10reacties

Chahim: De fles(x)bus en andere OV-irritaties

“We gaan er niet over.” Een veel gebruikte zin als we in de gemeenteraad praten over het OV. En zo kan menig bestuurder achterover hangen en zich de irritaties en klachten van onze Helmonders van zich af laten glijden. Je zult begrijpen dat ik het daar totaal mee oneens ben. Wat mij betreft gaat het gemeentebestuur zich meer (of weer) bemoeien met het OV in onze stad.

Irritatie 1: De flexbus (of flesbus).
Tot mijn verbazing las ik op De weblog van het Helmond een reactie over AML-flex. Een soort gelijk product als ‘onze’ Flexbus, maar dan zoals het hoort, ik citeer:

“Je stapt in en checkt in met je OV-chipkaart. Je betaalt het normale OV-tarief. Als je een abonnement hebt, reist met studenten OV of bent 65 plusser met een persoonlijke OV-chipkaart, dan zijn deze producten gewoon geldig. Dit geldt ook voor landelijke kortingsproducten.”
In tegenstelling tot onze flesbus…ik bedoel flexbus… geen €3,- per rit! Zo moeilijk is het dus niet om een product introduceren dat voldoet aan de vraag van de raad, maar ook van de Helmonder. Ik vraag me dan ook echt af of het college de business-case rondom de flexbus heeft mogen inzien. Ik zou dit heel graag langs de business-case van AML-flex willen leggen. Gezien mijn expertise, ben ik meer dan bereid deze vergelijking voor de gemeente uit te voeren. Ik kan namelijk niet geloven dat de AML-flex die in de dorpen Abbenes (vervoer naar Nieuw-Vennep), Rijsenhout (vervoer naar Hoofddorp of Schiphol), Buitenkaag (vervoer naar Nieuw-Vennep) en Nes a/d Amstel(vervoer naar Uithoorn of Amstelveen) rijdt ‘goedkoper’ is dan onze flexbus. Dat heeft simpel te maken met kosten en mogelijke productie: vergelijk aan het aantal inwoners en (dus) OV gebruikers in onze stad met die van de vier dorpen en de afstanden die een bus moet maken binnen de stad met de afstand die men maakt vanuit de vier dorpen. Het lijkt met haast onmogelijk dat de business case daar makkelijker uitkomt zonder (meer) geld vanuit de provincie. Ik roep dan ook op om de business-case van AML-flexop te vragen en te delen met Hermes. Gelukkig is Connexxion, de uitvoerder van AML-flex, voor 100% eigenaar van Hermes. Ik neem dan aan dat de lijnen kort zijn.

Irritatie 2: de trein
Iemand vertelde me laatste dat Helmond trots mag zijn op haar vier station. Er zijn weinig steden die zo goed bediend zijn voor Prorail en de NS. Ik ben er zelf ook trots op, behalve als de trein zo vol zit, dat er NS stations worden overgeslagen of instappen echt onmogelijk is. Bijna elke Helmonder die gebruikt maakt van de trein heeft dit meegemaakt.Het komt vaker voor dan acceptabel is. De oorzaak is heel simpel: te korte treinen. We hebben niets aan vier stations als je niet zeker kan zijn van een trein die er stopt! Ook hier krijg ik vaak te horen “dat we er niet over gaan”. Ook hier vind ik dit te makkelijk. Het minste wat je kunt doen, is namens je burgers een brief sturen naar de NS. En als je de trein neemt, vooral in de spits, maar soms ook daar buiten (zie tweet), en hij stopt, dan zit je te vaak als sardientjes in een blik.

Heel veel Helmonders zullen blij zijn als er aandacht is voor deze irritaties. Zeker als we willen dat er meer gebruikt gemaakt gaat worden van het OV. Goed voor het milieu, maar dan moet de comfort en betrouwbaarheid wel omhoog. k blijf me hiervoor inzetten. Wij gaan erover, omdat het onze burgers raakt! Zeker zijn van goed werkend OV.

Mohammed Chahim
Fractievoorzitter PvdA