Nieuwe deelauto’s in Brandevoort
Met ‘JustGo’ krijgt mobiliteitshub Brandevoort deze maand een nieuwe deelauto-aanbieder. En de wijk van de toekomst in Brandevoort kreeg vorige week 2 deelauto’s.
Op de mobiliteitshub bij Station Brandevoort werd sinds de zomer van 2021 geëxperimenteerd met deelvervoer. Tegen betaling konden Helmonders gebruik maken van een elektrische deelauto of deelbakfiets. De hub werd in juli 2021 geopend door wethouder Antoinette Maas (dat vond plaats bij de Markthal, zie de foto rechtsboven) en is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit de Europese unie.
Via deze proef wilde de gemeente meer inzicht krijgen in het gebruik van deelvervoer. De pilot heeft veel kennis over deelmobiliteit en een groep enthousiaste gebruikers opgeleverd aldus de gemeente.
De pilot liep tot 1 januari en daarmee ook de ter beschikking gestelde subsidie. Vanwege het wegvallen van de subsidie besloot de huidige aanbieder ‘Hely’ hun diensten bij het station per 27 januari 2023 te stoppen.
Deelauto-aanbieder JustGo zal het vanaf die datum overnemen, ter overbrugging tot er een breder deelmobiliteitsconcept is. De huidige gebruikers van de mobiliteitshub worden tijdig geïnformeerd zo belooft de gemeente.
Omdat het bezit en parkeren van eigen motorvoertuigen in de wijk van de toekomst in Brandevoort maar zeer beperkt is toegestaan, is de beschikbaarheid van deelvervoer aldaar essentieel. Daarbij komt dat slimme én duurzame mobiliteit 1 van de speerpunten is voor Brainport Smart District, de wijk van de toekomst in Brandevoort. Naast de mobiliteitshub bij Station Brandevoort zijn er daarom exclusief voor de bewoners van de wijk van de toekomst sinds vorige week de eerste 2 JustGo deelauto’s (Peugeots 208) op de parkeerplaats aan het Telkesveld. Dat meldde de website van Brainport Smart District.
In de reacties hieronder staan updates.
50 reacties:
Je kunt er ook gewoon adequaat openbaar vervoer verzorgen, in plaats van auto’s die weer ergens in de file gaan staan.
@Pejeka op donderdag 12 januari 2023 om 18:58:
Het idee van deelauto’s is dat er minder auto’s dan automobilisten zijn. Dat dwingt tot nadenken voor welke verplaatsingen je een auto werkelijk nodig hebt. Met name tijdens de spits zal de capaciteit ontoereikend zijn om iedereen die dat wil met een auto in de file te laten staan. Een deel zal moeten uitwijken naar smart public transport. Dat moet er dan wel zijn, daar heb je een punt, maar deelauto’s kunnen er, zeker buiten de spits, wel een aanvulling op gaan vormen.
Ik vind de keuze voor de Peugeot208 op zijn zachtst gezegd nogal dapper. De 208 staat bekend als een van de minst betrouwbare auto’s.
Deelauto’s zullen nooit werken, wie gaat er immers in zo’n half gesloopte smerige vuilnisbak rondrijden.
De deelscooters in Helmond waren ook een drama.
En god weet waar ze die auto’s voor gaan gebruiken…. Jakkes.
@D’n dieje op vrijdag 13 januari 2023 om 06:18:
Waar haal je deze onwaarheid vandaan?
De Peugeot 208 (modeljaar deelauto) staat op de 3e plaats van meest betrouwbare auto’s.
Ik weet niet precies hoe een deelauto werkt. Wie let erop dat die schoon en netjes wordt ingeleverd door de vorige gebruiker? Dat je bijv. niet in een auto stapt waar de resten van de McDonalds maaltijd van de vorige gebruiker nog in rondzwerven e.d.? En stel dat er iets kapot gaat (scheur in de bekleding van een stoel, of vlekken op de bekleding, of weet ik wat nog meer), wie draait daar dan voor op als er geen personeel is dat controleert hoe je de auto weer inlevert?
@Pejeka op zaterdag 14 januari 2023 om 09:51:
als jij niet weet hoe een deelauto werkt waarom zit je dan hier te zwammen(zoals overal op)waarom neem jij dan geen kontakt op met dat bedrijf.
@ Slapert
Nee, ik weet niet hoe ik me een deelauto moet voorstellen. Zit er een limiet op de tijd dat je de auto mee mag nemen? Of kan je die gewoon een dag houden? En zo ja, wat is dan het verschil met een huurauto?
Loop je kans een auto te treffen waarin de rommel van de vorige gebruiker nog zwerft, vlekken in de bekleding van vorige gebruiker(s), andere viezigheid of ongerechtigheid, of krijg je steeds een tiptop schone en gereinigde auto als je die nodig hebt?
Daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar.
https://www.justgo.nl/hoewerkthet
@ Henk
Veel van mijn vragen worden niet beantwoord op die site, maar wat me verbaasde, was dat er een berichtje op stond van een gezin dat zo’n auto gewoon voor 3 weken mee nam naar Italië. Daar zijn toch huurauto’s voor? Bij een deelauto stel ik me voor dat je even een paar uurtjes een auto nodig hebt en dat je die dan gebruiken via een deelauto-concept. Maar toch niet voor een vakantie van bijna een maand? Op Brandevoort staan 2 deelauto’s, stel dat die allebei worden meegenomen voor een vakantie van 3 weken, dan draai je toch het hele concept de nek om, want dan zijn er opeens bijna een maand lang geen deelauto’s beschikbaar.
@Pejeka op zondag 15 januari 2023 om 09:06:
Ik kreeg een beetje het gevoel dat dat berichtje was geschreven door een ingehuurde tekstschrijver.
In feite is er geen fundamenteel verschil tussen huur- en deelauto’s. Misschien houdt het bedrijf zich met beide bezig en zetten ze gewoon een auto extra in als iemand langdurig “deelt”.
Je kunt trouwens ook met een bevriend huishouden in de buurt afspreken om samen één auto te kopen en gebruiken. Dat lijkt mij op de lange termijn goedkoper, omdat er geen derde partij is die eraan wil verdienen.
Wat je vragen over eventuele viezigheid of beschadigingen betreft: ik las op de pagina waar Henk naar verwijst dat je via hun app een melding met foto kunt doen voordat je vertrekt, als bewijs dat het niet door jou komt.
@ Sander,
Da’s leuk, dat je een foto kunt sturen via de app, maar ondertussen zit je wel met een smerige auto vol met rotzooi. Komt er dan iemand om die auto schoon te maken voordat jij vertrekt, of moet je dat alsnog zelf doen?
Een deelauto is dus gewoon een huurauto. Maar ik zie wel een verschil. Een deelauto is voor mij een auto die je voor korte tijd kunt gebruiken omdat je op dat moment even een auto nodig hebt, bijvoorbeeld om zware boodschappen te doen, of je kinderen op te halen, of met je bejaarde moeder naar het ziekenhuis te gaan voor een controle. Voor vakanties van meerdere weken e.d. vind ik dat een deelauto niet beschikbaar moet zijn, dan moeten ze verwijzen naar een verhuurbedrijf.
Hopelijk ook weer een fijne bakfiets!
Dit artikel over deelauto’s roept bij mij een aantal vragen op:
– Is het bedrijf Hely niet een van die “subsidiegeile” bedrijven, m.a.w. subsidie binnen harken en als de subsidie stopt de handdoek in de ring werpen + dan met de Noorderzon verdwijnen?
– Dit project werd MEDE mogelijk gemaakt door een bijdrage ( = subsidie) vanuit de Europese Unie. Waren er ook nog andere subsidiegevers, bijvoorbeeld de gemeente Helmond – die zelf ook niet vies is van subsidies – of de provincie Noord Brabant?
– Het resultaat heeft “veel kennis over deelmobiliteit en een groep enthousiaste gebruikers opgeleverd aldus de gemeente”. Welke kennis en hoeveel gebruikers – enthousiast of niet – eigenlijk?
– Met het verdwijnen van .Hely verdwijnt ook de deelbakfiets van Brandevoort. JustGo doet namelijk niet aan bakfietsen (zie opmerking Maike hierboven). Dit is geen vraag, maar een simpele constatering!
Verder staat het artikel hierboven bol van vage termen (een experiment, een proef, een pilot, kennis over deelmobiliteit) die allemaal een illustratie zijn van het inconsequente en inconsistente mobiliteitsbeleid van de gemeente Helmond, waarbij de inwoners van Helmond zonder blikken of blozen als proefkonijnen gebruikt worden.
Hou toch op met dit soort deelmobiliteits – projectjes die voor het grootste deel van de inwoners van Helmond geen enkele toegevoerde waarde hebben,
zeker voor de inwoners die om welke reden dan ook geen gebruik kunnen maken van een deelauto, van een deelfiets en van de ondertussen verdwenen deelbakfiets en deelscooter en ook niet van de Taxbus (maar dat is niet het TOPIC hier).
De lijst van mislukte mobiliteitsprojecten – te beginnen met Bravoflex – geëntameerd en gepromoot door de gemeente Helmond begint ondertussen wel ERG lang te worden met als resultaat een complete vervoersarmoede voor heel veel Helmonders.
Wanneer komt de gemeenteraad van Helmond ook tot dit inzicht?
@Peter van Lieshout op dinsdag 17 januari 2023 om 09:04:
Terechte vragen en een prima constatering Peter.
Als ik het woord subsidie al hoor krijg ik spontaan braakneigingen.
Aan dit woord gaan we kapot.
@Sander Lam op zondag 15 januari 2023 om 11:43:
Ik heb de site van JUSTGO niet geraadpleegd. Als autovrije Helmondse ov- reiziger boeit me dat niet.
Maar ik heb wel het artikel “Nieuwe deelauto’s in Brandevoort” goed gelezen.
Dezelfde vraag dringt zich bij mij op:
Is dit artikel geschreven door een ingehuurde tekstschrijver?
Of is hier sprake van onafhankelijke journalistiek?
Ik gok op het eerste!
Update 1:
Mobiliteitshub Brandevoort heeft 14 tot 21 enthousiaste gebruikers
De in 2021 gestarte pilot met de mobiliteitshub bij Station Brandevoort leverde een groep van 14 tot 21 enthousiaste gebruikers op. Met de daar gestationeerde elektrische auto (E-car) van Hely werden in 2021 (juni tot en met december) 72 ritten gemaakt. Tijdens de eerste 9 maanden van het afgelopen jaar waren dat er 164. Die ritten duurden gemiddeld 2 uur en 7 minuten. Dat liet de gemeente desgevraagd aan de weblog weten.
Waarom wordt er ondanks die lage aantallen (gemiddeld 15 ritten per maand) tijdens de pilot, toch doorgegaan met de mobiliteitshub Brandevoort? Mobiliteitswethouder Arno Bonte: “Het college werkt op dit moment aan een uitgebreider deelmobiliteitssysteem voor Brainport Smart District, waar Brandevoort ook van kan profiteren. De huidige verwachting is dat dit systeem pas over 2 jaar operationeel is. Om te voorkomen dat de gebruikers van de deelauto helemaal geen aanbod meer zouden hebben is deze constructie bedacht. Het instandhouden van de (deel-)mobiliteitshub is daarmee primair ter overbrugging tot het systeem in BSD operationeel is.”
JustGo, de nieuwe deelauto-aanbieder, gaat waarschijnlijk een gemeentelijke bijdrage krijgen om de exploitatie rendabel(er) te maken. Dat besluit en de hoogte daarvan is nog niet genomen. De gesprekken met het bedrijf over de contractering lopen momenteel nog.
De gemeente heeft de tevredenheid van de Hely-app gebruikers gemeten. Omdat slechts 20 van de 190 gebruikers meededen aan dat onderzoek (pdf), hebben die resultaten indicatief (maar statistisch gezien niet al te veel) waarde. Daarnaast werd onderzocht hoe de inwoners van Brandevoort over deelvervoer denken. De betreffende vragenlijst werd begin vorig jaar door 190 (van de ruim 11 duizend) wijkbewoners ingevuld. “We vragen ons af of de groep respondenten een afspiegeling vormen van alle inwoners in Brandevoort” zo staat in de 7-pagina tellende FACTsheet (pdf). Op de eerste pagina daarvan kun je rechts de getrokken conclusies lezen.
Tijdens de pilot besloot Hely te stoppen met het aanbieden van de 2 bakfietsen vanwege aanhoudend vandalisme. In een jaar tijd werden daarmee 110 ritten gemaakt van gemiddeld iets meer dan 2 uur. JustGo gaat vooralsnog geen (elektrische) bakfietsen aanbieden.
He He! Eindelijk!
Eindelijk wat meer openheid!
Was dat nou zo moeilijk? Is dit een beginnetje van een nieuwe bestuurscultuur in Helmond?
Ik laat de “politieke” evaluatie (inclusief het prijskaartje dat aan dit “deelmobiliteitsproject” hangt én inclusief het onderzoek en de factsheet) maar over aan de gemeenteraad.
Maar dat wil niet zeggen, dat ik geen eigen conclusies trek:
– Prioriteit nummer 1 voor de gemeente Helmond is Brain Port District,
– De wijk Brandevoort “lift alleen maar mee” met Brain Port District,
– Alle wijken in Helmond – inclusief Brandevoort – worden steeds meer opgezadeld met vervoersarmoede veroorzaakt door het ontbreken van de stadsbus in Helmond, waardoor “essentiële voorzieningen” – die voor Helmonders stukken belangrijker zijn dan Brain Port District – steeds minder – of zelfs niet – bereikbaar zijn voor de bewoners van die wijken,
– En die conclusie is – hoe je het ook wendt of keert – een trieste conclusie!
@De weblog van Helmond op zaterdag 21 januari 2023 om 11:40:
Dus na anderhalf jaar zijn er een stuk of 20 gebruikers die die deelauto 30 uur per maand gebruiken en daarom gaan we door met dat hopeloze project.
Ben ik nou zo slim of is die Bonte nou zo dom? Wat een succes!!! #NOT
Update 2:
Dat liet wethouder Arno Bonte zojuist via Twitter weten. Daarbij voegde hij het onderstaande artikel dat vanochtend in het ED stond.
Ik pak gewoon mijn eigen auto is dat ook goed?
Ik denk dat je eerder als eerste stap het OV kunt verbeteren en uitbreiden in plaats van overal extra ijzer neer te zetten. Helmond staat al hutje mutje vol met auto’s en die staat grotendeels stil van de dag. Voordat Helmonders hun auto verkopen en op een andere manier gaan reizen, gaat nog heel lang duren. Nu pakken de autoloze Helmonders af en toe een deelauto. Ik ben er wel voorstander van dat NS elektrische OV-fietsen bij alle stations gaat plaatsen in plaats van die huidige OV-fietsen met terugtraprem en zonder versnellingen (dat fietst erg zwaar als je zelf een e-bike of normale fiets met versnellingen gewend bent).
Dus die pilot in Brandevoort is ho-pe-loos mislukt. Dat kan gebeuren, want als je het niet probeert dan weet je het ook niet. Risico van het vak, wie niet waagt, wie niet wint. Uithuilen, met stille trom afscheid nemen en niet meer aan het weggegooide geld denken. Dat zou een verstandig bestuurder doen.
Maar nee hoor, daarom gaan we juist door. Waarom? Omdat het kan zegt wethouder Bonte in feite. Nog meer subsidie, nu naar JustGo want Hely gaf de moed op. De raad zit weer te slapen?
Nou ja, hoe dan ook, schiet mij maar lek.
Elke 2 dagen 1 ritje…..En dat in een wijk vol forenzen.
Heer Bonte stelt dat hij het centrum autoluw wil maken, en dus stelt hij deelauto’s ter beschikking, zodat mensen die zelf geen auto hebben, óók met de auto naar het centrum kunnen, zodat er juist nog méér auto’s in het centrum komen. Of snap ik het nou verkeerd?
Deelfietsen, nog makkelijker overal te laten staan/slopen dan de groene scooters die al mislukt zijn
@De weblog van Helmond op vrijdag 27 januari 2023 om 15:19:
Als elke hub voorzien wordt van een smart employee (beetje het idee van een bewaakte fietsenstalling) dan geef ik dit experiment wel kans van slagen.
Ik blijf me verbazen over het mobiliteitsbeleid van de gemeente Helmond.
Sterker nog: ik val regelmatig van mijn stoel.
Alleen al het taalgebruik! Alleen al het woord “mobiliteitstransitie”!
In de praktijk komt het neer op het ov – luw maken van Helmond.
Ondertussen is Helmond op heel veel plaatsen trouwens eerder ov – LOOS dan ov – luw, met alle gevolgen van dien: de ov – onbereikbaarheid van bijvoorbeeld het Helmondse Elkerliek – ziekenhuis of crematorium Berkendonk en nog heel veel andere volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) “essentiële voorzieningen”
Resultaat: een complete vervoersarmoede in en ook rond Helmond, (en dan heb ik het duidelijk niet over de NS) veroorzaakt door de 3 “partners in crime” :het Brabantse provinciebestuur, Hermes en de gemeente Helmond – die ECHT niet opgelost gaat worden door dit soort deelmobiliteitsprojectjes uitgevoerd door – lang leve de marktwerking – commerciële bedrijven. Maar gelukkig hebben we Taxbus!
Nog een tip voor wethouder Bonte: er is een verschilletje tussen “nudging” en “door de strot heen duwen”!
En wat vindt de Helmondse gemeenteraad eigenlijk???
Iedereen – hetzij in het openbaar vervoer, hetzij in de auto – een goeie reis!
Dat ze bij Gemeente Helmond maar eens bijhouden wat het in totaal gaat kosten voor 0,04/0,05% van de Helmonders die er wel gebruik van maken. Denk dat je die mensen beter nu een fiets cadeau kan doen… veeeel goedkoper!
Mensen die nu geen fiets kunnen betalen, kunnen die dan wel een fiets huren elke keer?
Ook de gelden vanuit BSD erbij tellen. Is ook 100% subsidiegeld.
@Peter van Lieshout op zondag 22 januari 2023 om 10:49:
Beste Peter
Ze verzinnen van alles om het openbaar vervoer te kunnen omzeilen
Deelfiets, wat is gvd dan je doelgroep?
Of is dit precursor voor een vd, SDG ’s van het WEF.
U zult niets meer bezitten.
Ik ken heel veel bejaarde mensen die nog prima ter been zijn, maar geen auto bezitten, geen rijbewijs hebben, fietsen is net een brug te ver. Waar die mensen mee geholpen zouden zijn is gewoon een bushalte waar ze naartoe kunnen lopen om naar de stad te gaan, naar hun controle in het ziekenhuis te gaan, of in de avond naar hun vereniging te gaan, of naar een verjaardag van een kennis. Maar dat is er niet. In de avond rijdt er geen bus (de enkele stadsbus dié Helmond nog heeft, dus), in het weekend ook niet, dus die mensen kunnen niet in de avond of het weekend naar hun club of naar die verjaardag. Het gebrek aan openbaar vervoer berooft veel (oude) mensen van sociale activiteiten en sociale contacten, en we weten allemaal dat het juist voor die groep zo belangrijk is dat ze die activiteiten wél hebben om gezond te blijven en niet thuis te zitten verkommeren en verpieteren.
Ik ken mensen die best met het openbaar vervoer naar hun werk zouden willen gaan op het industriegebied. Maar de twee buslijnen die er komen (54 en 320) rijden grotendeels dezelfde route en laten 99% van het industriegebied links liggen, ze rijden hooguit door 2/3 straten daar. Ik heb ooit wegens omstandigheden geprobeerd met het OV naar mijn werk te gaan op Hoogeind, ik was meer dan een uur onderweg. Normaal fiets ik het in 15 minuten…
Toen corona een issue was en iedereen gevaccineerd moest worden, was ik aanvankelijk blij met de vaccinatielocatie: De Braak, centraal gelegen, zelfs met een beetje goede wil met het openbaar vervoer bereikbaar, maar ook voor veel mensen goed te voet of op de fiets te bereiken. Al gauw werd die verplaatst naar de Haverdijk, waar geen enkele bus in de buurt komt (de dichtstbijzijnde bushalte is een half uur lopen), en met de fiets is voor veel mensen, zeker bejaarde mensen, ook geen optie, want je bent al gauw 3 kwartier onderweg, of langer, vanuit Helmond. De gotspe is dan dat men stelde de locatie dusdanig gekozen te hebben dat vaccinatie voor de meeste mensen makkelijk bereikbaar was. Dus niet. Ik kwam ooit een meneer in een scootmobiel tegen, op een regenachtige dag, die op weg was naar de vaccinatie. Ik werk op Hoogeind, en hij vroeg me hoe ver het nog was. Ik moest hem helaas vertellen dat het nog een half uur was in zijn scootmobiel. Logisch zou het zijn geweest als de gemeente bijv. pendelbusjes zou hebben ingezet vanuit diverse wijken van Helmond voor mensen die zich wilden laten vaccineren, immers, het was toch zo’n prioriteit, die vaccinatie? Dus waarom dan de toegankelijkheid niet verbeteren?
De binnenstad autoluw maken, prima, maar er is op dit moment maar 1 buslijn die de binnenstad aandoet en dat is lijn 51. Die lijn is destijds op het nippertje niet opgeheven omdat er ook veel scholieren gebruik van maken. Anders had die ook niet meer bestaan.
Dus komop, een stad met bijna 100.000 inwoners moet het beter kunnen.
Schrijft wel sensatie Pejeka. Hoogeind nog een half uur in scootmobiel ? Beetje overdreven ik wij met mijn scoot in minder dan een half uur van rijpelberg naar brandevoort. Drie kwartier fietsen voor bejaarden? Meest zitten inmiddels op zo’n 25km/h electrisch ding en dat gaat stukken sneller.
Ik hoop dat de mensen deze verkiezingen voor de provincie vooral wel gaan stemmen Want dat laten de meeste na.
En stem op wie het OV terugbrengt naar Helmond !!
@Henk op zaterdag 4 februari 2023 om 23:17:
“En stem op wie het OV terugbrengt naar Helmond !!”
Welke partijen zijn dat zoal?
@Sander Lam op zaterdag 4 februari 2023 om 23:49:
Volgens mij is zowat elke partij voor meer OV in Helmond. Alleen de manier waarop dat er moet komen verschilt per partij en ook wie de rekening moet gaan betalen. Bijvoorbeeld D66 wil jammer genoeg geen gratis OV in Helmond zei Jochem van den Bogaard een tijdje geleden tegen mij bij https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/van-den-bogaard-leefbare-en-bereikbare-stad/
Gratis openbaar vervoer klinkt heel sympathiek, maar is eigenlijk onbetaalbaar. Het zou enorm veel belastinggeld kosten. Uiteindelijk betalen we het dan alsnog zelf (indirect) als belastingbetalers.
@een ieder die het betreft.
Natuurlijk begrijpen we de gelegde link tussen deelauto’s & deelfietsen met het openbaar vervoer (OV). Door het niet al eerder af te kappen, wilden de moderatoren van de weblog een keer niet te streng zijn. Maar dat zijn we vanaf nu dus weer wel, want het Helmondse OV is inmiddels haast het enige waar het nog over gaat in de reacties.
Laten we het vanaf nu weer hebben over het aangesneden topic, zie helemaal bovenaan en (tot nu toe) de 2 updates. Want bij een flink aantal andere weblogtopics gaat het al over het Helmondse OV en daar kan een ieder zijn/haar on topic ei in 1 of meerdere reactie leggen.
Mocht je de behoefte hebben om over die beslissing te discussiëren, mail dan even je telefoonnummer naar [email protected]. We bellen je dan graag om het te bespreken en beter uit te leggen. We merkten in het verleden dat sommige Helmonders van die geboden optie gebruik maken en andere weer liever niet. Hoe dan ook, hieronder hierop reageren, beschouwen wij in ieder geval als off topic.
@Caroline op vrijdag 27 januari 2023 om 16:21:
Ze verzinnen van alles, als het de gemeente maar geen geld kost.
@Wout. op zondag 5 februari 2023 om 19:21:
Mee eens!
Update 3:
Vanaf april deelauto’s die binnen 1 uur bij je thuis worden bezorgd
In Brandevoort, Stiphout en op de Automotive Campus gaat het bedrijf Appacar vanaf 16 april deelauto’s binnen 1 uur auto’s voor de deur van klanten afleveren. Dat meldde de CEO en oprichter Maarten Neeskens vrijdag.
Via Mobility Lab, hét startup-programma op het gebied van mobiliteit, kwamen de startup in contact met Helmond en wordt die dienst vanaf komende maand getest in onze stad. Op deze pagina van Mobility Lab meer informatie over deze dienst.
@De weblog van Helmond op zondag 19 maart 2023 om 17:10:
Interessant concept maar ik blijf mijn twijfels houden over deelauto’s in Brandevoort. Opvallend vind ik deze zin in dat artikel: “De belofte dat één deelauto tien ‘gewone’ auto’s vervangt, komt nog niet echt uit de verf. Gebruikers van deelauto’s zijn vooral mensen die zelf geen auto hebben”, aldus Maarten Neeskens, CEO en oprichter van Appacar (spreek uit: App a car). Ik weet niet of Bonte dat ook las.
Heb even gegoogeld en kwam https://mtsprout.nl/groei/groeistrategie/deelautos-die-voor-de-deur-wordt-afgeleverd-startup-appacar-ziet-er-geld-in uit 2021 tegen. Een ambitieus man, maar niet al zijn toen uitgesproken verwachtingen kwamen uit.
Omdat anders al meteen heel veel 😉 klanten teleurgesteld zijn, meld ik maar even dat Appacar enkele dagen later begint. In het Eindhovens Dagblad staat vandaag dat de lancering op 19 april is. Op https://appacar.org/helmond/ staat “Vanaf 20 april 2023 is Appacar beschikbaar in het gebied rond Helmond Brandevoort, de gemeente Stiphout, de Automotive Campus en de Schootse Dreef.”
@José Joosten op woensdag 29 maart 2023 om 07:32:
Hoera!
Fantastisch toch? Allemaal een deel auto “you will own nothing and be happy”
De klimaat agenda is voor geen enkele andere partij een probleem, behalve voor FVD Helmond! Wij zullen ons blijven verzetten tegen de onzinnige agenda 2030.
@José Joosten op woensdag 29 maart 2023 om 07:32:
Dus voor die lieden die het nu net niet nodig hebben de senioren in andere wijken zoeken het maar uit
Lekker duidelijk Bernard.
Joanna heeft groot gelijk.
Ik ben wel benieuwd naar de gedachte achter het afgekaderde gebied.
@Pejeka op donderdag 12 januari 2023 om 18:58:
De gemeente Helmond is NIET te porren voor een goed Openbaar vervoer. Ze laten liever de subside slikkers allerlei rare fratsen uithalen, zoals de deel auto.
@Roland op woensdag 29 maart 2023 om 15:58:
Goeie vraag!
Deelauto’s in Helmond van – in chronologische volgorde – Hely, Just Go, Appacar. En dat allemaal in het eerste kwartaal van 2023!
Ik ben benieuwd wat de rest van het jaar brengt voor de “geprivilegieerde” gebruikers in Stiphout, in Brandevoort, op de Automotive Campus…
@Roland op woensdag 29 maart 2023 om 15:58:
Ik denk dat ze Brandevoort kozen omdat Bonte ze daar waarschijnlijk een dikke subsidie voor gegeven heeft. Maar Stiphout snap ik ook niet. Daar heeft zowat iedereen een auto (of twee).