Rieter: Huisvesting arbeidsmigranten?
De eerste politieke cyclus na het reces is alweer voorbij. De afgelopen weken stond het afvalbeleid op de agenda. Helder Helmond heeft niet ingestemd met de kadernotitie afvalbeleid omdat we van mening zijn dat gedwongen afvalscheiding een verkeerd effect zal hebben. Onze fractie heeft weinig vertrouwen in een prijsprikkel. We zijn bang dat dit een averechtse werking zal hebben in de stad. Met veel afvaldumpingen en bijzettingen tot gevolg. Helder Helmond zoekt verder naar oplossingen die niet belastend zijn voor de inwoners. Daarom willen we gaan inzetten op het nascheiden van het huishoudelijk restafval. Meerdere gemeentes gaan Helmond al voor.
De komende politieke cyclus staat arbeidsmigratie op de agenda. Er is begin september al een opiniërende bijeenkomst geweest over dit onderwerp. Tijdens deze bijeenkomst hebben de verschillende fracties met elkaar van gedachten gewisseld over de vraag welke rol de gemeente en de betrokken partijen hebben op het gebied van arbeidsmigratie. Het ging over huisvesting, arbeid, toezicht en sociaal maatschappelijke factoren. Het aantal arbeidsmigranten is de afgelopen jaren flink gegroeid. Helmond heeft nu ongeveer 5000 arbeidsmigranten met een binding met de stad. Daarvan blijft 40% korter dan 3 jaar in Helmond. Helder Helmond is van mening dat een terughoudende rol en verantwoordelijkheid van de gemeente passend is. De gemeente voert slechts haar wettelijke taak uit op het gebied van woningtoezicht, handhaving en openbare orde. Er ligt namelijk een verantwoordelijkheid voor werkgevers- en uitzendorganisaties. Maar hier zitten wel kosten aan verbonden. Deze organisaties willen vaak wel de lusten maar echter niet de lasten. Dit moet veranderen.
Helder Helmond vindt dat wij als gemeente samen met de bedrijven wel de problematiek rondom arbeidsmigratie moeten oplossen. In de vorm van 24 uur toezicht bij woonvoorzieningen en het handhaven van illegale bewoning. Qua huisvesting arbeidsmigranten zijn we nogal kritisch. Het kan en mag niet zo zijn dat door de huisvesting van arbeidsmigranten de wachtrijen voor de Helmondse woningzoekenden nog langer gaan worden. Er is op dit moment al een overvraag naar woningen dus meer ruimte bieden aan arbeidsmigranten is voor ons onbespreekbaar. Helder Helmond vindt het ook belangrijk dat we zoveel mogelijk bedrijven dienen te trekken die werkgelegenheid oplevert voor onze werkzoekende Helmonders. In plaats van bedrijven die alleen maar afhankelijk zijn van arbeidsmigranten. Wellicht kan ons granieten bestand hierbij nog een oplossing bieden. Het standpunt van ons is dus helder. Het college zal snel met het beleidskader arbeidsmigratie komen. We houden als Helder Helmond de vinger aan de pols.
Martijn Rieter
Raadslid Helder Helmond
27 reacties:
Niets aan toe te voegen Martijn, helemaal eens met de standpunten!
Tja maak dat maar duidelijk in het gemeentehuis. Iedereen heeft voorrang behalve Nederlanders.
Helemaal mee eens
Is ook ronduit schandalig dat arbeidsmigranten voorrang krijgen op ” eigen volk”
Is gewoon belachelijk.
Ergens een mening over hebben, wil niet meteen zeggen dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. Lekker hendig lulluh kennen we allemaal wel zo. Maar actie ondernemen ho maar..
Goed zo het zyn alltyd die buitlanders die hier voorop staan
Idioterie, de Nederlander wordt voortaan als vreemdeling behandeld in eigen land.
En de eisen die ze dan ook nog stellen,worden natuurlijk uitgevoerd.
Lekker geregeld, doekope werknemers uit oost-EU , deze worden bij elkaar in huizen geplaatst of in speciale “polenhotels” …de werkloze nederlandse werknemer, die heeft maandelijkse lasten van pak m beet 1000 euro.
ook hun polen /bulgaren/roemenen kentekens garanderen gratis rondrijden tov de perperdure nederlandse wegenbelastingen.
Wie schiet hier nou mee op?
De uitkeringen moeten toch ook door ons allen opgehoest worden.
De extra milieubelasting ook.
De vvd-cda-d66 ondernemers ,die al nauwelijks belastingen betalen, die spinnen garen…naast hun goedkopere arbeidskrachten verdienen ze bij als pandjesbaas met onredelijk hoge winstrendementen. Alle lasten, lokaal worden op de samenleving afgewinpeld.
Inzetten op nascheiding klinkt leuk, maar Eindhoven heeft plannen gehad voor zo’n afvalfabriek en heeft die uiteindelijk weer geparkeerd vanwege het financieel risico. Amsterdam heeft er wel een onder de naam AEB. Ik zou eens googlen hoe lekker dat loopt daar, met noodkredieten die vanuit de gemeente verstrekt zijn e.d. Bovendien duurt het jaren voodat zo’n fabriek gebouwd is, maar stijgen de kosten voor verwerking NU. Zoals de wethouder al duidelijk aangaf is het potje dat we hadden vanwege meevallers in het verleden (afvalstoffenheffing is een doelbelasting) ondertussen op begint te raken.
Ik kan slechts concluderen dat Helder Helmond kiest voor niets doen, wat neerkomt op een forse stijging van de kosten voor de gemiddelde Helmonder.
Wat betreft de huisvesting van arbeidsmigranten, daar zijn in de regio gezamenlijk afspraken over gemaakt, omdat onze economie deze mensen hard nodig heeft voor de baantjes die wij zelf te zwaar of te vies vinden (of te laag betaald). Afspraken waar ook Helmond een krabbel onder heeft gezet en waarvoor we tot nu toe nauwelijks leveren.
Als je je druk maakt over huisvesting en wachtlijsten, dan moet het motto van onze wethouder “bouwen, bouwen, bouwen!” je toch aanspreken. Want alleen door het tekort op te lossen krijg je die wachtlijsten weggewerkt. Je kop in het zand steken door te roepen dat je vooral niets wil zorgt er niet voor dat het probleem verdwijnt. Die mensen komen hier naartoe omdat we binnen de EU afspraken hebben over vij verkeer van goederen en personen en ze hier gewoon meer kunnen verdienen. En daar hebben wij als regio ook profijt van.
Dat uitzendorganisaties en werkgevers een rol zouden hebben bij de huisvesting klinkt goed, maar is het niet. Als zij namelijk zorg dragen voor die huisvesting, dan geeft dat hen ook een machtspositie ten opzichte van de werknemers, wat weer leidt tot misstanden. Dat je hen laat meebetalen daar valt wel over te praten.
Komt er weer een verkiezing aan?
Mij maakt je niet wijs dat dit na tientallen jaren plotseling op de agenda komt te staan.
Ik moet wel zeggen er wordt best wel gebouwd, maar zelfs dat is nog veeeeel te weinig.
Komen nog zo’n 3000 woningen te kort.
Beetje raar dat mensen steeds over buitenlanders praten of over mensen met asiel. Er wordt gewoon te weinig gebouwd voor wat er nodig is. Los van al die vervelende buitenlanders waar hier mensen steeds over hebben. Vraag en aanbod wordt niet geleverd en dat is niet de schuld van de mensen maar gemeente moet eerder en sneller bouwen.
En de Eindhovenaren die verhuizen naar Helmond omdat het hier goedkoper is ? Tellen hun niet mee ?
Arbeidsmigranten? Gelukzoekers…!!!
Daarbij moet het geen sociale woningbouw zijn maar woningbouw voor de mensen die geen huis kunnen kopen!
@ Michiel van Geel,
Als je idd zoekt op AEB dan zul je verhalen over een financiële puinhoop tegen komen..maar als je goed kijkt is dit met name in het afvalverbandings stuk, waar vooral door het management een wanbeleid is gevoerd, dit heeft niets met het wel of niet kunnen slagen van nascheiding te maken… een gemeente als Helmond en ook Eindhoven zijn te klein om een dergelijke centrale neer te zetten of dienen hier in samen te werken, Eindhoven en elke omringende gemeente heeft hetzelfde probleem en kampt met het dossier afval.. in plaats van korte termijn denken en het probleem voor nu kortstondig op te lossen zou het de gemeente sieren het voortouw te nemen en in overleg te gaan met de omliggende gemeenten en lokaal bedrijfsleven zoals onder andere een VDL om hier gezamenlijk een oplossing voor te bedenken die wel een succes kan worden en ook nog eens lokale werkgelegenheid crieerd. Er zijn ook genoeg succes verhalen waar het wel werkt .. google maar eens op nascheiding en je zult zien dat steeds meer gemeenten daar op overgaan. En dus niet op het vooral voor de burger ergerlijke en totaal achterhaalde diftar systeem met alle randverschijnselen van dien ( dumping en slecht scheiden)
De krantenkop van 2021: gemeente verbaasd over opgelopen kosten ivm veel rest afval tussen PMD en afval dumpingen
@Ferrie op maandag 28 september 2020 om 11:21:
Dag Ferrie, Helder Helmond heeft deze inbreng ook verwoord in de opiniecommissie van midden september. En dit zal ook worden verwoord tijdens de adviescommissie in oktober.
@Michiel van Geel op maandag 28 september 2020 om 12:11:
Je hebt blijkbaar de vergaderingen over afvalbeleid en de inbreng van Helder Helmond niet gevolgd want je trekt nogal de verkeerde conclusies. Ook je reactie over de huisvesting van arbeidsmigranten geeft aan dat je de column niet goed gelezen hebt. We geven niet aan dat we niets willen zoals je wederom verkeerd concludeert. Nogmaals, Helder Helmond is van mening dat een terughoudende rol en verantwoordelijkheid van de gemeente passend is. De gemeente voert slechts haar wettelijke taak uit op het gebied van woningtoezicht, handhaving en openbare orde.
@Karin op maandag 28 september 2020 om 14:00:
Nee, de lokale verkiezingen zijn pas in maart 2021. Dus de agendering van het onderwerp heeft niks met de verkiezingen te maken.
Kunnen we even ophouden met dat gezeik over Polen die hierheen komen om te werken? Zij doen het werk dat wij te simpel, te vuil of te zwaar vinden.
Ik werk op het distributiecentrum van een supermarkt. Het werk is dusdanig fysiek uitdagend dat ik toen ik er begon drie weken spierpijn had. Omdat ik mijn nieuwe werkschoen nog niet had ingelopen had ik ook nog eens twee weken lang de blaren op mijn voeten staan. Dat is een fase waar je je gewoon even doorheen moet bijten, maar daar passen de meeste Nederlanders na twee dagen al voor. Vandaar dat de meerderheid van mijn collega’s Pools is.
Mijn werkgever heeft echt geen voorkeur voor Polen of Nederlanders, want in tegenstelling tot wat veel Nederlanders denken zijn Poolse werknemers helemaal niet goedkoper. Ze worden namelijk volgens dezelfde CAO betaald als de Nederlanders. De enige reden waarom er zo veel Polen werken is dat er bijna geen Nederlanders solliciteren omdat die te bang zijn om moe te worden.
Probeer je eens te verplaatsen in de positie van de Polen: wat ze in Polen per maand verdienen krijgen ze in Nederland in een week. Goed, het leven in Nederland is dan wel vier keer zo duur, maar voor elke euro die ze overhouden kopen ze in Polen vier keer zo veel als in Nederland. In een vergelijkbare situatie zouden we zelf precies hetzelfde toen, toch?
Nou vragen jullie je misschien af waarom mijn werkgever zijn werknemers niet beter betaalt. Dat komt omdat mijn werkgever al de best betalende supermarkt van Nederland is, maar toch willen de Nederlanders er niet werken. Nóg beter betalen kan in principe wel, maar dan worden de producten in de supermarkt duurder en dát willen de Nederlanders niet betalen. In plaats daarvan mekkeren we liever over arbeidsmigranten.
@D’n dieje op woensdag 30 september 2020 om 09:46:
Niets mis met arbeidsmigranten, mits ze zich aanpassen en geen overlast veroorzaken.
@D’n Dieje
Werk zelf in de logistiek in Helmond en ook met Polen en Roemenen en ze werken gewoon normaal als een Nederlander. Als jij pas net je schoenen hebt ingelopen dan heb je nog niet veel ervaring lijkt me.
Het verschil tussen een arbeidsmigrant en een Nederlander is dat wij wel onze mond open doen wanneer regels niet nageleeft worden.
Wanneer ze tegenspraak hebben worden ze buitengeflikkerd maar dat ze werk doen wat wij niet willen doen is onzin.
Kunnen al die mensen die roepen dat ‘buitenlanders voorrang hebben op Nederlanders’ me eens uitleggen waar ze precies voorrang op hebben? Want volgens mij lullen jullie echt uit je nek en er is geen enkele buitenlander die voorrang heeft op Nederlanders. Het punt wat Rieter maakt is dat buitenlanders bijdragen aan langere wachtrijen en dat is een kwalijke zaak gezien het woningtekort in Nederland/Helmond.
Bob, als je het echt niet weet, lees je eens in.
Mensen bedoelen juist ook de woningen; en dan heus niet alleen woningen die nu toevallen aan pandjesbazen die er meerdere arbeidsmigranten huur kunnen laten betalen en dus nog winst maken ook.
Ze bedoelen ook zeker de jaarlijks toegelaten vergunninghouders, de gehele voorraad vrijgekomen sociale huurwoningen en zelfs hogere segmenten worden hier MET VOORRANG aan toegewezen. Doe nou niet alsof je daar geen beeld bij hebt,dit is een feit, niet een mening.
Ook op andere fronten zien we dat autochtonen t vuur aan de schenen gelegd wordt terwijl er voor “vreemden” veel meer empathie is, of zelfs naief wegkijken; denk aan bulgarenfraude of roemenenfraude of bezit in Marokko of Turkije. Moet ik nog doorgaan? Bob, heel fijn dat het vraagt,maar is het niet meer voor de bühne dat je jezelf als deugdmens wilt neerzetten en anderen ergens voor wil uitmaken ?
“…veel meer empathie voor ‘vreemden'”. Hahaha, het mag duidelijk zijn dat die empathie niet van jou afkomt Gert-Jan ;).
Maar kom nou eens een keer met bewijs i.p.v. al die doemsbeelden/fake-news. Volgens onze Rijksoverheid hebben ‘vreemden’ namelijk helemaal geen voorrang bij huurwoningen:
Vergunninghouders horen sinds 1 juli 2017 niet meer automatisch bij de groep die voorrang krijgt als een gemeente een huisvestingsverordening heeft.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/hebben-vergunninghouders-voorrang-bij-het-toewijzen-van-een-sociale-huurwoning
@Bob; volgens de rijksoverheid ? Laat me niet lachen. Denk je echt dat mensen als ik dingen verzinnen om maar racistisch te zijn of xenofobisch ?
De realiteit leert ons dat er onder Rutte, dat is 10 jaar beleid, 750.000 nieuwe niet westerse “migranten” in ons land gehuisvest zijn.
Maar ja denkt dat die GEEN voorrang of urgentie hebben gehad, terwijl zelfs in Helmond de gemiddelde wachttijd, nou pak /m beet 10 jaar bedraagt.
Hoe dan ?
En aan ieder ander hierboven; Nee, ik haat geen buitenlanders, turken of polen.
Ik hekel wel het foute beleid van onze overheden en alle debiele extreemlinkse goedpraterij en subsidies en bevoordelen van migranten. Aanzuigende werking zal ik maar zeggen.
Top of the bill is “we gaan ze halen ” ….dan denk ik “en ik moet het betalen” .
Fatsoenlijke betaalbare huisvesting is (was ?) een taak van de overheid, van de regering. Dat is geen taak van de corporaties. Corporaties zijn in het verleden door de huurders zelf opgericht omdat koopwoningen voor de gewone man/vrouw onbetaalbaar waren. Corporaties zijn dus opgericht door huurders en worden ook volledig betaald door de huurders dwz door de huuropbrengsten. Inmiddels zijn door de neo-liberaal Rutte en zijn vazallen de corporaties omgevormd van Verenigingen tot Stichtingen zodat huurders zelf geen invloed meer hebben op bestuur(samenstelling) en beleid. Zo heb je vrije hand om de besturen via overleg en wetgeving voor het karretje van de regering cq gemeente te spannen. Geen van die bestuurders huurt zelf van de corporatie waar ze het beleid voeren, allemaal een of meerder riante koopwoningen. Maar wel het belang van de zittende huurder dienen ? En zo zijn corporaties verworden tot uitvoerders van regeringsbeleid op kosten van de zittende huurders. De huren van de huurwoningen zijn niet meer gekoppeld aan de (historische) kostprijs als boekwaarde maar gekoppeld aan de verkoopprijs van riante koopwoningen. Telkens als een koopwoning duurder verkocht wordt kan de arme huurder meer huur gaan betalen zodat corporatiebesturen meer geld binnen kunnen halen om zo de regering Rutte te plezieren en allerlei regeringstaken te financieren. De regering nodigt asielzoekers uit en de werkgevers nodigen goedkope buitenlandse arbeidskrachten uit en de zittende huurders van de corporaties moeten meer huur gaan betalen omdat nieuwe dure huurwoningen gebouwd moeten worden. De huiseigenaren blijven buiten schot en lachen in hun vuistje.En dan eist de neoliberale roverhoofdman ook nog miljarden aan huur van de corporaties op om zijn eigen beleid te financieren. Nu ook weer verhoging van overdrachtsbelasting. Als corporaties huurwoningen overnemen van collega corporaties dan moeten ze extra belasting betalen dwz de zittende huurders moeten meer huur gaan betalen. Zou het in de koopsector ook zo werken dat als een asielzoeker of arbeidsmigrant een koopwoning wil dat dan alle huisbezitters meer hypotheek moeten gaan betalen zodat die arme asielzoeker toch een huis kan kopen ? Regeren is het veilig stellen van de eigen belangen. En de arme huurder zucht en steun en wordt uitgemolken.