2020: Snelfietspad Helmond-Eindhoven klaar
Eind 2020 is de snelfietsroute tussen Helmond en Eindhoven gereed. Die afspraak hebben de provincie, de gemeenten Helmond, Eindhoven, Nuenen en Geldrop-Mierlo en beheermaatschappij Gulbergen vandaag gemaakt. In de afgelopen jaren zijn al diverse onderdelen van dit snelle en comfortabele fietspad gerealiseerd. “Het komt er nu op aan om door te pakken en de gehele route over 3 jaar gereed te hebben” aldus onze gemeente in haar persbericht.
De fiets een volwaardige plaats geven in het stedelijk vervoer. Dat is het uitgangspunt van het mobiliteitsbeleid in de regio Helmond-Eindhoven. Op afstanden tot 7,5 km blijkt de fiets vaak sneller dan de auto. Met de opkomst van de e-bike wordt de fiets ook op afstanden tot 15 km steeds meer een écht alternatief voor de auto. Om gebruik van de fiets te stimuleren zijn kwalitatief goede, veilige en comfortabele fietspaden, ook op de langere afstanden, noodzakelijk. Realisatie van snelfietsroutes tussen de steden is dan ook speerpunt van zowel het provinciale als het gemeentelijke beleid. De provincie Noord-Brabant investeert daarom de komende jaren zo’n 40 miljoen euro in een netwerk van snelfietsroutes. Er zijn er al 2 klaar en in 2020 wil de provincie wil 5 nieuwe routes gereed hebben en er nog eens 4 opstarten.
De F270 is 1 van die snelfietspaden die in 2020 gereed is. De route Eindhoven Centraal Station – Nuenen C.A. – Geldrop-Mierlo – Helmond Centraal Station heeft een totale lengte van 13,7 km en ligt aan de noordzijde van het spoor, zie onderstaand kaartje. De afgelopen jaren zijn er al delen gerealiseerd in Helmond (zoals bijvoorbeeld de fietsstraat Binnen Parallelweg) en Eindhoven. Gemeenten, Beheermaatschappij Gulbergen en provincie betalen de aanleg van het snelfietspad gezamenlijk. De totale kosten bedragen circa 10 miljoen euro.
Uit onderzoek blijkt volgens de gemeente dat de route Helmond-Eindhoven veel potentie heeft om nieuwe fietsers (waaronder voormalig automobilisten) aan te trekken. Om het gebruik van de nieuwe verbinding te stimuleren wordt in 2018 een plan opgesteld waarmee werkgevers worden verleid om fietsstimulerende maatregelen voor hun werknemers te nemen.
7 reacties:
Tjonge 2020 al?
Retesnel die gemeentes! 🙂
daar hebben ze het al lang overgehad ..jaren al..mag eens tijd worden..dacht toen ik jong was ..kan ik mooi op fiets .. 🙁 nu kan ik met Rolater er door 🙂
Gaan we weer…… https://www.ed.nl/geldrop-mierlo-nuenen/nieuwe-tegenslag-voor-aanleg-snelfietspad-eindhoven-helmond~a4d84862/
Het is een FIETSPAD, geen hyperloop of zo, hoe moeilijk kan het zijn!
@HansV op donderdag 16 januari 2020 om 12:15:
De gemeente Helmond is binnenkort klaar dus voor hen is het niet zo moeilijk, voor de andere gemeenten blijkbaar wel.
Mooi dat het daadwerkelijk kunnen gebruiken van het hele traject dichterbij komt.
Fietsen en e-bikes mogen er gebruik van maken. Hoe zit het met de toegang voor speedelecs?
Het stuk fietspad ter hoogte van de Deken v d Hagenstraat in Helmond is vast naast een honden uitlaatstrook. Ik vraag me af waar ik straks mijn hond kan uitlaten als het zo druk wordt? Nu loop ik op de fietspad, net als vele anderen maar bij grote drukte moet je snel opzij springen. En honden aan de lijn moet je kort houden anders springen ze voor de (brom) fietsen.
Inmiddels zijn we 4 jaar verder en wat denk je…… nog steeds niet klaar 🤷🏻♂️