ze dat familie het belangrijkste is.
Maar dat is de onderliggende kwestie he, zijn ouders volgens de overheid nog wel geschikt als ouder? “de overheid kan dat toch véél beter” kinderen opvoeden… En hoe doe je dat? Langzaamaan doormiddel van o.a. brede scholen.
Denk jij dat ook wat de overheid denkt? Ik heb meerdere jaren in het voortgezet onderwijs gezeten en weet van zeer nabij dat het woord opvoeding niet in het woordenboek van veel (ik durf gerust te stellen, de meeste) pubers is opgenomen. Respect en dergelijke: vergeet het maar!
Graag had ik zo’n etterbak of oervervelend “jufje” een knal voor de kop gegeven, maar helaas mag dat niet in onze maatschappij. En zie…….wat er overal met de jeugd aan de hand is. Daar is het woord “opvoeding” niet bij betrokken.
Zoals ik het lees vind ik het een prachtig initiatief!
Een creatieve leeromgeving niets mis mee!
Mooi dat ouders, maar ook kinderen de kans en keuze krijgen voor een dergelijke leeromgeving, waar mogelijk meer stimuli zijn tot ontwikkeling dan in een omgeving thuis.
Noot: Respect verdien je, dwing je niet af of dring je op, zoals men misschien vroeger dat dacht.