Heller: ‘Klimaatdroom’ of ‘-nachtmerrie’?
Er is veel te doen over de zogenaamde ‘Mobiliteitsvisie’ van wethouder Bonte (Groen Links). En terecht, want van deze ‘visie’ wordt de gemiddelde Helmonder niet blij!
Wat is er aan de hand?
Omdat Helmond zogenaamd ‘klimaatneutraal’ moet zijn in 2030, is onder de verantwoordelijkheid van deze uit Rotterdam ‘geïmporteerde’ wethouder een visie opgesteld, die u als Helmonder of centrumondernemer in Helmond, fors zal raken.
In Helmond, waar het openbaar vervoer niet goed geregeld is en waar de NS-sprinter niet vaak genoeg rijdt om als alternatief te dienen, zal de auto steeds meer worden verbannen.
Mensen die in het centrum wonen/werken moeten duur gaan parkeren. De Noord-Koninginnewal en de Ameidewal moeten plaatsmaken voor een waterrijk park met fiets- of wandelpaden. Ondernemers maken zich terecht zorgen! Want hoe worden hun winkels straks bevoorraad? Hoe ver moeten klanten van restaurants lopen om b.v. maaltijden af te halen? Waar blijven de weekmarkt, de kermis en de andere evenementen, die kenmerkend zijn voor Helmond? In alle woonwijken wordt 30 km als maximum ingesteld. De Kasteeltraverse wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Dit verkeer moet om de stad heen gaan rijden….
Waarom? Omdat deze wethouder vindt dat de auto te dominant is. U bezit in 2030 het liefst géén eigen auto meer! U moet maar gebruik gaan maken van (elektrische) deelauto’s, deelscooters en deel(bak)fietsen. En delen betekent: betalen.
Als ik op internet de standpunten van alle politieke partijen in Helmond bekijk, zie ik dat veel partijen ook echt géén voorstander zijn van dit hele pakket aan maatregelen.
Je zult maar in de coalitie zitten en je omwille van politieke macht gedwongen voelen om mee te gaan in dit wanbeleid, terwijl je je kiezers vorig jaar iets anders hebt beloofd.
Via diverse media probeert Groen Links de aandacht af te wenden. Op Twitter zegt een raadslid dat het ‘nog maar een visie’ is. In een column zegt een ander raadslid dat een aantal partijen maar één ding belangrijk vindt: de auto.
Beiden slaan ze de plank volledig mis. De wethouder zal zijn ‘visi(e)oen’ met veel druk op de coalitiepartijen blijven promoten. En die ‘partijen’ gaat het niet om een parkeervak, fietspad of parkje meer of minder, maar om de vrijheid voor elke Helmonder om zelf te kiezen welk soort vervoer hij/zij gebruikt.
Vergis u overigens niet in ‘meepraten’ of ‘participatie’! Ze zullen u horen, maar niet naar u luisteren.
Theo Heller
Fractievoorzitter Forum voor Democratie Helmond
23 reacties:
De vele GroenLinks stemmers (in Brouwhuis) beseffen zich hopelijk waar ze aan begonnen zijn.
In 2030 neutraal, wat een achterlijke visie en onmogelijk streven.
Maar zo kennen we GroenLinks en D66.
Ook in Helmond
Ik verneem graag van de heer Heller waar “elke Helmonder” de auto kan parkeren, in stad of wijk.
Nu Bonte zijn visie presenteert die klimaatneutraal Helmond
nastreeft zijn Heller en Rieter al in paniek.
Het is een doelstelling waar tegenwoordig iedereen de mond van vol heeft.
Zonder visie en redelijke plannen blijft alles bij het oude.
Dat de Kasteeltraverse voor doorgaand verkeer wordt afgesloten is een goed plan.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ‘de brug’ over het oude
kanaal al in 2015 zou worden afgebroken.
Het is er helaas niet van gekomen.
Beste meneer Heller,
Enkele van uw citaten:
1) de zogenaamde ‘Mobiliteitsvisie’ van wethouder Bonte (Groen Links). En terecht, want van deze ‘visie’ wordt de gemiddelde Helmonder niet blij!
Waar haalt U die wijsheid vandaan?
2) onder de verantwoordelijkheid van deze uit Rotterdam ‘geïmporteerde’ wethouder een visie opgesteld, die u als Helmonder of centrumondernemer in Helmond, fors zal raken.
Lekker populistisch rooeptoeteren … “die U als Helmonder”
Ik voel me niet door U aangesproken.
3) Als ik op internet de standpunten van alle politieke partijen in Helmond bekijk, zie ik dat veel partijen ook echt géén voorstander zijn van dit hele pakket aan maatregelen.
Je zult maar in de coalitie zitten en je omwille van politieke macht gedwongen voelen om mee te gaan in dit wanbeleid, terwijl je je kiezers vorig jaar iets anders hebt beloofd.
Ik heb me niet verkiesbaar gesteld voor de gemeenteraad.
Ik heb geen enkele ambitie om raadslid of wethouder te zijn.
U (mevrouw Spoek, dhr. Rieter jr. en meneer van de Werff) blijkbaar wel.
U wordt voor deze functie betaald en, als de kaarten anders waren geschud, was U allen kandidaat geweest voor het wethouderschap.
Dan blijft nog steeds de vraag; Wat is uw visie?
En hoe wil U die visie concreet uitvoeren?
Wat hebben jullie je kiezers beloofd?
Welke plannen hebben jullie gepresenteerd om de beloften van jullie keizers na te komen?
Dit geldt overigens ook voor eerder genoemde raadsleden (en ja meneer Rieter, ik ga je niet bellen; naar mijn mening begrijp je mijn achterliggende boodschap niet).
U blijft allen makkelijk afgeven op Dhr. Bonte, verder komt U niet.
Op micro-niveau een beetje langs de zijlijn liggen janken dat je deze plannen niet wil; denken in problemen ipv meedenken naar (betere?) oplossingen.
En stop eens met praten en denken in links en rechts. Praat over de stad Helmond en kom met concrete plannen voor vooruitgang van onze prachtige stad en haar inwoners.
Denken jullie hiermee zieltjes (lees: zetels) te winnen voor de volgende verkiezingen?
Ik persoonlijk zit niet te wachten op dergelijke raadsleden / wethouders.
En we kunnen met z’n vinden en denken wat we willen over de plannen van Dhr. Bonte. Hij heeft wel een visie en concrete plannen om deze visie tot uiting te brengen; of je het er (deels) mee eens bent of niet.
Dat een raadslid burgers ontmoedigt om het gesprek aan te gaan vind ik ongepast.
@Stapper op maandag 22 mei 2023 om 18:06:
Je haalt me de woorden uit het toetsenbord. Wie de visie als geheel niet ziet zitten kan nog altijd meedenken over positieve onderdelen ervan, zoals de ambitie voor het ov:
“De ambitie voor Openbaar Vervoer ligt hoog: het moet – samen met de fiets en deelmobiliteit – een volwaardig alternatief vormen voor de auto-verplaatsingen in de stad en de regio. Het basisnetwerk moet daarvoor op orde zijn: gemakkelijk in het gebruik, comfortabel, veilig en snel. Het toekomstige OV-systeem is voor iedereen toegankelijk, veel fijnmaziger dan nu het geval is en gekoppeld met andere netwerken via strategisch gelegen hubs op regionaal, stedelijk en wijkniveau.”
Een dergelijk volwaardig alternatief heeft zijn eigen meerwaarde, los van de rest van de mobiliteitsvisie, ook als verstokte automobilisten er uiteindelijk geen gebruik van maken.
@Sander Lam
Waarom zou ik gaan praten met iemand die mij vijandig benaderd?
Doodsteek voor de ondernemers in het centrum. Die hebben het al zo zwaar te halen!
Ga lekker stampvoetend je zin door drijven in Rotterdam en laat Helmond met rust onnozele.
Kunnen ze de winkels in de stad niet beter helemaal opdoeken, zodat iedereen maar online shopt, en er geen bevoorrading meer nodig is het centrum?! Maar wel allemaal aparte voertuigen voor bij de mensen thuis te laten bezorgen. Dan het OV in Helmond, of moet ik vragen “welk OV?” er is. Deelfietsen, -scooters, -steps! Hoeveel van deze voertuigen zullen er in het kanaal o.i.d. belanden? Wat ook weer goed is voor het millieu, met de lekkende accu’s. Hierdoor geen vissen, dus ook geen vissers meer.
Maar mijn grootste vraag eigenlijk nog, als ik naar zijn foto kijk. Die opgezette kop, zal hij niet van het fietsen hebben vermoed ik. Waarvan dan wel?
Zorg eerst dat er een goede infrastructuur is, pas daarna moet je gaan kijken naar een vervolg. Niet naar beide tegelijk, want dat gaat niet werken.
Geen parkeerplekken betekent dat mensen met een lichamelijke beperking dia niet het centrum in mogen. In het openbaar vervoer Ijn wij niet welkom er zijn namelijk maar enkele opatapplekken in Nederland waar dit mogelijk is en op gezette tijden. Daar vallen niet alle stations van helmond onder. Dus een grote groep mag niet meer naar de winkels,uit eten ,de markt een sociaal leven hebben. De bus regeling is ook weg en die stopt soms nieteens voor rolstoelen en dan hebben we het nog niet eens over de regelingen. En over het uwv waar je wel je kaart krijgt maar die dan rolstoelen die nu duw zijn zal moeten aanpassen naar aangedreven omdat men veel meer zelf zal moeten doen en ook obstakels. Men moet echt veel verder kijken dan hun neus lang is
En se oranjebuurt krijgt nieuwe leidingen voor gas in de grond. #legdateensuit klimaatneutraal? Klasse bepaald? Onrecht!
Je haalt er de linkse mensen direct uit. Ik ben van mening dat alles alleen maar draait om geld, geld en nog eens geld. Als u dat niet ziet dan word het tijd om de ogen te openen. Klimaat neutraal is het verdienmodel van de overheid en gebaseerd op zelf ontworpen feiten. Dat de heer Heller u probeert wakker te maken voor wat er gaat komen is een vriendelijk gebaar. Maar u word al meteen wantrouwend omdat hier forum voor democratie bij staat. Het geen wat hier boven beschreven is niet alleen in Helmond maar heel Nederland de doodsteek voor veel ondernemers en gezinnen.
@Nick op dinsdag 23 mei 2023 om 10:00:
Prachtig gezegd Nick, 100% mee eens.
Wat zullen veel mensen hier, over een tijdje, de deksel op hun neus krijgen, en dan is het huilen en klagen.
@Nick kun jij me uitleggen wat een verdienmodel voor de overheid is? Dat snap ik niet.
@roland dan word het tijd om eens wakker te worden. Ik ga de uitleg niet eens geven als je dat niet ziet. Er is genoeg te vinden op internet als je weet waar je moet kijken.
@Nick met andere woorden: je weet het zelf ook niet en moet ik maar op internet kijken. Dat is steeds het probleem, als het over inhoud gaat komt er niets. Maar goed, ik zal Facebook eens raadplegen voor de broodnodige informatie, wie weet leer ik ook nog eens wat.
@Piet op dinsdag 23 mei 2023 om 03:00:
Over wie heb je het, wat is er vijandig aan hoe die persoon jou benadert, en wat is het verband tussen jouw vraag en mijn reactie van maandag 22 mei 2023 om 21:44?
Dit is ook Helmond volgens van Dijk
De stad wil als tweede kern in Brainport groeien van 95.000 inwoners naar 115.000 in 2040. Er zijn volop bouwplannen: er komen vijftienduizend woningen bij in het hartje van de stad, onder meer nabij het station.
—————————–
Helmond wil veel meer ambtenaren, en dat gaat miljoenen kosten
HELMOND – Om de groei van Helmond te kunnen behappen, moet de stad miljoenen euro’s steken in de uitbreiding van het ambtenarenkorps. De komende jaren is er behoefte aan 288 nieuwe personeelsleden, bovenop het huidige aantal van 642.
Als dat mobiliteitsplan doorgaat wordt dat na de coronacrisis de doodsteek voor veel ondernemers in het centrum. De leegstand in het centrum zal alleen maar groter worden, mensen rijden wel naar Deurne, Nuenen of Eindhoven waar je wel normaal met je auto bij de winkels kunt komen. Dat die bonte Bonte maar weer terugverhuist naar Rotterdam en daar zijn ding doet.
Een ander item hier op de weblog:
Veel snelle auto’s bij Fast X première in Pathé
Helmond: De “Fast and Furious City”.
Een leuke reportage met mooie foto’s van mooie auto’s.
Pal voor de deuren van de Stadswinkel.van de gemeente.
En stuk voor stuk enthousiaste reacties bij dit item
En dan die rare Mobiliteitsvisie van de gemeente Helmond.
Worden deze auto’s misschien de nieuwe “deelauto’s” waar wethouder Arno Bonte het over heeft?
Of een voorbeeld van het “autoluwe” centrum van Helmond?
Kunt u het nog volgen? Ik niet!
Een autoloze ov – reiziger
@Han van Loon op vrijdag 26 mei 2023 om 05:44:
Wanne onzin kraamde gai toch wir oit .. nie mi d’n auto bai de winkels komme.
https://www.helmond.nl/1/welkom-bij-helmond/beheer/meta/overzicht-parkeermogelijkheden
@ Peter van Lieshout,
Precies wat ik dacht… en dan ook nog lekker met een V8 etc etc recht voor de deur van Dhr Bonte die daar in zn appartementje zit.
Zou hij zelf ook ff zijn gaan kijken ?
Als ze daar bij de gemeente nou nog niet begrijpen dat dit volgende megalomane plan ..wat ook nog eens miljoenen gaat kosten om de hele binnenstad aan te passen, niet is wat de gemiddelde Helmonder wil dan zoeken ze het maar uit….
Zoals mijn buurman al zei..ze zuuke ut mar oit dor bai de geminte, meh dien mafklapper oit Rotterdam, dan ga ik wel noar Gimmert of Deurne doarum goa ik ok nie mir stemmen hi toch gin nut ze doen toch wah ze willen…nen haup geld over den balk flikkeren en wai mar betale .. net als meh deh geminte hois deh hi ok alwir miljoenen ekstra gekost …
En zo klaagde hij nog ff door over tunnels voor beesten en een zwembad en een stadion .. en nog eens 200 ambtenaren er bij.. en 30 km zones waar toch niemand zich aan houdt…en wat dat wel niet koste… en wij maar belasting betalen voor al die kul…
Er is al een onderzoek gehouden door dat dure bureau over de mobiliteits visie… daar stond in de helmonder verwacht regelmatig rijdend openbaar vervoer tegen een normale prijs, maar dat was ingewikkeld… dat is alleen maar ingewikkeld omdat het geld kost, kan me nog herinneren dat we vroeger elk kwartier op de bus konden stappen naar de stad voor 1 gulden, uiteindelijk langzaam zo duur gemaakt dat niemand er meer mee ging, de lijn als onrendabel bestempeld werd, en opgedoekt werd… it’s all about the money…
Laat ze gemeente een referendum houden over de plannen.. een poll hier op de site zal al wel een prachtig beeld geven over hoe de Helmonder er over denkt.