Chahim: Pak jongerenoverlast bij wortel aan!
Afgelopen weekend stond er een interview met mij in het Eindhovens Dagblad. Ik geef daar kritiek op hoe we in Helmond het welzijnswerk in relatie tot jongeren hebben georganiseerd. Mij werd in eerste instantie gevraagd wat ik van de overlast in Helmond-West vind.
Iedere keer als er sprake is van overlast, waar dan ook in Helmond, schalen we op en proberen we met allerlei maatregelen (camera’s, gebiedsverboden, plaatsen betonblokken, beboeten, meer surveilleren etc.) de overlast aan te pakken. Op de korte termijn prima, maar op lange termijn verschuif je het probleem alleen. Hieronder geef ik in het kort mijn visie weer, wat ik denk dat je wel en niet moet doen om het probleem aan te pakken. Het is daarbij belangrijk om grenzen te stellen, maar tegelijkertijd wil je perspectief bieden. Met dat laatste pak je de problematiek bij de wortel aan.
Hoe is het nu in Helmond georganiseerd? In het kort: de LEV groep is actief op scholen en focust zich op preventie. Onze BJ Brabant straatcoaches zijn, zoals het woord al doet voorspellen, actief op straat en proberen jongeren in hun leefomgeving te benaderen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom deze taken, die veel raakvlakken met elkaar hebben, over twee organisaties verdeeld zijn? In gesprekken die ik voer met Helmonders merk ik dat de samenwerking tussen de twee organisatie op dit terrein niet optimaal verloopt. Naar mijn mening moeten we in Helmond naar een integrale aanpak, en zou je zoals in Eindhoven, de taken kunnen verdelen op wijkniveau (naar organisaties), maar nog liever (gezien de schaal van Helmond) creëer één structuur (of organisatie) waaruit de verschillende straatcoaches en jongerenwerkers vanuit één visie samenwerken. Een goede aansluiting bij het Centrum van Jeugd en Gezin is belangrijk omdat preventie op steeds jongere leeftijd begint.
Wat moet je naar mijn mening niet doen: jongeren vermaken of activiteiten voor hen organiseren. Wanneer die activiteiten (om wat voor reden dan ook) ophouden zal de overlast weer toenemen. Beter is het om jongeren te faciliteren. Wil je iets, dan organiseer je het zelf. Wij faciliteren alleen. De tijd die je bespaart als straatcoach of jongerenwerker kun je dan steken in maatwerkprogramma om deze jongeren zoveel mogelijk te begeleiden naar school of werk. Zeker als er sprake is van ‘jongeren’ tussen de 20 en 30 jaar. De voorwaarden hiervoor zijn bijna optimaal. Enerzijds trekt de economie aan en het aantal vacatures stijgt met de dag, anderzijds biedt het onlangs door de gemeenteraad vastgesteld programma Sociale Stad (pdf) ruimte om samen met het bedrijfsleven projecten op te stellen om voortijdig schoolverlaters (en andere jongeren) gericht op te leiden voor het bedrijfsleven.
De straatcoaches en jongerenwerkers moeten proberen om samen met deze (overlast gevende) jongeren regelmaat te creëren in hun leven om zo gemotiveerd aan dit soort programma’s deel te nemen. Want jongeren die studeren of werken hebben geen tijd om op straat te hangen.
Mohammed Chahim
Fractievoorzitter PvdA
26 reacties:
Mijn ervaring met jongeren is dat ze zelf vaak weinig initiatief laten zien om zelf iets te organiseren. Is toch ook geprobeerd in de Rijpel. De jongeren die dit dan wel doen, zijn niet de jongeren die de overlast veroorzaken. En in de LEVgroep geloof ik allang niet meer. Die zijn te groot geworden en lopen naast de schoenen.
Maar wat is de taak van de ouders dan?
Ik denk eigenlijk dat de ouders hulp nodig hebben. Dit word al rond groep 5/6 duidelijk. Jammer dat er zo weinig word samengewerkt tussen instanties zodat problemen veel eerder gesignaleerd kunnen worden. Nu word er niks aan gedaan en blijven de kinderen maar zeker de ouders in de negatieve spiraal hangen.
Ouders die hebben geen beeld en idee van waar hun kinderen uithangen. Vroeger had je een bal of fiets en daar speelde je mee. Tegenwoordig is alles social media en zolang het niet op een telefoon past kan het niet en daarmee zien ze ook veel meer gekkigheid en stoerdoenerij wat ze willen evenaren of nog wat verder willen uitbreiden
Goed idee om het jongerenwerk op wijkniveau te gaan organiseren. Jongeren in een wijk als ’t Haagje zijn immers onvergelijkbaar met die uit Stiphout en Dierdonk. Bij die laatste wijk is eieren tegen woningen gooien zowat het grootste probleem, in ’t Haagje veroorzaken ze iets andere problemen. 😉
Maak daarbij zeker(!!) gebruik van de professioneel opgedane kennis en kunde van de wijkagenten die daar veel tijd doorbrengen. Want vanuit het principe “Think global, act local” scoort Nederland door de inzet van wijkagenten op het gebied van handhaving in Europa geweldig goed. Niet voor niks dat ze zelfs uit het land van Obama kwamen kijken.
In de jongerenwerkers (ervaringsdeskundigen zoals ze zichzelf vaak noemen en dan even snel oplepelen hoe crimineel zij in hun jeugd wel niet waren) heb ik minder vertrouwen. Maar dat is wellicht door de negatieve verhaaltjes die ik over hen las of een gebrek aan kennis mijnerzijds.
Het artikel in de krant hierover had ik bij het koppensnellen blijkbaar gemist. Even teruggekeken en ik denk dat ik nu wel weet waarom. Bij een scheldwoord als hangaso’s haak ik af. Mensen die het met schelden willen “winnen” komen meestal niet met de beste argumenten.
Dergelijke woorden komen in ons land meestal van “partijleden” van de PVV en hun achterban. Daar schiet je niks mee op want ze werken bijna altijd contra-productief. Denk aan woorden als koppenvoddentaks, haathutten en kutmarokkanen. Die laatste is trouwens van een PvdA-coryfee…
@Lenie Weijnen op maandag 3 juli 2017 om 07:29:
De LEV-groep is inderdaad een moloch (geworden). Veel te groot voor een stad als Helmond. Elke organisatiedeskundige weet dat zulke grote organisatie nooit goed zijn. Deel het op, begin met deze jongerenaanpak en plaats die separaat.
Sinds wanneer zijn 20 en 30 jarige “jongere”. Want dat is de gemiddelde leeftijd in Helmond West wat er op straat bijhangt. Uitkering in trekken en als een klein kind elke dag naar werk brengen waar die “jongere” thuishoren. Grote bek loonkorten de kantjes er af lopen op werk geld korten. Te zot voor woorden dat je die ” jongere” niet kan aanpakken. En een geitenwollen sokken aanpak werkt niet
Houd toch op man !!! verdiep je dan eens n keer goed ipv deze politiek correcte schijt antwoorden van je.. wat wil je nou bereiken jongen ??? subsidie geld ?? zeteltjes ?? deze mannen werken gewoon hoor of hebben een opleiding afgerond voor een baan waar de meeste mensen hier nog niet eens van durven te dromen.Achterlijke idioot dat je bent OPROTTEN niemand heeft last van de groep alleen de MEDIA en mensen van buiten af hebben hier een oordeel in.
Mee eens Mo!
Uitstekend betoog totdat Chahim begint over het opstellen van projecten met het bedrijfsleven. Want we weten inmiddels wat dat betekent: Dwangarbeid!
@Meike van Vaalen op maandag 3 juli 2017 om 07:58:
En ik denk dat de overheid de ouders verantwoordelijk moet maken voor het gedrag van de “jongeren” die voor overlast zorgen !
Ik vind het belachelijk dat dezelfde overheid verantwoordelijk wordt gemaakt (en daarmee de maatschappij) voor de tekortkomingen van hen die deze “jongeren” op de wereld hebben gezet en vaak ook nog op kosten van de gemeenschap “leven”.
Ik ben het er mee eens dat je overlast niet aanpakt door activiteiten voor de overlastgevers te organiseren. De omgekeerde wereld natuurlijk.
Het grootste probleem is in mijn ogen de Nederlandse pappen-en-nathouden-cultuur. Overlast geven en andere vormen van crimineel gedrag wordt simpelweg veel te zacht aangepakt. De pakkans en consequenties zijn zeer beperkt dus wat dat betreft heeft men vrij spel om respectloos in de maatschappij te staan.
Alleen maar focussen om in gesprek gaan met iedereen omdat ze het zo moeilijk hebben is niet genoeg. Dat kan misschien later in het traject wel. Laat de politie ze eerst tegen de vlakte slaan en in de cel gooien; laten berechten en flink zwaar straffen waarbij alles vergoed moet worden. En dan komt dat praten wel een keer.
Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor “jongeren” dir donders goed weten wat mag en niet mag, in die gasten steek je toch geen moeite, uitkering intrekken, eventueel een 2de paspoort afpakken en uitzetten, danwel onder bewind gooien en meldingsplicht
@Tineke T maandag 3 juli 8.34
Zo eens met je Tineke wat betreft de term hangaso’s!!!!!
Maar ik wel wel even iets nuanceren. Ook al schrok ik ook van de uitspraak van destijds PvdA-coryfee Rob Oudkerk, zijn uitspraak wordt wel geframed!
Hij maakte juist een onderscheid tussen goedwillende en kwaadwillende mensen met een Marokkaanse achtergrond. De kwaadwillende waren de kut…
En deze uitspraak werd gedaan in een verwijzing naar een bekende uitspraak van Amsterdammers tijdens de tweede wereldoorlog. Zij spraken toen over “de rot-Joden maar wel onze-joden”….
een beetje zoals politie iftars…de grote groep amokmakers wordt beloond.
en ook hier is het ene grote groep gepamperde pvda kiezers die de overlast veroorzaakt.
Inderdaad moet het veeleer gezocht worden in korten van uitkeringen en het gevne van boetes voor elk wissewasje; id niet bij je, voor ene normaal mens geen probleem voor deze asoos moet dit dagelijks beboet worden.
DAT is zero tolerance en DAT helpt dus wel.
en dat is heus niet alleen PVV taal; dat is gewoon gezond verstand taal.
Bij ons was vorig jaar een jongen die een contract kon krijgen maar hij wilde om 10 uur beginnen anders moest hij te vroeg opstaan. Dus dat was ook meteen zijn laatste dag, werken moet je leren daar ben ik van overtuigd maar we verwachten wel medewerking.
@mirjam op maandag 3 juli 2017 om 16:35:
Dat wist ik niet. Met dat stukje Amsterdamse historie erbij, geeft me dat eventjes een wat andere kijk op zo’n woord.
@Dan op maandag 3 juli 2017 om 12:22:
Heerlijk om jouw betoog af te sluiten met “En dan komt dat praten wel een keer.”
Ik ben bang dat het zo niet zal gaan, maar weet uit eerste hand dat sommige van die Helmonders (want dat zijn het, welke huidskleur, nationaliteit of gebrek ze ook hebben) dat eigenlijk ook gewoon willen, verwachten en respecteren. Maar zo lang “een beetje rellen” gewoon kan en nauwelijks consequenties heeft, ze “waarom niet” denken en doen.
@Tineke T op dinsdag 4 juli 2017 om 08:11:
Zolang die Helmonders willen, verwachten en respecteren dat we met ze in gesprek gaan ondanks dat ze rellen omdat het kan, gaat het niet werken. Dat proberen we namelijk tevergeefs al tientallen jaren. Eerst een klimaat creëren dat het rellen niet meer kan. Kijken we daarna wel of er iets aan hun rel-neigingen gedaan kan worden.
Hou eens op met het stigmatiseren
Meneer Chahim, hoeveel geld heeft de gemeente al gestopt in deze groep jongeren in de afgelopen jaren, ook onder PvdA wethouder Boetzkes en wat is er uitgekomen? Niet erg veel ben ik bang, want het probleem is er nog steeds!
Vertel dat verhaal ook aan de Helmonders, dank u.
Ik weet dat de PvdA (splinterpartij) allang de realiteit uit haar ogen heeft verloren,Straat coaches hadden we 30 jaar geleden ook al. Het blijkt uiteindelijk dat het niet werkt. Toen niet!. Nu Niet! en in de toekomst ook niet!
Ik begrijp dat de lokale overheid ook hun banen machine op order wil houden met organen waar veel geld heen gaat. het zogenaamde banen carrousel op lokaal niveau.
Oude criminelen en overlast bezorgers een baan geven als straat coach en daarboven een laag super adviseurs van 75K+, dat is de insteek van de PvdA. Helaas lost dit niets op.
Probeer het een anders de komende 30 jaar. Het probleem benoemen en oppakken en veroordelen. Zeker er zullen een paar afglijden. Maar wat er omheen hangt bedenkt zich wel 2 keer. Zolang het niet bestraft wordt komt er geen respect. Toen niet! Nu Niet! en later ook niet!
Jongerenwerkers zullen natuurlijk zeggen dat het werkt om hun eigen baantje niet te verliezen zodat ze hun gram weed ’s avonds kunnen betalen. Of ben ik nu aan het stigmatiseren?
@Dan op dinsdag 4 juli 2017 om 10:17:
We zijn het helemaal met elkaar eens. 🙂
Repressie is symptoombestrijding. Als je het probleem echt op wil lossen zul je toch echt per individu moeten gaan kijken wat je kunt doen om ze vooruit te helpen of uitzoeken wat voor hen de reden is om op straat rond te hangen.
Ze wegjagen naar de volgende hangplek leidt alleen maar tot vijandigheid en een gevoel ongewenst of buitengesloten te zijn. Dat versterkt het groepsgevoel alleen maar. Dat betekent niet dat je ze niet op hun gedrag aan kan spreken of hen kan vragen om elders te gaan hangen, maar bied ze dan tenminste een alternatief of perspectief op andere bezigheden. En nee, dat is niet soft of pamperen, dat is realistisch kijken naar wat in de praktijk werkt. Als het namelijk zo simpel was als de lange lat erover halen, dan was dat allang gedaan. Dat soort schijnoplossingen kunnen we missen als kiespijn.
kijk zo zien we dat Chahim ,en bv Michiel van Geel ,letterlijk de veroorzakers en in stand houders zijn van alle ellende.
Deze wonderdokters vragen daarbij wel een hoge bijdrage van alle anderen, de samenleving maar zo beloven zij, dan zal het allemaal goed komen, of erger, anders wordt het nog veel erger!
Typerend voor links gedram; meer EU ,want zonder EU zou er oorlog zijn.
Meer geld naar Griekenland want anders…
Meer migranten erin want…
Meer uitkeringen want…
Bij de wortel aanpakken Chahim, betekent een migratiestop.
@Andre op vrijdag 7 juli 2017 om 06:52:
Dit zijn zowel autochtone als allochtone jongeren Andre en het heeft dus nul komma niets te maken met cultuur en alles met de buurt waarin zij geboren zijn en het toekomstperspectief dat ze hebben. Of denk je dat het toeval is dat dit soort problemen vaker in “volksbuurten” voorkomt dan in de wat rijkere buurten?
De oplossing van “rechs” is over het algemeen een oversimplificatie van het probleem. Misdraagt iemand zich? Lange lat erover en vooral niet kijken naar hoe het komt dat iemand dat doet. Problemen met aanpassen aan of samenleven met anderen? Ze moeten maar oprotten of hun eigenheid opgeven en zuurkoolstamp met worst eten. Het probleem ligt altijd bij de ander en vooral nooit bij jezelf toch?
Nieuwsflits: Het is niet zo simpel! In de VS sluiten ze iedereen die drie keer goed over de schreef gaat op. En wat denk je? Het lost niets op. De reden dat het hier redelijk goed gaat heeft dus juist te maken met ons systeem van wijkagenten, sociaal werkers, jongerenwerkers, etc. die de ogen en oren in de buurt zijn. Zij weten wie de rotzakken zijn en wie de meelopers zijn. Zij weten het ook als bijvoorbeeld iemand dreigt te radicaliseren. Reden ook voor andere landen om hier te komen kijken hoe wij het geregeld hebben. Maar hey, dat is allemaal linkse onzin toch?