Janssen: Vakantietijd
Ook voor de Helmondse schooljeugd is de lang verwachte vakantietijd aangebroken. Zo’n zes weken mogen zij genieten van de vrijheid om niet naar school te moeten gaan.
Voor politiek Helmond is de vakantietijd inmiddels ook aangebroken. De agenda’s van de bestuurders van onze stad tonen vele lege plekken. Ongetwijfeld zullen er ook velen weer op uit trekken, ver weg of wellicht toch wat dichter in de buurt.
De vakantieperiode is ook bij uitstek een goed moment om eens terug te kijken en te reflecteren.
Ja, ik realiseer me dat dit in politiek Helmond niet altijd gewaardeerd wordt, maar de toekomst ontstaat in hoofdzaak op basis van het verleden. Zo hebben we vele jaren geleden ingrijpende besluiten genomen inzake de toekomst van het centrum van onze stad. Maar de tijden zijn veranderd en de plannen worden aangepast. Onlangs mocht ook ik daarover een en ander lezen in de lokale pers. Helaas is nu absoluut nog niet bekend wat de nieuwe plannenmakerij zal gaan kosten en hoe we dat gaan financieren.
In het kader van het terugkijken stootte ik pas weer op het dossier Talent Verplicht. In juni 2013 heeft de Raad besloten om meer dan 1 miljoen euro te gaan investeren in dit project. Een project dat er op gericht is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen te geven. Als woordvoerder op dit dossier namens de toenmalige fractie SDOH-D66-HB heb ik me stevig verzet tegen dit voorstel en zijn we ook met alternatieven gekomen, maar zonder resultaat. Immers de meerderheid was voor en besliste om ruim 1 miljoen ‘in het putje te gooien’ zoals ik al in een eerdere weblog in 2013 heb geschreven.
Tot een echte eindevaluatie van het project is het echter nooit gekomen. En naar ik nu weet zal die er ook nooit komen. ‘Ten aanzien van de evaluatie van Talent verplicht kan ik aangeven dat de leerpunten, zoals al benoemd in de tussenevaluatie, zijn meegegeven naar de opzet voor de invulling van de tegenprestatie. Er komt geen eindrapport. Het project is al anderhalf jaar geleden beëindigd en ten dele gecontinueerd via de tegenprestatie nu bij het Werkbedrijf.’ is mij ambtelijk gemeld. Heel jammer want het is ook een taak van de Raad om er op toe te zien wat de effecten zijn van genomen besluiten, zeer zeker als de effecten minder positief zijn als men had gedacht.
De volgende ‘missers’ liggen al weer op de loer. De Raad heeft vele miljoenen uitgetrokken voor het armoedebeleid, het stadsleerbedrijf en het stadslaboratorium, in totaal zo’n 7,5 miljoen euro, veel geld dus. Maar wat het tot nu toe aan positiefs gebracht heeft is nog onbekend. Laten we hopen dat het goede investeringen zijn, maar ik heb zo mijn vraagtekens, immers ook hier zijn de te verwachten resultaten niet echt SMART geformuleerd. Dat is iets wat het politieke bedrijf schijnbaar liever niet wil helaas.
Ongetwijfeld hebben we allemaal wel zaken om toch eens te overdenken in deze vakantietijd. Ik wens jullie een fijne vakantie toe.
Maarten Janssen,
burgercommissielid Lokaal sterk
6 reacties:
Het SMART-principe is handig waar het toepasbaar is, maar juist op het vlak van participeren/re-integreren/tegenpresteren gaat de M van Meetbaar snel een eigen leven leiden. Kijk maar naar Atlant: de directie is alleen geïnteresseerd in de aantallen euros en handjes. De A van Aanvaardbaar voor de doelgroep legt geen enkel gewicht in de schaal, en de M&MM van Menselijkheid & Menselijke Maat komt in SMART niet eens voor, terwijl die nou juist centraal zouden moeten staan.
Er zijn nu eenmaal meer mensen dan banen. Er is iets slimmers dan SMART nodig om tegen die achtergrond werk, inkomen en vakantietijd eerlijk te verdelen.
Ik denk dat de raad sowieso zichzelf eens een aantal basisvragen moet stellen voordat ze weer veel geld gaan uitgeven:
– Hoe reëel is het eigenlijk (geen luchtkastelen);
– Hoe noodzakelijk is het (als het overbodig is, laat het dan);
– Wat levert het op (het moet toch een toegevoegde waarde hebben);
– Wie hebben er nu echt profijt van (niet voor een select gezelschap);
– Heeft het draagkracht bij de meerderheid van de inwoners (als dit niet het geval is, weet je genoeg.
– Etc.
En zo zijn er genoeg basisvragen te verzinnen. Als deze op voorhand wat vaker gesteld zouden zijn, waren er diverse flaters vroegtijdig in de prullenmand beland. En waren er miljoenen bespaard.
Toen het plan van het stadslab en stadsleerbedrijf tijdens een van de vergaderingen in de Boscotondo gepresenteerd werd, zag het er al wankel uit. Onvoorstelbaar dat een gemeente zoveel miljoenen stopt in een onduidelijk, wazig plan.
@Ria van Aerle op donderdag 28 juli 2016 om 14:38:
Heb je het gemiddelde IQ van raadsleden als eens bekeken, en ze geloven nog steeds in sprookjes
Ha Ha Ha Ha Ha , die Ria.
Ik ken er een: voorletter A, letter achternaam R. Trouwens, er zijn er nog veel meer………………………..Maar ze functioneren prima hoor. Vooral de maandelijkse beloning is er eentje om in lijsten. Wel knap hoor voor een hoop, vaak gelul in de ruimte. En ze zijn ook nog door de meeste Helmonders gekozen, kun je nagaan hoe groot het EQ onder de bevolking is hier.
Ja, je hebt structureel geld en incidenteel geld. Met incidenteel geld kun je niet iets structureel oplossen en/of een beoogde bezuiniging terugdraaien. Maar je kunt wel structureel incidenteel geld verkwisten.