45reacties

Manders: delen is het nieuwe hebben?

De gemeente Helmond is haar visie op deelmobiliteit aan het formuleren. Volgens deze plannen is delen het nieuwe hebben. Consumenten willen niet langer producten bezitten, ze willen slechts toegang tot die producten. Vooral voor de jonge generatie zou bezit afgedaan hebben.
Volgens de schrijvers wordt onze heilige koe in de toekomst de deur uit gedaan. We stappen in deelauto’s en dat betekent automatisch minder parkeerplaatsen. Omdat Helmondse beleidsmakers overtuigd zijn van deze ontwikkeling komen er alvast nieuwe regels. Bouwvergunningen krijgen lagere parkeernormen en er wordt een extra Mobiliteitsprogramma van Eisen opgesteld.

Wat zijn de feiten? Eind 2020 reden er in Nederland ongeveer 64.000 deelauto’s rond. Om het in perspectief te plaatsen dat is 0,6% van het totale aantal auto’s in ons land. Uit onderzoek blijkt dat de groei (+13.000) in het afgelopen jaar mede te danken was aan de lockdown en dat het vooral jonge hoogopgeleide stedelingen weg heeft gehouden uit het openbaar vervoer.

Als innovatieve ondernemers willen investeren in deze deelsystemen kan onze fractie dat alleen maar toejuichen. Tot nu toe is echter gebleken dat het alleen winstgevend kan zijn in grote steden met een hoge woningdichtheid en zeer hoge parkeertarieven zoals Londen, Parijs en Amsterdam. U weet we hebben een stad met ambities, maar we kunnen Helmond echt niet in dat rijtje plaatsen.

Er is vanwege kostenbesparingen wél een toenemende aandacht voor de deelauto aan de kant van de bedrijven en organisaties. De behoefte van zakelijk rijders om van hun auto van de zaak af te stappen blijkt echter beperkt. In het Nationaal Zakenauto Onderzoek (2019) komt de deelauto er ronduit bekaaid af. Op de vraag ‘Van welke andere vervoermiddelen maakt u ook regelmatig gebruik?’ staat achter deelauto zelfs 0%.

De deelauto leeft momenteel vooral in de hoofden van de plannenmakers en de media. De vraag kan dan ook gesteld worden of er in de Helmondse visie op deelmobiliteit geen sprake is van wensdenken? Het lijkt onze fractie dan ook verstandig dat bij het vormgeven van nieuw mobiliteitsbeleid en de consequenties voor het ruimtelijk beleid grote flexibiliteit wordt ingebouwd rond de parkeernormen.

Onze fractie laat zich echter graag overtuigen van het tegendeel. We kennen allemaal het spreekwoord ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ en daarom stellen we voor dat de wethouders zelf het voortouw nemen. Ze gaan zoveel mogelijk gebruik maken van de gemeentelijke Amber-auto’s en in het weekend en de avonduren stellen ze diezelfde auto’s als deelauto beschikbaar voor de burgers en omwonenden, delen is immers het nieuwe hebben.

Theo Manders
Raadslid VVD