7reacties

Manders: onze jeugd is het waard

Naast raadslid ben ik in het dagelijks leven docent in het middelbaar onderwijs. In die functie word ik dagelijks geconfronteerd met de invloed die corona heeft en had op het leven van jongeren.

Te lang speelde hun leven zich af in een klein kamertje en communiceerde men voornamelijk via de mobiele telefoon, Ipad of laptop. Dat kleine kamertje was de plek om te slapen, te gamen, te chillen via sociale media, lessen te volgen en als er nog energie over was te ‘studeren’. Logisch dat veel jongeren te maken kregen met stemmingsklachten, meer zijn gaan piekeren en het lastig vonden om een dagritme te vinden.

Velen voelden zich eenzaam en door extra spanningen in de thuissituatie was er vaak minder aandacht voor elkaar. Het is dan ook niet verrassend dat nu de epidemie op z’n einde loopt en de beperkingen (te) snel worden opgeheven de jeugd zich concentreert op ‘herrie, huid en hosanna’.

Inmiddels maken wetenschappers zich grote zorgen over de gevolgen van de coronapandemie die nog jarenlang op de mentale gesteldheid, schoolresultaten en carrièreperspectieven van jongeren kunnen blijven drukken. Niet voor niets dat het college in Helmond al extra geld heeft vrijgemaakt voor jeugdwerk en het tegengaan van jeugdwerkloosheid. Ook de landelijk overheid gaat de komende twee jaar met haar Nationaal Programma Onderwijs maar liefst 8,5 miljard euro investeren.

De scholen kunnen in dit programma kiezen uit een keuzemenu met bewezen effectieve manieren om achterstanden van leerlingen in te lopen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Uit deze menukaart blijkt dat het geven van specifieke extra begeleiding aan individuele leerlingen erg goed werkt. Dit is echter een kostbare zaak. Vandaar dat mijn eigen school (het Sint-Janslyceum in Den Bosch) een interessant plan heeft bedacht. Het is een plan om zowel de corona-achterstanden, de kansenongelijkheid en later misschien het lerarentekort aan te pakken.

We selecteren ‘talentvolle leerlingen’ uit de bovenbouw. Zij worden daarna door docenten van de pabo geholpen om basisschoolkinderen intensief te gaan begeleiden. Het gaat dan om jonge kinderen, uit gezinnen die niet zomaar (dure) huiswerkbegeleiding of bijlessen kunnen betalen. Deze begeleiding is voor de leerlingen van onze school een bijbaan en ze krijgen een uurloon dat boven het minimumloon ligt. We hebben in onze stad excellente middelbare scholen en de beste pabo van ons land. De VVD denkt dan ook dat dit idee in Helmond eenvoudig kan worden overgenomen. Wie neemt de handschoen op, onze jeugd is het waard.

Theo Manders
Raadslid VVD