Rieter: Helmonders voorrang op huisvesting
,,Ik mis het wonen in Amsterdam of Utrecht totaal niet”, aldus Chris en Loes in een recent NRC artikel. Ze komen met hun kinderen uit Amsterdam en zijn in Eindhoven komen wonen. “toen het er nog betaalbaar was”, aldus het stel. Betaalbaar? Als architect en gezondheidszorgpsycholoog hebben ze ongetwijfeld meer te besteden dan de gemiddelde Helmonder of Eindhovenaar.
Dit is precies het probleem waarom hardwerkende Helmonders amper meer in Helmond kunnen wonen. Laat er geen twijfel over bestaan, we gunnen iedereen een fijne woon- en leefomgeving. Echter maken we ons zorgen dat de mensen met geld, beetje bij beetje, de hardwerkende middenklasse verdrijven uit de steden waar zij altijd gewoond hebben. En wat blijft er dan van de ziel van onze stad over? Ik heb het bij mijn eigen recente zoektocht naar een woning ook ervaren dat het bijna niet te doen is om een woning in Helmond te vinden. Dicht bij je familie, werk, vrienden of sportvereniging wonen is niet alleen een zegen. Het bouwt ook de gemeenschap waar we zo trots op zijn.
Als Helder Helmond vinden we het belangrijk om mensen voorrang te geven wanneer ze een binding met de stad hebben. Sinds afgelopen 12 december mag een gemeente dat ook doen. In de Eerste Kamer is namelijk een wetswijziging aangenomen. En als lokale partij hebben wij op deze wijziging zitten wachten want in Helmond hebben we dit keihard nodig. Dit stond niet voor niks in ons verkiezingsprogramma.
De voorrang voor woningtoewijzing geldt dus voor mensen die al lange tijd in Helmond wonen. Bijvoorbeeld die thuiswonende 20-er die maar geen huis kan vinden. Ook voor mensen met een economische binding met de stad of met een cruciaal beroep, biedt deze wet kansen. Denk dan aan die verpleegkundige die in het Elkerliek werkt en elke dag 40 minuten enkele reis in de auto zit om op haar werk te komen. We moeten zorgen dat de mensen in Helmond kunnen wonen die er willen wonen. Niet alleen degene die het kunnen betalen.
Afgelopen dinsdag is de huisvestingsverordening 2024-2027 van de gemeente Helmond vastgesteld. Uiterlijk in 2025 komt er een totaal nieuwe huisvestingsverordening. Een mooie kans om ons voorstel van voorrang voor Helmonders tot realiteit te maken. Want nogmaals, jongeren die onnodig lang bij hun ouders thuis wonen omdat ze in Helmond geen huis kunnen vinden, moeten we echt helpen.
En dat is niet alleen wensdenken, maar bittere noodzaak. De Helmonders rekenen op ons!
Martijn Rieter
Fractievoorzitter Helder Helmond
41 reacties:
Heel belangrijk dat mensen uit Helmond voorrang krijgen op een woning, niet alleen aan asielzoekers en mensen buiten Helmond toekennen. Verder ook de macht van de woningcorporaties inperken, die heeft Elly Blanksma teveel weggegeven, er is er in feite maar 1 die volop bouwt want de gemeente ‘leunt’ op die woningcorporatie, anderen komen niet of nauwelijks aan bod. Die ene heeft zich op die manier een monopolie positie en macht toe-eigenend en voelt zich oppermachtig.
Huizen zijn om in te wonen, niet om aan te verdienen. Doordat het op peil houden van de woningvoorraad decennialang aan de vrije markt is overgelaten is er een prijsopdrijvend tekort ontstaan. Helmonders voorrang geven op de Helmondse woning”markt” is geen oplossing, want als andere gemeentes het voorbeeld volgen wordt het voor Helmonders die elders willen gaan wonen nog moeilijker iets te vinden.
Mee eens Martijn.
Verder zou uitzetting bij overlast veel en veel sneller moeten kunnen.
Maar ik denk ook dat Helmond niet zo snel kan bouwen als dat er nieuwkomers bij komen.
Zeker niet door de stroom, Co2 en bouwprijzen problemen.
Kortom de EU regering, de Den Haag regering en onze Helmondse regering brengen de burger nog heel veel problemen.
Via Wooniezie kun je aangeven dat je graag een woning
wilt in Helmond. Ongeacht je huidige woonplaats.
Er zijn meerdere redenen waarom je in Helmond
wel of niet wilt wonen. Je kunt natuurlijk niet steeds
Helmondse huurders voorrang geven.
@Twanneman op maandag 15 januari 2024 om 10:27 uur:
Gelukkig is huisuitzetting ter beoordeling van een
Kantonrechter.
De column van Martijn is natuurlijk partijpropaganda.
“Voorrang voor Helmonders”.
Als elk raadslid in welke plaats dan ook deze
gedachtengang heeft staat alles stil.
De overheid is al sinds einde WO II begonnen met
het oplossen van woningnood.
Het plan Gruijters is voor Helmond opnieuw van
toepassing. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de wijken
Rijpelberg en Brouwhuis. Helmond groeistad.
Er was geen wachttijd. Je kon er meteen betaalbaar
huren of kopen.
@Sander Lam op maandag 15 januari 2024 om 09:32 uur:
Sander. Dat is een idealistische gedachte.
Kapitaal heerst. En als je als overheid na bijna
80 jaar in Nederland nog steeds geen
oplossing hebt voor de bijna overal
bestaande vraag naar een passende
woning dan werk die situatie uitsluitend
prijsverhogend.
Prins Bernard jr. denk met zijn meer dan
300 woningen in eigendom uitsluitend aan
zo veel mogelijk geld verdienen.
Martijn. Het beschikbaar maken en houden voor inwoners
van Helmond kan zonder rigoreuze maatregelen niet
worden gerealiseerd.
Op dit moment is er aantoonbaar een tekort.
Vrijwel niemand is overigens dakloos.
Volgens een publicatie vandaag in het AD is zonder
overheidsmaatregelen een bevolkingstoename te
verwachten tot 23.000.000.
Momenteel 17.000.000 +.
De toekomstplannen van jouw politieke partij zijn nu
al achterhaald.
Volgens mij staan we dichter bij 18 miljoen, dan 17 miljoen.
Er zal hoe dan ook gebouwd moeten worden, ook in Helmond.
Dankzij D66, samen met andere linkse partijen kan en mag er nergens in Nederland gebouwd worden.
Stikstof. ( Google maar eens hoeveel stikstof en zuurstof in de atmosfeer zit.)
Ook klimaathype, ’t geld is weg, in de fonds, zonder controle.
Energie armoe. Ook door links bedacht. Fossiel is vies, en nucleair telt lekker niet.
Alles moet E elektrisch, maar dat kan eigenlijk helemaal niet.
Allemaal dank linkse figuren.
Daar ben ik het helemaal mee eens al sta je 3 of 5 jaar in geschreven de woningbouw zegt gewoon is te kort voor huisvesting van daag als antwoord gekregen erg belachelijk vind ik dat
Sta al 7 jaar in geschreven voor 65 plus woning heb nu huis 4 slaapkamers en mijn man kan bijna geen trap op en ik zit met 💓 klachten niks krijg je dus moet mijn kamers leeg late staan on eerlijk komen er zat te huur maar niks en flat op 6 hoog wil ik ik niet
@Janssen op maandag 15 januari 2024 om 08:06 uur:
Hee Janssen,
Welke woningcorporatie bedoel je met je onderstaande opmerking?👇🏻
“er is er in feite maar 1 die volop bouwt want de gemeente ‘leunt’ op die woningcorporatie, anderen komen niet of nauwelijks aan bod. Die ene heeft zich op die manier een monopolie positie en macht toe-eigenend en voelt zich oppermachtig.”
@Martijn Rieter op maandag 15 januari 2024 om 19:30 uur:
Hoi Martijn, geef je nog wel een keer antwoordt via een andere weg!
@Janssen op maandag 15 januari 2024 om 20:27 uur:
Jammer. De wethouder die wonen in portefeuille heeft is
Gaby en Woonpartners heeft de meeste woningen
en krijgt vaak voorrang bij nieuwbouwprojecten vanwege beschikbare grond.
Volgens mij heeft Blanksma weinig invloed.
Is makkelijk op te lossen door de starterslening alleen beschikbaar te maken voor inwonenden van de gemeente, en die dan ook nog verhogen.
@Gijsbert van Lieshout op maandag 15 januari 2024 om 22:27 uur:
Naar alle waarschijnlijkheid doelt Martijn niet op een zeer kleine
doelgroep die in aanmerking kan komen voor een koophuis in
Helmond.
Dat is voor starters niet te betalen.
Enigszins betaalbaar wonen begint voor het leeuwendeel van de starters
met het huren van een woning of appartement waarvoor door
de overheid huurtoeslag wordt verstrekt.
@Marko op maandag 15 januari 2024 om 11:07 uur:
Ja en dan krijg je nog woningen ergens anders terwijl ik Helmond op geef en geen Eindhoven
Beste Martijn,
Aandacht geven aan de woningproblematiek in Helmond is een deur openen die al open staat. Dat laat onverlet dat de actualiteit vraagt om oplossingen en dat rechtvaardigt politieke aandacht. Dank daar voor.
Ik heb het voorstel van Helder Helmond/Mi Hellemonders gelezen en kom niet verder dan de conclusie dat je geen oplossingen presenteert maar het advies geeft “Voldoende ambtelijke capaciteit beschikbaar te stellen voor de op te richten raadswerkgroep ‘Voorrang op Huisvesting in Helmond’ en De uitkomst en adviezen van de raadswerkgroep mee te nemen in de nieuwe huisvestingsverordening gemeente Helmond.”
Wat zou deze raadswerkgroep in jouw visie kunnen veranderen aan de huidige krapte op de woningmarkt? En is zo’n werkgroep inderdaad nodig om de raad te overtuigen van de noodzaak Helmonders voorrang te geven op een beschikbare woning? Of kan hiervoor een stevig en eerlijk debat ik de gemeenteraad volstaan?
Hartelijke groet.
@Hanneke Hegeman op dinsdag 16 januari 2024 om 08:32 uur:
De ruimte die de wetswijziging geeft is omgeven door juridische bepalingen en beperkingen. En maar goed ook voorrang geven moet natuurlijk wel eerlijk en transparant gebeuren. Ook zitten er voorwaarden aan een gemeente mag bijvoorbeeld niet alle woningen toewijzen met voorrang.
De oplossing ligt daarmee al in het wetsvoorstel. Dus middels een “woonvergunning” huur én koop woningen (tot NHG norm) gericht toewijzen aan mensen die binding hebben met Helmond!
En tja een opendeur…. Misschien wel maar waarom lopen we er niet doorheen? Waarom steunen GL, PvdA, SP ons hier niet? In de 1e kamer zijn deze partijen we vóór!
We hebben nog heel wat werk te verzetten voordat we dit in Helmond geregeld hebben. Maar ik blijf me daarvoor inzetten.
@Willem Boetzkes (Helder Helmond) op dinsdag 16 januari 2024 om 13:40 uur:
Helder Helmond loopt voorop bij het zoeken naar oplossingen in
Helmond binnen bestaande wetgeving.
Inmiddels zijn in landelijke en regionale dagbladen berichten
verschenen over een stevige bevolkinstoename van ca. 30%.
Heeft HH ook hiermee rekening gehouden?
Het zijn landelijke verwachtingen en Helmond is
een middelgrote stad die hiermee ook geconfronteerd wordt.
Helaas heeft Martijn hierover zijn licht niet laten schijnen.
De beschikking krijgen over een passende en betaalbare
woning wordt nog moeilijker.
Hoe denkt HH hierover? Degenen die als woningzoekenden
op de wachtlijst staan zijn benieuwd.
@Marko op dinsdag 16 januari 2024 om 14:01 uur:
De woningcrisis lossen we hiermee niet op. Daarvoor moeten we meer woningen bouwen. Hoe? daar hebben we ook wel oplossingen voor, kijk agenda punt 5 van deze vergadering maar eens terug. (https://helmond.notubiz.nl/bijeenkomst/1038616/Opinie_en_adviescommissie_19-12-2023) terug als je meer details wil.
In het kort: door minder “voorwaarden” mee te geven aan ontwikkelaars, stimuleren van CPO (collectief particulier ondernemerschap), regie pakken op projecten die vastlopen en aan de voorkant prestatieafspraken maken wanneer je onze ambtenaren aan het werk zet voor jouw vergunning.
Dus dit voorstel tot voorrang voor Helmonders is niet dé oplossing voor de woningcrisis, was het maar zo makkelijk. Maar het helpt wel om te voorkomen dat Helmond over een aantal jaar onbetaalbaar is voor Helmonders!
Zolang er geen woningen bijkomen, of heel beperkt, dan is toch het voorrang geven aan ingezetenen van Helmond heel duidelijk beleid voor Helmonders?
Dat kan je dus maar ’t best afspreken, omdat er niet veel verwacht mag worden met bouw.
Mocht er toch een overvloed zijn, is zo’n regeling ook zo van tafel weer, of heeft geen negatief effect meer voor derden van buiten.
@Willem Boetzkes (Helder Helmond) op dinsdag 16 januari 2024 om 14:17 uur:
Helmond is een soort uitwijkhaven van Eindhoven. In laatstgenoemde plaats neemt de vraag vanwege
toenemende werkgeleheid (Brainport) naar woningen
extra toe . Koop en huur door expats.
Probeer in Helmond in navolging van Hans Gruijters
nogmaals Groeistad Helmond te realiseren.
Wordt een landelijke zaak. Samenwerking door de Helmondse
politieke partijen is daarbij wenselijk en noodzakelijk.
Met (veel) extra nieuwbouw kun je hier de bestaande
problematiek cancellen.
Oeen ander probleem doet zich voor dat er veel koophuizen door particulieren worden verhuurd tegen woeker prijzen.
En arbeidsmigranten huurwoningen krijgen en nog steeds formeel geen inzetende zijn van Helmond .
Gezien de vele buitenlandse kentekens in deze gemeente
@Willeke op dinsdag 16 januari 2024 om 00:51 uur:
Je mag toch zelf kiezen uit het woningaanbod van Wooniezie?
Als je daarvoor dan niet in aanmerking komt mag Wooniezie toch
ook wel een alternatief aanbieden?
Tenzij je perse in Eindhoven of Helmond wilt wonen.
@Hanneke Hegeman op dinsdag 16 januari 2024 om 08:32 uur:
De problematiek bestaat al jarenlang.
Een enkele partij kan dit niet oplossen.
Er zal in breder verband naar oplossingen moeten worden gezocht.
Mogelijke invloed bij leden van de Tweede Kamer aanwenden.
Vanwege de ‘overbevolking’ in Eindhoven wordt de druk op Helmond
onevenredig groot.
Met dergelijke onderbouwing kun je wellicht meer mogelijkheden
krijgen in Helmond.
Dus heren Rieter en Boetzkes, Helder Helmond: Met heel veel
anderen:
Samen de schouders eronder!
@Marko op dinsdag 16 januari 2024 om 14:37 uur:
Het is eerder andersom. In Eindhoven is het aanbod aan woningen in zowel de sociale huur, vrije sectorhuur én koopwoningen een stuk groter dan in Helmond.
Met twaalf jaar inschrijfduur kwam ik in Helmond niet eens in de buurt van een kans, terwijl ik in Eindhoven bij *elke* woning waar ik op reageerde steevast in de kanshebbers-top-5 stond.
@Marko op dinsdag 16 januari 2024 om 19:04 uur:
en Willem Boetzkes
Helemaal mee eens! Wat er nu gebeurt is dat iedereen roept dat er een probleem is (en dat is er ook), maar niemand met een passend antwoord komt voor alle woningzoekenden, zowel jong als oud. Dat dit heel moeilijk zal zijn, is duidelijk want elke voordeel heeft nu eenmaal zijn nadeel. Ik zou zeggen: Helmondse politiek breng die voor onze stad maar eens in beeld. Dat geeft meer helderheid dan het roepen dat er iets moet gebeuren, dat Helmonders voorrang moeten krijgen en dat er weer een werkgroep moet komen waarna de uitkomst altijd weer een politiek compromis zal zijn of het rapport ergens in een lade verdwijnt. Wat schieten we daar nu mee op?
Tot slot: ik waardeer de inzet en pogingen van Willem Boetzkes zeer, maar het is niet genoeg. Er moet meer gebeuren. De hele raad is aan zet.
@Hanneke Hegeman op woensdag 17 januari 2024 om 07:54 uur:
De vergadering waarnaar Willem Boetzkes verwijst heb ik
gisteren bekeken.
De wethouder, een aannemer en meer raadsleden spraken
over het item woningtekort.
Iedereen is er volop mee bezig.
Martijn kopt de bal in doel. Het was zijn beurt om
een column voor de weblog te schrijven.
Het probleem heeft ruime belangstelling, er wordt
volop aan gewerkt. Zou er na 10 jaar een oplossing
komen?
Dan loopt juist Helmond stukken achter. Ongeveer 10 jaar.
Aan een oplossing wordt gewerkt.
Als je de ontwikkelingen volgt (Brainport, o.a. ASML), toename waarbij
immigratie groter is dan emigratie, inwonertal in Nederland neemt
met meer dan 6.000.000 toe. kunnen verhoudingen weer iets
anders liggen.
In Helmond zijn de wethouder, de aannemers, woningbouwverenigingen
en raadsleden druk in de weer het thans bestaande tekort binnen
korte tijd op te lossen.
Het item zal ongetwijfeld nog vaker aan de orde komen.
Voorgaande reactie is bedoeld voor d’n Dieje.
Alleen jammer dat we een GroenLinks bestuur hebben dus vergeet het maar , en nu zeker omdat die spreidingswet is aangenomen.
Ik zou van iedereen hier wrl eens de politieke kleur willen weten.
Want ze zijn ’t allemaal eens, maar alsnog roepen om ’t hardst.
Schreeuwen om oplossingen.
De oorzaak blijft liggen.
Die heb ik wel benoemd.
Zolang linkse kerk niet uitgeschakeld wordt, blijft het kwaad kersen eten.
Al bouw je 100.000 huizen rondom Helmond, die worden in recordtijd “gevuld”.
Maar bouwen mag niet zomaar.
Want stikstof.
Lachwekkend, maar wel realiteit. Stikstof kan niet weg, de hele atmosfeer bestaat eruit, maar het kinderlijke denken hierover, door GroenLinks, d66, pvdd, PvdA kan wel weggehaald worden.
Alle blokkades, of ’t nou de ongebreidelde instroom is, ’t tekort aan elektra netwerk, of debiele natuurkunde, alle ellende komt van de coalitiepartijen in Helmond. Extreemlinks.
Motie van wantrouwen.
@Andre
Uitschakelen van de linkse kerk, dat klinkt niet erg lekker democratisch…
@Roland op woensdag 17 januari 2024 om 10:00 uur:
Andre heeft als eens eerder uitgelegd dat hij voldoende
bekwaam is om minister-president te worden in Nederland.
@Andre op woensdag 17 januari 2024 om 09:37 uur:
Zoek even op het internet naar “stikstofprobleem”, dan lees je dat het niet om zuivere stikstof gaat maar om verbindingen van stikstof met waterstof (ammoniak) of zuurstof (stikstofoxide). Wat daar erg aan is en waarom dat woningbouw in de weg staat is een beetje een lang en off topic verhaal, maar het is wel de realiteit.
Wie zegt dat een koper/huurder niet geïnteresseerd is om bij de plaatselijke vereniging te gaan? De kinderen in Helmond op school te laten gaan die daardoor een Helmonds netwerk opbouwen en zo ook een echte Helmonder worden? Zelf bij het koor te gaan zingen? Zich bij de kerk willen aansluiten? Hoe kun je, kort gezegd, van tevoren bepalen wie er een binding gaat krijgen met Helmond?
Ook expats of statushouders kunnen van onbetaalbare waarde zijn voor de Helmondse maatschappij, zoals een geboren en getogen Helmonder dat misschien wat minder kan zijn.
Er wordt, mijns inziens, nogal makkelijk gepraat over Helmonders en niet-Helmonders en nuttig of niet-nuttig. Heel eerlijk wil ik de vrijheid behouden om mijn huis te kunnen verkopen aan een Aarle-Rixtelnaar als dat bod het hoogst is. Wil ik dat mijn kinderen overal in het land terecht kunnen als ze daar willen studeren, werken of wonen, gewoon omdat ze daar willen zijn en niet omdat ze zichzelf eerst moeten verantwoorden. Als wij hekjes om Helmond plaatsen, zullen andere gemeenten dat ook doen.
Is de vrijheid van de Helmondse inwoners niet ook belangrijk? Of worden bij de makelaarskantoren eerst schiftingen gedaan wie er wel uit Helmond komen en wie niet, moet er een soort sollicitatie worden gehouden in hoeverre je je wil inzetten voor de Helmondse samenleving? Lastig hoor.
@Helmonder.
Alles blijft bij het oude.
Misschien zo nu en dan een nuanceverschil.
@ Sander Lam,
Ja, ’t gast omverbindingen, maar ’t wordt toch overal ’t stikstof probleem genoemd.
Mag ik ’t ook daar bij houden?
Want mocht ’t op een totale uitleg aankomen kan ik menigeen de baas.
Ik ben bekend met de grootste ” vervuiler” hier in de Brabantse natura gebieden. Op 1, met 51 a 52 % staat ” buitenland . En dat, terwijl ’t grootste deel van uitstoot snel en dichterbij de bron zou neerslaan.
Laat nu net over de grenzen, in ALLE LANDEN TER WERELD, heel andere kritische waardes aangehouden worden.
Ik hoef die domheid toch niet ook nog uit te leggen.
Ook Helmondse coalitie dwaalt en verhult van alles.
@Andre op woensdag 17 januari 2024 om 20:24 uur:
Tuurlijk mag je het net als iedereen “stikstofprobleem” noemen. Alleen door je opmerking “Stikstof kan niet weg, de hele atmosfeer bestaat eruit” dacht ik even dat je de 78% N2 in de lucht verwarde met de verbindingen.
Das nu ook wel anders hier in Eindje. Het zit muurvast.