Rieter: Kappen met die excuses in Helmond!
Vorige week is tijdens Keti Koti de afschaffing van de slavernij van precies 150 jaar geleden herdacht. Een mooi moment om een zwarte bladzijde van onze geschiedenis te herdenken. Stilstaan en bewustwording bij deze periode draagt bij aan openheid en begrip voor elkaar. Tijdens deze herdenking heeft koning Willem-Alexander in een toespraak excuses aangeboden voor het Nederlandse slavernijverleden.
Verschillende media zijn de afgelopen periode de geschiedenisboeken in gedoken en hebben gekeken hoe het zit met het slavernijverleden bij Nederlandse steden. Zo zou Helmond vanwege haar textielverleden nauw verbonden zijn geweest met slavernij. Verschillende beruchte rijke families als Wesselman, Van Vlissingen en Bots worden genoemd alsook de Vlisco.
Het blijkt dat het ‘huis met de klok’ en het ‘aauw fabriekske’ tegenover het Havenplein vermoedelijk gebouwd zijn met bloedgeld uit de slavenhandel. Beiden zouden erfenis zijn van deze geschiedenis. Ook een windvaan op de rechtse toren van ons kasteel (zie afbeelding) zou een verwijzing zijn naar de periode van de slavenhandel. Giel van Hooff onze stadshistoricus nuanceerde in een artikel deze week de ophef die is ontstaan: ‘‘Excuses maken voor het slavernijverleden is voor de Bühne. Andere steden hadden directe banden met de slavernij.’’ Voor Helmond is dat dus nog maar de vraag.
Verschillende partijen in de gemeenteraad willen dat er lokaal ook excuses worden gemaakt. Een motie hierover werd ingediend tijdens de voorjaarsnota. Ook werd er geopperd om een onderzoek te starten terwijl de Heemkundekring hier al mee bezig is (pdf). Voor dhr. van de Bogaard hoeft er zo’n onderzoek niet te komen. Hij was van mening dat we als stad al gelijk onze excuses moesten aanbieden omdat er al genoeg naar boven is gekomen. Waarop dhr. Fikhi reageerde: ‘’Als de gemeente Helmond excuses wilt aanbieden voor iets wat ze wellicht niet gedaan hebben, ook prima’’. Ik viel bijna van mijn stoel af.
We moeten echt kappen met overal excuses voor aan te bieden. Zoals al aangegeven is het 150 jaar geleden dat de slavernij is afgeschaft. Zowel de slachtoffers als de daders leven allemaal niet meer. En wat je vaak ziet, is dat na excuses verschillende mensen dit gaan aangrijpen om een financiële vergoeding te eisen. Het is voor ons belangrijker dat er bewustwording ontstaat. We dienen onze geschiedenis te kennen en dit op een gepaste wijze een plekje te geven. In plaats van excuses zou het in onze ogen bijvoorbeeld veel gepaster zijn dat we lokaal een jaarlijkse Keti Koti herdenking zouden organiseren.
Martijn Rieter
Fractievoorzitter Helder Helmond
52 reacties:
Hehe, toch eindelijk iemand die wakker is geworden! Sta gewoon verbaasd om te lezen en zien op tv of radio dat de een na de ander excuses aanbied. Gewoon te gek voor woorden. Uiteraard is er ook een finacieel plaatje aan verbonden, geld slaan uit de aangeboden excuses en zich opwerpen als nazaat van de slaven. Wat Martijn zegt; ophouden met die onzin, grote onzin! Onderzoeken…… Bah, kan het nog gekker? Geld verspilling! Dadelijk komt er nog uit dat de stenen van het kasteel van Helmond nog gemaakt en gebakken zijn door slaven en slavenarbeid. De kleuren die de Vlisco gebruikt van origine hier door de slaven zijn ‘uitgevonden’. Wat nog meer voor idioterie komt er nog voor de dag? Mond dicht over excuses en hand op de knip m.b.t. onderzoeken hiertoe en eventuele claims over schadevergoeding slavernij. Afkappen die onzin, zo ook met Sinterklaas en Zwarte Piet! Ook de burgemeester Ellie Blanksma, laat het los! Ga door met het werk waarvoor u bent aangenomen en benoemd, niet voor die onzin.
Wat vergeten; heel goed gedaan Martijn!
Het is goed om de geschiedenis van Helmond in relatie tot de slavernij te onderzoeken, net als een hele rits andere onderwerpen. Als je je geschiedenis niet kent kun je het heden niet begrijpen en de toekomst ook niet vormgeven. Bovendien levert geschiedenis mooie verhalen op, zoals in de podcast van Omroep Brabant.
Iets anders is het om excuses aan te bieden voor iets waar je niks aan kunt doen. We vragen ook niet elke Duitse toerist om excuses, net zo min als Fransen en Spanjaarden. Ik ben het dan ook volledig eens met de columnist.
Het komt allemaal geforceerd over.
Hoe kun je als gemeente nu excuses maken voor het gedrag van voormalige ondernemers of burgers? Jij gaat als overheid niet over de besluiten die deze mensen hebben gemaakt, zelfs niet in de 19e eeuw of eerder.
Er vindt in Helmond nog steeds (lichte) slavernij plaats. Ga maar eens naar een buitenlandse kapper. Daar werken een hoop Syriers waarvan ik ten zeerste betwijfel of dit wel allemaal in de haak is. Hetzelfde met bezorgers van de shoarmaboeren en in de groentewinkeltjes.
Iedereen die nu leeft is nergens schuldig aan dus hoeft ook geen excuus te maken. Andersom zou er wel excuus gemaakt mogen worden wegens alle misdaden die hier gepleegd worden door nazaten.
Heel goed Martijn.
Excuses maken zou, zolang het niets met geld te maken heeft, kunnen, en daar moet men het maar mee doen.
Excuses mits bewezen is dat betreffende persoon/stad echt iets verweten kan worden is een klein gebaar wat veel tevredenheid kan creëren.
Het is immers 150 jaar geleden, dus als het om geld gaat, nee!
Nou Martijn heeft mijn stem de volgende verkiezingen.
Laten we eens een parallel trekken met iemand wiens opa in het verleden een ander heeft opgelicht en daarmee rijk is geworden. Juridisch gezien is zo’n misdaad al lang verjaard. Maar moreel gezien voelt het niet goed dat het familiefortuin op een wijze is verkregen die niet door de beugel kon.
In het geval van het slavernijverleden geldt iets soortgelijks. Het is ondertussen wel duidelijk dat Helmond als stad/rechtspersoon indirect voordeel heeft gehad van de slavernij. Bovendien was de stad onderdeel van het bestuur en daarmee onderdeel van het systeem dat die slavernij mogelijk maakte.
Ik denk dat er niemand is die de mening heeft dat wat toen gebeurd is allemaal prima was. Je kunt als Helmond dus prima je excuses aanbieden en duidelijk laten merken dat je betreurt wat toen gebeurd is. Daar zitten dan verder juridisch gezien geen enkele consequenties aan. Het is immers al lang verjaard en de gemeente was geen dader.
Maar moreel gezien is het een dure plicht om afstand te nemen van wat toen normaal gevonden werd. Daar is met wat nu bekend is ook geen diepgravend onderzoek meer voor nodig.
Wel hulde aan de heemkundekring dat zij ook dit verleden in kaart brengen en goed van onze Burgemeester dat ze het proces van waarheidsvinding toch helemaal wil doorlopen samen met deze vrijwilligers. Dat geeft toch extra waarde aan die excuses zodra ze komen. En dat ze gaan komen lijkt me onvermijdelijk.
Veel van mijn voorouders zijn slachtoffer geworden van het slavernij verleden. Vele van mijn oma’s kant wonen nog in Parimaribo. Nooit heeft deze gebeurtenis in de geschiedenis ook maar enige invloed op mijn leven gehad.
Als er burgers zijn die daar wel last van hebben is het zo.
Echter nu de regering en de Koning namens ONS( waarom ons)er excuses voor hebben aangeboden vind ik het wel genoeg. Dat een lokale partij als D66 het nog niet genoeg vindt verbaast me niets. Maar ik vind het hypocriets hebben.
@Michiel
Sorry dat wij iemand een bouwvergunning hebben verleend die zijn geld heeft verdient met slavernij. Sorry dat die persoon destijds op het stadsbestuur heeft gestemd.
We kunnen ook doordraven. Prima dat de rol onderzocht wordt. Maar de conclusie kan ook zijn dat de stad geen blaam treft.
Of excuses van Helmond de oplossing dichterbij brengen weet ik niet, maar de discussie daarover voeren is in elk geval een stap in de goede richting. Wat dat betreft vind ik het jammer dat de gemeenteraadsleden qua huidskleur zo op elkaar lijken, dat is niet bevorderlijk voor de diepgang van die discussie.
Kijk dit is Martijn Rieter zoals we hem kennen! Scherp, to the point en Helder.
Goeie column ga zo door!
@wie het betreft:
We hebben een aantal reacties verwijderd omdat ze enkel het nationale behandelen. Dat is heel begrijpelijk bij een onderwerp als dit, maar op De weblog van Helmond moet het nu eenmaal over… Helmond gaan. Dat geldt voor de columnisten (pdf) en dus ook voor de reageerders.
De stamgasten kennen dit riedeltje inmiddels, maar we begrijpen heel goed dat als je niet elke dag op de weblog komt, dat wellicht wat vreemd overkomt. Verongelijkte Helmonders kunnen zoals altijd een mailtje met hun telefoonnummer sturen naar [email protected] om daarover een uitgebreidere uitleg te krijgen. Die Helmonders bellen we dan graag om het toe te lichten.
In een reactie hieronder beschouwen we dat als off topic.
@Michiel van Geel op dinsdag 11 juli 2023 om 17:53:
Je geeft aan: ”Het is ondertussen wel duidelijk dat Helmond als stad/rechtspersoon indirect voordeel heeft gehad van de slavernij.”
Een nogal voorbarige uitspraak. Waar baseer je deze stellingname op?
De slavernij en alles wat er na kwam is ook voor Helmond een enorm tegoed wat we nog uit overzees gebieden moeten ontvangen.
Wegens eeuwenlang geld investeren en schenken.
Wellicht eens een miljoenen rekening indienen bij voormalig koloniën waar Helmonders zoveel heen brachten
@Martijn Rieter op woensdag 12 juli 2023 om 15:40:
Er is niet veel voor nodig om indirect voordeel te hebben. Wat bekend is over de familie Bots is wat dat betreft al genoeg om de conclusie te trekken dat de slavernij ook tot in Helmond invloed heeft gehad. Of er bewust steun is verleend of niet maakt voor een overheid niet uit. Ook niet of het in die tijd normaal werd gevonden. We constateren slechts dat er destijds dingen zijn gebeurd die we heden ten dage nooit meer goed zouden keuren en betreuren dat de geschiedenis is zoals deze is.
Trek de vergelijking met de Holocaust. Het duurt niet lang meer voor er niemand meer in leven is die dat bewust heeft meegemaakt. Dat maakt het gebeuren zelf niet minder verwerpelijk en het trauma onder de nabestaanden niet minder groot. Het is niet aan ons om te bepalen of dat trauma al verwerkt is en de wonden geheeld.
Hoe klein of groot de invloed op Helmond ook geweest is, de slavernij is een zwarte bladzijde in onze vaderlandse geschiedenis. Vandaar dat het passend is om alleen al voor het destijds accepteren van slavernij als een normaal onderdeel van het leven excuses aan te bieden. Dus ja, die excuses zullen sowieso wel komen en wat mij betreft is dat een goede zaak.
Ik was in dm al met Martijn aan het discussiëren .
Dit stelde ik in eerste aanleg:
Snap het artikel wel maar denk daar iets genuanceerder over. Denk eerder en verder na over de impact die het heeft gehad op mensen die het aangaat en vooral nabestaanden van onderdrukking . Dit is nog steeds aan alle kanten voelbaar. De aandacht die er naar uitgaat vind ik al prima. Wel of geen excuses, wel of geen onderzoek ….. stukje dat Louis van de week doorstuurde geeft al voldoende geschiedkundig aan wat er aan de hand is geweest.
Voor een groep van jullie aanhangers is het duidelijk en voor mij wat te populistisch gebracht. En dat mag gewoon wanneer je politiek bedrijft 😉
En ingaande op zijn stelling dat er een grote zwijgende meerderheid bestaat op dit onderwerp zei ik:
Maar een sprekende minderheid kan ook het juiste willen. Wanneer ik praat over nabestaanden van de slavernij die hebben daar andere gevoelens bij dan Helder Helmond en de zwijgende “meerderheid” . Dat is een andere ook heldere belichting .
@Gerard Luijten op dinsdag 11 juli 2023 om 09:16:
Moeten nadenken of ze het plaatsen over de ‘groentewinkel’.
@Wilbert Linders op woensdag 12 juli 2023 om 19:32:
“Wanneer ik praat over nabestaanden van de slavernij die hebben daar andere gevoelens bij” – ik denk dat je gelijk hebt, maar toch: baseer je dit op gesprekken MET deze mensen?
@sanderlam ik heb dit onderzoek er naast gehouden:
https://www.ioresearch.nl/actueel/nederlanders-verdeeld-over-excuses-voor-slavernijverleden/
Maar wanneer u bedoelt of dat ik nabestaanden ken uit het Helmondse slavernijverleden dan moet ik het antwoord schuldig blijven.
@michiel. Wat een baarlijke nonsens.
Helmond is gelukkig een relatief nuchtere stad, waar men niet happig is op voor andere mensen bedachte problemen.
Wil Helmond mee met de Randstadhysterie?
De hippe excusescultuur ? Wat hebben de huidige Helmonders daar nog schuld aan ? Ga iets nuttigs bedenken 🤨
Goedemorgen Martijn,
Je verdraait mijn woorden in jouw column. Ik heb daarna uitgelegd wat ik bedoelde: er is al veel bekend en al veel onderzoek gedaan (o.a. door Heemkundekring) en die gegevens moeten we gebruiken i.p.v. zaken dubbel te doen. Prima om hier met een comité naar te kijken met deskundigen en stichtingen uit de stad.
Groet,
Jochem
Belachelijk gezever, excuses aan gaan bieden over iets dat 150 jaar (of langer) geleden is…….. Weet je wat, ga ff uitgebreid onderzoeken wie het kanaal gegraven hebben een paar honderd jaar geleden en ga die nabestaanden dan ook maar excuses aanbieden…… want ook daardoor is Helmond kunnen groeien en ook die mensen werden volgens mij uitgebuit !!!!
Laten we ons lekker houden bij de huidige tijd en nog wat extra spenderen aan ons nieuwe zwembad of het ‘Huis voor de stad’ ….?.. 😉
@Wilbert op donderdag 13 juli 2023 om 07:31:
Bedankt voor de aanvulling. Dit is niet precies wat ik bedoelde maar het komt er wel dicht bij in de buurt.
Ik vind de discussie over het slavernijverleden knap ingewikkeld, daarom verbaas ik me weleens over de vaart en stelligheid waarmee veel mensen een standpunt innemen.
Het enige wat ik ervan begrijp is dat het slavernijverleden voor veel Helmonders meer is dan alleen maar een zwarte bladzijde in de geschiedenis. Het is voor hen een heel hoofdstuk dat nog lang niet afgesloten is.
Ik zou het toejuichen als de gemeente met de mensen om wie het gaat in gesprek zou gaan over eventuele excuses en/of andere stappen om het hoofdstuk af te kunnen sluiten.
Ik heb nooit slaven gehad en.jij hebt nooit katoen geplukt. Kunnen we nou weer normaal doen?
@Jochem van den Bogaard op donderdag 13 juli 2023 om 09:21:
Hee Jochem,
Leg eens uit. waar verdraai ik jouw woorden?
Je zegt letterlijk: ”Wat ons betreft is dat hele onderzoek niet nodig. We hoorde net ook al, er is al een heel veel bekend. We weten al dat Helmond erbij betrokken is dus waarom zouden we dan nog een heel onderzoek uit gaan voeren wat veel ambtelijke capaciteit kost terwijl het eigenlijk al weten. Dus eigenlijk de vraag: Zou u het ook voldoende vinden als we gewoon excuses aanbieden vanuit de gemeente Helmond en het onderzoek schrappen?”
Zie de beelden van vorige week donderdag vanaf 3:00:30
Link: https://helmond.raadsinformatie.nl/vergadering/1038563
@Sander Lam op donderdag 13 juli 2023 om 11:27:
Graag je bron m.b.t. “Het enige wat ik ervan begrijp is dat het slavernijverleden voor veel Helmonders meer is dan alleen maar een zwarte bladzijde in de geschiedenis.” Wat zijn “veel Helmonders”?
Ik ken ook heel veel Helmonders en ik heb hierover nog nooit iemand gehoord.
Daarnaast is het wat Henry zegt over degenen die het kanaal met de hand hebben gegraven. Het is spijkers op laag water zoeken voor een groep die enkel en alleen uit is op geld.
@Gerard Luijten op donderdag 13 juli 2023 om 13:22:
Ik baseer mij onder meer op een serie artikelen in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2022/ons-koloniale-verleden
Wat ik hieruit haal: de mentaliteit van toen werkt nog altijd door in het heden. Blanken voelden zich destijds superieur aan mensen met een andere huidskleur, en nog altijd worden mensen met een donkere huid achtergesteld. Het lijkt mij een veilige aanname dat dit algemene beeld ook voor Helmond geldt.
Hoeveel Helmonders hier precies last van hebben haal ik hier niet uit, maar ik denk dat je die achterstelling gerust een structuurfout in de samenleving kunt noemen die om een oplossing vraagt, ook als het om maar een klein aantal achtergestelden zou gaan.
Volgens mij heeft de discussie over eventuele Helmondse excuses niets met geld te maken.
@Martijn Rieter op donderdag 13 juli 2023 om 12:55:
Het gaat mij erom dat je dit eruit pikt, terwijl ik het daarna heb verduidelijkt/gerectificeerd.
Zie de beelden van vorige week donderdag vanaf 3:03:30.
Link: https://helmond.raadsinformatie.nl/vergadering/1038563
Helemaal eens met Martijn Rieter,
Je moet geen excuses aanbieden voor iets wat je niet zelf op je geweten hebt..
Artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek zegt: ‘Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden
Als een advocaat bewijs levert dat 150 jaar geleden de gemeente mede verantwoordelijk was, kun je gewoon betalen als gemeente.. dat terwijl helemaal niemand die nu leeft er part noch deel aan heeft genomen.
Als er ergens geld te halen valt, zal iemand dat zeker niet nalaten ..
Wie had dit ooit kunnen bedenken dat er excuses gemaakt worden voor iets waar geen levende ziel schuld aan heeft,het zijn slappe bestuurders en politici die ,gedreven door de wokecultuur, hierbij voorbij gaan aan generaties Nederlanders die uitgebuit zijn en eeuwenlang werkten en leefden onder zéér beroerde omstandigheden.
Goed stuk Martijn
Stop a.u.b met de waanzin van de deug cultuur. Martijn Rieter /Helder Helmond staat met twee benen en gezond verstand in deze kwestie. Het wordt tijd dat ze in de gemeenteraad zich eens bezig houden met belangrijke zaken zoals armoede onder ouders /kinderen en ouderenzorg. Excuses prima maar niet meer dan dat. In elke fase van de geschiedenis zit een zwarte bladzijde.
@Sander Lam op donderdag 13 juli 2023 om 16:30:
Dat is precies waar het om gaat. Het sijpelt nog steeds door in onze samenleving. Het is geen kwestie van schuld maar de excuses zijn een eerste stap naar erkenning, bewustwording en het bespreekbaar maken. Het gaat over de nog steeds gaande strijd voor gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid en de strijd tegen racisme.
Het is veel genuanceerder en wordt hier helaas wat kort door de bocht gebracht. En inderdaad het heeft in Helmond niets met geld te maken.
Waarom het beste jongetje van de klas willen zijn in Helmond? ik zie enorm veel problemen in het heden waar nog tijd, werk en geld genoeg voor nodig is om dat te fixen. Zorg eerst maar eens dat is geregeld want wij burgers in de tegenwoordige tijd hebben hier lokaal last van. Laat dit geneuzel eerst maar eens over aan de landelijke politiek want het hele onderwerp is offtopic wat Helmond betreft.
@Jochem van den Bogaard op donderdag 13 juli 2023 om 16:36:
Hee Jochem,
Je stelt dat ik je woorden verdraai. Als je later iets ”rectificeert” wil dat niet zeggen dat jouw eerdere bewoordingen niet gezegd zijn. Met andere woorden: Ik heb je woorden hier niet verdraaid, integendeel!
Daarnaast is wat je later zegt niet eens een rectificatie. Je geeft namelijk aan dat we niet iets moeten concluderen zonder dat er onderzoek naar gedaan is, om vervolgens wederom die manke conclusie te herhalen. Je sluit namelijk af met: ”Er is al gedegen onderzoek gedaan dus er is al veel bekend. Dus daaruit blijkt dat we als Helmond zijnde een rol hebben gespeeld”.
Als je spijt hebt van een bepaald standpunt of uitspraak, zeg dat dan en kom met een heldere rectificatie. Maar ga niet zeggen dat ik je woorden verdraai terwijl dat aantoonbaar niet zo is.
@Lonneke Maráczi op vrijdag 14 juli 2023 om 01:43:
Zoals al in de column genoemd, zijn er volgens ons gepastere manieren voor erkenning, bewustwording en het bespreekbaar maken. Daar zijn geen excuses voor nodig.
Inderdaad, Martijn Rieter, het is verbijsterende zielenpoterij. Helmond wil een modieus woordje mee kwekken. Ik had nog eerder verwacht dat de gemeente excuses zou overwegen voor de lokale kinderarbeid in de negentiende eeuw dan voor de overzeese slavernij. Het is uiteraard goed dat deze kwestie nader wordt onderzocht, maar zoveel is al duidelijk dat de stad als zodanig weinig met slavernij van doen heeft gehad en dus geen speciale verwijten treft. Je zou kunnen zeggen dat Helmond alleen de nawerking ervan heeft ondervonden, en wel door de komst van ettelijke Surinaamse en Antilliaanse nazaten van slavernijslachtoffers. Maar of zij naast de landelijke ook nog gemeentelijke excuses zouden moeten krijgen…? Zo slecht als de vroegere fabriekskinderen hebben zij het nooit gehad.
@Lonneke Maráczi op vrijdag 14 juli 2023 om 01:43:
Daar is het linkse toverwoord ‘nuance’ weer. Hou toch op.
Allochtonen krijgen voorrang op zowat alle vacatures en al helemaal in publieke functies. Hoezo worden zij achtergesteld als zij bevoordeeld worden op ras en huidskleur? Is “positieve discriminatie” geen discriminatie richting de blanke Helmonder die misschien ook wel bij de gemeente of de politie wil werken?
Jij, Michiel van Geel en Sander Lam walgen nu honderden jaren later nog steeds van discriminatie, dus lijkt het jullie een goed idee om zelf te gaan discrimineren.
Laat degenen die zich schuldig voelen excuus aanbieden, maar doe dat namens jezelf.
En wat betreft die onderzoeken die aangehaald worden. Welke zijn dat? Is dat hetzelfde als de Diversity Officers bij de gemeente die overal racisme in menen te zien? Hoe onafhankelijk zijn zij?
Misschien is dit een mooi onderwerp wat van der Kant voorstelde over het burgerberaad.
@Sander Lam op donderdag 13 juli 2023 om 16:30
@Lonneke Maráczi op vrijdag 14 juli 2023 om 01:43
U zegt, hoopt of verwacht dat het in Helmond niets met geld te maken heeft. Maar de zorgen van diverse personen op dit forum zijn niet ongegrond.
Al jaren lang worden er namelijk ‘berekeningen’ gemaakt over de omvang van de financiële schade, die de nakomelingen van de slaven kunnen claimen bij de Nederlandse overheid. De voorzitter van de Nationale Reparatie Commissie Suriname (NRCS), Armand Zunder, lijkt van dit soort sommen zelfs zijn levenswerk te hebben gemaakt.
Schrik niet: alleen al voor de slavernij in Suriname heeft Zunder de vergoeding berekend op 379 miljard euro!
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/surinamers-hebben-nog-379-miljard-euro-te-goed~b87ea961/
@Martijn Rieter op vrijdag 14 juli 2023 om 10:54:
Dus een dialoog tussen “wit” en “zwart” mag best, zolang het maar gebeurt op de manier die “wit” bepaalt?
@Gerard Luijten op vrijdag 14 juli 2023 om 13:14:
Soms heb je best wel goede ideeën. Dit zou inderdaad een mooi onderwerp voor een burgerberaad kunnen zijn.
@Freddy op vrijdag 14 juli 2023 om 14:52:
Wat jij schrijft is een reden te meer om een serieuze discussie aan te gaan. Als het de NRCS alleen maar om het geld te doen is, moet in een serieuze discussie aan te tonen zijn dat de ‘berekeningen’ niet goed onderbouwd zijn. En als de berekeningen wel degelijk goed onderbouwd zijn, is het onfatsoenlijk om alleen maar om het geld een serieuze discussie te ontlopen.
Maar in het weinige dat ik over het onderwerp gehoord en gelezen heb klinkt vooral door dat tweehonderd jaar slavernij “in de genen” is gaan zitten van de getroffen families, en dat de pijn nog altijd van generatie op generatie wordt doorgegeven. Heel eerlijk gezegd kan ik mij daar weinig bij voorstellen, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Misschien is in mijn familie juist een soort blindheid voor deze pijn “in de genen” gaan zitten.
Het is een alarmerend signaal dat te lang is genegeerd. Misschien dat de NRCS om die reden de materiële kant van het verhaal is gaan doorrekenen, uit frustratie over het gebrek aan aandacht voor de immateriële kant, maar het gaat er bij mij niet in dat geld de belangrijkste drijfveer is van de voorstanders van excuses.
Gai kent mooi prôate meneer Sander Lam, zitte gai ok in de politiek 😆
@Freddy op vrijdag 14 juli 2023 om 14:52:
Zorgen uiten is prima, maar van een financiële vergoeding is in deze motie geen sprake. Mocht dat wel ter sprake komen dan lijkt me dat ook een besluit van de gemeenteraad, maar zie daar zeker geen meerderheid voor zijn in onze gemeenteraad.
@Gerard Luijten op vrijdag 14 juli 2023 om 13:14:
Jammer dat het een discussie over link/rechts wordt. Nuance heeft niks met links of rechts te maken maar met de complexiteit van kwesties. Zoals ik al schreef gaat het ook niet om een schuldvraag maar het besef dat het verleden nog steeds onderdeel uit maakt van het heden. Het gaat om gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid. En ja, discriminatie is walgelijk, waar nog steeds tegen gestreden moet worden. Niemand, van welke kleur of achtergrond ook, moet zich superieur opstellen ten opzichte van een ander. Het zich kunnen verplaatsen in elkaar ipv elkaar aanvallen zou het verschil kunnen maken.
De viering van Keti Koti is dan ook een feest van bezinning en hoop.
Waarom excuses maken voor een slavernijverleden, terwijl slavernij nog steeds bestaat. Daarbij is het verleden niet meer te veranderen en de periodes waar nu over gesproken wordt, is door niemand van ons meegemaakt. We kunnen dus helemaal niet oordelen over wat er toen gebeurde, waarom en hoe. Dat het een toevoeging kan zijn in de verhalen over Helmond, geldt voor alles wat in het verleden ooit gebeurt is. Maar het belangrijkste is wel, dat stel Helmond zou iets met slavernij te maken gehad hebben, schadevergoedingen uitgesloten moeten zijn.
@Hellmie op vrijdag 14 juli 2023 om 16:14:
Nee, maar bedankt voor de mooie woorden.
Historicus Jef de Jager stipte zeer terecht aan dat de Helmondse bevolking (met gedwongen kinderarbeid) in de 19e eeuw ook als slaven werd uitgebuit. Uit boeken en verhalen begreep ik dat zij destijds onder erbarmelijke omstandigheden in de vreselijk ongezonde fabrieken moesten werken.
Kinderarbeid was tot afschaffing hiervan in 1874 ( kinderwetje Van Houten) vanwege de armoede doodnormaal. Daarnaast woonde men in krotten en zat men bovendien onder het juk van de almachtige RK kerk. Al met al samen ook pure slavernij.
Het is wrang te lezen dat de fractievoorzitter van Helmondse SP niet beseft dat het uiteindelijk wel degelijk draait om herstelbetalingen. Daarom was de Nederlandse politiek altijd huiverig tot aanbieden van excuses. Zie de website van de landelijke SP waar onze voormalige plaatsgenoot en ex-Kamerlid Harry van Bommel dit feit in 2013 heeft vastgelegd……..
De discussie in Nederland is mede aangewakkerd door Ghanezen die zich in huidige tijd in Nederland hebben gevestigd. Zij reppen nooit over het feit dat de slaven destijds als handelswaar vanuit het verre en ondoorgrondelijke binnenland van Ghana werden aangevoerd door de Ashanti’s uit hun eigen land. De overigens verderfelijke Nederlanders die de slaven van hen kochten verbleven aan de Ghanese kust. Zij hadden in die tijd absoluut geen toegang tot het binnenland.
Persoonlijk heb ik lang en met veel plezier in de voormalige Goudkust gewoond en gewerkt. Ondanks het feit dat iedereen de oude slavenforten kenden werd er niet of nauwelijks over de slavernij gesproken. Men wist dat ook hun eigen landgenoten een kwalijke rol hierbij hadden gespeeld door landgenoten onder dwang als handelswaar vanuit het binnenland naar de kust te lopen en hen daar te verkopen. In het moderne Ghana van de 21e eeuw was men jaloers op de welstand van de nazaten van de oorspronkelijke slaven die het land van hun voorouders bezochten. Dat botste. Ondanks dat ook ik het slavernijverleden ten strengste veroordeel vraag ik mij af waarom dan zoveel Ghanezen zich in Nederland bij de nazaten van de slavenhandelaars van de VOC vestigden?
Laat de Helmondse gemeenteraad zich bezig houden met zaken als armoede, het oplossen van woningtekort etc. en dit soort zaken aan de landelijke politiek overlaten.
@Sander Lam op vrijdag 14 juli 2023 om 15:47:
Je stelt wel een hele vreemde suggestieve vraag. Ik zou zeggen, lees de column is opnieuw.
@Martijn Rieter op zaterdag 15 juli 2023 om 13:56:
Blijkbaar bedoel je het dus niet zo, maar zo komt je column toch echt op mij over. Je werkt stap voor stap toe naar de slotwoorden
“Het is voor ons belangrijker dat er bewustwording ontstaat. We dienen onze geschiedenis te kennen en dit op een gepaste wijze een plekje te geven. In plaats van excuses zou het in onze ogen bijvoorbeeld veel gepaster zijn dat we lokaal een jaarlijkse Keti Koti herdenking zouden organiseren.”
Hierin lees ik dat je wel stil wilt staan bij de gebeurtenissen in het verleden maar niet bij de doorwerking ervan in het heden, terwijl dat laatste nu juist is waar het de voorstanders van excuses (voor zover ik ze begrijp; nogmaals, ik vind het ingewikkelde materie) om gaat.
Dus ook al bedoel je het niet zo, feitelijk pleit je ervoor om het maar niet over de kern van de zaak te hebben.
@Sander, vergeet niet dat men de afschaffing herdenkt, niet de slavernij zelf.
Zullen we het op De weblog van Helmond weer over… Helmond hebben?
Zie bovenstaande column van Marijn en onze reactie woensdag om 12.34 uur.
Voor de grappenmakers: het antwoord op die vraag is ja!
Zo niet verwijderen we die reactie.