Manders: We willen in de regio vooRUIT
Nu de inkomsten uit onze gas-bel steeds sneller gaan dalen heeft Nederland een nieuw verdienmodel nodig. Dat verdienmodel heet innovatie. Helmond gaat daar als tweede stad van de ‘kennis-bel’ Brainport enorm van meeprofiteren. In 2011 werd onze regio in New York al uitgeroepen tot ‘de slimste’ en afgelopen maand werd Helmond de beste ter wereld op het gebied van slimme mobiliteit.
Allemaal leuk en aardig maar de realiteit is dat de Brainport ten onder lijkt te gaan aan haar eigen succes. Er komen in deze regio elke maand honderden nieuwe banen bij. Intussen wordt de woningnood groter en groter en slibben onze wegen dicht. De oplossingen zouden gevonden kunnen worden in slimmer openbaar vervoer, de aanleg van snelfietsroutes, autonoom rijden of het delen van auto’s. Ik hoorde een aantal politici onlangs zelfs spreken over een nieuwe ‘heilige graal’ een lightrail voor de Brainport.
In een wereld waar mensen meer dan 3000 jaar uit zijn geweest op het verwerven van eigen bezit zal het delen van auto’s niet direct door iedereen worden geaccepteerd. Een lightrail zal erg veel gaan kosten en is niet realistisch zolang onze Brainportregio nog geen aaneengesloten dichtbevolkte metropool is. Volledig autonoom rijden op de openbare wegen is verder weg dan menigeen denkt. Blijft over de fiets en slimmer openbaar vervoer. En inderdaad zal daarmee een klein deel van de extra mobiliteitsbehoefte kunnen worden opgevangen.
De realiteit is echter dat het grootste deel van onze inwoners zich ook in de komende decennia met de (steeds vaker elektrische aangedreven) auto zal blijven verplaatsen. De oplossing zit dan nog steeds in goede doorgangswegen. Bij de aanleg daarvan denkt men echter te vaak in deeloplossingen of in een bundeling daarvan. Zo wordt op het ene traject een regeling bedacht die ergens anders weer een probleem veroorzaakt. Een mooi voorbeeld is de verbreding van de N270 die weer voor meer verkeersoverlast in het centrum van Helmond zal zorgen. Terwijl Helmond juist aan het brainstormen is over een gedeeltelijk afsluiting van de Traverse. Een plan dat op zijn beurt weer grote problemen zal veroorzaken in de omringende wijken van onze stad.
Om deze ‘tsunami’ van deelplannen voor te zijn is een allesomvattend deltaplan bereikbaarheid Zuidoost Brabant noodzakelijk. Planologen hebben al jaren een deel van dit Deltaplan klaar liggen, het heette ‘De Ruit’. Laten we nu eens echt slim te werk gaan en deze kaart gaan uitspelen!
Theo Manders
Raadslid VVD
5 reacties:
Niks RUIT. Er zijn al genoeg wegen. De liberalen willen de hele regio asfalteren.
Hoezo slim openbaar vervoer Tussen vrijdag 19.00 uur en maandag 07.00 uur is er geen ov in Helmond. Dus moet je wel met de auto of de fiets.
Ja, er moet meer asfalt bij.
Ja, de frequentie van bussen en treinen moet gigantisch omhoog.
Maar ik zie het voorlopig nog echt niet gebeuren, tegen die tijd dat ze beginnen, is het niet meer nodig.
Dan zitten we in de autonome deelauto’s, vliegen we in drones, werken we thuis in virtuele ruimtes en bestaat de NS niet meer, maar wordt gebruik gemaakt van de infra om autome auto’s aan elkaar te koppelen als een neuraal netwerk voor een snelverbinding tussen steden.
Beter is het om te investeren in fatsoenlijk openbaar vervoer, en dan bedoel ik niet het wegbezuinigen van het Helmondse stadsbusnet, het in de spits niet inzetten van meer of langere treinen tussen Helmond en Eindhoven, of een geldverslindend mislukt prestigeproject als de Phileas in Eindhoven. Maar helaas, de VVD is niet de partij van het openbaar vervoer, eerder de partij van de leasebakrijders (je weet wel, die types in hun Audi’s en Tesla’s die op de snelweg met 130 km/h op je achterbumper zitten).
Het is al lang en breed wetenschappelijk bewezen dat De Ruit om Eindhoven niets oplost. Het is ook bewezen dat meer asfalt alleen een kortetermijnoplossing is omdat het alleen maar meer verkeer aantrekt. Wil je slim te werk gaan? Denk dan eens aan flexibele werktijden zodat niet heel Nederland tegelijk naar het werk of naar huis moet. Denk eens aan verbetering van het OV, dus meer en betere verbindingen, hogere frequenties en vooral lagere prijzen. Kortom, denk eens aan werkbare alternatieven in plaats van weer het onnozele populistische standpunt van meer asfalt in te nemen.
De VVD zou de mobiliteits-partij moeten zijn. Er komt maar weinig van terecht.
Structurele oplossingen hebben ook zij niet. Alternatieven voor het gebruik van de eigen auto komen nauwelijks voor de visie van de VVD.
Reductie van de snelheid van 130 naar 100 noemt onze minister-president een ‘rot-maatregel’. Hele simpele gedachte. Het ‘nadeel’ daarvan kan hij inhoudelijk niet onderbouwen.
Het Deltaplan voor deze regio, De Ruit, is al eerder afgeserveerd en levert ook op (langere termijn) op geen enkele manier iets op. Zeer tijdelijk iets meer ‘vroem-vroem-gevoel’. Daar draait het bij de VVD om.