Van der Pijl: (Social) Media
Het is een haat-liefde verhouding: politici en (social) media. In augustus kwam onze burgemeester zelfs in het landelijke nieuws vanwege een (onhandige) actie op zijn facebookpagina.
Politici twitteren en plaatsen van berichtjes op bv facebook ook om de herkenbaarheid te vergroten, de drijfveren te delen en politiek handelen bekend te maken en te verklaren. Natuurlijk proberen we hiermee de sympathie van de kiezers te winnen. Ook het schrijven van columns zoals deze, op de Weblog van Helmond en in bv wijkbladen kunnen daaraan bijdragen.
Politici maken zich er mee (her)kenbaar maar ook kwetsbaar! Dat zal Fons Jacobs beamen.
Maar het zijn niet alleen acties van politici zelf, ook een interview of een (op verzoek van journalisten gegeven) commentaar maakt politici kwetsbaar. Collega’s, stadsgenoten, anonieme reaguurders (zij die zure, vinnige en soms zelfs beledigende en bedreigende reacties plaatsen via internet) … ze vallen zomaar over je heen!
Je kunt in de ogen van inwoners van je stad, je kiezers, maar ook die van je collega’s al snel een verkeerde opmerking maken of iets niet goed doen. Wethouders die te positief (!) twitteren, raadsleden die politieke standpunten innemen in columns (!), raadsleden die te weinig politieke standpunten innemen in columns, collegeleden die iets verkondigen dat niet door het college en/of de raad wordt gedeeld, raadsleden die iets aankaarten dat in hun partij niet lekker valt… En dan natuurlijk de politieke standpunten die door tegenstanders veroordeeld worden. Het kan allemaal tot onverwacht grote commotie leiden. En daarbij is de schade vaak groter dan alleen voor de persoon die het verkeerde handelen of de verkeerde uitspraak wordt verweten. De partij, de raad, het college, de stad… al gauw strekt zich de schade tot daar uit. Daarom is een cursus ‘omgaan met media’ en ‘omgaan met social media’ voor politici zeker geen weggegooid geld! Zelf nadenken blijft belangrijk; de verantwoordelijkheid (en de voorbeeldfunctie!) niet uit het oog verliezen.
Volksvertegenwoordiger ben je 24 uur per dag en 7 dagen in de week, net zoals je 24 uur per dag vader of moeder bent. Dat kun je niet even af- of wegleggen ook al doe je vele uren van de week iets geheel anders. Raadsleden en met name wethouders en burgemeesters moeten steeds hun woorden en daden wegen als op een goudschaaltje, zelfs in “privé” omstandigheden. En natuurlijk uitermate voorzichtig zijn bij het versturen van mailtjes wie de ontvangers zijn!
Politici mogen zich door negatieve reacties, zeker die van anoniem makkelijk spuiende reaguurders, niet laten afschrikken. Maar nadenken over de impact van je doen en laten is iets dat aan je gebakken moet zitten. Volksvertegenwoordigers moeten mensen blijven van vlees en bloed, mogen een mening uiten, moeten herkenbaar blijven maar moeten bovenal benaderbaar zijn voor hen die ze vertegenwoordigen. Vandaar dat mijn e-mailadres, telefoonnummer en twitteradres openbaar zijn en via de gemeentewebsite en de website van de PvdA Helmond gemakkelijk te vinden zijn. Want of u mij nou een compliment wilt geven, me ergens op wilt wijzen, mijn hulp zoekt of me uw boosheid wilt tonen… ik wil graag met u in gesprek!
7 reacties:
Een duidelijke tekstr met alleen maar waarheden (volgens mij dan). Helaas zijn er op elk forum mensen te vinden die hun gedachten over iets alleen maar kunnen verwoorden in scheldwoorden en onfatsoenlijke taal. tot hen zou ik zeggen, wil je serieus genomen worden, wees dan zelf ook serieus.
@Hans Gruijters op maandag 13 augustus 2012 om 13:11:
Je bent erg goed bezig Hans.
Een uitstekend stuk! Mijn complimenten. Toch een reactie van iemand uit de communicatie. Hopelijk ben ik geen reaguurder.
Want wat een enorme blunder van de PR- en/of communicatieafdeling van de gemeente Helmond. Ooit een gemeente in de slimste regio van de wereld naar ik begreep.
Zij hadden woensdagavond de burgemeester meteen even moeten(!!!) waarschuwen voor de gevolgen van zijn Facebook-handelen. Weet zo’n man van 60+ veel… Was dat grapje (leuk of niet) toen meteen verwijdert, dan was er niks aan de hand geweest.
Immers, dan had een Telegraaf of welke krant er niks mee gekund. Zodoende was Helmond voor de gevolgen van deze social media blunder behoed gebleven. Dit voorval zal nog jaren als voorbeeld terugkomen op elke workshop/cursus/training Hoe om te gaan met de Social Media.
Het gaat de gemeente veel euro’s kosten om het imago weer op te poetsen. Geld dat in deze tijd begrijpelijk beter gebruikt kan worden en dus niet naar het oppoetsen zal gaan…. Zo blijft Helmond met zijn slechte naam zitten. Jammer.
Een hele dikke fail (zoals dat heet) voor de PR- en/of communicatieafdeling.
@Frank Martens,
Weet zo’n man van 60 veel????
Ongeacht leeftijd: als je dit niet snapt, ben je de ambtsketting niet waardig.
‘Beetje dom’, zou Maxima zeggen.
Als je op Face-book, Hyves of Twitter bezig bent,dien je te weten dat alles ,door Jan en alleman gedeeld wordt.
Stelt de PvdA nog vragen over hoe dit allemaal zo heeft kunnen gebeuren?
@Lieke
HOE het kon gebeuren is inmiddels wel duidelijk.
De burgemeester bood publiekelijk zijn excuses aan.
Het oren wassen door de KNVB, de media en de mensen die weer daarop reageren is nog steeds niet over.
Wil jij nog meer zout in de wond?