Taxbus-vervoer voortaan door Alptax
Alptax Taxi Service uit Deurne gaat per 15 december het Taxbus Vervoer Helmond en omstreken uitvoeren. Dat maakte de gemeente vanmiddag bekend.
Die aanbesteding voor het vervoer van deur tot deur van mensen met een beperking zal (tenzij er bezwaren komen) op 18 september definitief zijn..
Daarmee is het aanbestedingstraject van het Taxbus-vervoer dat op 1 april begon, bijna achter de rug. De gemeenten en SRE moesten op zoek naar nieuwe vervoerders omdat het contract vanwege de financiële situatie van vervoerder Regiotaxi De Vallei per 1 april 2013 voortijdig werd beëindigd. Tot en met 15 december werd er voor het vervoer een overbruggingsovereenkomst gesloten met Regiotaxi de Vallei.
In de reacties hieronder staan updates.
8 reacties:
Wel een beetje raar dat jullie zeggen dat het Alptax gaat doen, terwijl op ed.nl en Omroep Brabant staat dat Cibatax het Taxbus vervoer gaat doen….
Schept wel een hoop verwarring bij oudere en minder valide
@marianne op woensdag 28 augustus 2013 om 19:50:
Dat is raar en zeker verwarrend inderdaad.
Volgens de informatie (pdf) die wij van de gemeente ontvingen hebben Omroep Brabant en ed.nl het dan verkeerd. Volgens dat document neemt Taxibedrijf Cibatax uit Eindhoven “enkel” de gemeenten Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Veldhoven en Waalre voor haar rekening.
“Duidelijkheid richting onze reizigers heeft onze aandacht, communicatie zal plaatsvinden na de definitieve gunning. De communicatie met hen, maar ook naar externen zoals media wordt nadrukkelijk afgestemd tussen de contractpartners. Dit wordt onderdeel van het implementatietraject” laat B&W in de laatste alinea van dat schrijven weten. Er is dus nog werk aan de winkel…
Update 1:
Contract met Alptax, de nieuwe vervoerder voor Taxbus, is getekend
De komende 4 jaar gaat Alptax het Taxbus-vervoer (van ouderen en mensen met een beperking) in Helmond uitvoeren. Deze week werd het contract met deze vervoerder uit Deurne getekend.
De reiziger zal weinig merken van de verandering. Het systeem dat er nu is blijft bestaan en praktische zaken als telefoonnummers blijven hetzelfde. Wel krijgen alle pashouders eind dit jaar een nieuw pasje.
Een belangrijke voorwaarde bij de keuze van de nieuwe vervoerder was duurzaamheid, Alptax voldoet aan de ‘Euro 6’-norm. Dat betekent dat de voertuigen op 100% duurzame brandstoffen rijden en dus fors minder schadelijke stoffen uitstoten. Ook het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (social return) was een eis. De nieuwe vervoerder vult 10 of meer volledige arbeidsplaatsen in. Social return heeft als doel om de uitstroom naar werk te bevorderen voor mensen die zonder re-integratieondersteuning niet aan het werk komen.
Dit nieuwe contract vloeit voort uit een Europese aanbesteding die het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en de 18 gemeenten hebben uitgevoerd. Het nieuwe contract gaat in op 16 december 2013 en heeft een looptijd van ruim 4 jaar, met optie op verlenging. Via het Consumentenplatform hebben reizigers tijdens invloed gehad op onder meer het programma van eisen.
Update 2:
‘Taxbus is goed van start gegaan in Helmond’
Sinds medio december verzorgt Alptax uit Deurne het Taxbusvervoer voor de gemeente Helmond (voor meer info zie hierboven). De eerste ervaringen van de gebruikers met deze nieuwe vervoerder zijn zonder meer goed, zo laat de gemeente vandaag weten.
Met Taxbus kunnen mensen met een Wmo-vervoersindicatie overal zelfstandig naar toe reizen. In Helmond kunnen ook ouderen hiervan gebruik maken voor vervoer naar bijvoorbeeld familie of een avondje uit.
Het bestaande systeem is gebleven en praktische zaken zoals telefoonnummers zijn hetzelfde gebleven. Wel hebben alle pashouders een nieuw pasje gekregen. Voor de gemeente Helmond geldt dat iedereen als Openbaar Vervoer reiziger gebruik mag maken van het Taxbusvervoer. Pashouders betalen een voordeliger tarief.
Taxbus werkt anders dan een gewone taxi. Zo mag Taxbus 15 minuten eerder of later dan het afgesproken tijdstip aankomen. Verder kan tijdens de rit een stukje worden omgereden om andere reizigers, waarmee men de rit in de Taxbus deelt, op te halen of weg te brengen. Dat maakt Taxbus voordeliger dan de gewone taxi.
Ik hoor van gebruikers toch andere verhalen, bijvoorbeeld voor € 1.30 een rondrit door “groot helmond” vanaf Station naar bestemming op minder dan 2 kilometer van dit NS-station
@Harrie critikaster op vrijdag 7 februari 2014 om 09:48:
Dat is toch geen geld. 1 Euro 30 langs alle toeristische attracties van Helmond.
Het is mij ter ore gekomen, dat het in Helmond zonder veel controle mogelijk is om via een WMO – indicatie tegen een gereduceerd tarief gebruik te maken van de Taxbus. Niks mis mee voor mensen die dat echt nodig hebben, maar ik wil de gemeente – B&W en gemeenteraad – er wel op wijzen, dat zonder een goede controle misbruik en fraude voor de hand ligt. Volgens mij zijn WMO – gelden daar niet voor bestemd. Bovendien bestaat het risico, dat de kosten “de pan uit rijzen” en deze regeling om die reden later – het zal de eerste keer niet zijn – weer teruggedraaid moet worden. Of is dit misschien ingegeven als “compensatie” voor het ontbreken van openbaar (stads)vervoer in Helmond in de avonduren en op zondag? Een pleidooi voor de terugkeer van de Helmondse stadsbussen op zondagen en ’s avonds!
Peter, laatste zin is helemaal waar. Maar voor dit jaar te laat. De nieuwe dienstregeling is al ingegaan. Er is ook een duidelijk verschil in verstrekking van goedkeuringen via de WMO als je Helmond en Eindhoven naast elkaar legt. Mijn ervaring: Eindhoven doet moeilijk; Helmond is te gemakkelijk!
En volgend jaar (of misschien een jaar later, maar dat is mijn mening): de stadsbussen worden opgedoekt. Te weinig animo, als je het over een hele dag bekijkt!