Peters: Citymarketing
Onlangs kreeg de commissie Algemeen bestuurlijke aangelegenheden het voorstel voor Citymarketing voorgelegd. Een prachtig mooi plan met een uitvoerig uitgewerkte notitie over hoe het college van B&W (lees burgemeester) invulling wil geven aan Citymarketing.
In de commissievergadering werden kritische geluiden gehoord van verschillende fracties. Omdat ik voorop zat in het woordvoerderschap kreeg ik het verwijt van de burgemeester dat mijn negatieve insteek de andere partijen had beïnvloed. “Wat een onzin”. Een voorstel is goed of niet goed en wie dan voorop zit als woordvoerder mag er niet toe doen.
Dat deed het dan ook niet. Het voorstel dat de burgemeester verdedigde kon de goedkeuring van een meerderheid in de commissie niet krijgen. De burgemeester wil een hele grote kerstboom optuigen met een bestuur, raad van toezicht, raad van partners en nog meer van dat soort dingen. Dat komt de Citymarketing niet ten goede. Veel te veel overleg, veel te veel participanten en veel te veel geld. In een tijd dat we als gemeente moeten bezuinigen gaan we echt geen € 200.000,= per jaar aan intensivering goedkeuren. Daar komt nog bij dat de goed lopende stichting Stadspromotie en het Centrummanagement ineen moeten schuiven om Helmond meer “smoel” te geven. Ik zie dat niet gebeuren. Daarnaast heb ik twijfels bij het feit dat de Raad van Partners met elkaar € 100.000,= moeten gaan inbrengen. In een tijd van crisis zie ik ook dat niet gebeuren. Op 7 juli komt het voorstel in de raad en ik denk op dit moment na over een alternatief voorstel. Om maar niet te zeggen we gaan een amendement indienen om een kleinere kerstboom op te tuigen. De versiering die we in die boom gaan hangen hoeft echt geen € 200.000,= extra te kosten . Ik wil eerst eens in kaart gebracht zien wat we allemaal al uitgeven op het gebied van Citymarketing. Dat had overigens allang klaar moeten zijn (toezegging van september 2008). Je kunt als raad geen goede afweging maken als je niet weet wat er allemaal al uitgegeven wordt. Citymarketing (het verkopen van je stad) is prima en kan een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van onze stad. Maar zoveel geld investeren, is dat een goed vermarkten van je geld????
7 reacties:
Ik ben het helemaal met je eens. Geld weggooien kan altijd nog.
Het enige waar ik, en niet alleen ik, vanuit marketingoogpunt al lang mijn vraagtekens bij zet is de Stichting Stadspromotie Helmond. Ik ben erg benieuwd wat zij aan pure citymarketing doen en wat dat gedeelte van hun werk nu in feite kost.
Want de Kasteeltuinconcerten, het Rondje Helmond en de Carat-concerten zijn leuke evenementen voor de Helmonders, maar kun je natuurlijk geen citymarketing noemen. Dat er toevallig een nichtje uit Tilburg meekomt, telt niet vind ik. Want zie je dat wel zo, dan kun je alles wat in Helmond wordt georganiseerd wel stadspromotie noemen. Tot en met het optreden van De Gebroeders Ko bij Helmond Pop Party.
Het Kasteel van Sinterklaas zie ik dan nog wel als een beetje stadspromotie omdat dat tenminste een (boven)regionale aantrekkingskracht heeft.
Kortom wat is Stichting Stadspromotie nu precies meer dan het lokale evenementenbureau?
Tip van mij aan de raadsleden: wil je een goed beeld krijgen van wat Stadspromotie doet, dan moet je hun werk analyseren op activiteitenniveau.
Beste Ron, Johan en alle andere lezers,
Dit verhaal is me uit het hart gegrepen en doet me het hoofd schudden.
Een paar mannen worden vooruit geschoven om onze fraaie stad op te stoten in de vaart der volkeren. Elk jaar gaat daar weer meer geld naar toe en dan willen ze dat bedrag nu – midden in een crisis – ook nog eens vrijwel verdubbelen. En waarvoor? Inderdaad, voor leuke dingen voor de Helmonders.
Niks verkeerd mee hoor, maar dat is absoluut geen stadspromotie. En om nu maar eens een groot stuk over te slaan: geen enkele promotie helpt tegen beeldvorming zoals onlangs in De Pers, De Volkskrant of de – nooit opgedaagde – Koreaanse televisieploeg.
Waar praten we over? Over imagebuilding. Nu, laat me je uit een langdurige praktijk één ding vertellen: je kunt geen gebakken lucht verkopen. In de visclub waar ik lid van ben, zeggen ze dan: in de Sahara is het slecht vissen.
De kasteeltuinconcerten vind ik wel de grootste risee. Leuk voor heel veel mensen, ja. Goed voor de stad, ook. Maar echt goede bands mogen daar niet komen, want dan wordt het te druk. Ja dà»h, ik heb deze onzin niet zelf verzonnen! Waar het wat mij betreft op neer komt: echt goede initiatieven worden niet gesteund of verkocht, de oubolligheid viert hoogtij en het gaat alleen maar om een kliek vriendjes die elkaar de bal en het geld toespelen.
Zoals ik het zie is stadspromotie, stadsmarketing en hoe heet het allemaal, vooral veel geld over de balk gooien voor weggepromoveerde mensen zonder wachtgeld die zich graag belangrijk willen voelen. Geef die centen toch aan de echte uitkeringstrekkers denk ik dan!
En ja, Ron (en andere politici): kijk er eens heel erg kritisch naar of al die euro's wel enig nut hebben voor de stad als geheel.
Pareltjes rijgen, noemt de burgemeester het, jaja.
Omdat we het boven de column van Ron Peters vergaten te plaatsen, bij deze de fout hersteld:
Met deze column heeft CDA-raadslid Ron Peters hier elke 6 weken zijn column met zijn bespiegelingen over Helmond. Wij wensen Ron alle succes.
Super leuk dat er nu ook een columnist van de grootste partij van Helmond is. Ik vind de kasteeltuinconcerten juist erg leuk en vele Helmonders gaan er graag naar toe. Niet afschaffen dus. Dat het dan geen stadspromotie is, so?
Beste Marijn,
Natuurlijk worden de Kasteeltuinconcerten niet afgeschaft. Dat is nu juist een hele goede promotie van Helmond rondom om “sterkste punt” wat we hebben, het Kasteel. Ook de organisatie is in prima handen. Dank dat je steun uitspreek over het feit dat de grootste partij van Helmond meedoet aan de Weblog. Wel een kleine correctie het CDA is de tweede partij van Helmond. Onze collega’s van de PvdA hebben een zetel meer in de raad.
Ik vind wel dat de Kasteeltuin concerten in het begin beter toegankelijk waren.
Ik vond het toen ook gezelliger nu sta je er maar te staan als haringen in een ton.
Met de muziek werd meer rekening gehouden met de 50+sers en met zitplaatsen werd rekening gehouden met mensen die slecht ter been waren.
Het wordt tegenwoordig meer toegespitst op de jongere mensen.
Jammer dat er niet met alle leeftijden rekening wordt gehouden.