Werkzaamheden Stiphoutse Dreef gestart
In Stiphout wordt de Stiphoutse Dreef aangelegd. Die komt te liggen tussen de Gerwenseweg en Schootense Dreef op de plek waar nu ongeveer de CAV-weg en de Schootenseweg liggen. Daarmee moet het centrum van Stiphout worden ontlast van doorgaand autoverkeer. Het aanleggen van deze tweede ontsluitingsweg van Stiphout is nummer 11 van de 11 belangrijkste wegwerkzaamheden in Helmond dit jaar.
Maandag begint daar een archeologisch onderzoek. Er zullen 7 proefsleuven van 4 bij 50 meter worden gegraven. De verwachting is dat er in de bodem op een diepte van circa 30 cm vuurstenen, sporen en vondsten van jagers en verzamelaars worden aangetroffen. Tijdens de ontgraving is een vuursteenspecialist aanwezig. Het archeologisch onderzoek duurt naar verwachting een week. Met de aanleg van de Stiphoutse Dreef zelf wordt naar verwachting op maandag 20 april gestart. Als alles volgens planning verloopt, is de nieuwe weg langs het complex van atletiekvereniging HAC in oktober klaar. Aannemer BAM Infra is al volop bezig met de voorbereidende werkzaamheden.
Maandag 9 maart werd gestart met rooiwerkzaamheden in het bosgebied. Deze werkzaamheden zijn al uitgevoerd om verstoring van flora en fauna te voorkomen. Het rooien van de bomen duurde enkele dagen en is inmiddels gereed.
In de reacties hieronder staan updates.
7 reacties:
Super, weer een sluiproute en de daarbij behorende overlast opgelost.
Nu die Ruit nog en het wordt weer echt rustig in de wijken en dorpen, als die NIMBY’s eens verder zouden willen kijken dan hun linkse neusjes strekken.
Update 1:
Plaatsing van 4 tractorsluizen
Op donderdag 16 april plaatst aannemer Bam Infra 3 tijdelijke tractorsluizen en een definitieve tractorsluis. Door de plaatsing van deze sluizen worden wegen (tijdelijk) afgesloten voor het autoverkeer om te voorkomen dat die het werkgebied inrijden. Alleen fietsers en landbouwvoertuigen kunnen de sluis passeren. Die afsluiting wordt natuurlijk met verkeersborden aangegeven. De eerste week staan er op enkele punten verkeersregelaars die mensen wijzen op de gewijzigde verkeerssituatie.
De definitieve tractorsluis op de Veedrift/Berenbroek over de N270 wordt geplaatst voor de veiligheid van fietsers (scholieren) die naar het Carolus college fietsen. (Zie ook de Q&A over de Carolus-fietsroute.)
Op deze plattegrond (pdf) zie je onder meer waar de sluizen geplaatst worden.
Bij het in maart gehouden archeologisch onderzoek in het bosgebied tussen de Gerwenseweg en de Ruwe Putten zijn geen sporen en vondsten van jagers en verzamelaars aangetroffen. Voor dit onderzoek werden 6 proefsleuven met een gezamenlijk oppervlakte van circa 1168 m² gegraven.
Onderstaande foto werd gemaakt door Ecoconsultancy.
Update 2:
Aanleg nieuwe fietspad Schootenseweg begonnen
Vandaag start de aanleg van het nieuwe fietspad op de Schootenseweg (tot aan de Ruwe Putten). Dat fietspad moet over 2 weken klaar zijn. Gedurende deze werkzaamheden is er een korte omleiding.
“Alle werkzaamheden verlopen volgens planning” zo laat aannemer Bam Infra weten over de Stiphoutse Dreef (zie ook hierboven). Het fietspad om de nieuwe rotonde ter hoogte van de Veedrift werd eerder deze maand aangelegd. De grondwerkzaamheden aan de nieuwe Stiphoutse Dreef in het vrije veld zijn inmiddels gestart en zullen tot circa eind juni duren.
Onderstaande foto’s tonen het nieuwe wegtracé.
Update 3:
De Stiphoutse Dreef met LED-verlichting vanmiddag geopend
Vanmiddag is de Stiphoutse Dreef geopend. Deze nieuwe, tweede ontsluitingsweg van Stiphout loopt van de Gerwenseweg naar een nieuw aangelegde rotonde bij de Schootense Dreef. Wethouder Erik de Vries en Henk Vermeulen (voorzitter wijkraad Stiphout-Warande) openden de nieuwe weg. De aanleg is in maart van dit jaar gestart (zie hierboven).
Met de aanleg van de Stiphoutse Dreef is Stiphout vanaf nu niet alleen via de Dorpsstraat en Hortsedijk/President Rooseveltlaan aan het Helmondse wegennet gekoppeld, maar heeft het een tweede ontsluiting erbij gekregen. Zou deze nieuwe weg niet zijn gemaakt, dan zou de verkeersdrukte in de Dorpsstraat nog verder toenemen, aldus de gemeente. En als de Dorpsstraat op de schop gaat, kan de Stiphoutse Dreef gebruikt worden als omleidingsroute.
De Stiphoutse Dreef is er niet alleen voor het autoverkeer maar ook voor de fietsers. Met name de scholieren die vanuit Stiphout naar de nieuwe Carolus in Brandevoort fietsen, kunnen dit voortaan veiliger en comfortabeler doen.
Langs de gehele Stiphoutse Dreef ligt een vrij liggend fietspad dat geheel is voorzien van nieuwe LED-verlichting. Op lichtmasten zit een sensor. Als fietsers aan komen rijden, gaat de lamp feller branden, nadat de fietser is gepasseerd daalt het verlichtingsniveau weer tot een minimum. Ook het fietspad naast de Schootense Dreef en op de Veedrift richting Carolus is geheel voorzien van deze slimme lichtmasten. Dit is behalve duurzaam, ook beter voor de dieren die ’s avonds en ’s nachts in dit gebied actief zijn.
In de Stiphoutse Dreef is door de Helmondse aannemer BAM Infra zogenaamde LEAB aangebracht. Dit staat voor Lager Energie Asfalt Beton. Voorheen werd asfalt in de asfaltmolen opgewarmd tot een temperatuur van circa 165 graden. Door toepassing van nieuwe technieken lukt het BAM Infra nu om dezelfde kwaliteit asfalt aan te brengen bij een temperatuur van 95 graden Celsius. Hiermee is er 30% minder energie nodig en dat leidt tot 30% minder CO2-uitstoot. Voor de Stiphoutse Dreef, daarin zit circa 2700 ton nieuw asfalt, betekent dit een besparing van 460 bomen en een jaar lang energie voor 11 huishoudens.
Ter ere van de opening van de Stiphoutse Dreef, kregen fietsers vanochtend een gratis fietslampje uit handen van vrijwilligers van VVN afdeling Helmond.
Update 4:
De namen van de straten C.A.V.-weg en Schootenseweg worden vanaf 1 januari veranderd in Stiphoutse Dreef.