Vd Zanden: Puzzelen met scootmobielen
Medio 2006 waren er in Nederland naar schatting 150.000 scootmobielen. In 2009 waren dit er 250.000 tot 300.000. Naar verwachting stijgt dit aantal naar 600.000 in 2030. Dat blijkt uit onderzoek van Consument en Veiligheid.
Scootmobielen zijn bedoeld als oplossing. Een oplossing voor het vervoerprobleem van mensen met een beperking. En gelukkig zijn ze dat ook: een oplossing. Maar het aantal scootmobielen is zo explosief toegenomen dat een keerzijde in beeld komt. Waar laat je ze allemaal?
Er is nog een ander probleem. Scootmobielen worden gezien als een mogelijk brandgevaarlijk object. De veiligheidsregio Haaglanden heeft een handreiking voor beheerders en gebruikers geschreven. Citaat:
“Een scootmobiel is een mogelijke ontstekingsbron met brandgevaar. Bij brand levert de scootmobiel een hoog brandvermogen en is een directe bedreiging voor bewoners. Daarnaast geeft de brand een aanzienlijke (giftige) rookproductie die veilig vluchten kan belemmeren.”
Komt het vaak voor dat een scootmobiel in de brand raakt? Nee, gelukkig niet. Naar verluid – er zijn geen officiële statistieken – zou het jaarlijks enkele tot tientallen malen voor komen.
Ruim een jaar geleden stak het probleem in Helmond de kop op. Bewoners van de appartementen aan de Ameidewal ontvingen een brief van Woonpartners. Boodschap: uw scootmobiel moet uit de hal.
Zie daar, het gepuzzel begint. Waar laten we de scootmobiel?
- De scootmobiel mag niemand in de weg staan, er gelden voorschriften voor een voldoende ruime en veilige doorgang.
- Er moet voldaan worden aan eisen van brandveiligheid.
- Oplossingen dienen klantvriendelijk te zijn. Scootmobielgebruikers kunnen ernstige beperkingen hebben waardoor ze maar heel weinig afstand kunnen overbruggen om bij hun vervoermiddel te komen.
Het combineren van deze drie voorwaarden valt niet altijd mee. Stapje voor stapje worden nu de plekken in Helmond geïnventariseerd waar de kwestie kan spelen, vooral appartementsgebouwen en flats. Soms kan de scootmobiel in de schuur gestald worden, soms niet en moeten aparte voorzieningen getroffen worden. Bijvoorbeeld een aparte stalling of een afdakje. Het is al gebeurd dat iemand een extra rolstoel kreeg enkel om bij de scootmobiel te kunnen komen die een eind verderop moest worden geplaatst.
Waar laten we de scootmobiel? Dat dit zo’n lastig probleem zou kunnen worden in flats en appartementsgebouwen heeft niemand voorzien. Voor iedere oplossing die nu wordt bedacht, geldt dat ze klantvriendelijk zal moeten zijn en dat kan extra geld kosten. Het is redelijk om deze rekening neer te leggen niet bij de individuele gebruiker, maar bij de verhuurder en de gemeente. De mensen hebben er niet voor gekozen om aangewezen te zijn op een scootmobiel; het is medische noodzaak.
10 reacties:
Weer een voorbeeld van overspannen gedrag van ”iemand die er blijkbaar iets van moet vinden”. Ik bedoel daarmee diegene die ”ontdekt” heeft dat een scootmobiel MOGELIJK brandgevaar oplevert, in combinatie met de daarbij behorende reactie van o.m. Woonpartners (erg kort door de bocht). Alsof het stallen van de scootmobiel in een schuurtje geen brandgevaar oplevert. Wat te denken van o.a. de lithium batterijen die op veel fietsen gemonteerd zijn? Of de stapels oud papier die soms in hallen worden verzameld enz. enz. Ik ben geen fan van de SP, maar ik ben het wel eens met de stelling van Nathalie van der Zanden, maar vraag blijft of het risico echt zo groot is om al die heisa te maken.
Je zou maar afhankelijk zijn van een scootmobiel en een of ander persoontje zou maar voor jou bepalen dat je dat ding niet meer kunt gebruiken omdat het 3 straten verderop geparkeerd moet worden.
@Ton
Bij brand is het zicht in een gang meestal niet al te goed. Als er dan een scootmobiel in de weg staat kun je daar in paniek zomaar tegenaan rennen. Vluchtwegen moeten altijd vrij blijven volgens brandveiligheidsvoorschriften.
Als er voorgeschreven wordt dat scootmobielen nooit breder mogen zijn dan een standaard deuropening, zou dat niet gewoon een oplossing zijn? Dan kan iemand die slecht ter been is zijn of haar scootmobiel altijd binnenshuis stallen. (of in de berging natuurlijk, dat moeten ze zelf beslissen)
Mw. vd Zanden.
Heel Helmond staat op dit moment in brand.
Ik vind uw ingezonden stuk op dit moment dan ook zeer ongepast.
We hebben het op dit moment in Helmond niet over koetjes en kalfjes.
Neem eens een standpunt in……. En dat voor wat betreft vele punten.
Naomi. Ik heb nix met de SP…… maar het is een goed stuk.
Briljante blog. Stel 40 scooters per jaar. Is 3 per jaar per provincie. Ik ben om en ga Sp stemmen. Dit is wat nodig hebben. Daadkracht en visie!
@Naomi, ik zou zeggen stel jezelf kandidaat als raadslid. Kun je in de raadzaal net zo lekker negatief zeiken en mauwen als je hier op de weblog doet.
Gatverdamme, zuur mens! En mevr. van der Zanden een goed stuk
@Michel; klopt helemaal mee eens, maar waar het mij over gaat is dat een scootmobiel ”beschuldigd” wordt van brandgevaarlijk te zijn. En dat ze daarom volgens Woonpartners maar moeten verdwijnen.
Een bewering die niet vast staat, want volgens mij is er nog geen scootmbiel geweest die spontaan tot ontbranding kwam.
Het is een feit dat alles van techniek stuk zal gaan. Bij een scootmobiel zal dat de oplader of de accu’s kunnen zijn die dan oververhit raken. Vervolgens raakt de rest van de scootmobiel in brand met ontzettend veel rook tot gevolg.
Als de scootmobiel dan in het trappenhuis, op de galerij of in het atrium staat, is het niet meer mogelijk om veilig te vluchten. Ook heeft de brandweer een probleem met redden en blussen als de brandende scootmobiel in de weg staat.
Gelukkig zijn er oplossingen waarvan het bouwen van een aparte berging toch wel de allerduurste is. En ook niet handig: Want hoe ver is het lopen van berging naar voordeur?
Je kunt zeggen dat een scootmobielbrand niet vaak voorkomt, maar het gebeurt: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.689204731126582.1073741826.461660483881009&type=1
Raadpleeg een brandveiligheidsadviseur als je een handige en brandveilige oplossing wil!
Gaan we dan ook electrische fietsen uit stalling weren?
Die mensen hebben er niet voor gekozen om op een scootmobiel aangewezen te zijn, zorg eens voor ruimere woningen.
Maar ja levensloopbestendige woningen bouwen (met ruime badkamers, brede deuren) daar hoor je alle politieke partijen niet over, NEEN voor starters bouwen. Begrijpt niemand in dit land dat er een vergrijzing aankomt en dat naast infrastructuur ook woningvoorraad en zorg hiervoor moeten wijken?
Ik sluit me volkomen aan bij Jose. Het is zeker een optie om een brandveiligheidsadviseur te raadplegen.