Rieter: bezoekers uit centrum jagen?
Helder Helmond is niet echt de partij van de auto máár we zijn ook beslist geen autopesters! Weliswaar zijn wij voor het stimuleren van andere vormen van vervoer zoals beter en betaalbaar openbaar vervoer, goede fietsvoorzieningen, e.d. Niet voor niets organiseren wij jaarlijks op de landelijke autovrije zondag, traditioneel de derde zondag van september (in 2011 dus op zondag 18 september), een fietstocht in Helmond. Máár we vinden ook dat de auto géén melkkoe mag worden. Want wat is er nu aan de hand? Wie het nog niet gemerkt heeft, mag wel opletten wanneer zij of hij eventjes snel denkt te parkeren in het centrum van Helmond. Want waar voorheen bij wijze van spreken per seconde betaald kon worden, moet nu minstens voor een half uur geld in de automaat gedaan worden. Zo kreeg ik van een boze burger het volgende bericht:
"Hoe wordt je als gemeente rijker? Wat mij is overkomen en met mij vele anderen. Het parkeerterrein bij de winkel Action heeft een parkeerautomaat. Wanneer je daar geld in werpt bijv. 40 eurocent omdat je denkt daar genoeg aan te hebben, slikt de automaat het geld in en je hebt geen bon. Je kunt per half uur een bon trekken en niet minder. Dat staat niet vermeld, volgens mij , en met mij de mensen die rondom het apparaat stonden en op hun geld stonden te wachten dat het uitgeworpen werd. Weg 40 ct. Als het systeem anders is dan bij andere parkeerautomaten oke maar laat dat dan weten via het menu in de automaat. Dat wilde ik even kwijt."
Maar we kregen meer vragen over dit – terecht! – in de beleving van de inwoners van Helmond onterechte en oneerlijke beleid. Als Helder Helmond hebben we daarom inmiddels over dit onderwerp een open brief geschreven aan B&W. Wij stellen daarin voor een aantal veranderingen op het nieuwe parkeerbeleid toe te passen. In ieder geval de mogelijkheid om in minuten, desnoods per kwartier, te kunnen betalen. En verder om op meerdere parkeerplaatsen met het zelfde kaartje te kunnen parkeren. Uiteraard moet dan op het kaartje staan voor welke andere parkeerplaatsen dat dan geldt. En verder wil Helder Helmond graag dat het college gaat bekijken of het mogelijk is om achteraf te kunnen betalen bij de parkeerautomaten.
Want als we niet opletten gaan we anders mensen wegjagen uit het centrum. En dan niet alleen de eigen bewoners maar ook de bezoekers van buiten.
8 reacties:
De antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op bovengenoemde vragen kwamen zojuist bij ons binnen. Hieronder staan die antwoorden in zijn geheel:
1. De mogelijkheid om in minuten of desnoods per kwartier te betalen is technisch en juridisch mogelijk. Hiervoor zal er een aanpassing van de Verordening parkeerbelastingen moeten plaatsvinden en zal de apparatuur aangepast moeten worden. Dit vergt enige voorbereidingstijd (2 a 3 maanden) en zal leiden tot verlies aan inkomsten. Daarbij achten wij een minimumtarief gewenst, omdat 1 minuut in uw voorstel € 0,03 kost, wat praktisch niet uitvoerbaar is.
2. Een kaartje op meerdere plaatsen laten gebruiken is vanuit de aard van de parkeerbelasting feitelijk niet mogelijk. In de gemeentewet wordt gesproken van “het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een voertuig, …”. Ook uitvoeringstechnisch zou dit tot problemen leiden, of je zou een zone met hetzelfde tarief moeten instellen voor het hele centrum, waardoor het kaartje wel geldig is voor dat hele gebied. Formeel geldt ook dan, dat tussentijds verplaatsen van het voertuig niet is toegestaan, omdat dan een nieuw belastbaar feit aanvangt.
3. De mogelijkheid om achteraf te kunnen betalen bij parkeerautomaten is in een verordening wel als zodanig vast te leggen, maar dan moet de heffingsmogelijkheid er ook op ingericht zijn. In Nijmegen gebeurt dit bijvoorbeeld door betalen per telefoon, waarbij bij aanvang van het parkeren per telefoon de parkeerapparatuur in werking wordt gesteld, maar achteraf afgerekend wordt. Het vergt dus een aanpassing van de verordening, maar ook investeringen in de parkeerapparatuur. De huidige parkeerapparatuur is hiervoor niet geschikt.
Wij hebben een nieuwe integrale visie op parkeren in Helmond aan u toegezegd. De bestuurlijke opdracht die hier aan ten grondslag ligt zal aan de commissie RF worden aangeboden. In afwachting hiervan zullen wij, aangezien uw voorstellen dermate verstrekkende gevolgen hebben, het in november 2010 door de gemeenteraad goedgekeurde beleid ter zake als uitgangspunt nemen.
Tot zover het College.
Moest vorige week snel wat halen bij winkel Keiebijters, we parkeerden de auto achter bij de Hema. Even snel erin en eruit, 5 minuutjes parkeren – maar inderdaad, we moesten betalen voor minimaal een half uur. Onvriendelijk, fijn dat er aandacht voor is vanuit de raad.
Citaat uit de antwoorden van B&W: ” In afwachting hiervan zullen wij, aangezien uw voorstellen dermate verstrekkende gevolgen hebben, het in november 2010 door de gemeenteraad goedgekeurde beleid ter zake als uitgangspunt nemen.”
En zo wordt er nogal eens wat “weggestopt” in de begroting waarvan pas later duidelijk wordt wat precies de gevolgen zijn.
@Michael Rieter:
Wat zijn de uitgaven en inkomsten per jaar van het parkeren voor de gemeente Helmond? Dus inclusief grond, parkeerwachten, parkeerautomaten, parkeergelden etc dus alles erop en eraan.
Hallo Michael,
Helemaal mee eens. Ook Trots Op Nederland vindt de verhoging van de parkeergelden te gek voor woorden. Hebben we al veel leegstand van winkels, worden de klanten ook nog eens weggejaagd. Niet echt stimulerend voor de locale economie lijkt mij. De beweegreden voor deze beslissing is mij niet duidelijk, anders dan een snelle manier om geld binnen te halen. De kans is echter aanwezig dat de negatieve gevolgen voor de omzet van de winkeliers groter zijn dan het voordeel van het extra parkeergeld.
@René Vetjens:
Omdat Michael Rieter niet reageert, weet jij misschien wat de uitgaven en inkomsten per jaar zijn van het parkeren voor de gemeente Helmond?
@Janus
Sorry voor de late reactie.
Ik heb het antwoord niet paraat. Ik heb het uitgezet én ben zelf bezig met eea op een rijtje te krijgen.
De parkeertarieven zijn onacceptabel hoog. Dat is al eerder gemeld.
Voorheen ging men graag naar de stad er werd betaald voor de tijd die gebruikt werd tegen een redelijk tarief. Ongemerkt zijn DIE tarieven de afgelopen jaren verhoogd waarna nu ook de tijdsduur nog gewijzigd wordt.
Kolder en zeer mens (meestal vrouw) onvriendelijk.
Voor wat betreft de aanpassing van de verordening van de parkeerbelastingen, dit is dan ook al in een eerder stadium gedaan anders had het nu niet zover kunnen komen.
Wie heeft er zitten slapen???