Janssen: Breken we ons centrum af?
Enkele maanden geleden was ongeveer heel Helmond in rep en roer toen het Eindhovens Dagblad naar buiten bracht dat voormalig wethouder Trix Houthooft maandelijks een vergoeding van € 1000 netto per maand ontving. Deze vergoeding is haar toegezegd omdat ze dagelijks voor dag en dauw het centrum van onze stad inspecteert. Tekortkomingen, vernielingen, losliggende stoeptegels en dat soort dingen worden direct opgemerkt en direct ter hand genomen. Als de winkels opengaan is het centrum, veelal in optimale conditie, een prima zaak !
Na alle commotie heeft Trix, hetgeen heel begrijpelijk is haar inspectiewerkzaamheden gestopt. Het is immers niet niks om elke ochtend, zes dagen per week als een speurhond door de stad te lopen en de juiste mensen aan het werk te zetten om, vaak kleine problemen op te lossen.
Wat mag ik nu lezen in Helmond Centraal, het periodiek van het centrummanagement in de column van Marlène Drouen, onze centrummanager stemt me droevig. Het dagelijkse onderhoud van ons centrum blijft nu dus gewoon liggen. Pas als er een gevaarlijke situatie ontstaat waarvoor de gemeente aansprakelijk gesteld kan worden komt men in actie. Hoe raar zit onze wereld soms in elkaar ? En dat omdat we niet bereid zijn een marginaal bedrag uit te trekken voor een bevlogen Trix Houthooft die met hart en ziel betrokken is bij Helmond. Mij hebben ook signalen bereikt dat een andere kartrekker van ons centrum serieus overweegt de handdoek in de ring te gooien. Dat zal zeer zonde zijn en zal de ontwikkelingen in ons centrum op achterstand zetten. Eén artikel in het Eindhovens Dagblad is hier de reden toe. Daar waar de verantwoordelijke wethouders de koppen bij elkaar hadden moeten steken en in overleg hadden moeten gaan met het centrummanagement trekt men de stekker eruit met alle negatieve gevolgen van dien.
Woensdag 19 maart 2014 mag u weer naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Kies dan voor een bestuur dat wel oog heeft voor een goed dagelijks onderhoud van ons centrum. Kies dan voor een partij die Lokaal Sterk is, kies voor lijst 3 SDOH – Helmondse Belangen, kies voor Maarten Janssen, nummer 26. Helmond verdient immers een sterk bestuur dat echt oog heeft voor haar ondernemers.
Maarten Janssen
Raadslid
78 reacties:
Ik denk nu toch echt dat u te ver gaat.
Veel praten, weinig zeggen! Gelukkig zijn we daar per 19 maart a.s. van verlost
Ik weet nu zeker dat hij te ver gaat!
Verheug me op een verkiezingsbijeenkomst.
Waarom zouden de burgers dit handjeklap moeten belonen,mij zou het beter lijken zijn om hier juist mee af te rekenen
Wordt Mevrouw Houthooft nu door Heer Janssen misbruikt om zichzelf als raadslid te promoten?
Zit ni so te mauwen man!
Wel nee, we breken gewoon de binnenstad af met het toelaten van vernielingen, intimidatie en dergelijke toestanden.
Want … waar zijn de ordehandhavers dan ? Of werken die alleen van 9 tot 6 uur ?
Dus niet als het nodig is wanneer er raddraaiers aan de gang zijn, vroeger in de omgeving van de Heistraat en nu weer in de Molenstraat. Leuk voor de mensen die daar wonen, tóch ? Ga daar eens zelf wonen en kijk hoe lang je het uithoud met die herrie e.d. toestanden. Een stevige aanpak ( zonder aanziens van personen ) van dit probleem is wel wenselijk, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Doe daar maar eens wat aan als gemeenteraad van Helmond.
Als er niet bezuinigd was op de reinigingsdienst was het ook niet nodig geweest om daar iemand voor dag en dauw te laten rondlopen,( voor 1000,= in de maand ) wie is er nu duurder, de ene of de andere ? In principe lijkt het me niets uit te maken als het maar opgeruimd wordt en die persoon kan tevens doorgeven als er gebreken zijn, weer iemand uit de bijstand !
Voor de eerste keer in mijn leven stem ik in maart op een Helmondse Partij ( uitkomst van de stemwijzer + nooit verwacht ) maar niet op de Uwe. Dit is geen probleem er zijn andere problemen die acute voorrang hebben en véél belangrijker zijn dan bovenstaand item.
Vriendelijke groet.
Twee voor de prijs van een !!!
@R. de Peel op zondag 23 februari 2014 om 14:30:
TWEE VOOR DE PRIJS VAN EEN, slaat op de nieuwe medewerker van de reinigingsdienst !
Praat toch geen poep man.
Zorg er eerst maar eens voor dat de gewone burger zijn zuurverdiende centjes niet naar de misselijkmakende graaibestuurders ziet verdwijnen.
Dan kan de burger wat extra geld uitgeven, wat de Helmondse ondernemer dan weer ten goede komt.
@Henk van den Brule op zondag 23 februari 2014 om 14:15:
op geen enkele wijze meneer van den Brule. Mw. Houthooft heeft vele jarenlang op verschillende posities haar beste krachten besteed aan de stad. En het doet me pijn dat ze nu zo aan de kant wordt gezet.
verder zie ik weer enige reacties van mijn vaste kern criticasters of wellicht openlijke tegenstanders, prima. gelukkig leven we in een land waarin eenieder een eigen mening mag hebben. maar ja ben wel benieuwd naar een inhoudelijke reactie op hetgeen ik naar voren breng en wel ‘problemen rond het onderhoud van ons centrum’.
@Leny van muijen op zondag 23 februari 2014 om 13:56:
Misschien een heel domme vraag, maar hoezo gaat hij nu te ver?
@R. de Peel op zondag 23 februari 2014 om 14:30:
Hulde!!! De Reinigingsdienst zou hier prima mee overweg weten. Maar nee, de VVD, de club van minder overheid elimineert zowat elke uitvoerende overheidstaak en laat dan vervolgens een VVD lid de signaalfunctie doen! Werkelijk te gek voor woorden en gelukkig voor veel Helmonders ook! Het punt én de betekenis hiervan voor de gemiddelde Helmonder ontgaat dhr. Janssen in zijn volle omvang….
Als je dan ook nog durft op te roepen een stem uit te gaan brengen op een partij die hieraan meewerkt! Je moet het inderdaad maar durven.
@ Jansen. Dit lijkt me niet zo’n probleem. Besteed het uit. Op de markt zetten. Goedkoper als Trix. (die er veel minder was als Jan)
Of een ambtenaar laten doen. Is een stuk zuiverder als een onderhands baantje aanbieden.
Anders doe ik het wel hoor. uurtje elke morgen voor 40 euro netto. Meer als ik nu heb 😉
als Mw. Houthooft zo bevlogen zou zijn met de binnenstad, dan zou ze, net als veel bevlogen Helmonders, deze taak als vrijwilligster doen. Zij ontvangt AOW en een niet zo’n kleine pensioen neem ik aan.
Wat zij doet noem ik graaien! Alsmaar meer hebben.
Is de zaak met verlies verkocht? moet de Helmonder dat betalen?
Of zeg ik nu iets verkeerd?
Menig werkloze Helmonder zou deze baan graag hebben, en dan ook nog een paar wijken erbij doen. (uurtje werken voor € 1000 is wel een beetje te gek)
Zo hebben wij weer werkloze medeburger minder!
Hr Janssen maakt zich druk over een centrum wat totaal verloederd is. Bovendien is Hou
thoofd vertrokken omdat contract niet is verlengd. Maar zij komt heus nog wel aan verdiensten. Is ook immers het brein achter de Wintertuin. Het is een onzinverhaal.Weet u wat mij verdriet doet hr Janssen?. Dat u denkt echt iets toe te voegen heeft. Veel succes bij uw nieuwe compaenen. Een partij die alleen maar afstand nam van Tielemans vanwege de angst stemmen te verliezen. En dan maar natrappen tegen D66. Hoe schaamteloos kan politiek worden.
sorry, 1 werkloze medeburger moet het zijn….
Mijnheer Janssen,
juist die arrogantie die U hier durft te tonen, heeft mij weerhouden om ooit op de door u genoemde partij te stemmen.
Ik ben gisteren tijdens de weekmarkt met alle partijen in discussie geweest.
Maar toen ik de leden van de gele front zag……sorry, ik heb maar op weg naar de fietsenstalling hartelijk gelachen! Wat een vertoning…………..
Manuel +1
@ Case; Gracias.
Hey Jopie, houw er es mee op !
@AMS op zondag 23 februari 2014 om 16:27:
hallo meneer Ams en ook andere ‘anonieme’ reageerders,
ik stel vast dat het nauwelijks over de inhoud gaat. ik heb er geen moeite mee als men het niet eens is met mij. maar kom dan wel met argumenten en niet met holle frases. en wat ik nog veel belangrijker vind doe het met open vizier en niet onder een vaag pseudoniem dient te reageren, dar meld ik al vele malen.
mij kunt u altijd bereiken via @janssenhelmond of [email protected].
U leest niet goed.En dat komt omdat u denkt het parochie te kunnen prediken. Maar ga door en beschadig u nieuwe vrienden .Ga dus gerust door met het verkondigen van onzin. Daar zult u velen een plezier mee doen!
Ok hier dan een niet anonieme reageerder. Doe ik nooit trouwens, anoniem reageren.
Het topic is zeker de aandacht waard. Worden ook wel zinnige oplossingen aangedragen door al dan niet anonieme reageerders (o.a. zet ambtenaren in).
Wat mij zo tegen staat meneer Janssen is die koppeling met “stem op mij want ik heb zo’n hart voor de stad en met mij en mijn partij aan de macht zal alles beter worden”. Verkiezingsretoriek. Niet meer en zeker niet minder. Dat wekr veer wrevel. U wint daar niets mee, althans geen stemmen.
@Maarten,
als je niet wilt dat er anoniem gereageerd wordt, moet je niets plaatsen Zeker als je grotendeels onzin verkondigd is het normaal dat mensen reageren, met of zonder pseudoniem. Zo zijn nu eenmaal de spelregels.
Inhoudelijk slaat het ook nergens op, waarom moet er iemand speciaal elke dag een inspectieronde uitvoeren. Hier ligt een mooie taak voor onze stadswachten, die dagelijks trouw met hun bonnenboekje op stap gaan. Dan kunnen ze eerst een rondje maken door ons centrum. Ook zij kunnen tekortkomingen, vernielingen, losliggende stoeptegels en dat soort dingen direct opmerken en direct ter hand nemen.
Hr. Janssen doe je zelf (en je clubje) ’n plezier, stop met publiceren hier……
@Marc van den Boomen op zondag 23 februari 2014 om 17:17:
Ik denk dat u nu wel een punt heeft, mbt het niets ermee winnen. Het is echter wel zo dat men tijdens een (kaart)spel zijn Joker kan inzetten. Gelukkig hebben we die hier nog wel een paar, waarvan er een een zwefende kandidaat is, tussen D66 (volgens de aanhef van de topic) en zijn oproep om op hem te stemmen, als kandidaat van
SDOH-HB??? Vergane glorie ipv verkiezingsretoriek!
anoniem?
laat een ding duidelijk zijn: ik ben mevrouw AMS, dat zijn mijn voorletters die in mijn paspoort staan!
Hoezo geen inhoud?
is het geen inhoud dat veel Helmonders vrijwilligers zijn?
is het geen inhoud dat deze gemeenteraad, of sommige leden ervan ons Helmonders bedrogen hebben?
Iets heb ik nog niet verteld: Ik heb een hekel aan raadsleden die onder het mom…..ik kan me hierin niet meer vinden… van partij wisselen.
Nee Mijnheer Janssen, U wilt niet voor de Helmonders in de raad zitten, U doet dit voor U eigen ego.
dit doen alle partij-hoppers! zolang ze op een gunstige plaats staan, hoor je ze niet.
Maar als ze niet meer in het zicht zijn….tja, dan kunnen ze zich ineens niet meer identificeren met de partij waar ze zolang lid van zijn.
BULLSHIT!
dit is trouwens mijn eigen mening, als ik mensen tegen het hoofd stoor, sorry!
Wie de schoen past….. doe er iets mee
Inderdaad mevrouw AMS; zo is het!
Jammer de heer Janssen niet op de inhoud reageert.
skruwlelik geeft een prima oplossing voor het zogenaamde ‘probleem’ aan. Stadswachten kunnen daar ook goed voor gebruikt worden en het geeft meteen wat meer inhoud aan hun takenpakket.
Verder is het wel grappig dat de heer Janssen in zijn stukjes immer probeert stemmen te winnen, maar gezien de reacties van de meeste mensen juist het tegenovergestelde voor elkaar krijgt.
@Javier
Zeg maar je.
@ AMS
Correcte weergave !
Maarten
Centrummanagement ( Marlene Drouen) signaleert in haar laatste Nieuwsbrief een probleem namelijk dat na 1-1-2014 niemand meer van de gemeentelijke dienst de “werkzaamheden” van Trix Houthoofd heeft overgenomen. De kwaliteit van de openbare ruimte komt hiermee, volgens het CM, onder druk te staan. Terecht signaal ! Het zou toch simpel gezegd logisch moeten zijn dat de kwaliteit van de openbare ruimte in het centrum door de ambtelijke dienst, vergelijkbaar van de situatie vóór 1-1-2014, zou moeten worden voortgezet. Daar pleit Marlene voor! En dat is nogmaals terecht. Daar laat het college en de dienst Stedelijk Beheer een steek vallen. Ik heb zondagochtend dit direct aangekaart bij het college via een e-mail bericht. Ik heb daar overigens niet mijn lijst nummer en plaats op de kieslijst bijgezet! Gr. Berry Smits
Geachte Heer Janssen,
de kop “breken we ons centrum af” dekt niet de lading van uw ingezonden stuk. Mijns inzien, is het wanbeleid met betrekking tot de veiligheid veel meer van belang voor een aantrekkelijk centrum, dan een paar losliggende stoeptegels of een bloembak die wat water nodig heeft. Voor dit soort zaken kan een ieder melding doen bij de gemeente Helmond, die dit dan voortvarend oppakken, weet ik uit eigen ervaring. Wat echt afbraak doet, is de “Marokkanenterreur” (en het zijn echt niet alleen Marokkanen, maar ook ander tuig) die op het moment plaats vindt in het centrum (artikelen op ED: “PVV stelt kamervragen” en enige tijd geleden “overlast bibliotheek”). Juist de Molenstraat was een speerpunt afgelopen jaar bij het centrummanagement. (zoals u weet zijn er tonnen geïnvesteerd in het oplappen van de straat). Als u dan predikt dat ons aller Trix ’s morgens haar rondje doet (voor een zeer vorstelijke vergoeding) en dat dat een kwalitatief goed centrum oplevert, dan slaat u nu echt de plank mis.
Het siert u dat opkomt voor het baanbehoud van Mevrouw Houthooft, beleidsmatig als politicus voor wat betreft uw artikel om het centrum op niveau te houden geef ik u een vette onvoldoende.
Juist nu is politiek ingrijpen nodig, om ervoor te zorgen dat wij een veilig en goed centrum hebben, waar we jaren terug in heel Nederland over geroemd werden en op dit moment slechts hoon oogsten.
@berry smits op maandag 24 februari 2014 om 10:52:
Iets erbij zetten zou ik ook zeker niet doen hr. Smits. We gaan immers voor het algemeen belang en niet voor het individueel belang….
Aanvulling op mijn vorige bericht.
Geachte heer Janssen,
vergeet ik nog te melden dat “fris bloed” bij het centrummanagement ook zeker geen kwaad kan. Dus als u doelt op Marlene, bij het handdoek in de ring gooien; liever vandaag nog dan morgen! Daar waar haar vader (Thieu de Wit) en Jan Verspaget, dagelijks wel op “vloer” te vinden waren, hebben we nu slechts een kantoormarionet. De tijd die nu wordt besteed aan het druk maken over het wegvallen van de functie van Trix, als je die besteedt aan een rondje lopen en melding maken van beheerszaken die opgepakt moeten worden, ben je ook klaar.
Regel 1 bij marketing; “als je iets uitdraagt, zorg dan dat het klopt”. Als ik naar de website van het CM kijk, (hellohelmond) zie ik alleen maar zwaar verouderde info, zelfs de koopzondagen van dit jaar staan er niet op. Op de ondernemerspagina staan zelfs de koopzondagen van 2012 nog….
Mooi dus, bevriend reclamebureau inhuren om Hellohelmond te promoten (inclusief logo, website, acties, borden langs de weg, advertenties etc.) om maar volk in de stad te krijgen, maar vervolgens dit niet “onderhouden”. Marlene zou de hand in eigen boezem moeten steken. Nogmaals het gaat over het totaal en dus niet alleen of er ergens een kauwgom op de stoep zit en een kerstboompje scheef staat.
Dus graag of subsidie naar centrummanagement stopzetten, of een bevlogen centrummanager aannemen die zijn/haar taken WEL goed uitvoert.
Het managen van een kwalitatief goed centrum, omvat veel meer dan er nu gebeurt!
Heer Janssen,
onderstaande is een regelrechte copy-paste van het lezersforum van het ED. Voordat je voor het schaamteloze graai-cultuurtje/ ons-kent-ons in de bres springt (ik snap best dat jij er ook bij wil horen, maar dat kun je beter in de kroeg regelen bij het clubje mensen die denken er wat toe te doen -> vrijdagmiddag rond 17.00uur zitten ze meestal in een bepaalde kroeg aan de kasteellaan) kun je beter je even echt verdiepen in wat ons Helmonders bezig houdt. Waarom zouden we toch geen vertrouwen meer hebben in de huidige bestuurders…..?
Ik zal u een kleine tip geven: het gegraai van een klein clubje (oud-) bestuurders die te maken hebben met de volgende beleidszaken: centrum, subsidies in het centrum, evenementen (inclusief verleende subsidies, kijk maar naar er wie er in de besturen zitten), horeca-beleid (inclusief veiligheid, check hier ook even de rol van Belangenvereniging Horeca) en vooral het slappe of niet-optreden tegen uitwassen (variërend van het niet naleven van het rookverbod tot Marokkanenterreur tot geweld bij het stappen).
Henk, dank dat ik je mag citeren.
Beste EDlezers, ik kom op een bruto vergoeding per uur van € 20.19 als ze 20 uur per week zou werken. (21.000Eur per jaar / 52 / 20uur) Als ze zoals ze zegt een half uur per dag er mee bezig is, (met de auto zoals ze zelf stelt) kom je op € 115.38 per uur. Ik heb dan wel gerekend dat ze dit 7 dagen per week doet. Dat acht ik onwaarschijnlijk gezien het feit dat Trix ook nog in het bestuur de stichting van het weer geflopte Winterstad zit (2jaar geleden geopend door onze huidige Centrummanager mevrouw Drouen, de voorganger van mevrouw Drouen was heer Tielemans), voorzitter van stichting Jazz (in de commissie van aanbeveling: Fons Jacobs en heer Tielemans). Daar gaat ook veel tijd inzitten met het verkrijgen van subsidies en elkaar de bal toespelen! (om jazz te redden moest vriend Van de Heuvel worden ingeschakeld met een eenmalige subsidie van 50.000Eur). En ze doet uiteraard nog veeeeeeel meer! Allemaal voor ons Hellemonders! Zonder eigenbelang en zonder vriendjespolitiek! Jongens en meisjes; time for a major change in Helmond.
Het wordt echt tijd dat de gevestigde politiek opstapt en vervangen wordt door mensen met een beetje gezond boerenverstand zodat Helmond kan doorgroeien naar een fatsoenlijk bestuurde gemeente. De stad heeft niet echt een geschiedenis om trots op te zijn,sterker nog je schaamt je om in andere delen van het land te moeten zeggen dat je in Helmond woont.
Uw bent nog zo gek Henkie. Betreft de afd BJZ,en alles wat daar geregeld wordt met vergunningen ed. Vergeet ook de rol van Bavaria niet.
@manuel op maandag 24 februari 2014 om 16:32:
rol van Bavaria? bedoel je daar het onderonsje mbt de huur van de tweede cofffeeshop op de Koninginnewal mee?
Ik heb net ook nog gereageerd op “het grote Tielemansinterview” hier op deze weblog, zul je ook wel leuk vinden.
Nee, ben zeker niet gek! 🙂
ps: werk jij ook bij gemeente Helmond?
Nee,Henkie ik werk gelukkig niet bij de Gemeente. Onderonsje Bavaria Carpe Diem is mij bekend. Maar er zijn meer onderonjes. Je kunt mij bereiken via de campagneleider van D66. Gr
@manuel op maandag 24 februari 2014 om 16:32:
Manuel, had jij de notulen al gezien van Commissie ABA van 16 december 2013? Tja, iemand moet de gebeten hond zijn, maar het was niet mevrouw Van Ras die de zaken bij punt 6 en 7 in gang heeft gezet. Dacht eerst dat het P-PvM was die Van Ras er had uitgewerkt, maar nu twijfel ik toch wel…..
Notulen ook te vinden op:
https://www.deweblogvanhelmond.nl/wp-content/uploads/2014/02/Commissienotulen-ABA-16-december-2013.pdf
@g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 11:13:
@g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 14:34:
@g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 16:40:
@g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 17:19:
Perfect weergegeven en onderbouwd, inhoudelijk een 10 en , mijn persoonlijke mening, een betere topic dan die onzin, van de auteur van het stuk, Breken we ons centrum af? waar we hier met z’n allen op reageren!
@g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 17:19:
Deze reactie hebben we nog laten staan, maar probeer het voor de rest on topic te houden.
Henk,maar eens afspreken?
hoi allemaal,
Waar een stukje over het dagelijkse onderhoud van ons centrum al niet tot kan leiden. Ik ben blij met de grote betrokkenheid van vele mensen hier op de weblog. Uiteraard hoeft u het niet met mij eens te zijn, dat is gelukkig de vrije keuze van iedereen.
Maar laten we ons wel gezamenlijk inzetten voor een mooi, vreedzaam en gezellig Helmond en laten we daarbij eenieder in zijn waarde laten.
groet, Maarten
@maarten janssen op maandag 24 februari 2014 om 18:12:
Geachte heer Janssen,
Ik ben met u op deze weblog de inhoudelijke discussie aangegaan, zoals u zelf stelt in uw reactie van zondag 15.34uur.
Mag ik dan ook een inhoudelijke reactie terug? Ik laat u zeker in uw waarde, ik presenteer slechts feiten.
@De weblog van Helmond op maandag 24 februari 2014 om 18:04: sorry ik liet me even meeslepen, geweldige weblog!
@g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 18:20:
Ik kan me daar bij aansluiten , je hebt dhr. Janssen in zijn waarde gelaten en presenteert slechts feiten, veelal citaten van hemzelf, maar zoals hij laatst ook al eens presteerde met leny van muijen, gaat hij er dan trots op, dat mensen op zijn topics reageren, een soort van masochisme! Dat hij zelf langzaam in een karikatuur van een (gewezen) politicus verandert, is eigenlijk meelijwekkend en leidt inderdaad zoals Hein stelde, niet tot stemmenwinst, noch voor zijn (op dat moment) politieke partij, noch voor hemzelf. Het is zoals je zelf stelt, time for a major change in Helmond
@Javier op maandag 24 februari 2014 om 18:37:
Misschien is hij zich eerst aan het inlezen op de materie en kunnen we vanavond nog een inhoudelijke reactie van hem verwachten. Het zou hem in ieder geval sieren als hij ook met argumenten terug komt waarom hij bij zijn verhaal zou blijven, na de toevoegingen die ik heb gedaan in deze discussie.
Verkiezings-marketing-technisch was het een leuke kop “breken we ons centrum af”, maar de inhoud neigt (eufemisme mijnerzijds 🙂 ) naar hetgeen veel Helmonders op dit moment tegenstaat in onze Helmondse politieke arena, namelijk de “I scratch your back, you scratch mine” cultuur. Ik ben het dan ook met je eens dat hem dit zeker geen stemmen zal opleveren. Binnenkort weten we het.
Het citaat “time for a major change” is helaas niet van mij, maar komt regelrecht uit het lezersforum van het ED van toevalligerwijze ook een Henk.
Inhoudelijkheid is miet de sterkste kant van dhrJannsen .Kan zich losmaken van verleden
Henkie,zou jij info van 14.34 willen delen met een journalist?
@manuel jij zou nog eens wat kunnen leren van g.ekkehenkie! Kritisch, komisch maar toch recht voor zijn raap en leuk om te lezen.
Waar blijft de reactie van onze politici?
Vooral de reactie van Maarten.
@g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 12:20:
Ik kende die hele site van http://www.hellohelmond.nl niet Hopelijk is dat toch niet de officiële website van het centrum, want die is wel erg pijnlijk slecht. Hoewel ik ook niet weet welke site wel de officiële site is.
Maar het zou wel jammer zijn als die Marlene Drouen weggaat. Is gewoon een lekker ding: een aanwinst en een goede promotie voor de stad die ik graag mag zien. Ik loop altijd bewust door het Ketsegengske als ik in de stad moet zijn. Maar op dat kantoortje zie ik ze haast nooit. Of is dat helemaal niet haar kantoor?
@manuel op maandag 24 februari 2014 om 19:24:
Jij bent toch gewoon Eric Betgem van toen dat restaurantje bij het kasteel of ben je nu journalist geworden?
@Jan op maandag 24 februari 2014 om 22:22:
Voor wat betreft de looks van Marlene, ga ik volledig met je mee. Inderdaad jammer dat we haar niet zo veel mogen aanschouwen in ons centrum. De website HelloHelmond is niet alleen aan CM toe te schrijven, ook was het de bedoeling dat citymarketing hier gebruik van zou maken, maar je weet hoe het met onze stadsmarketeer is afgelopen. Als je kijkt op de nieuwsbrief van CM dan zie wel dat het logo frequent gebruikt wordt. Dus mijn conclusie is toch echt dat dit het is. En inderdaad bar slecht. Dat je de site niet kent en verder niets over CM kan vinden, bevestigt alleen maar mijn verhaal; ik vrees dat strategie en kwadranten van de Ansoffmatrix niet helemaal synchroon lopen (vet understatement).
Hopen dat de heren en dames in het pluche nu eindelijk de knoop eens door hakken voor wat betreft taken en functies van citymarketing (oude stadspromotie Helmond) en centrummanagement. Daar is al vaak een ei over gelegd, maar van synergie is tot nu toe geen sprake. Ik weet dat op dit moment de discussie speelt of Helmond niet beter als geheel vermarkt moet worden in plaats van de huidige focus op het centrum. Daar kunnen wij als Helmonders alleen maar beter van worden.
Hoewel ik het “not done” vind om iemand zijn identiteit achter zijn alias bloot te leggen, geeft dit wel een inzicht in de citroen-opmerkingen van @manuel (als je gelijk hebt…)
@Fan van g.ekkehenkie op maandag 24 februari 2014 om 22:19:
Dank, graag ook een beetje inhoud! Dadelijk ga ik naast mijn schoenen lopen 🙂
Ja, de reactie van Maarten blijft uit, jammer want het is een leuke topic! Zou ik dan toch op iemands zere teentjes hebben getrapt?
Wauw, wat een commotie in deze kolom. Om te beginnen erg jammer dat deweblogvanhelmond zo openlijk plaats bied aan een oproep om op desbetreffende te stemmen. De kracht van een weblog als deze zit hem in mijn ogen meer in het feit dat het los staat van de geldende politiek, en dat is hiermee niet zichtbaar.
Verder kan ik me compleet inleven in de gevolgen van het niet goed inspecteren van het centrum. Ons centrum ligt in een unieke positie in het peelgebied waar helaas niet het volle voordeel uitgehaald kan worden momenteel. Vergeleken met omliggende dorpen bied het centrum amper een meerwaarde (geen onderscheidende functies of winkels) en voor de mensen in de stad is Eindhoven om de hoek (deze bied aanzienlijk meer onderscheid in aanbod en functies).
Kortom, het is van essentieel belang dat ons centrum er elke dag op en top bijligt. Of dat dan gebeurd door mevrouw Houthooft of de reinigingsdienst maakt mij niks uit. Het gaat erom dat het er goed bijligt. Dat de reinigingsdienst dit niet meer kan doen kunnen we inderdaad de VVD toeschrijven en in mindere mate misschien ook de SDOH (coalitiepartner anyone?). Kortom, wie het ook aanpakt, als we het centrum in een goede positie willen zetten moet het onderhoud op en top zijn!
Wat betreft het centrummanagement en city marketing, ik zie er als Helmonder maar weinig van terug wat ik direct kan terugkoppelen aan die functies. Als we een dergelijk instrument inzetten zal er mijn inziens meer resultaat richting de burger en minder intern moeten komen. Ik vind dat het richten op het centrum op zich niet slecht is, het heeft een impuls nodig kwa bekendheid en kracht. Ze zijn goed onderweg (de kop van de markt is echt beter en beter aan het worden) maar er moet aanzienlijk meer gebeuren met ons centrum.
@JohanR op dinsdag 25 februari 2014 om 09:46:
Beste Johan,
Als je De Weblog pas onlangs hebt ontdekt vergeef ik je de gemaakte opmerking in je eerste alinea.
Als je al wat langer De Weblog bezoekt en inderdaad deze mening bent toegedaan, dan denk ik dat je op z’n minst heel erg vergist. Shame on you!
De Weblog is De Weblog, juist omdat iedereen hier inbreng kan en mag hebben mits dit op een gepaste manier gebeurt. Wanneer er restricties zouden gelden zoals door jou genoemd zou dit in alle opzichten ten koste gaan van deze website.
In dit geval, waar de columnist blijkbaar bewust kiest, komt dit voor zijn rekening. Gezien de reacties zou het zo maar kunnen dat dhr. Janssen, kandidaat voor de verkiezing van beste raadslid van Nederland (www.besteraadslid.nl) , hier wat spijt van heeft.
Weet wel Johan dat menig lezer van deze website eerder zou stoppen met het
lezen van het Eindhovens Dagblad dan met De Weblog.
@JohanR op dinsdag 25 februari 2014 om 09:46:
Stichting stadspromotie heeft ook een leuke website: http://www.helmondmarketing.nl (vernieuwde versie van stadspromotie Helmond) daar zie het resultaat van oeverloos geëmmer, in plaats van richten op bekendheid van onze stad/ centrum zoals jij dat zo mooi stelt. Ook op deze website zwaar verouderde informatie. je zal als toerist maar een gezellig arrangement bij De clown willen boeken….. of naar het Bavaria House?
Waar blijft de cacaofabriek met zijn info? het nieuwe Speelhuis?
Ik heb nu genoeg open-doel-100%-scoringskansen aangedragen die onmiddellijk met weinig moeite kunnen bijdragen aan de bekendheid van onze stad. Daarvoor zijn discussies als het invoeren van toeristenbelasting echt niet nodig.
Uiteindelijk gaat het over het totaalplaatje, dus ja een net centrum, kloppende eenduidige informatie op diverse websites, maar vooral daadkrachtig oppakken en aanpakken van tekortkomingen.
Mij lijkt dat ook best wel zwaar werk om iedere morgen weer al die ambtenaren en wethouders van het terras af te jagen en aan het werk te zetten, want ’s middags kan je weer opnieuw beginnen… Mag best wat tegen overstaan, dacht ik zo.
Maar ik persoonlijk heb haar nog nooit vroeg in de ochtend in het winkelcentrum gezien als de schoonmakers bezig zijn of net beginnen, kan aan mij liggen en dan het lijkt zo’n bedrag weer teveel is voor het geleverde werk…
Ik stel voor dit bedrag te splitsen over 10 zwervers of hang jeugd per maand, die weten precies wat er “los en vast” zit in het centrum, en wat er evt. beter kan.
@Frans op dinsdag 25 februari 2014 om 11:47:
Ik lees al enkele jaren mee, dat u mijn opmerking ongepast vind is uw keuze en mag u uiteraard vinden.
Laat voorop staan dat ik vind dat iedereen, mits onderbouwd, alles mag zeggen wat hij wil. Inhoudelijk heb ik ook niets tegen op het stuk, even los van of ik het ermee eens ben. Wat ik wel jammer vind is dat een dergelijke eigen promotie aan het eind erin verwerkt moet zitten. Ik vind het jammer dat voor een dergelijke directe oproep een podium wordt geboden hier.
Trouwens, als de heer Janssen het slim zou spelen zou zo’n directe oproep niet nodig zijn. In mijn ogen gaat het om de inhoudelijke boodschap van zijn mening, geen ongegeneerde eigen promotie.
@g.ekkenhenkie op dinsdag 25 februari 2014 om 12:32
Klopt, ik kan de site, maar als ik op een dergelijke site de gevolgen terug moet vinden ga ik me toch sterk afvragen waar al dat geld heen is gegaan (beetje zoals ik denk over Helmond jong2gether)
@PH op dinsdag 25 februari 2014 om 16:23:
Dat vind ik niet eerlijk! 30 raddraaiers uit de Molenstraat krijgen € 220.000– Euro (top 30 project) en jij zou het jaarsalaris van Trix a € 21.000– over 10 zwervers uit willen smeren, dat is oneerlijk verdeeld. Wel plaats ik de kanttekening dat Trix naar eigen zeggen een half uur per dag hier mee bezig was (nav artikel uit ED), 6 dagen per week (volgens Maarten uit deze log), dus de verhouding ligt iets minder scheef, maar nog wel scheef. 🙂
@Maarten Janssen
Heb je inhoudelijk je argumenten al geformuleerd, en ben je ook bereid om ze
met ons te delen? We wachten met smart en excitement af. Mocht het eventueel mogelijk zijn, wilt u ze dan vóór 19 maart 2014 met ons delen op deze topic? Dan
kunnen we onze beslissing mbt de verkiezingen weloverwogen maken. BVD.
Hoe zou het met hem zijn? Wordt er wat onrustig van.
@manuel op woensdag 26 februari 2014 om 12:10:
@Javier op dinsdag 25 februari 2014 om 22:28:
Ik geloof niet dat we nog iets van hem mogen verwachten. Het is niet zoals met de seizoenen als we onze weerman mogen geloven: Maart(en) roert (niet) zijn staart 🙂
En als er iets komt zal het wel weer iets zijn in de trant van “niet anoniem reageren”. Laten we van het positieve uitgaan, dat hij geen tijd heeft om te reageren, omdat hij op veldonderzoek is in de Molenstraat en Koninginnewal en een “rondje-Trix” aan het doen is (inclusief koffie bij Lambert).
Misschien is hij wel bij de partner van Tielemans om verdere verdieping van centrum-verhaal te vragen, die werd immers nog niet zo lang geleden “mishandeld” in een kroeg in de Molenstraat.
Op afdeling communicatie op het moment overuren, bloed, zweet en tranen….
@Javier op dinsdag 25 februari 2014 om 22:28:
@manuel op woensdag 26 februari 2014 om 12:10:
Ik heb zojuist vernomen dat onze column-schrijver vorige week (dus in de week voor het uitkomen van deze column en nog voor we landelijke pers haalden met “Molenstraat/Koninginnewal terreur”) nog met een aantal mensen (waaronder een aantal mensen die ik in mijn vorige reacties bij naam of functie heb genoemd) bij elkaar is geweest, waarbij ze hebben gesproken over de overlast in het centrum, de vernielingen die plaats vinden en zaken die eigenlijk niet kunnen.
Ik durf dan ook keihard te stellen dat: bovenstaande column een slap en flauw excuus is, om de echte oorzaak maar niet te hoeven aanpakken! De oplossing is namelijk niet: iemand aanstellen die moet zorgen dat de rotzooi wordt opgeruimd. Nee, de oplossing is de oorzaak aanpakken, dus degene die de rotzooi maken.
Of waren jullie zelf ook al niet tot die conclusie gekomen, Maarten?
@g.ekkehenkie op woensdag 26 februari 2014 om 16:55:
Wat ik hier lees gaat zelfs mijn grootste fantasie te buiten of bedoelt u bijeenkomsten in het Huis van de Verkiezingen op de Markt ?
U duidt erop dat er onlangs overleg geweest zou zijn over deze materie, de overlast van jngeren ? In elk geval is dat dan zonder mij geweest, waarvan acte.
Op het dossier jeugd en jongeren hebben we al jaren gevraagd om een goede evaluatie maar helaas we zijn roepende in de woestijn Helder Helmond, VVD, CDA, SP en Groen Links hebben onze moties niet gesteund.
Mooi dat er zoveel reacties komen op de weblog. Het geeft aan dat de Helmonders de weblog veel lezen en betrokken zijn; kei goed. En zoals al vaker gezegd u hoeft het niet met me eens te zijn ! Ik ben altijd in voor een goed gesprek mij mail is [email protected].
@maarten op woensdag 26 februari 2024 om 18:00:
Ik weet zeker dat mijn Henkie hier wel op terug komt.
Maar je dient toch geen motie in zonder reden? Waarom hebben jullie dat dan gedaan? En ik lees alleen dat hij zegt dat je mensen gesproken hebt hierover. Hij zegt niet dat er overleg is geweest, toch? Ik vind het wel leuk dat je nu plotseling wel reageert.
@G.ekkehenkie ben benieuwd naar je reageersel. Zwijmel ….
Dag samen,
Ik heb het even opgezocht voor jullie, de info m.b.t. de motie en de reden van eenieder. Deze notulen zijn woord voor woord genotuleerd en de informatie betreffende de motie staat vanaf pagina 4 bij aanpak jeugdwerkeloosheid…
http://www.helmond.nl/BIS/2013/Notulen/Raadsnotulen%2012,%2003%20december%202013.pdf
Oh ja, het betreft dus 3 maanden geleden. De tekst in de notulen wijst voor zich.
met vriendelijke groet,
Angelique
Fan van g.ekkehenkie (waarschijnlijk g.ekkehenkie zelf, of zijn vrouw ofzo) je maakt jezelf belachelijk met je idolaat gedrag…
@maarten janssen op woensdag 26 februari 2014 om 18:00:
Eindelijk eens inhoudelijke discussie. Ik beweer niet dat er “overleg” geweest is, WEL dat u op de hoogte was van situaties die wel de lading van de kop van uw column dekken. Maar met dank aan @angelique hoef ik daar verder niets meer aan te voegen, waarvan acte 🙂
@hein, nee heb helaas geen vrouw, noch zou ik mezelf belachelijk maken door onzin toe te voegen.
@fan begint een beetje irritant te worden, dit leidt nodeloos af van de topic. Kom met inhoud en laat de rest achterwege.
Sorry henkie, valse beschuldiging dus 🙂 Maar je snapt mijn gedachte wel toch? Fijn dat je het zelf ook niet kunt waarderen.
Zoals al vaker gezegd,gezond boerenverstand is welkom in onze stad want deze hele discussie zou er niet zijn bij degelijk bestuur
@g.ekkehenkie op donderdag 27 februari 2014 om 09:02:
waar ik dan WEL van op de hoogte zou moeten zijn ontgaat me enigszins. ik heb gemeld dat het dagelijkse onderhoud van ons centrum in mineur is geraakt.
de thematiek rond een goede besteding van gemeenschapsgelden aan jeugd en jongeren probeer ik al jaren bespreekbaar te krijgen. maar helaas, helaas bijna alle politieke partijen, met voorop het CDA en de VVD alsook SP en HH willen daar niet aan. jammer want we spreken wel over een kleine miljoen euro per jaar.
@maarten janssen op vrijdag 28 februari 2014 om 17:49:
Nog 18 dagen te gaan, dan ontgaat hem nog veel meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
@ maarten. Mineur? Ik ben wel benieuw wat er terug gevallen is in onderhoud is na het “verlies”van Trix.
Ik heb niet meer buxussen op de grond zien liggen als normaal. P.s. heb ze ook net zo snel teruggeplaatst zien worden.
Blink was er 6 dagen in de week…. zoals altijd. Heb zelf in het nog een boom gesnoeid zien worden tijdens het zwarte gat….
De loden bakken staan recht. Misschien gaat het zonder ook wel goed….
In trix’s tijd was het veel vuiler en rommeliger. (Maar daar was de bouw links en rechts de oorzaak van… )
Wat is er afgelopen tijd terug gezakt in uw ogen?
Na ’t vertrek van Houthooft zijn onderhoudsrondes van centrum nu overgenomen
Zoals Berry Smits hierboven (op maandagochtend 24 februari) al schreef, kaartte hij dit aan bijn het college. Hieronder zijn betoog en vragen en daaronder de antwoorden van het college van burgemeester en wethouders.
In de laatste editie van Centrummanagement “HELLO! Helmond” (nr. 2 febr. 2014) schrijft de centrummanager Marlene Drouen de huidige gang van zaken m.b.t. het wegvallen van het dagelijks toezicht in het centrum.
Eind vorig jaar werden we als gemeenteraad verrast door de (betaalde) inzet van Mevr. Trix Houthooft. Voormalig wethouder Tielemans had haar die taak gegeven. Er ontstond enige commotie over die inzet, die uiteindelijk op 1-1-2014 zou eindigen.
Saillant is dat na 1-1-2014 die toezichthoudende taak niet verder is ingevuld. Tenminste centrummanager Marlène Drouen schrijft in de column op de voorpagina hierover. Ze is hierover zelfs enigszins verbolgen dat zaken, zoals losliggende stoeptegels e.d., niet meer zo snel worden opgepakt. Er is zelfs enige vrees dat de kwaliteit (weer) onder druk komt te staan.
Daarom rijst de vraag waarom de taak van Mevr. Trix Houthooft na 1-1- 2014 niet op identieke wijze door de ambtelijke dienst is overgenomen? Zodat de kwaliteit van de openbare ruimte in het centrum op peil wordt gehouden. Iets wat voor ondernemers, verenigd in het centrummanagement, van eminent belang is. Naast de leegstand van panden moeten we absoluut voorkomen dat de fysieke omgeving afglijdt naar een bedenkelijk niveau. Het is mij niet bekend of het signaal van de centrummanager reeds uw college tafel heeft bereikt? Echter gezien de overleg structuur tussen gemeente en centrummanagement zou dit “probleem” toch al lang besproken moeten zijn! Kortom de wijze van toezicht zoals voorheen door Mevr. Trix Houthooft werd gedaan, zou toch 1/1 door de ambtelijke dienst moeten worden overgenomen! Het verzoek is om dit met het centrummanagement te spreken en afspraken te maken over het beheer/onderhoud en met name het toezicht in het centrum. Het centrum wat door velen als de economische motor van onze stad wordt gezien.
Antwoord college:
Naar aanleiding van uw bovengenoemde brief, delen wij u het volgende mede.
U heeft vragen gesteld omtrent het op peil houden van het kwaliteitsniveau van het centrum, mede ingegeven door een artikel uit de Centrumflits, opgesteld door de centrummanager mevr. Drouen. In dit artikel deelt zij haar zorg over het op orde houden van het winkelgebied.
Wij delen met u en Centrummanagement dat het centrum op een kwalitatief hoogwaardige manier moet worden onderhouden, immers ons centrum is het visitekaartje van onze stad.
Na het vertrek van mevrouw Houthooft zijn al haar werkzaamheden gedurende de week overgenomen door de ambtelijke organisatie en zijn geconstateerde gebreken in de openbare ruimte opgepakt en opgelost.
De enige uitzondering hier op was de toezichtronde in het weekend en het verhelpen van eventuele gebreken en/of vernielingen. Hieraan is gedurende de eerste vier weken van 2014 beperkt invulling gegeven. Voor zover onze informatie strekt heeft zich in deze periode eenmaal een akkefietje voorgedaan in het weekend, wat echter dezelfde dag hersteld is door een aannemer.
Inmiddels hebben wij afspraken gemaakt met betrekking tot deze controlerondes, deze afspraken zijn begin maart operationeel geworden.
Deze afspraken zullen worden gecommuniceerd met het centrummanagement.
Waarom alleen communiceren met centrummanagement?
Was er ook niet de toezegging van mevr. Blanksma voor meer transparantie?
Als centrumbewoner stel ik het op prijs om te weten wie ik aan kan spreken over deze zaken en niet alleen maar het gemeentelijk telefoonmummer.
Als ik iets signaleer en de moeite neem om dat te melden stel ik terugkoppeling op prijs.
Ik denk dat elke burger wil participeren als hij ervaart dat het nuttig is.
Geacht college,
De ‘Centrumflits’ heet Centraal. Al een jaar of twaalf…
Laat de centrummaneger ook eens zoeken naar de ingang van de passage op de markt!!
Hoe krijgen ze het verzonnen!
Hoezo, de middenstand heeft het moeilijk.
Waar zijn bij de gemeente nog ambtenaren die logisch kunnen denken?
Jammer dat er voor de gemeente nog steeds geen wijken zijn. Op deze manier blijft er verschil.
@arnold op vrijdag 4 april 2014 om 12:28:
Klopt, goed gezien. Zegt toch wel iets over de kennis over Helmond van de nieuwe burgemeester en de oude wethouders!