Chahim: De fles(x)bus en andere OV-irritaties
“We gaan er niet over.” Een veel gebruikte zin als we in de gemeenteraad praten over het OV. En zo kan menig bestuurder achterover hangen en zich de irritaties en klachten van onze Helmonders van zich af laten glijden. Je zult begrijpen dat ik het daar totaal mee oneens ben. Wat mij betreft gaat het gemeentebestuur zich meer (of weer) bemoeien met het OV in onze stad.
Irritatie 1: De flexbus (of flesbus).
Tot mijn verbazing las ik op De weblog van het Helmond een reactie over AML-flex. Een soort gelijk product als ‘onze’ Flexbus, maar dan zoals het hoort, ik citeer:
“Je stapt in en checkt in met je OV-chipkaart. Je betaalt het normale OV-tarief. Als je een abonnement hebt, reist met studenten OV of bent 65 plusser met een persoonlijke OV-chipkaart, dan zijn deze producten gewoon geldig. Dit geldt ook voor landelijke kortingsproducten.”
In tegenstelling tot onze flesbus…ik bedoel flexbus… geen €3,- per rit! Zo moeilijk is het dus niet om een product introduceren dat voldoet aan de vraag van de raad, maar ook van de Helmonder. Ik vraag me dan ook echt af of het college de business-case rondom de flexbus heeft mogen inzien. Ik zou dit heel graag langs de business-case van AML-flex willen leggen. Gezien mijn expertise, ben ik meer dan bereid deze vergelijking voor de gemeente uit te voeren. Ik kan namelijk niet geloven dat de AML-flex die in de dorpen Abbenes (vervoer naar Nieuw-Vennep), Rijsenhout (vervoer naar Hoofddorp of Schiphol), Buitenkaag (vervoer naar Nieuw-Vennep) en Nes a/d Amstel(vervoer naar Uithoorn of Amstelveen) rijdt ‘goedkoper’ is dan onze flexbus. Dat heeft simpel te maken met kosten en mogelijke productie: vergelijk aan het aantal inwoners en (dus) OV gebruikers in onze stad met die van de vier dorpen en de afstanden die een bus moet maken binnen de stad met de afstand die men maakt vanuit de vier dorpen. Het lijkt met haast onmogelijk dat de business case daar makkelijker uitkomt zonder (meer) geld vanuit de provincie. Ik roep dan ook op om de business-case van AML-flexop te vragen en te delen met Hermes. Gelukkig is Connexxion, de uitvoerder van AML-flex, voor 100% eigenaar van Hermes. Ik neem dan aan dat de lijnen kort zijn.
Irritatie 2: de trein
Iemand vertelde me laatste dat Helmond trots mag zijn op haar vier station. Er zijn weinig steden die zo goed bediend zijn voor Prorail en de NS. Ik ben er zelf ook trots op, behalve als de trein zo vol zit, dat er NS stations worden overgeslagen of instappen echt onmogelijk is. Bijna elke Helmonder die gebruikt maakt van de trein heeft dit meegemaakt.Het komt vaker voor dan acceptabel is. De oorzaak is heel simpel: te korte treinen. We hebben niets aan vier stations als je niet zeker kan zijn van een trein die er stopt! Ook hier krijg ik vaak te horen “dat we er niet over gaan”. Ook hier vind ik dit te makkelijk. Het minste wat je kunt doen, is namens je burgers een brief sturen naar de NS. En als je de trein neemt, vooral in de spits, maar soms ook daar buiten (zie tweet), en hij stopt, dan zit je te vaak als sardientjes in een blik.
Zelfs om 21:05 van Eindhoven naar #Helmond een overvolle stoptrein 😡#koopavond pic.twitter.com/UUoXGmEYdS
— WillardPeetoom (@WillardPeetoom) January 26, 2018
Heel veel Helmonders zullen blij zijn als er aandacht is voor deze irritaties. Zeker als we willen dat er meer gebruikt gemaakt gaat worden van het OV. Goed voor het milieu, maar dan moet de comfort en betrouwbaarheid wel omhoog. k blijf me hiervoor inzetten. Wij gaan erover, omdat het onze burgers raakt! Zeker zijn van goed werkend OV.
Mohammed Chahim
Fractievoorzitter PvdA
10 reacties:
HOEZO OV; pak de fiets is nog beter voor het milieu, wij wisten niet beter. Regen daar hadden we regenpakken voor. Elke dag 14 kilometer heen en s-middags weer terug.
Jeugd is te verwend geraakt vanaf basisschool worden ze overal naar toe gereden
AML Flex is wel een sruk kleiner van opzet en vervangt eigenlijk maar 1 lijn. De route is nagoeg in een lijn te trekken. Dat maakt dr implementatie wel wat eenvoudiger.
Het is beter om Breng Flex met Bravo Fex te vergelijken die lijken een stuk meer opelkaar.
Ik deel wel de mening dat het voor studenten, maar ook de andere Brabantse abbonementen geldig moeten zijn. Dus ook Brabant Vrij, dalurenkorting en de leeftijdsgrens 18- en 65+.
3 euro is een zeer net tarief overigens. Het kan altijd minder. Maar dat zal m.i. toch echt van de gemeente moeten komen, die verhoogt dan de gemeentelijke belasting.. niets is immers gratis.
Ook in Noord Holland Noord/West Friesland wordt er een Flex ingevoerd en ook hier zijn de gewone tarieven van toepassing. http://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-10-16-Concessie-NHN-Schagen-bijeenkomst-2.pdf
Trein:
Helmond heeft 4 stations, waarvan 1 intercitystation.
Helmond Brouwhuis 1700 reizigers
Helmond CS 7054 reizigers
Helmond t Hout 1128
Helmond Brandevoort 1233
Totaal = 11.115 en met Deurne erbij (4379) = 15494
Dit wordt vervoerd in 2 sprinters en 2 intercitys in de spits
Nu ga ik eens kijken naar een vergelijkbare stad Oss voor de verbinding met Den Bosch. In de spits 4 sprinters (2 extra) en 2 IC’s
Oss 8351
Oss West 1895
Rosmalen 2429
Den Bosch Oost 1512
Totaal = 14187 reizigers.
Met deze cijfers valt prima te onderbouwen dat Helmond langere treinen of extra treinen nodig heeft.
https://www.treinreiziger.nl/aantal-en-uitstappers-per-station-2013-2016/
Of ze maken aparte stukken voor de daadwerkelijk betalende reiziger ipv al die studenten met hun gratis pas die vijf keer per dag de trein pakken.
Daarvoor is de 1e klas een optie.
Hebben de Marijnissen en de SP goed uit onderhandelt die 2 extra stoptrein voor Oss in de spits. Daarnaast zal de vervoersstroom meer gespreid zijn, een groter deel van de reizigers zal richting Nijmegen reizen dan de Helmonders richting Venlo.
Qua Bravoflex,
Waarom rijden de busjes nog rond, ik heb 8 ritten gemaakt waarbij ik op 1 rit (1 medepassagier)na altijd alleen in de bus zit. Misschien is een personenwagen uit het E segment geschikter (E klasse, Skoda Superb, Volvo V60, Peugeot 508, enz.)
@Vroeger op maandag 29 januari 2018 om 16:23:
vroeger was vroeger. We leven nu in 2018 of je wilt of niet. Nog vroeger hadden ze zelfs geen fiets en deed je alles te voet!
Tijden zijn veranderd en met ons het openbaar vervoer en ook de manieren waarop wij ons verplaatsen.
Ik ben het helemaal met Chahim eens. Ik vind dat de gemeente zich wel beter zou kunnen inzetten voor haar inwoners. Misschien moeten er bij de volgende verkiezingen maar eens beter keuzes worden gemaakt en de partijen die zich niet inzetten de rekening presenteren! Laat de koppen maar rollen…………………
@punt-uit op donderdag 1 februari 2018 om 16:52:
dus weer bij een ander leggen en klagen dat treinen overvol zijn?
En de politiek moet het maar oplossen en kiezer moet in beweging komen?
Nee doe er zelf wat aan en ga bewegen; is ook nog eens goed voor je gezondheid.
@Vroeger op vrijdag 2 februari 2018 om 09:10:
hoor je mij klagen? Ik reis nooit met de trein. En of ik me beweeg, wel of niet, gaat jou helemaal niets aan.
Jij bent toch degene die liever ziet dat iedereen met de fiets gaat?
(Van de site van Rover Reizigersvereniging)
OV loket waarschuwt voor schaduwkanten flexibel OV
13 feb 2018
OV loket waarschuwt voor schaduwkanten flexibel OV
Flexibele vormen van openbaar vervoer, zoals busjes die op afroep komen of variabele routes rijden, zijn voor reizigers lang niet altijd een verbetering. Het OV loket waarschuwt dan ook voor een te weinig doordachte, brede introductie van vormen van vraag-gestuurd openbaar vervoer.
Het OV loket signaleert in een rapportage over het vierde kwartaal van 2017 dat OV-bedrijven, in overleg met hun concessieverleners, zich steeds vaker concentreren op grotere, rendabele verbindingen. In kleinere kernen of andere minder lucratieve gebieden komen dan vormen van vraaggestuurd vervoer in verschillende varianten.
Zo is er flex-vervoer op basis van afroep, waarbij reizigers van te voren een zitplaats bestellen in een voertuig. De reiziger kan ook zeggen waar hij wil in – en uitstappen. Voorbeelden zijn Breng Flex in de omgeving Arnhem–Nijmegen, Bravo Flex in Helmond, AML Flex in de concessie Amstelland-Meerlanden en de Kolibrie van Keolis op de Veluwe. ( …)
Het OV loket signaleert dat deze flex-vormen voor sommige reizigers een prima oplossing zijn, maar niet voor iedereen. Ten eerste vanwege de kosten, die vaak hoger zijn dan bij een traditionele vorm van openbaar vervoer. Bovendien is de OV-chipkaart (toch in aanleg bedoeld voor alle openbaar vervoer) in vraag-gestuurd openbaar vervoer niet altijd te gebruiken. Ook worden abonnementen soms niet geaccepteerd, zoals bijvoorbeeld het landelijke studentenreisrecht. Het gebruiksgemak laat soms ook te wensen over: vaak is het flexibele openbaar vervoer niet zichtbaar in de reisinformatie op internet (9292). Niet handig als een reiziger onbekend is in een regio, zo meent het OV loket. Bovendien hanteren OV-bedrijven in hun verschillende flex-concepten nogal eens verschillende gedragsregels als het gaat om toegankelijkheid: in het ene geval mag de hond mee, in het andere niet. Datzelfde geldt voor een rolstoel. En soms moeten kinderen kleiner dan 1,35 meter zelf een zitverhoger meenemen, soms ook niet.
“Hoe mooi het ook lijkt, flexibel openbaar vervoer kan voor sommige groepen een synoniem worden voor slechter openbaar vervoer.” Het OV loket adviseert concessieverleners en vervoerders om voldoende aandacht te besteden aan mogelijk schaduwkanten van deze ontwikkeling. Overigens erkent het OV loket dat de reizigers slechter af zouden zijn als een OV-dienst vanwege te weinig reizigers geschrapt wordt zonder flex-alternatief.
Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten.
______________________________________________________________
Bestemd voor belangstellende ov – reizigers/kiezers en voor de geïnteresseerde Helmondse politici/politieke partijen – uiteraard met het oog op de (steeds dichterbij komende) gemeenteraadsverkiezingen – zonder verder commentaar.