7reacties

Peters: Citymarketing

Column Ron Peters CDAOnlangs kreeg de commissie Algemeen bestuurlijke aangelegenheden het voorstel voor Citymarketing voorgelegd. Een prachtig mooi plan met een uitvoerig uitgewerkte notitie over hoe het college van B&W (lees burgemeester) invulling wil geven aan Citymarketing.
In de commissievergadering werden kritische geluiden gehoord van verschillende fracties. Omdat ik voorop zat in het woordvoerderschap kreeg ik het verwijt van de burgemeester dat mijn negatieve insteek de andere partijen had beïnvloed. “Wat een onzin”. Een voorstel is goed of niet goed en wie dan voorop zit als woordvoerder mag er niet toe doen.
Dat deed het dan ook niet. Het voorstel dat de burgemeester verdedigde kon de goedkeuring van een meerderheid in de commissie niet krijgen. De burgemeester wil een hele grote kerstboom optuigen met een bestuur, raad van toezicht, raad van partners en nog meer van dat soort dingen. Dat komt de Citymarketing niet ten goede. Veel te veel overleg, veel te veel participanten en veel te veel geld. In een tijd dat we als gemeente moeten bezuinigen gaan we echt geen € 200.000,= per jaar aan intensivering goedkeuren. Daar komt nog bij dat de goed lopende stichting Stadspromotie en het Centrummanagement ineen moeten schuiven om Helmond meer “smoel” te geven. Ik zie dat niet gebeuren. Daarnaast heb ik twijfels bij het feit dat de Raad van Partners met elkaar € 100.000,= moeten gaan inbrengen. In een tijd van crisis zie ik ook dat niet gebeuren. Op 7 juli komt het voorstel in de raad en ik denk op dit moment na over een alternatief voorstel. Om maar niet te zeggen we gaan een amendement indienen om een kleinere kerstboom op te tuigen. De versiering die we in die boom gaan hangen hoeft echt geen € 200.000,= extra te kosten . Ik wil eerst eens in kaart gebracht zien wat we allemaal al uitgeven op het gebied van Citymarketing. Dat had overigens allang klaar moeten zijn (toezegging van september 2008). Je kunt als raad geen goede afweging maken als je niet weet wat er allemaal al uitgegeven wordt. Citymarketing (het verkopen van je stad) is prima en kan een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van onze stad. Maar zoveel geld investeren, is dat een goed vermarkten van je geld????

Ron Peters
Raadslid
CDA