Voortaan 2 kleine bussen ipv 1 grote bus
Vanaf maandag 15 december kunnen reizigers in Helmond gebruik maken van een nieuwe vorm van openbaar vervoer. Er gaan 2 kleine bussen rijden, waar maximaal 8 personen in kunnen. De eerste rijdt op het traject station Helmond – Automotive Campus – station ’t Hout. De tweede op de route station Helmond – Elkerliek ziekenhuis – Mierlo-Hout – station Brandevoort.
De kleine bussen vervangen de grote lijnbus van lijn 52, die nu nog op deze routes rijdt. Het gaat voorlopig om 2 pilots van 2 jaar. Daarna wordt bezien of de pilots worden voortgezet. Uit onderzoek is gebleken dat de bezettingsgraad in de grote bus laag ligt, daarom deze 2 kleine bussen.
Pilot 1 (Flexbus 552) gaat via deze route (pdf) rijden naar station Brandevoort. Deze bus maakt gebruik van 2 flexhaltes, dit zijn haltes waar de bus alleen langs komt als iemand deze ‘bestelt’ door rechtstreeks te bellen naar de chauffeur. Het telefoonnummer staat op het haltebord. Deze haltes zijn op de Burgemeester Krollaan en Stepekolk. Een ritkaartje kost 1,50 euro en moet contant worden betaald bij de chauffeur. Het is bij deze bus niet mogelijk om te betalen met de OV-chipkaart. Op deze bus komen chauffeurs die worden aangesteld door de Atlant Groep.
De tweede pilot (lijn 50) gaat rijden op station Helmond ’t Hout. De tijden waarop deze bus gaat rijden, zijn afgestemd op de tijden dat de trein aankomt op het station. Medewerkers van de Automotive Campus en andere bedrijven op bedrijventerrein Groot Schooten kunnen zo bij station Helmond en station ’t Hout vanuit de trein overstappen en met lijn 50 snel op hun werk komen.
De kleine bussen gaan rijden vanaf maandag 15 december, omdat op zondag 14 december de nieuwe dienstregeling van Hermes en NS ingaat. De kleine bussen rijden niet op zondagen. De pilot wordt mogelijk gemaakt door vervoerder Hermes, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en gemeente Helmond.
7 reacties:
Goei initiatief, wel een bietje laat, maar goed.
Minibusjes renderen over heel de wereld al sinds lange tijd.
Of je nou naar Azie, Zuid of Noord Amerika gaat.
Ze zijn onderdeel van public transport, en rendabel.
Gaat goed komen met die proef schat ik zo in.
Nu nog in de avonduren (NA 18:00 UR) stadsvervoer naar het centrum vanaf de Rijpelberg..
En studenten zoeken het zeker maar uit. Ov moet gewoon geldig zijn
@mar op maandag 1 december 2014 om 08:12:
Ik deel je mening. Is dit zo moeilijk te regelen?
In de avonduren kun je weinig gebruik maken van een busdienst of er moet toevallig een lijndienst ergens in de buurt langskomen. Van de Rijpelberg kun
je in ieder geval nog met de regelmaat van de klok met de trein. En nog tot laat ook. Dus Rijpelberg (en ook Mierlo-Hout en Brandevoort) kunnen met de trein naar het centrum. Die moeten eigenlijk niet zeuren.
Kleine busjes is niet verkeerd. Zoveel mensen zitten er toch niet meer in bussen, of komt dat omdat er te weinig rijden?
Ik heb werkelijkwaar bijna nooit de bus genomen als vervoer in Helmond.. waarom? Omdat ze te weinig rijden, en te kort en je kunt niet overal komen waar je wil. Het is dus gewoonweg niet haalbaar om even met de bus te reizen, want je moet altijd op de tijd letten zodat je wel terug kunt komen.. geen doen dus! Toen ik in Den Haag woonde ging ik vrijwel dagelijks met de bus/tram. Daar hoef je hooguit een kwartiertje te wachten tot de volgende komt en kun je tot laat nog reizen, en je kunt overal komen waar je wil!!