2reacties

Q&A Milieudienst (ODZOB)

Jos Boetzkes en Mirjam van der Pijl van de PvdA stelden vandaag schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB). Daarin hebben 22 gemeenten hun wettelijke milieudienst-taken op het gebied van vergunningen, handhaving en toezicht ondergebracht.
Vandaag hieronder hun vragen (Questions) voorafgegaan door hun inleiding. Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn, plaatsen we die in zijn geheel in de reacties.

Bij de presentatie van de Berap op 3 oktober j.l. liet secretaris Marneffe zich nog positief uit over de ODZOB. Op 15 oktober maakt het ED gewag van een fors tekort van deze regionale dienst. Een tekort van, vier maanden na de oprichting, 1,5 miljoen. Een tekort dat al op 19 september bij het bestuur van de dienst is bekend geworden.
Uit dat artikel en het artikel dat in vervolg erop op 16 oktober verschijnt lezen wij dat de gemeente Helmond als deelnemer in deze dienst moet bijdragen aan dit tekort. Hoeveel hangt af van de omzet die onze gemeente bij de dienst heeft gegenereerd. Afspraak is dat deelnemende gemeenten, de Provincie en de waterschappen zoveel mogelijk relevante diensten af te nemen bij het ODZOB. Daaraan lijkt een groot aantal van de deelnemers niet te voldoen. De calculerende overheid zou dit vanwege de afspraak inzake aanvulling van tekorten ook niet moeten doen….
Ook lezen wij over personeel dat overgekomen is vanuit de gemeenten naar deze dienst dat in de gemeente van herkomst slechts voor een deel met milieutaken belast was. De inhuur die de dienst heeft moeten doen voor ter zake geschoold personeel bij diverse opdrachten is daarmee wel te verklaren maar tevens erg cru!
Wij hebben over deze kwestie de volgende vragen:

  1. Hoe kon de Heer Marneffe tijdens bespreking van de Berap in positieve zin spreken over de ODZOB terwijl bij de verantwoordelijk wethouder, cq bestuurder van deze dienst, het tekort al bekend was?
  2. Hoeveel omzet heeft de gemeente Helmond tot nu bij de ODZOB gegenereerd?
  3. In welke verhouding staat dit tot het totaal van de omzet van de ODZOB?
  4. Voor welk bedrag van het tekort is de gemeente Helmond nu aansprakelijk?
  5. Hoeveel taken die de ODZOB zou hebben kunnen doen voor de gemeente Helmond zijn uitbesteed aan externe uitvoerenden?
  6. Wat was hierbij in totaal de winst door een lagere prijs?
  7. Bent u het met ons eens dat de afspraak om in tekorten bij te dragen naar rato van de gegenereerde omzet een negatieve prikkel is om diensten af te nemen van de ODZOB?
  8. Zijn we als deelnemende gemeente in de gelegenheid dit beleid bij te sturen?
  9. Hoeveel fte aan personeel is er van de gemeente Helmond naar de ODZOB gegaan?
  10. Hoeveel fte ervan hield zich daadwerkelijk met taken bezig die nu door ODZOB worden gedaan?