2reacties

‘Een creatieve kans in het Slimme Zuiden’

15 jaar geleden kwam GBO naar Helmond. Vanuit de High-Tech stad in het Zuiden van het land in een nieuwe omgeving……Helmond. Op dat moment geen idee dat deze locatie in 2011 en 2012 de Slimste regio ter Wereld zou worden. Helmond bevalt ons prima. De samenwerking tussen Overheid, Onderwijs en de Ondernemer is in evenwicht. De goede bereikbaarheid wordt gewaardeerd door onze designers en opdrachtgevers.
Waar kun je nu in Nederland in 30 minuten in België maar ook in Duitsland zijn? Een bijzondere situatie waardoor je snel en direct in de Euregio kan samenwerken. Dat kan in Helmond. Geen enkele stad in Brabant heeft deze bijzondere logistieke structuur. Het heeft er voor gezorgd dat we in Antwerpen een designstudio hebben en op termijn zal dit ook in Duitsland plaats vinden. Echter de basis blijft in Helmond, het centrum van deze Euregio. Helmond is veelbelovend. De komende jaren gaat er veel gebeuren in onze stad.
Onze designers kijken uit naar de Cacaofabriek in 2014 en de activiteiten tijdens de culturele hoofdstad in 2018. Mede door de ontwikkeling van de Designweek in deze regio kijken we op welke wijze we ons vak in deze omgeving kunnen profileren. Wij selecteerden bij de komst naar Helmond niet bewust voor de doelgroepen Automotive of Food. Later blijkt dat Helmond naast textiel ook goed scoort met de bijzonder combinatie van moving en fresh food. Waar kom je dit profiel tegen in Europa? Als er in de zogenaamde recessie wel resultaten worden bereikt dan zijn het deze doelgroepen. Blijkt nu ook nog eens dat Design hierbij de verbindende factor is.

De afgelopen jaren heeft onze studio een portfolio opgebouwd met Multinationals en MKB. Vooral opdrachtgevers en toeleveranciers uit deze regio. Food is naast Automotive door de beide campuslocaties zichtbaar geworden. Ook de combinatie biedt veel uitdagingen, denk aan landbouw- en verpakkingsmachines. In 2007 hebben we aan een Handelsmissie deelgenomen in China. Burgemeester en Wethouders van Helmond waren erbij. Hoezo, waarom? Vroeg iedereen na afloop. Naast een fantastische sfeer tijdens het sluiten van een vriendschapsverdrag gaan de deuren daar pas open als de overheid op hoog niveau betrokken is. Dat Helmond met een omvang van nog geen 100.000 inwoners slechts een fractie is t.o.v. van een modale Chinese stad maakt niet uit. We zijn immers de Slimste ter Wereld. Kwaliteit bepaalt het profiel, niet de kwantiteit. Resultaat: GBO heeft ook een locatie in Hong Kong voor de organisatie van tooling, productie en levering. Verschillende opdrachtgevers van dit bedrijf GBO PROJECTS zijn overigens Helmondse bedrijven.
In Zuid Nederland hebben we een cultuur van open innovatie en samenwerking. Helmond heeft de mentaliteit: niet zeuren maar beginnen. Zoek de juiste partners en kom tot resultaat. Als je voorop wil lopen bij vernieuwing is dit een vereiste. Vooral nu zijn er kansen voor bedrijven die niet te lang nadenken en snel schakelen. Helmond en Helmonders grijp je kans, profiteer van onze indrukwekkende en unieke stad.

Jeroen J.T. op ten Berg,
directie GBO DESIGN