Rieter: Helmondse Piet, zwart of niet?
De kleur van Zwarte Piet. Het is het onderwerp in ons land waar iedereen een mening over heeft. De afgelopen weken is de zwartepietendiscussie weer erg actueel in onze regio. Neem Eindhoven als voorbeeld. Daar gaat de politiek een rol spelen door het alleen maar toelaten van roetveegpieten. Waarschijnlijk omdat ze de demonstraties en de ongeregeldheden die deze discussie veroorzaakt meer dan zat zijn. Logisch natuurlijk dat je daar vanaf wilt, maar Helder Helmond is van mening dat dit niet de oplossing is.
Kick Out Zwarte Piet (KOZP) heeft aangekondigd dat er dit jaar demonstraties zullen plaatsvinden in Helmond. En dit baart ons natuurlijk zorgen. Deze groepering vindt Zwarte Piet racistisch en schoffeert miljoenen mensen die genieten van een prachtig kinderfeest en helemaal geen racistische bedoelingen hebben. De aanwezigheid van KOZP zal niet door iedereen in dank worden afgenomen. Er zullen daarom van te voren afspraken worden gemaakt met KOZP om alles soepel te laten verlopen.
Helder Helmond is verontrust dat onze gemeente zal zwichten voor de wensen van deze groepering. Tot op heden is er in Helmond nog weinig tot geen inmenging van de politiek. Behalve een indringend gesprek met het sinterklaascomité zijn er ook weinig pressiemiddelen. Er zijn geen sancties en dat is maar goed ook. Helder Helmond vindt namelijk dat de gemeente op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Het is aan de samenleving zelf hoe het Sinterklaasfeest wordt gevierd en welke kleur de Pieten hebben.
Het Helmondse sinterklaascomité heeft eerder dit jaar aangegeven na te gaan denken over de kleur van Zwarte Piet. Helder Helmond is verontrust dat Zwarte Piet ook uit Helmond zal gaan verdwijnen. Met als gevolg dat vele vrijwilligers zullen stoppen bij Het Kasteel van Sinterklaas. Vandaar dat we afgelopen week met een statement kwamen: ‘’Helder Helmond koestert Zwarte Piet!’’ We zijn namelijk van mening dat Zwarte Piet de afgelopen 7 jaar onterecht in diskrediet is gebracht. Ook bij verschillende Black Lives Matter-demonstraties van de afgelopen weken werd Zwarte Piet erbij gehaald. Het wordt tijd dat mensen Zwarte Piet en racisme los van elkaar koppelen, want het gaat hier om 2 totaal verschillende dingen. Daarnaast kunnen we het nooit iedereen 100 procent naar de zin maken. Als je de traditie in stand houdt, is niet iedereen tevreden. Pas je het aan, is ook niet iedereen blij.
Martijn Rieter
Raadslid Helder Helmond
89 reacties:
Als ik iets te zeggen had dan was het zo klaar met KOZP en BLM.
Als je hartje maar blank is
Heel helder betoog waar ik voor de volle 100% achter sta. Daar kunnen de gevestigde politieke partijen nog wat van leren.
Zwart houden.
Roetveeg
Zwart is een mooie kleur🖤
Ik ben voor zwart
Ivo waarom? Je bent zelf altijd zwarte Piet als je niet zingt dan haha. Gewoon zo laten zoals het altijd is geweest…
Wat zwart is moet zwart blijven 🖤… laat ze gewoon van onze tradities afblijven!!!
Gewoon zwart zoals het altijd is geweest…traditie is traditie
Gewoon zwart…zwarte Piet is en moet zwart blijven
Zwart Helmond
🌈 Regenboog 🌈
Niet zwart. Compleet niet meer van deze tijd.
Zwart, gewoon net als vroeger ❤🖤
Gewoon zwart zwarte piet is al een hele oude traditie en dat moet blijven kunnen ze alles wel verbieden
Gewoon zwart….hij heet nie vur niks Zwarte Piet !!!
Gewoon zwart, zoals het hoort heeft niks met racisme te maken, maar is gewoon een traditie die moet blijven , is mijn mening
Doe gewoon allemaal je ding , en hou hier mee op en geniet van de zomer 😡
Zoals ze vorig jaar over de markt liepen dus zwart
Roetveeg en anders een andere kleur!
Natuurlijk zwarte piet, heeft die naam al heel lang
Gewoon aan eeuwen oude traditie vast houden niet laten vergallen door een stelletje opruiers!!
Niemand bedoelt het racistisch maar als mensen hierdoor gekwetst zijn dan kunnen we dat beter aanpassen toch ?
Helder Helmond wil niet dat de politiek zich ermee bemoeit ? 😂😂😂
Deze Pieten zijn door de schoorsteen geweest.
Deze foto klopt en is mijn inziens realistisch.
Wie wordt er nou compleet bruin of zwart als je door de schoorsteen gaat?
Welk kind is hier nou op tegen?
Gewoon zoals alle jaren hiervoor!!
Wat voor kleur zullen we sneeuwwitje eens gaan geven 🤔 of de hulk? Die mag ook wel eens een ander kleurtje na al die jaren…. zwarte Piet heet zo omdat hij zwart is, sneeuwwitje is wit omdat ze wit is en een indiaan wordt roodhuid genoemd omdat hij rood is zo moeilijk is het toch niet? Waarom daar zo moeilijk over doen? Als hij honderdejaren geleden grijs was geweest was het grijze Piet geweest of sneeuwgroentje. Waarom altijd discriminatie, laten we voor gelijkheid gaan!!!
Jippie, nog meer onderwerpen die verdeeldheid zaaien ipv samenhorigheid
Dat bepaalt de gemeente toch niet?
Zwart natuurlijk. Geen discussie mogelijk!!!
Gewoon zwart zo hoort het
@Ivo,
Ivo waar bemoei je je mee, je woont helemaal niet in Helmond. Dit is een Helmondse aangelegenheid en geen Gemertse.
Tuurlijk gewoon zwart….Laten we aub niet met die gekte meedoen.
zeker zwart, hij heet toch al jaren zwarte piet ?
Tot op heden is er in Helmond nog weinig tot geen inmenging van de politiek? En toch alhier het tweede politieke stukje van HH. Toch word met deze aangekondigde demonstratie helaas gemeente en politiek bemoeit. Feit blijft.
Helder Helmond vindt namelijk dat de gemeente op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Het is aan de samenleving zelf. Welke samenleving? die van Helmond ? Landelijke samenleving ? Of groter ? Blijf dan ook als HH van dit onderwerp af. Nu klinkt het alsof de zaak juist erg opgehitst word.
Geen belangrijkere onderwerpen voor HH ?
Pik zwart met gouden oorbellen
Zwart, bruin, roetveeg of geel het maakt eigenlijk allemaal niet uit op het kinderfeest.
Het grote probleem is echter dat een paar droeftoeters deze Piet een uitdrukking van slavernij of racisme maken.
Als nu geen Piet was hadden ze wel een ander onderwerp op de agenda staan om selectieve aandacht te vragen voor hun eigen onderbuik gevoelens.
Als ik morgen ik iemand kan spreken die iemand gekend heeft die weer iemand gekend heeft uit de slaventijd ben ik om. of gaan we Fransen met Napoleon of de Spanjaarden van de 80-jarige oorlog ook om excuses vragen.
Op zijn Helmonds dan: “het is gewoon zielig volk”
Ik ben met zwarte piet groot gebracht mijn kinderen zijn met zwarte piet groot gebracht dus zwarte piet en geen halfbakken veegpieten
Hoe ging die wasmiddelreclame ook alweer? Wat zwart is moet zwart blijven. Toch?
Hoho, het is zwart als roet en niet van roet, ik wist vroeger sowieso niet beter dan dat alle spanjaarden zwart waren en ook wel omdat het daar zo warm was en het dus gewoon de knechten van klaas uit een tropische werelddeel waren maar verder zou ik zeggen, zwart met roetvegen en blank met roetvegen of wit geschminkt met roetvegen zodat ze toch onherkenbaar zijn..
Mee eens .en weet je ,kinderen doen niet zo moeilijk . Ouders doen dat .
Piet hoort zwart te zijn, dit is onze cultuur en immaterieel erfgoed, dit mogen we ons niet laten afpakken
Helmond zit vol met dit soort “volwassenen “🤦🏻♀️
hahaha, de partij die oproept dit onderwerp niet politiek te maken bemoeit zich er op allerlei gremia tegenaan, sukkels
Ik zou zeggen tegen de gemeente, heb eens lef en vraag je gemeente in een lokaal referendum…. wat is er slecht naar een polsing van de bevolking?
Gewoon zoals het was zwart
het is pas racisme of discriminatie als je het er zelf van maakt.
Zo zwart als roet. Is onze traditie en daar blijf je met je poten vanaf. Is zo al vanaf vroeger. Mooi toch😀
@Loes op maandag 6 juli 2020 om 16:31:
@Denny op maandag 6 juli 2020 om 17:56:
@Dolf op maandag 6 juli 2020 om 21:05:
Erg flauw om het zo uit zijn verband te trekken. Er is een groot verschil tussen directe inmenging en je standpunt duidelijk maken. Ons standpunt is helder dat we het liefste Zwarte Piet behouden. Maar het is aan de samenleving zelf hoe het Sinterklaasfeest wordt gevierd en welke kleur de Pieten hebben. Feit is alleen dat een heel klein deel van de samenleving Zwarte Piet de afgelopen 7 jaar onterecht in diskrediet heeft gebracht. En dat nog steeds het grootste gedeelte van de samenleving Zwarte Piet wilt behouden.
@Ingrid op maandag 6 juli 2020 om 16:50:
We kunnen het nooit iedereen 100 procent naar de zin maken. Als je de traditie in stand houdt, is niet iedereen tevreden. Pas je het aan, is ook niet iedereen blij.
@Jurgen Wilms op maandag 6 juli 2020 om 17:04:
Nee, en Helder Helmond vindt ook dat de gemeente op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Je ziet alleen dat in andere gemeentes zoals Eindhoven dat dat wel gebeurt. En dat baart ons zorgen.
@Jan van der Putten.
Jij bent de enige hierboven iets heeft geschreven over de perfecte zwarte piet.
Ik ga jou opgeven voor Helmonder van het Jaar 2020
Als we het over traditie hebben, vroeger werd Sint Nicolaas begeleid door twee schouten te paard. Met van die kragen. Vervolgens heeft iemand Zwarte Piet erbij verzonnen. De karikatuur van toen had grote oorbellen, kroeshaar en rode lippen. Nog net geen bot in het haar en botje door de neus om de racistische karikatuur compleet te maken dus. Piet was toen ook een boeman en geen vrolijke Frans. Dat kun je willen ontkennen en het heeft inderdaad niets met slavernij te maken. Maar racisme dus wel. Dat we die karikatuur zelf al flink aangepast hebben geeft wel aan dat er dus wel bewustzijn is dat die oorspronkelijke vorm fout was.
Goed nu ingaan op je vraag, zonder het politiek te maken, wat je zelf wel doet met deze overduidelijk populistische column. De vraag die voorligt is of we Piet nog verder aan moeten passen of een streep moeten trekken om een dubieuze traditie te behouden. Mijn wedervraag is dan: Waar ben je bang voor? Alsof het die kinderen ook maar een donder uitmaakt van wie ze kadootjes of snoep krijgen. Misschien wordt het tijd om de rol van Piet open te stellen voor alle huidskleuren. Alsof alleen zwarte mensen vrolijk en vrijgevig kunnen zijn. 🙂
@Martijn
Hoezo flauw ? U mengt zich politiek met dit column in deze discussie. Verder gaf ik geen mening, maar stelde een vraag. Den Bosch verandert inmiddels ook. En het comité daar, heeft het volgens eigen zeggen ook ingezien. En de vraag was, welke samenleving spreekt U over ? Helmond, Brabant, Nederland ?
Wat zwart is moet zwart blijven. Ik ben gestopt bij mijn huidige team omdat het verhaaltje roetveeg niet in mijn straatje past. Èn het ergste van alles mijn mede collega heeft altijd gezegd geen roetveeg en nu ineens wel. Sorry hoor hypocriet commercieel gedoe. En nee ZWARTE piet is geen racisme maar traditie. En de grootste kindervriend
Zwart natuurlijk, iedereen die dat niet vind probeerd alleen maar verdeeldheid en onrust te zaaien in onze prachtige nederlandse multiculturele samenleving.
Het verbaasd me dat er reageerders zijn die opeens van zwarte piet af willen, zij hebben in het verleden met veel plezier de rol van zwarte piet vervult. Ik heb een hekel aan schijnheilig gedoe, waarom nu opeens anti zwarte piet? Om je imago? om je fans, volgers of vrienden waarvan je niet wilt dat je ze kwijt raakt? Of omdat je je kinderen niet meer kunt uitleggen waarom in jouw foto album er alleen maar zwarte pieten staan en straks in die van je kind gekleurde of roetveeg pieten? Kom toch op man je moest je schamen om nu zo schijnheilig te doen
Wat leest de Sint daar op onze onvolprezen weblog?
Een politieke partij die zich bemoeit met het feest rond mijn verjaardag?
Zijn ze bij die partij niet helemaal helder bij hun hoofd?
Alleen ik bepaal hoe ik mijn verjaardag vier, en zeker geen partij die pretendeert voor alle Helmonders te zijn, maar dat klaarblijkelijk niet is.
Vroeger, toen Rieter senior nog een kind was ( ja, inderdaad erg lang geleden) werd er door een pikzwarte piet nog wel eens met een roe gedreigd naar kindjes die stout waren. Maar deze roe-traditie heb ik al lang geleden afgeschaft. Die afgeschafte traditie hoort niet bij een gezellig Sinterklaasfeest waar iedereen blij van wordt. Maar nu zoontje Rieter meent te kunnen bepalen welke kleur mijn Pieten moeten hebben, overweeg ik toch ernstig om de roe eenmalig weer tevoorschijn te halen. Ik denk dat ik die roe maar door een regenboogpiet bij zoontje Rieter laat bezorgen.
Dus beste Rietertjes, bemoei je alsjeblieft niet met mijn zaken en maak het al helemaal niet politiek, maar laat het aan mij over om te zorgen dat we een Sinterklaasfeest kunnen vieren waar iedereen van kan genieten.
De Enige Echte Sinterklaas
@Martijn van Dalen op maandag 6 juli 2020 om 21:54:
Dat vind ik een goede suggestie. In een eerdere column heb ik daar al over geschreven. Zie: https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/rieter-referendum-de-oplossing/
@Martijn Rieter op dinsdag 7 juli 2020 om 15:10:
Dan wel een bindend referendum anders heeft het geen zin en is het zonde van de tijd en kosten, maar daar zal de politiek niet zo’n zin in hebben denk ik…..
Zwart
Wit
Gewoon zwart laten en als kick out hier komt kicken we die ook gewoon helmond uit
Laat ze gewoon lekker zwart blijven zoals het al jaren traditie is in Nederland. Waarom moeten onze tradities veranderen?
Zwart
@Denny op dinsdag 7 juli 2020 om 09:28:
Flauw omdat er een groot verschil is tussen directe inmenging en je standpunt duidelijk maken. Ik heb het in mijn column over de Nederlandse samenleving.
@Michiel van Geel op dinsdag 7 juli 2020 om 08:27:
Waar ik bang voor ben? Een linkse betuttelsamenleving. Een samenleving die jouw partij graag wilt nastreven gezien de oproep van je collega in de tweede kamer: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1900314765/d66-het-woord-bemanning-moet-in-de-ban
Het woord populistisch neem ik maar aan als een compliment.
@Martijn Rieter op woensdag 8 juli 2020 om 03:25:
Vermanning zou eerder gepast zijn voor de indentiteitspolitici van D66.
@De Enige Echte Sinterklaas op dinsdag 7 juli 2020 om 11:23:
Dag Enige Echte Sinterklaas,
Wat een eer om via de weblog met u in contact te komen. U schrijft wel een aantal dingen wat bij Helder Helmond om een reactie vraagt.
U schrijft: ´´en zeker geen partij die pretendeert voor alle Helmonders te zijn, maar dat klaarblijkelijk niet is.´´
Waar baseert u dat op? Er kan bij het sinterklaasfeest nooit iedereen 100 procent naar de zin worden gemaakt. Als je de traditie in stand houdt, is niet iedereen tevreden. Pas je het aan, is ook niet iedereen blij. Ben wel benieuwd hoe u dat voor u ziet?
U schrijft: ´´Maar nu zoontje Rieter meent te kunnen bepalen welke kleur mijn Pieten moeten hebben´´
Dit is de wereld op zijn kop. Er is een kleine minderheid die meent te bepalen dat zwarte piet racistisch is en het daarmee al 7 jaar onterecht in diskrediet brengt. En daar verzet Helder Helmond zich tegen.
Het vergelijken van de traditie van de kleur van zwarte piet met een roe-traditie waarin geweld werd gebruikt raakt natuurlijk kant noch wal.
Ik wens De Enige Echte Sinterklaas veel wijsheid toe!
Maar gezien uw reactie heeft u uw keus al gemaakt.
@Twanneman op dinsdag 7 juli 2020 om 15:41:
Eens, een raadgevend referendum heb je in deze niets aan.
@Martijn Rieter op woensdag 8 juli 2020 om 03:25:
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom Zwarte Piet zwart zou moeten blijven. Het is nou eenmaal altijd zo geweest (traditie) is het grootste kolderargument dat je kunt verzinnen namelijk. Tradities moet je koesteren als het bijvoorbeeld over de gildes of fanfare gaat of echt handwerk. Dat is onderdeel van je cultuur, je erfgoed. Sinterklaas daarentegen heeft als traditie niets meer te maken met zijn oorsprong (net als Pasen en carnaval buiten het verenigingsleven overigens). Het is geen plechtige aangelegenheid met vaste rituelen. Het is in de loop der jaren flink veranderd en er is geen enkele reden om het niet gewoon nog wat te veranderen.
Het hele idiote debat over Sinterklaas gaat uiteindelijk maar om een ding en dat is identiteit. Mensen zijn bang dat een feest dat nu gebaseerd is op hun groepsidentiteit hen wordt afgepakt. Dus komen ze in het geweer, zonder ook maar een seconde erover na te denken waarom anderen zo’n probleem kunnen hebben met dat ene onderdeel van het feest. Tegenstanders worden neergezet als “zeurpieten” of zeikerds, terwijl voor die mensen het ook gewoon ernst is.
Zoals je zelf ook al zei, je moet als overheid zeer terughoudend zijn met het opleggen van regels en als politiek je er niet mee willen bemoeien. Dat je niet elk woord op een goudschaaltje moet wegen ben ik het mee eens, ik heb zelf ook een broertje dood aan politieke correctheid en identiteitspolitiek. Maar daar is juist hier geen sprake van. Het gaat hier namelijk niet om woorden, maar om gedragingen. Gedragingen die een deel van de samenleving aanstootgevend vindt en waarvoor geen goed argument te verzinnen is om het niet aan te passen.
Je reactie over de “linkse betuttelsamenleving” past hier precies in. Je zet een karikatuur in als angstbeeld om een verandering tegen te houden die op zichzelf helemaal niets uitmaakt. Want zeg nou zelf, gaat er voor jou persoonlijk nou iets veranderen als Piet pimpelpaars is in plaats van zwart? Ik weet niet of je nog Sinterklaas viert op jouw leeftijd, maar de kinderen maakt het in ieder geval geen zak uit. En dat is toch de groep waarvoor het feest bedoeld is.
Heel goed stuk. Wij hopen ook dat de gemeente zwarte piet gewoon zijn kleur laat behouden ! Het is onze traditie wat in ons land hoort en zeker in onze stad. Super dat helder Helmond hier achter sta !!!
@Michiel van Geel op woensdag 8 juli 2020 om 16:32:
Klein vraagje tussendoor aan je Michiel.
Heb je ook bezwaar als mensen zich schminken en verkleden als indiaan met de carnaval?
Wat ik overigens niet begrijp is als je ‘een broertje dood aan politieke correctheid en identiteitspolitiek’ hebt wat je dan in godsnaam bij een partij als D66 doet??
Het is één van de kerntaken van een democratie om op te komen voor minderheden. Toch zien velen democratie als de ‘macht van de meerderheid’. Enkel diegenen die hun stem ten volle kunnen laten horen worden vertegenwoordigd.
Ook politici hebben soms meer aandacht voor de ‘stem van de meerderheid’ dan voor de ‘stilte van de minderheid’. Dé democratische taak in een welvaartsstaat is echter nog steeds het helpen van minderheden en stemlozen.
Desnoods gaan we met de trekker… 🤣
@Eddie op woensdag 8 juli 2020 om 17:32:
Wat iemand als individu wil doen tijdens carnaval moet hij of zij zelf weten. Een indianenpak is wat dat betreft net zo fantasieloos als een overall. Ook niet meer helemaal van deze tijd trouwens. Kinderen van nu willen als pikachu of powerranger of iets anders dat nu weer populair is.
En mijn keuze voor D66 is simpel. Daar wordt namelijk bij beleid het individu als startpunt gekozen. Vandaar ook de focus op onderwijs, persoonlijke scholingspotten voor werknemers, etc. Dat er vanuit die gedachte opgekomen wordt voor individuen die in de verdrukking dreigen te komen vind ik prima. Wat Denny ook al zei, het is wel een overheidstaak om belangen goed af te wegen en te kijken wie in moet schikken als er conflicten ontstaan. Maar als de minderheid gaat dicteren wat de woordkeus moet zijn over een onderwerp tot aan het censureren van andersdenkenden, dan heb ik daar weer niets mee. Het is net als met de zwarte-pietendiscussie, als we gewoon een beetje rekening met elkaar houden en niet te moeilijk doen, dan kunnen we met z’n allen prima samen leven.
Helder Helmond betreurt het besluit dat er in Helmond met onmiddellijke ingang gestopt wordt met Zwarte Piet. Met dit besluit zwichten we voor een aantal actievoerders uit de randstad. Helaas moeten we concluderen dat de angst voor KOZP groter is dan de trots van onze eigen traditie. En de mening van de Helmonder wordt niet naar gevraagd. Helder Helmond had liever een referendum gezien hierover. We maken ons zorgen dat dit gaat doorwerken naar andere feestelijkheden. Want wat is de volgende stap? Geen indiaan of cowboy kostuums bij Carnaval. Helder Helmond zal zich altijd verzetten tegen een betuttelsamenleving.
Beste heer Rieter junior,
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
Ik heb mijn Pieten onderzoek laten doen, en wat blijkt? Het maakt de meeste kinderen echt niets uit welke kleur de Pieten hebben. De kinderen willen gewoon een fijn Sinterklaasfeest waarbij de Pieten een vrolijke noot in kunnen brengen. Het zijn vooral sommige “volwassenen” die vast willen houden aan vermeende tradities. En aangezien mijn feest vooral bedoeld is voor ALLE kinderen, heb ik in goed overleg met de Helmondse Sinterklaascomités besloten dat vanaf nu mijn Pieten van kleur verschieten.
Overigens voor uw informatie heer Rieter: mijn Pieten hebben nooit echt geweld gebruikt; er werd vroeger, lang geleden, heel traditioneel, alleen gedreigd met de roe. Maar zoals ik u eerder geschreven heb, vond ik dat geen leuke traditie en heb ik deze traditie daarom afgeschaft.
De Enige Echte Sinterklaas
In 1978 had een kind uit Suriname in de klas (tweede klas, nu groep 4). Hij woonde net in Nederland. We zongen in december natuurlijk ‘daar wordt aan de deur geklopt’ met daarin de zin “ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed”.
Ik zal nooit zijn verbaasde ogen vergeten toen hij mij om uitleg vroeg..”ben ik slecht omdat ik ‘zwart als roet’ ben”? ‘Welkom in Nederland’ dacht ik….
@paul, volgens mij een mooie verzonnen verhaaltje ….. Zie https://youtu.be/LJeUye3zZnU Sinterklaas in Suriname.. met zwarte pieten dezelfde liedjes en een witte Sinterklaas… En niemand die er een probleem mee heeft… Die lui van kozp dat zijn een stelletje beroeps klagers die als ze hiermee hun zin hebben gekregen wel weer over het volgende beginnen te klagen … In 1984 zat ik ook in de 2e klas (groep 4) met ook een paar gekleurde klasgenoten.. en niemand had ook maar het gevoel zich beledigd te voelen, wat ook niet was. En ook nu zeggen diezelfde gekleurde mensen die ik ken.. wat een onzin ..het enige wat ze hier mee bereiken is dat mensen tegen elkaar worden opgezet door een groepje van 150 man die zich kozp noemen ..
Je bent wel heel erg goed van het padje af als je onder de naam van Sinterklaas op een weblogje net gaat doen alsof je de echte Sinterklaas bent. Koekoek.
Jammer dat gedram. Lange tenen mentaliteit; wie het hardst huilt mag bepalen.
als je maar heel erg gekwetst en zielig bent..een kleur helpt daarbij want gekleurde mensen zijn al decennialang zielig en on-zelfredzaam.
Zelfde met islam..over alle religies of geloven mag je [raten of bijvoorbeeld grappen over maken, maar bij islam mag dat niet want die kunnen daar niet tegen. Niveau; oh maar woonwagenbewoners hoeven geen belasting te betalen want daar kunnen ze niet tegen.
Je geld of je leven; het is de bedoeling dat je dan je geld geeft, maar onder voorwaarde dat dan de overheid met haar machts- en geweldmonopolie voor jou gaat opkomen en boeven vangt en bestraft.
Helaas gaat het daar mis.
Onze overheden zijn er NIET altijd voor ons, sterker soms keihard tegen ons.
en deze elite bestuurslaag weet het steeds beter ,ook wat mij moeten vinden en mogen vinden. Zoals ook bv de nazi’s en andere fascistische en communistische regimes steeds verder gingen. D66 en Groenlinks lopen voorop als bruinhemden te marcheren in de deugdmarsen voor meer massa immigranten, meer islam, meer onveiligheid en vooral minder blank joods-christelijke cultuur.
Jammer dat ons CDA ook zover is afgegleden van de mensen, je zou haast PVV overwegen.
Kunnen we alvast een aanvraag indienen bij de vn om blanke mensen op de lijst van bedreigde soorten te zetten, eerst worden ze,dankzij d666,monddood gemaakt daarna de tradities afgepakt en vervolgens mogen ze opdraaien voor wanbeleid en een falende overheid, nee het gaat goed in dit blanke landje hier wil je zijn
Zwart, zwart, zwart!
Helemaal mee eens, Zwarte Piet wordt zwaar misbruikt in de discriminatie discussie. DAT MOET STOPPEN !!!!!!! Een Akwasi die zich zo dreigend uitlaat over ZP (terwijl kinderen dit horen !!!!) moet zwaar aangepakt worden. In mijn hele jeugd is er nooit een spoortje van discriminatie geweest met Sinterklaas. Sterker nog, toen ik zelf niet meer geloofde maar mijn broertje nog wel liet ik kleine roetveegjes achter bij zijn schoentje. Piet moet blijven !!!
Het gaat erg goed met het inlevingsvermogen van de gemiddelde Helmonder 🙄. Stel je toch voor dat we geen zwarte piet meer hebben. De wereld vergaat toch joh!
Kom op nou toch. Lees je in in de hele materie, probeer je eens een klein beetje in te leven in je zwarte medemens. Het Sinterklaasfeest wordt er echt niet slechter of minder mooi van hoor. Wie wil er nou een feest vieren waar (zwarte) mensen zich rot door voelen?
We zullen met maar bij Confusius houden “Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening”.
Ik ben benieuwd wie van al de mensen die gereageerd hebben de tv programma’s over racisme hebben gevolgd. Vanaf gisterenavond en vandaag de hele dag uitgebreid aandacht aan dit thema. Luister naar elkaar. Op NPO 3 was er na het jeugd journaal 19.15 hoe de ervaring van allochtonen kinderen zijn in Nederland. Waarom moet je de kinderen zwarte piet noemen, maar wat een leuk kinderfeest. Zwarte piet is negatief, lees historische stukken. Luister naar elkaar, we zijn mensen die elkaar nodig hebben in dit leven. Waarom moet men zich superieur voelen tegenover een andere. Vandaag of morgen weet je niet wie je in een moeilijke situatie zal helpen. Vanavond het racisme debat, volg het en kijk wat je donkere medemens ervaart.
Zo zwart als roet, met een ketting aan zijn voet.. zo ging ooit het liedje.
Een boot vol zwarte “mensen” met een witte baas. Wesselman (van het kasteel) was zelf een slavenhandelaar, leuk die bootjes op de kasteeltorens met die grappige zwarte pietjes.
Als je ook maar een half % zou invoelen wat slavernij en discriminatie echt inhoudt. Dan vindt je het niet meer leuk.. zwarte piet.
Ik vind zelf Sinterklaas het allerleukste kinderfeest. Bevrijd het z.s.m. van zwarte piet. Laat Helmond eens een keertje voorop lopen, niet met roetveegpieten, (ziet er niet uit) maar met kleurenpieten!
Begrijp dat zwarte piet absoluut zal verdwijnen, en het zijn jullie die het feest maar blijven bederven. Kom op man, kijk eens naar het lichtje.