5reacties

Manders: We willen in de regio vooRUIT

Nu de inkomsten uit onze gas-bel steeds sneller gaan dalen heeft Nederland een nieuw verdienmodel nodig. Dat verdienmodel heet innovatie. Helmond gaat daar als tweede stad van de ‘kennis-bel’ Brainport enorm van meeprofiteren. In 2011 werd onze regio in New York al uitgeroepen tot ‘de slimste’ en afgelopen maand werd Helmond de beste ter wereld op het gebied van slimme mobiliteit.

Allemaal leuk en aardig maar de realiteit is dat de Brainport ten onder lijkt te gaan aan haar eigen succes. Er komen in deze regio elke maand honderden nieuwe banen bij. Intussen wordt de woningnood groter en groter en slibben onze wegen dicht. De oplossingen zouden gevonden kunnen worden in slimmer openbaar vervoer, de aanleg van snelfietsroutes, autonoom rijden of het delen van auto’s. Ik hoorde een aantal politici onlangs zelfs spreken over een nieuwe ‘heilige graal’ een lightrail voor de Brainport.

In een wereld waar mensen meer dan 3000 jaar uit zijn geweest op het verwerven van eigen bezit zal het delen van auto’s niet direct door iedereen worden geaccepteerd. Een lightrail zal erg veel gaan kosten en is niet realistisch zolang onze Brainportregio nog geen aaneengesloten dichtbevolkte metropool is. Volledig autonoom rijden op de openbare wegen is verder weg dan menigeen denkt. Blijft over de fiets en slimmer openbaar vervoer. En inderdaad zal daarmee een klein deel van de extra mobiliteitsbehoefte kunnen worden opgevangen.

De realiteit is echter dat het grootste deel van onze inwoners zich ook in de komende decennia met de (steeds vaker elektrische aangedreven) auto zal blijven verplaatsen. De oplossing zit dan nog steeds in goede doorgangswegen. Bij de aanleg daarvan denkt men echter te vaak in deeloplossingen of in een bundeling daarvan. Zo wordt op het ene traject een regeling bedacht die ergens anders weer een probleem veroorzaakt. Een mooi voorbeeld is de verbreding van de N270 die weer voor meer verkeersoverlast in het centrum van Helmond zal zorgen. Terwijl Helmond juist aan het brainstormen is over een gedeeltelijk afsluiting van de Traverse. Een plan dat op zijn beurt weer grote problemen zal veroorzaken in de omringende wijken van onze stad.

Om deze ‘tsunami’ van deelplannen voor te zijn is een allesomvattend deltaplan bereikbaarheid Zuidoost Brabant noodzakelijk. Planologen hebben al jaren een deel van dit Deltaplan klaar liggen, het heette ‘De Ruit’. Laten we nu eens echt slim te werk gaan en deze kaart gaan uitspelen!

Theo Manders
Raadslid VVD