17reacties

Q&A: wervingsbonus ambtenaren à 500 euro

Vanochtend stelde het CDA schriftelijke vragen aan het demissionaire college van B&W over een bonus van 500 euro die Helmondse ambtenaren krijgen als ze een nieuwe collega aanbrengen.
Hieronder de 7 raadsvragen (Questions) van Jan Roefs en Thijs van Wetten  voorafgegaan door hun inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van B&W hebben, plaatsen we die ook in zijn geheel in de reacties.

Afgelopen week ontvingen we van ambtenaren een flyer met als titel “vriendenbonus”. Als een ambtenaar van de gemeente Helmond een collega werft dan scoort hij of zij een bonus van 500,- mits er wordt voldaan aan een aantal spelregels.
Als CDA fractie vinden we dit een onbegrijpelijke actie en wel om een aantal redenen. Ten eerste is de gemeentelijke organisatie nog volop in een reorganisatie verwikkeld. Er zijn medewerkers niet goed genoeg bevonden voor het werk binnen de organisatie. Een aantal hebben vervroegd en / of vrijwillig afscheid genomen maar een aantal is boventallig verklaard.

  1. bent u het met ons eens dat van deze bonus een volstrekt verkeerd signaal uitgaat naar collega’s die door de reorganisatie hun baan zijn kwijt geraakt of nog verwikkeld zijn in de afronding van de reorganisatie perikelen?

De tweede reden waarom we het een verkeerd signaal vinden is omdat blijkbaar de gemeente Helmond niet in staat is om vacatures in te vullen. Belangrijk daarbij is om daarbij te onderzoeken wat de reden daarvan is. Nu is Helmond alsmede de ambtelijke organisatie de afgelopen periode niet altijd positief in het nieuws geweest. Daarnaast hebben we geen signalen ontvangen van andere gemeenten dat  de arbeidsmarkt op “ slot”  zit voor ambtenaren.

  1. Heeft er onderzoek plaats gevonden waarom vacatures niet kunnen worden ingevuld?
  2. Bent u van mening dat deze actie soelaas biedt aan het probleem van de openstaande vacatures ? Zo ja waar is dat op gebaseerd ?

De actie roept naast bovenstaande vragen ook andere vragen op. Zo zijn we in 2017 als gemeenteraad voor de laatste keer actief door uw college geïnformeerd over de stand van zaken van de reorganisatie.

  1. Hoeveel openstaande vacatures kent de huidige organisatie nog en om welke vacatures gaat het hierbij?
  2. Wat is de omvang van de huidige inhuur (in FTE en bedrag) en neemt dit af?
  3. Op welke managementposities wordt nog ingehuurd en welke trajecten worden er doorlopen om deze vacatures op korte termijn in te vullen?
  4. Is er een strategische personeelsplanning opgesteld en wordt de raad hierin meegenomen temeer omdat uw college heeft aangegeven dat er 4 mln. extra nodig is voor de ambtelijke organisatie om de ambities waar te kunnen maken?

We verzoeken uw college om zoals eerder toegezegd de raad actief te informeren over de reorganisatie van de gemeentelijke organisatie. We zien daartoe uw cijfermatige en inhoudelijke voorstel tegemoet.

In de reacties hieronder staat een update.