Rieter: Afghaanse vluchtelingen opvangen?
We hebben allemaal de schokkende beelden gezien vanuit Afghanistan. Wat er zich daar afspeelt is vreselijk. De internationale politiek met president Biden voorop heeft gefaald door Afghanistan weer in handen te geven van de terreur van de Taliban. Hierdoor ontvluchten miljoenen Afghanen het land en duizenden daarvan zijn door onze Ministerie van Defensie in veiligheid gebracht in Nederland. Complimenten voor onze militairen! Maar kan ons land deze vluchtelingenstroom wel aan gezien het feit dat onze asielopvang al vol zit? Eenmaal aangekomen in ons land luidt het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) namelijk meteen de noodklok bij alle Nederlandse gemeenten en provincies: ‘’Zorg binnen enkele maanden voor extra opvanglocaties, anders ontstaat er een crisis’’ aldus het COA.
Deze oproep was voor de lokale Partij van de Arbeid reden om het college op te roepen ‘’alles op alles’’ te zetten om de flinke toestroom aan vluchtelingen naar Helmond te halen. Erg kortzichtig, want over de problemen die dit aantrekt en het daarmee gepaard gaande aantastende draagvlak onder de bevolking wordt niet gesproken. Vluchtelingen moeten geholpen worden, laat dat duidelijk zijn, maar wel door opvang in de eigen regio. Daar moet Nederland samen met de internationale politiek economisch een bijdrage aan leveren. Dus niet in Helmond. Onze jaarlijkse Helmondse taakstelling om statushouders te vestigen blijkt ieder jaar al moeilijk genoeg. Al jarenlang uit Helder Helmond haar zorgen over het steeds groeiende inwonersaantal en de druk die dat veroorzaakt in de Helmondse samenleving. Vandaar ook onze kanttekeningen toen vorig jaar werd gesproken over de plannen van ons stadsbestuur over de gewenste groei naar 125.000 Helmondse inwoners in 2040.
Mede door de schaarse ruimte, de enorme woningnood, de verslechterde leefbaarheid en de jarenlange wachtlijsten voor een sociale huurwoning meent Helder Helmond dat onze stad dit simpelweg niet aankan. Daarbij komt de opvang altijd terecht in de overbelaste aandachtswijken, waar de problemen al enorm zijn. Dit is slecht voor het al broze draagvlak. Als vluchtelingen hier eenmaal mogen blijven dan krijgen ze vaak met voorrang een woning toegewezen. Dat zorgt weer voor extra krapte op de woningmarkt en reuring bij de al wachtende woningzoekers. Terug naar de oproep van het COA. In een zeer recent bericht gaf dit orgaan aan dat extra opvang in de regio Zuidoost-Brabant niet wenselijk is omdat er simpelweg geen plek is. Heel helder! Nog steeds ben ik wel benieuwd naar de mening van onze inwoners: Moet de gemeente Helmond er alles aan doen om Afghaanse vluchtelingen op te vangen?
Martijn Rieter
Fractievoorzitter Helder Helmond
62 reacties:
Wat is de bedoeling van dit verhaal
Ach, de weldoorvoede en zelfvoldane onderbuik moet weer gespuid worden.
Even paar UNHCR cijfers m.b.t. ‘opvang in de regio’:
– in 2021 werd 86% procent van alle vluchtelingen opgevangen in Derde Wereld Landen
– en werd 73% procent zelfs opgevangen in de buurlanden
Dus mwoah, ik denk wel dat we er een schepje bij kunnen doen he, in ons rijke landje. En ja, dan heb ik het over de echte vluchtelingen, niet de kansloze (als in asielaanvraag) noord Afrikanen en andere bekende probleemgevallen.
@Wout,
Kijk even hier https://www.wijzijncodeoranje.nl/immigratie/ deze jongeman stond toch op de lijst van deze partij.
De oproep voor noodopvang voor ca. 2500 mensen uit Afghanistan moet geheel los worden gezien van de reguliere opvang via het COA. In een zeer korte periode dienden mensen waar de Nederlandse staat schatplichtig aan is in veiligheid te worden gebracht. Het ligt, zoals altijd, wel een heel stuk genuanceerder dan de heer Rieter stelt. Deze mensen hebben zich ingezet ter ondersteuning van de Nederlandse militairen in Afghanistan. Die laat je niet wegkwijnen.
Half augustus legde Martijn Rieter een krans op het Moluks herdenkingsmonument in Helmond. Ook mensen uit een buitenland die het Nederlands leger ondersteunden, en die ook met 8000 tegelijk naar hier zijn gebracht. Een vluchtelingenstroom avant la lettre, waar we als het goed is wat van hebben geleerd. Niet dus.
Om deze 2500 mensen een vluchtelingenstroom te noemen gaat wel wat ver. Mooi was het beeld van een welbespraakte Afghaanse dame die
Ik snap dat Martijn Rieter in de aanloop naar de verkiezingen
Te vroeg gedrukt 🙂
Weglaten, al vallen ze niet meer op!
Even over dat “duizenden”, het Parool meldt daar het volgende over:
“Twaalfhonderd mensen hadden Nederland als eindbestemming. Daar zitten Nederlanders bij (vijfhonderd), maar ook Afghaans ambassadepersoneel (tweehonderd), tolken (tweehonderdvijftig) en andere Afghaanse helpers (honderdvijftig) inclusief hun gezinnen, zei Van Rijnsoever.”
Het zijn er dus 800, maar er zitten nog wel 1250 mensen daar vast die hun leven niet zeker zijn. Wat betreft de noodklok van het COA, dat heeft er alles mee te maken dat het kabinet die opvang de laatste maanden juist afgebouwd had. Volstrekt onverantwoord, want ze wisten anderhalf jaar geleden al dat deze vluchtelingenstroom zou gaan komen. Maar ja, met een VVDer (Broekers-Knol) op Asiel weet je wel hoe dat gaat.
Dat vervolgens weer de immigranten de zondebok worden van de sociale woningmarkt die de afgelopen 10 jaar methodisch om zeep geholpen is is natuurlijk onzin. Ik breng wat zaken in herinnering: Verhuurdersheffing, het jubelton, actief uitnodigen van buitenlandse investeerders om huizen op te kopen en last but not least het meetellen van de WOZ voor het vaststellen van de huur, zodat meer woningen boven de grens voor sociale huur vallen.
Wat betreft de Helmondse situatie, ongeveer de helft van de Helmonders is alleenstaand. Als je 10% daarvan aan een partner kan koppelen of bijvoorbeeld de voordeurdelerskorting schrapt, dan zou dat woningtekort wel eens heel snel opgelost kunnen zijn.
Maar goed, stel dat Nederland er uiteindelijk 2500 op zou moeten nemen. Als we hier in Helmond dan 10-15 mensen plaatsen hebben we ons deel gedaan. Dat is dus een gezin of 6 denk ik, misschien nog niet eens. Wat gaan die een enorme druk op de woningmarkt opleveren joh…
Opzouten!!!!, Nederland is al jaren te vol.
Met als gevolg, de boeren wegjagen voor meer bouwgrond en zonnepaneelvelden, heeft niks met stikstof te maken.
Die gasten zorgen voor onveiligheid voor onze vrouwen en dochters 😡 en ze komen alleen profiteren!!!!, hier heeft Pim Fortuyn ons al jaren geleden voor gewaarschuwd!!!!
Ik sluit me aan bij de reactie van Roland. Nederland heeft in Afghanistan deelgenomen aan de NAVO en trainingsmissies en heeft daardoor de morele plicht mensen op te vangen, helemaal diegenen die Nederland hebben bijgestaan. Dit staat in beginsel los van de problematiek op de woningmarkt; desnoods worden hiertoe nieuwe locaties in leegstaande bedrijfspanden geopend of mensen verdeeld over alle provincies. De xenofobe reacties op Facebook zijn m.i. verwerpelijk.
Toegegeven, ook ik maak mij zorgen over de vaak ongecontroleerde toestroom van de afgelopen jaren.
Maar nu, naar 20 jaar mislukte westerse bemoeienis heb ik ook gezien hoe er met babies gegooid werd, hoe mensen uit vliegtuigen vielen in opperste wanhoop.
Elke politicus doet aan populisme in hun honger naar zetels en macht. Echter een menselijk gezicht tonen zou ook een plek moeten hebben.
Maar goed, dhr Rieter zal wel weer een hoop reacties krijgen en lekker scoren.
Echte vluchtelingen opvangen, geen asielzoekers, alleen echte oorlog vluchtelingen, zonder kans op verder verblijf als het er weer veilig is. Een dan ook alleen maar geïsoleerd op een afgesloten en bewaakt terrein.
Niet tevreden? Dan ga je maar weer.
Ons land is vol, te vol.
Martijn,
Dank voor de mogelijkheid om te reageren.
Ik zou de vraag een beetje willen omdraaien:
Wat nou als ons veilige Nederland onder de voet wordt gelopen door een vijandige natie en wij alles moeten achterlaten en moeten rennen voor ons leven. Hoe fijn zou het dan zijn als andere landen ons dan met open armen willen opvangen? Dit zonder je het gevoel te geven dat je eigenlijk niet welkom bent omdat zo’n land al druk genoeg van zichzelf is?
It can happen to you (us)
Er staan hierboven echt wel enkele goede reacties om deze mensen wel hier te ontvangen, maar ik vraag me af: houdt dit ooit op? Gaan deze mensen, met hun gezinnen,
straks ook weer terug als de situatie het toelaat? Vult u maar in! En dat geldt natuurlijk niet alleen voor deze Afghanen, dat hebben we in het verleden wel gezien met andere bevolkingsgroepen. En staan we straks ook weer klaar voor de volgende groepen als er weer ergens anders een brandhaard is? Wanneer en waar trekken we de grens? Voor mij is die grens in ieder geval al jaren geleden bereikt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle andere illegalen, asielzoekers en gelukzoekers die ons land overspoelen. Nederland wil altijd weer het beste kindje van de klas zijn maar als het aan mij ligt gaan we maar eens een tijdje op de gang staan.
@Geert op dinsdag 31 augustus 2021 om 14:56:
@Albert Spijker op dinsdag 31 augustus 2021 om 19:21:
Begint dat moddergooien nu al?
Altijd mensen opvangen als ze hulp nodig hebben en wij hulp kunnen bieden. Zou onmenselijk zijn om het niet te doen.
Als we dat netjes over Nederland verdelen zou niemand er last van moeten hebben.
We hebben zelf mede deze ellende veroorzaakt van deze mensen. Had t ook liever anders gezien maar we moesten zgn. meedoen. Met de Amerikanen mee. Democratische keuze was dat toch ? En nu hebben we te maken de gevolgen daarvan. Dus beetje raar om nu zo stelling in te nemen.
Wat betreft het aantal inwoners lijkt me dat we in Helmond op inwoners aantal wel zeker wat mogen groeien. Terug kunnen we niet meer. Dan komen er ook wat meer centjes uit Den Haag. We hebben nu te veel inwoners tov de problemen en te weinig budget. Dus we zullen nog een beetje moeten groeien. Dan pas de stop in voeren. En er is ook voordeel voor U. Dan stijgt jouw raad salaris/vergoeding ook weer een beetje.
Mensen die hulp nodig hebben omdat ze hand- en spandiensten hebben verricht voor Nederland, mag je niet in de steek laten! Die moeten we veiligheid bieden en als dat hier in Helmond is, is dat prima! Zoals hierboven aangegeven, gaat het om een handjevol. Waar praten we over?
Martijn, ik hoor mijn moeder en mijn vader nog steeds vertellen over de jaren 40-45. Over de ellende die zij meemaakten, over hun angsten, maar ook over hun blijheid toen de bevrijders kwamen. Mijn ouders zijn al lang dood, maar deze les zal ik niet vergeten. Wij zijn destijds geholpen. Het nu aan ons anderen te helpen die voor onze militairen in Afghanistan klaarstonden.
@F. van der Zanden op dinsdag 31 augustus 2021 om 14:56:
Vandaar ook mijn reactie:
Wat is de bedoeling van het verhaal ?
Het is zo tegenstrijdig wat “Code Oranje” verkondigd. Waar Martijn op de lijst stond
@Wout. op woensdag 1 september 2021 om 11:47:
Sorry, een foutje Het is niet tegenstrijdig maar gelijkluidend wat Code Oranje verwoord
Martijn, de jonge politicus, haalt twee dingen door elkaar. De zeer vele immigranten in ons land (dat kost ons jaarlijks 17 miljard euro en dat is meer dan aan Defensie + alle bijstandsuitkeringen samen) is zeker een punt van discussie. Daar wordt te weinig open over gesproken. Nu gaat het echter over mensen die een band hadden/hebben met Nederland en in levensgevaar kwamen. Zeker een vriend in nood laat je niet voor je voordeur staan. Die help je. In de regio of tijdelijk in Nederland.
Kijk daar zijn we weer:linkse mensen die anderen de maat nemen en hoegenaamd geen inhoudelijke kennis hebben. Inmiddels staat de teller van aanmeldingen op 13.000.toch al een ander getal dan velen hierboven suggereren.
Nog zoiets, het heeft niks met onderbuik te maken. Want waarom zouden die lui hierheen moeten komen. En als het alleen om tolken ging, laat dan de organisaties maar opdraaien voor kosten en woonruimtes. Nu gaat het van onze sociale woningvoorraad, van onze behoeftigen dus.
Er waren ook weer duizenden statushouders in dat land op vakantie.. Ook dat zegt iets.
Dan noemt iemand dat een groot percentage vluchtelingen in derde wereldlanden wordt opgevangen… Nee… Dat zijn nog niet vertrokken of vastgelopen vluchtelingen. Opvang in regio is voor iedereen beter. Maar nee, niemand vlucht naar Iran of Egypte of Marokko of Qatar of China, of Kyrgyzstan.
Er klopt dus veelal niets van de voorstelling van zaken. Ja, individueel zijn situaties schrijnend, maar in Chicago wordt meer gemoord dan in Kabul.
Ook wordt de onderliggende ideologie, de Islam continu niet genoemd. Toch doen de islamitische landen er weer ’t zwijgen toe. Tekenend.
Helder Helmond is bij gebreke toch eenoog in onze blinde lokale Helmondse politiek.
Er is geen “behoefte” om extra geld of moeite te doen.
Laten we eens realistisch en met gezond verstand besturen. En niet van lieverlee door anderen gedwongen worden. Niet door Rijk, niet door EU.
Helmond zegt nee.
Geen een Afghaan naar Helmond stoppen met die flauwekul van links!
Geen een Afghaan naar Helmond stoppen met die flauwekul van links!
Afghaanen tja.
https://www.frontnieuws.com/zweedse-geestelijk-gehandicapte-vrouw-werd-verliefd-op-afghaan-nodigde-daarna-zijn-vrienden-uit-voor-verkrachtingsfeest-verkracht-met-een-wijnfles/
@Andre op woensdag 1 september 2021 om 20:42:
Telegraaf gelezen zeker? 🙂
Die 13.000, dat waren het aantal emails die nog gelezen moesten worden. Ik kan me voorstellen dat als je in levensgevaar bent je het niet bij een email houdt. Nogmaals, volgens de criteria voor evacuatie ging het nog om 1250 man die achtergebleven waren in Afghanistan. De rest is dus ook vluchteling, maar dan zonder speciale band met Nederland. Die kunnen dus evengoed de wijk nemen naar een ander land. Als het ze überhaupt al lukt om te vluchten, want zo gemakkelijk is dat niet. En dat is al triest genoeg.
@Twanneman op donderdag 2 september 2021 om 10:14:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/leverancier-van-fake-news-frontnieuws-com-herkauwt-oud-junknieuws/article-normal-1602931.html?cookie_check=1630573960
https://sites.google.com/site/dehoaxwijzer/valse-nieuwssites
Misschien moet je even opletten waar je je nieuws vandaan haalt.
Ja Michel, maar ben jij dan bereid om bij 1250 een keiharde grens te trekken?
Nee toch?
Echt flauw om het allemaal te bagatelliseren.
Ook zo’n raar non argument dat ik hier lees:
” we hebben dit zelf veroorzaakt”
Wel heb ik ooit. Ik dan toch niet, en de mensen op de wachtlijsten toch zeker ook niet.
Daar wringt wel de schoen, niet bij VVD cda d66 GroenLinks elite in de duurdere koopwoningen.
En was er een contract waarin dit zo belooft en opgesteld is?
Het is zeer dubieus om te stellen dat iemand die iets voor een NGO daar doet hier maar even heen kan “vluchten”.
Nog even los van mijn verdere kritiek op laf wegkijken voor de Olifant in de kamer, Islam.
Ach, dhr @MFvGeel, die alleen maar discussies aangaat als het stokpaartjes van D66 betreft. Documentje hier, linkje daar.
Graag een discussie met u over belangrijke zaken die voor de Helmondse burger verborgen blijven.
@Michiel
Knack en vooral Google, zegt genoeg.
@Roland op dinsdag 31 augustus 2021 om 15:12:
Inderdaad Roland, opvang staat echt los van het huisvesten van statushouders. Je reactie is sterk.
@Patricia op woensdag 1 september 2021 om 19:26:
inderdaad. Je zult zelf maar in zo’n positie zitten en in alle haast weg moeten. En als Nederland die taak op zich neemt, dan betekent dat dat Helmond daar ook een verantwoording in dient te nemen.
Allemaal lariekoek dat Helmond mensen moet opvangen. En dat opvangen iets anders is dan huisvesten. Is gewoon een leugen. Iedere opvang leidt uiteindelijk tot status en voorrang bij huisvesting.. Niet op dure koop maar sociale huur.
Waarom wat alle asieldruk bij de laagste klasse gelegd? 20 miljard per jaar zijn we inmiddels kwijt aan massa migratie. Henk en Ingrid mogen ertussen zitten en concureren om de pechbaantjes. En d66, gl en VVD maar mooie sier maken.
Ik snap best dat je deugdpunten wilt scoren, hier of zeker in de politiek. Maar ik heb nog geen logische verklaring gelezen. En om alle negatieve zaken wordt gezwegen. Niks over Afghanen zelf die lekker vakantie vieren, net als Somaliers trouwens. Allemaal prima, maar wie wordt er nu voor de gek gehouden.
En mocht u uw eigen NL willen ontvluchten dan stokt het al bij Schiphol of aan de grens, u kunt alleen in België of Duitsland terrecht, het eerste vrije land.. Niet naar keuze de wereld over naar een land dat gratis huizen en uitkeringen van 10000 euro verstrekt.
Persoonlijk vind ik dat colummisten die nadat ze iets losmaken, niets meer laten horen van het Weblog geweerd zouden moeten worden.
En ABSOLUTE DIKKE VETTE NEE !!!!!
Zorg eerst maar eens dat je binnen de gemeente je zaakjes op orde hebt. Geen inschrijf tijd van jaren en jaren en dan nog niet aan de bak komen. Dus heel egoïstisch, eerst onze kinderen. En dan er bij de wereld is groter als Helmond/Nederland.
Peter Gilles van Massa is kassa heeft nog zo’n 300 chaletjes vrij op Prinsenmeer in Asten
Het wordt, van ons geld, doodleuk een businesscase. Een hele asielindustrie is opgetuigd en voedt vele mondjes. Vooral NGO ”s spelen een dubieuze rol. Weg van overheid, maar wel zwaar fefi ancierd met belastinggeld, en niet alleen van D66 of GroenLinks. En dan lekker overbetaalde met toeslagen in een ver land hulp gaan leveren. Wat een fijne resultaten geboekt. En nog zegt menigeen dat “wij” dit “zelf” veroorzaakt hebben en nu dan een plicht tot opvang. Daar wringt toch echt de schoen.
Waar werden vluchteling van beide wereldoorlogen opgevangen? Nav. Daarvan is vluchrelingverdrag opgesteld. Wordt al halve eeuw met voeten getreden. Jazeker, links vind alles goed en voor hen is het prima. Hun achterban zit in die industrie van 20 miljard per jaar.
De vraag is, wat vind de rest… De normale Helmondse burger.
We lezen het hier.
@andre.Uw conclusie over DE Helmondse burger op basis van een paar reacties hier lijkt me voorbarig..
Nl doet niet aan oorlogen want geen oorlogsverklaring. Alles vredesmissies toch. 90 commando’s naar Kaboel en niet in de stad geweest om personeel te redden. Slechts lijdzaam toezien. Alleen Afghanen toelaten die op de loonlijst van Nederland hebben gestaan en geen fortuinzoekers die zich voordoen als zielige vluchteling en daarna op vakantie gaan in Afghanistan dus het land waar ze met de dood zijn bedreigd. Dat politici dat niet zien hoe triest.
Het is maar dat u een idee heeft van hoeveel zijn het er eigenlijk;
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2021/01/04/asielinstroom-per-week-2021
Sorry, maar het is om te huilen.
Nadat er vorige week lacherig gedaan werd over de 13000 mails die Buza uit Afghanistan ontving, komt daar deze week nog eens 21500 bij… Totaal al zo’n 50.000 aanvragen, waarbij aangetekend mag worden dat verreweg de meeste aanvragen meerdere mensen of groepen betreft. Wel kunnen ook nog dubbele aanmeldingen tussen zitten.
Wie gaat dus de grenzen stellen, trekken, handhaven en vervolgens uitvoeren.
Wie betaald weten we al, wij met zijn allen, voor of tegen. De eventuele woonruimte gaat in Helmond 100% van onze sociale woonruimte voorraad af, tenkoste van armsten dus.
Dan stel ik nogmaals de vraag, als volksvertegenwoordiger in de gemeenteraad van Helmond, wat moet dan je standpunt zijn, nu en wanneer het rijk en coa dadelijk komen met de onvermijdelijke vraag.
Ik zeg zeker niet zondermeer niemand erin, maar ons geluid dient wel duidelijk te zijn, zeker aan dpilzieke demissionaire d66 cda VVD cu kabinet, maar zeker ook aan ondemocratische profiteurs ngo ’s zoals het coa.
Alleen Afghanen toelaten die op de loonlijst van het ministerie van buitenlandse zaken en/of Defensie staan
De rest is niet onze Nederlandse zorg. De NGO’s moeten voor hun eigen personeel zorgen. De Afghanen die in hun moederland op vakantie zijn hebben hun vluchtelingenstatus naar mijn mening verloren en mogen blijven waar ze zijn. Nederland heeft al genoeg offers voor Afghanistan gebracht.
@Andre op dinsdag 7 september 2021 om 13:09:
Het COA is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo)
Een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) is in Nederland een organisatie die overheidstaken uitvoert, maar die niet direct onder het gezag van een ministerie valt, en die als zodanig bij wet is ingesteld of aangewezen. (ontleend aan Wikipedia).
Het laatste deel van uw laatste zin: “..maar zeker ook aan ondemocratische profiteurs ngo ‘s zoals het coa” is van de eerste tot de laatste letter niet alleen niet waar, niet alleen de grootst mogelijke onzin, maar ook nog eens nepnieuws.
Als ik u was zou ik al mijn eigen bijdragen hier op de weblog met een flinke korrel zout nemen. Ik doe dat in ieder geval wel!
@E Betgem op zondag 5 september 2021 om 12:38:
Onder verwijzing naar de uitspraak van (toen nog prinses) Maxima uit 2007:
“Dé Nederlander bestaat niet”,
twee uitspraken van mij in 2021:
“Dé Helmondse burger bestaat niet”.
en
“Dé buitenlander bestaat trouwens ook niet”.
@Peter van Lieshout op dinsdag 7 september 2021 om 14:57:
Nou Peter,
Geen profiteurs bij COA? Misschien even googelen op Nurten Albayrak, oud directeur. Tegenwoordig heeft Coa drie directeuren, alle drie overigens met nog andere voltijdbanen.
Maar goed dat je al aangeeft dat jouw bijdragen met een flinke korrel zout moeten worden genomen.
Inderdaad Guus, het is de schaamte voorbij, wij Nederlanders worden voor de gek gehouden dat wil je niet weten, oogkleppen krijgt een nieuwe betekenis.
Petertje, Petertje. Natuurlijk moet bij jouw flauwe commentaar een bergje zout.
Denk je nou echt dat het mij iets boeit of coa wel of geen ngo is?
Ze acteert wel net zo.,en ze worden ook precies zo gefinancierd en hebben dus een tegengesteld belang.
Daar gaat het om.
Het gaat dus niet om lege inhoudsloze kletspraat.
Maar dat kennen we wel van D66 politici, wellicht heb je daar teveel je oren naar laten hangen.
Jammer dat je dus alle feiten maar ontkend als nepnieuws terwijl dat onterecht is.
Ik denk dat het voor betweters nooit goed goed is.
En dan maar lekker alles over 1 kam wegzetten als nepnieuws.
Zie je zelf wel hoe kinderachtig jij bent?
En heus, ik neem mezelf (ook) niet serieus, ik sta voor wat ik vind en zeg enzak daarbij fouten maken. Dat erken ik dan ook.
En laat nu de eerste nog komen die eens met argumenten, steekhoudende, aankomt om mij EA te overtuigen dat er specifiek in Helmond opvang moet komen.
@Wout. op dinsdag 31 augustus 2021 om 14:44:
Lijkt me helder. Om aan de ene kant het standpunt van Helder Helmond over deze actualiteit duidelijk te maken en om aan de andere kant de mening van de Helmonder te horen. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn. Als we elkaars standpunten maar respecteren.
@Albert Spijker op dinsdag 31 augustus 2021 om 19:21:
Dit zou heel fijn zijn, maar vanuit het oogpunt van de vluchteling snap ik het ook wel. Alleen het is niet reëel. En mocht jouw scenario werkelijkheid worden, dan nog zou het het beste zijn als we worden opgevangen in landen in west Europa.
@Martijn Rieter op donderdag 9 september 2021 om 01:49:
Je bent nog laat aan het werk zie ik, maar wat jij schrijft is al gedaan door code oranje ( Richard de Mos)
Nederland is gewoon vol, zeker voor structurele huisvesting. de getallen van 21.500 Afghanen die zich aangemeld hebben is absurd uiteraard. echte vluchtelingen daar is (verwacht ik) altijd plek voor, BINNEN EUROPE. ik meen me te herinneren dat Hongarije en Polen ook bij de EU zitten, en daar worden geen vluchtelingen toegelaten. Eerlijk de lasten verdelen toch? Nederland kan dit gewoonweg NIET aan. En in Helmond is (net als in de rest van NL) een (gecreëerd) tekort aan woningen, dus helaas er is geen plek. En als er geen plek is ergens anders gaan zoeken. @albert Spijker wij hebben hier teveel te verliezen en zullen naar een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid NIET gaan vluchten. Die mensen daar hebben NIETS te verliezen want die hebben NIETS, daarom ook naar hier.
Afijn, het zal erop neerkomen dat toch iedereen mag komen en de gewone Nederlander die al 10 jaar wacht op een huis gewoon mag blijven wachten bij pap en mam.
Heel veel wijsheid gewenst in deze interessante tijden.
@Michiel van Geel op donderdag 2 september 2021 om 11:15:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5252778/kabinet-meer-dan-21500-asielaanvragen-vanuit-afghanistan
Krijg ik van U voor elke asielaanvraag meer dan 1250 1 euro ???
Ik ben een van de Nederlanders die zonder eigen schuld in armoede verkeerd !!
Nog 54 in Helmond.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3924119/zoveel-statushouders-moet-jouw-gemeente-dit-jaar-nog-onderbrengen
Gek toch dat er vanuit geen enkele gemeente geluid komt om eens te denken aan frezen dicht of quotum, of anderzins redelijk realistisch beleid te gaan voeren, EU, Rijk, provincie, likaal:allemaal blijven de lafaards alles slikken en stikken. En alle lasten ten koste van de sociaal armsten.
Lekker beleid.
Maar oh wee als PVV stemt. Oh weer…
@Andre op vrijdag 17 september 2021 om 11:36:
Komt omdat de “westerse blanke” kapot moet.
Ze moeten die mensen maar ergens anders plaatsen we zitten al in woning noot
@Wiljan op vrijdag 24 september 2021 om 20:07:
Misschien kun je bij ze aansluiten voor een curus Nederlands.
@Harry op vrijdag 24 september 2021 om 23:53:
Ga zelf ook maar meteen mee dan.
@Guus op zaterdag 25 september 2021 om 15:02:
Wat een domme opmerking.
Harry maakt een type fout. Wiljan een spelfout. noot met een t. Inderdaad een cursus NL nodig.
@Eugene op zaterdag 25 september 2021 om 19:24:
Als je zo nodig iemand op zijn fouten wil wijzen omdat je het niet eens bent met zijn bijdrage, zou je dat beter foutloos doen.
Ja, maar wanneer het op inhoud niet gewonnen kan worden, dan gaat radicaal Links altijd over op de vorm.
Inmiddels mag duidelijk zijn dat er geen, of niet voldoende, draagvlak is voor hordes nieuwe voorkruipers. Dat er toch ook linkse mensen erg voor lijken te zijn, geeft al aan waar we de oplossing moeten zoeken. PvdA GroenLinks en d66 mensen gaan alles financieren van begin tot einde. Ook zullen de niet westerse nieuwelingen bij of naast deze bevolkingsgroepen gezet worden. Geen geld uit algemene middelen. Zo krijgt iedere burger meer directere invloed en zeggenschap op beleid.
Het nieuwe normaal.
@Andre op zondag 26 september 2021 om 11:45:
Draagvlak is – naast fatsoenlijk kunnen spellen – inderdaad belangrijk. Wat is hierboven een inhoudelijke oplossing buiten de dooddoener ‘Stal ze maar ergens anders’ en het verhaaltje ‘links is de boosdoener’?
Draagvlak mag zeker wat vluchtelingen aangaat wel wat meer over feiten en achtergronden gaan, in plaats van ‘vol is vol’ en meer van dat soort onzin. Nederland zit vol met mensen die hun eigen waarheid creëren, zonder zich te verdiepen in werkelijkheid en feiten. Dat bemoeilijkt iedere discussie, of je het nu wel of niet met een punt eens bent.
Als je als land (Nederland) inmiddels zó bureaucratisch tegen alles aankijkt dat blunder na blunder gemaakt wordt – dus ook bij de evacuatie van Afghanen die onze soldaten tijdens deze onzinnige oorlog jarenlang geholpen hebben, moet je nu niet raar opkijken dat er (ook internationaal) consequenties aan verbonden zijn.
Het heeft allemaal niet zo veel met de vluchtrelingenproblematiek zelf te maken, maar meer met weggegooid geld naar defensie, oftewel kritiekloos soldaatje spelen tijdens talloze door de VS geïnitieerde oorlogen die stuk voor stuk geen enkele zin hadden en juist landen tegen elkaar opgezet hebben, met de bekende gevolgen en problemen tot resultaat.
Dat is precies de reden waarom ik enkele jaren helmond heb verlaten. Was ooit een mooie stad om te wonen. Maar er weinig meer van over. De oorspronkelijke helmonders zijn in de toekomst
( in ) de minderheid..
@Frans op dinsdag 28 september 2021 om 23:30:
Klopt, maar dat (is al) geldt voor heel veel steden zo, en uiteindelijk voor heel Nederland.
Reken maar dat de criminaliteit Nederland gaat overspoelen, erger dan nu? Jazeker, vele malen erger.
Het westerse goede leven is voorbij en kan de geschiedenisboeken in.