Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 117045 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Paul

11reacties

Smeulders: Gratis openbaar vervoer

Column Paul SmeuldersMede op initiatief van GroenLinks heeft de gemeenteraad van Helmond besloten een experiment met gratis busvervoer te houden. In de proefperiode die loopt van 7 juli 2007 tot 6 juli 2008 mogen kinderen van 12 jaar en jonger en mensen van 65 jaar en ouder op alle dagen gratis gebruik maken van de bus in Helmond. Op zaterdag kan zelfs iedereen gratis de bus nemen in Helmond.

Op zich is het aanbieden van gratis openbaar vervoer reuze positief. Onze gedachte achter het gratis maken van het openbaar vervoer voor bepaalde doelgroepen was om de negatieve spiraal te doorbreken waarin het busvervoer in Helmond zich al jaren bevindt. De laatste jaren stond het busvervoer in onze stad toch vooral in het teken van het schrappen van lijnen en het opdoeken van haltes. Tijdens de behandeling van de proef met gratis openbaar vervoer in de Helmondse gemeenteraad heeft GroenLinks benadrukt dat het gratis maken een ding is, maar dat het minstens even belangrijk is dat het openbaar vervoer een kwaliteitsimpuls ondergaat. Het netwerk moet fijner, de frequentie van de diensten moet omhoog, evenals het aantal opstapplaatsen. Helaas. Andere partijen wilden daar niet aan. De kosten van de maatregelen lagen hun inziens te hoog.

Het resultaat van die beslissing laat zich nu zien. Kijkend naar langsrijdende stadsbussen kun je concluderen dat het gratis maken van zo’n gebrekkig openbaar vervoer als we nu in Helmond kennen weinig zin heeft. In de paar bussen die al rijden, zit vrijwel niemand. Geregeld zie ik zelfs bussen passeren zonder passagiers. Of dat vreemd is? Natuurlijk niet! Wanneer je aangewezen bent op één bus per uur waarvan de dichtstbijzijnde halte ook nog eens een eind van je huis af is, dan kan ik heel goed begrijpen dat de voorkeur naar de vertrouwde auto uitgaat!

Deze proef van gratis openbaar vervoer heeft veel weg van schijnbeleid. Ik schat de kans groot dat de raad na de evaluatie concludeert dat voortzetting van het gratis openbaar vervoer geen zin heeft. Er is immers te weinig animo, wordt er dan gesteld.

Wie van dit doemscenario de dupe worden? Het milieu en in het verlengde daarvan de volksgezondheid. En natuurlijk de Helmonder die op het openbaar vervoer is aangewezen. Ik vind het doodzonde dat Helmond de kans op een kwalitatief sterk openbaar vervoer gemist heeft. Wanneer je een proef houdt, dan moet je het goed doen. Indien de gemeenteraad écht vertrouwen had in het succes van de pilot, was er direct ingezet op meer bussen en op meer trajecten.

Paul Smeulders
BurgercommissielidGroenLinks

Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.
13reacties

Smeulders: Net niet nachtnet

Column Paul SmeuldersNa jaren van discussiëren, lobbyen en onderhandelen was het afgelopen week zover. In de nacht van donderdag op vrijdag werd Brabant aangesloten op het nachtnet van de Nederlandse Spoorwegen. Dat betekent dat de grote Brabantse steden voortaan op donderdag, vrijdag en zaterdag ook in de nachtelijke uren met de trein bereikbaar zijn. Alle grote Brabantse steden, met uitzondering van Helmond!

De afgelopen jaren heeft GroenLinks zich opgeworpen als voorvechter van een nachtverbinding. Door het Helmondse college over dit onderwerp schriftelijke vragen te stellen, hebben we meerdere malen informatie ingewonnen en onze verwachtingen duidelijk gemaakt. Helaas heeft het weinig uitgemaakt. Langzaam maar zeker werd duidelijk dat Helmond als enige B5 stad de nachtelijke treinverbinding op haar buik kon schrijven. Participeren in de B5 (het samenwerkingsverband tussen de vijf grote Brabantse steden en de provincie) is ongetwijfeld nuttig. Wanneer het op meebetalen aankomt zijn we als kleinste gemeente een volwaardig lid. Het is dan ook zuur om te constateren dat ‘we’ niet mee mogen doen nu het leuk wordt.

Het is ontzettend jammer dat Helmond deze kans op nachtelijk openbaar vervoer mist. Door de komst van nachttreinen naar Helmond zou de gemeente haar (jongere) inwoners nog beter aan de stad kunnen binden. Met een nachtelijke treinverbinding tussen verschillende steden kunnen Helmonders immers optimaal profiteren van hetgeen andere steden te bieden hebben, zonder dat dit voor hen reden hoeft te zijn om uit Helmond te verhuizen.

Nadat bekend was dat Helmond niet op nachtnet werd aangesloten, gaf de gemeente Helmond aan met het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) te overleggen om te komen tot een nachtbus tussen Helmond en station Eindhoven die aansluit op de nachttreinen aldaar. Helaas lijk ik te moeten concluderen dat ook deze optie een utopie zal blijken. Het Helmondse college heeft in een vroegtijdig stadium aangegeven dat de kosten van de nachtbus lager dienen te zijn dan die van een treinverbinding, die de deelnemende steden 100.000 euro per jaar kost. De kans dat dit het geval zal zijn, is nihil nu de provincie en het SRE recent hebben aangegeven niet mee te betalen aan een nachtbus naar Helmond. Opnieuw zijn het de inwoners van Helmond die hier de dupe van zijn.

Er rest een klein lichtpuntje aan de horizon. Wanneer het nachtnet over drie jaar wordt geëvalueerd, zal worden bekeken of bij eventuele voortzetting van het project ook Helmond aangehaakt kan worden. Ik hoop dan ook van ganser harte dat het Brabantse nachtnet een ongekend succes wordt. Zodat ook de Helmonders die gebruik maken van het openbaar vervoer kunnen profiteren van al het goede dat er buiten onze stad te vinden is.

Paul Smeulders
BurgercommissielidGroenLinks

9reacties

4 Nieuwe columnisten op de weblog

Onze Helmondse politici: Theo van Mullekom, Michael Rieter en daaronder Mohammed Chahim en Paul SmeuldersWe zijn verheugd te kunnen melden dat 4 Helmondse politici een eigen politieke column op de weblog gaan schrijven. In de gemeenteraad wordt veel gesproken over de vraag hoe de politiek dichter bij de burger gebracht kan worden. Met hun columns op de weblog voegen deze 4 politici de daad bij het woord. Bij toerbeurt gaan zij hun mening geven over een actueel onderwerp in de Helmondse politiek. Helmonders hebben dan de mogelijkheid op die mening te reageren.
Deze 4 politici zijn Mohammed Chahim (raadslid PvdA), Theo van Mullekom (fractievoorzitter Helmond Aktief), Michael Rieter (fractievoorzitter Helder Helmond) en Paul Smeulders (burgerraadslid GroenLinks). Een mooie mix van jong talent en 2 oudgedienden in de gemeenteraad. Hun columns verschijnen op de maandagen. Wij wensen hen allen succes. Paul gaat maandag 17 december als eerste van start.
Perry Vermeulen houdt natuurlijk elke 3 weken zijn column op de maandag. De andere maandagen zijn gereserveerd voor de politici. Vanaf maandag dus elke maandag een column op de weblog.