Rieter: Wij van Groen Links adviseren…
Afgelopen week was ik bij een bijeenkomst waar de plannen van de Leonardusbuurt werden gepresenteerd. Lang verhaal kort: Huizen worden beter geïsoleerd en gerenoveerd, er komt meer groen en ook meer parkeerplekken. Op zich mooie plannen, waar de wijk ook echt aan toe is. Vooral de ‘’meer parkeerplekken’’ in combinatie met ‘’meer groen’’ triggerde mij om het gesprek aan te gaan met de verschillende sprekers. Want beide realiseren in de nu al schaarse ruimte is bijna onmogelijk om dit voor elkaar te krijgen.
Al snel bleek dat de parkeernorm hetzelfde bleef en dat parkeerplekken die voor eigen gebruik werden gebruikt, nu naar de openbaarheid worden getrokken. Op zich een creatief plan, maar om de problemen in de wijk te tackelen dienen we ook de parkeernorm te vergroten. Er is in de piekmomenten nog amper een auto te parkeren in de wijken waardoor er veel foutief wordt geparkeerd!
Toen ik in dezelfde week las dat Wethouder Bonte de parkeernorm ging vergroten. Dacht ik: eindelijk! Hier is echt behoefte aan. Helaas bleek deze parkeernorm niet voor auto’s maar voor fietsers. Minstens zes stalplekken voor fietsen per huis wordt verplicht in Helmond. Dit wordt begonnen bij de Slimme wijk in Brandevoort om dit vervolgens uit te rollen over heel Helmond. De parkeernorm voor auto’s wordt juist omlaag gebracht om plaats te maken voor de fiets. Naast een norm voor woningen komt er ook een norm voor scholen, horeca etc. Dat je het in de Slimme wijk doet prima, maar ga de rest van Helmond dit niet door de strot duwen. De ruimte is al zo beperkt. En dit gaat nog meer problemen veroorzaken in de wijken. En ook niet onbelangrijk, projectontwikkelaars staan hier ook niet om te springen.
Niet opvallend is dat het alle lof kreeg van de Fietserbond. Wim Raaijmakers van de Fietsersbond geeft aan: ‘’Het is nieuw voor mij, maar chapeau voor deze aanpak’’. Dit zinnetje staat er zo pontificaal dat het meteen begint te jeuken. Wim is al jarenlang Groen Links-prominent en nadrukkelijk betrokken geweest bij de opkomst van deze partij. Het is daarom dan ook moeilijk voor te stellen dat beiden Groen Links-prominenten niet eerder met elkaar het gesprek hierover gevoerd hebben. Wij van Groen Links adviseren… Groen Links. Om maar in de WC-eend terminologie te spreken. Voor de duidelijkheid ook Helder Helmond wil het fietsen stimuleren, maar wel met doordachte plannen en niet om autogebruikers te pesten.
Martijn Rieter
Fractievoorzitter Helder Helmond
44 reacties:
Macro-effect op microniveau: de gewone burger wordt opgezadeld met het idealistische GroenLinks geneuzel.
Helaas in een buurt waar de mensen amper de rekeningen kunnen betalen en waar de overlast de spuigaten uitloopt, komt GL weer met de groene communistische agenda op de proppen door te bepalen dat de auto moet verdwijnen. Gelukkig stemt men er massaal PVV en durft Bonte zich er niet te vertonen.
Het is wat fietsenstallingen. Terwijl in het centrum je je fiets met wat pech al snel kwijt bent. En je lopend terug kan. Ja parkeerdruk is enorm in de wijken. Of dit dan ook de oplossing is weet ik ook niet. Andere oplossing is misschien nodig. Wat Hebben ze bij HH voor andere doordachte plannen om het fietsen te stimuleren Martijn?
De meeste ambtenaren maken overal een zootje van, dus dit kan er ook nog wel bij.
Mijn god wat een verstand.
De oudere wijken zijn gewoonweg niet ingericht op massaal autoverkeer. Dat is logisch, want toen ze gebouwd werden was autobezit nog voorbehouden aan enkele welgestelden. Dus in die wijken zijn de straten relatief smal (zeker als ze aan twee kanten volgeparkeerd staan) en is er weinig ruimte om dat te veranderen, tenzij je van elk grasveldje en groenstrookje een parkeerplaats gaat maken. Tot voor kort was het nog te behappen, toen één auto per gezin de norm was, maar nu er in steeds meer gezinnen 2 of soms zelfs meer auto’s zijn, is het nou eenmaal zo dat er (te) weinig ruimte is om al dat blik te parkeren en ik zou niet weten wat je daaraan zou kunnen of willen doen.
Links beleid, het lost nooit iets op, maar creëert iets, want samenleving is maakbaar. Dus creëren ze er op los. ’t meeste mislukt en heeft averechts effect.
15 maart mag Helmond weer stemmen.
PVV wat mij betreft.
We worden kapot gereguleerd door onwetende zichzelf overschatte wethouders en ambtenaartjes
Natuurlijk gaat het om het verbannen van de auto! De Helmonder mag straks helemaal niets meer zelf beslissen. Als de 15 minuten-norm wordt ingevoerd, mag je zelfs je wijk niet meer uit! En wat “….de Slimme wijk in Brandevoort…” betreft: het lijkt niet op Brandevoort, het past niet bij Brandevoort en het zal nooit echt deel uitmaken van Brandevoort. Een project dat Helmond op de ‘linkse kaart’ moet zetten, maar waar volgens de bewoners van de eerste Schie dozen van alles aan mankeert….
Parkeerplaatsen zijn volledig betegeld terwijl eigenlijk alleen de autobanden erop staan. Zou een “grasveldje” met daarom parkeerstroken niet kunnen werken? Waarschijnlijk zie ik een praktisch bezwaar over het hoofd maar toch.
@Twanneman een wethouder is natuurlijk geen ambtenaar.
@PeterJKH
Bonte probeert in ieder geval iets, dat is al heel wat. Niks doen is geen optie.
@Theo Heller
BSD maakt inderdaad vooral een armetierige indruk, op een prominente plaats. Dat straalt inderdaad niks uit.
Zolang het openbaar vervoer niet op orde is (en iedereen weet dat dat momenteel niet zo is) is dat fietsenplan leuk bedacht maar niet uitvoerbaar. Er zijn veel mensen die niet met het OV of fiets op hun werk kunnen komen. OV rijdt vaak niet (bussen vallen uit, stakingen, blaadjes op het spoor) en is echt heel duur en niet iedereen kan zich een elektrische fiets of scooter permiteren. Nog even los van het feit dat de kinderopvang het wel fijn vindt dat ik mijn kind uiterlijk om 18.30 ophaal (wat niet lukt qua tijd als ik vanuit Veldhoven naar Helmond moet fietsen).
Ik ga geen PVV stemmen overigens maar BBB. Voor het eerst sinds ik mag stemmen stem ik niet op mijn “vaste” partij en dat zegt wat!!
Wij van WC EEND adviseren WC EEND. Kent u die reclame nog? Groenlinks proclameert altijd zo richting verkiezingen sigaren uit eigen doos!
@ Theo Heller
Wat bedoelt u met .” Als de 15 minuten-norm wordt ingevoerd, mag je zelfs je wijk niet meer uit!”???? Ik kan deze opmerking niet zo goed plaatsen. Wat is het plan en waar komt dat vandaan?
@Tess op maandag 13 februari 2023 om 15:28:
Onder andere:
https://deanderekrant.nl/nieuws/de-15-minuten-stad-komt-eraan-dorpsgevoel-of-gevangenis-2022-12-16
@ Twanneman
😨 Oh jakkes toch! Dit doet me een beetje denken aan “The Hunger Games”.
En dan telt Helmond binnenkort nog eens 120.000 inwoners (volgens de omgevingsvisie) en dat moet worden bewerkstelligd middels inbreiding in het centrum ipv uitbreiding richting de randen van Helmond. We barsten ondertussen uit de voegen.
@Twanneman op maandag 13 februari 2023 om 15:33:
Als men dat wil invoeren zal het ook noodzakelijk zijn om werk binnen 15 minuten loop/fiets afstand te hebben…
Rieter: Wij van Groen Links adviseren … zou ik liever wijzigen in: Wij adviseren Groen Links!
Wat is het geval? Het “Groene” college wil in Helmond Noord een 30 km zone invoeren om de veiligheid en leefbaarheid te verhogen. Een prima idee! Echter, de manier waarop stuit velen tegen de borst. Men wil dit doen door de straten in te richten volgens het minimale profiel uit de landelijke richtlijnen (CROW). Voorbeeld: Van een klein deel van de Saxofoonstraat is de rijbaan smaller gemaakt door o.a. het plaatsen van plantvakken. Dit om het verkeer te dwingen tot ander gedrag. Een automobilist kan een tegemoetkomende of achteroprijdende fietser niet meer passeren. Dit levert veel hinder en schrikreacties op. Voorheen was de straat met slechts 1 geregistreerd ongeval in de afgelopen 7 jaar veilig. Het eerste ongeval in het smalle gedeelte is al gebeurd. Hoezo veiliger? Buurtbewoners zijn een petitie gestart welke door 77 betrokkenen is ondertekend. Deze zijn aangeboden aan wijkwethouder van den Waardenburg. Zij zal ervoor zorgen dat deze bij de verantwoordelijke wethouder Bonte terecht komen. Het nog niet aangepaste veilige deel van de Saxofoonstraat voldoet nu aan het ideale profiel uit de CROW. Ons college denkt wat veiligheid betreft blijkbaar beter te weten hoe zij de straten moet inrichten dan degenen die de landelijke richtlijnen CROW hebben opgesteld! Blijkbaar is voor ons Groen Linkse College meer groen van zodanig belang dat zij de regels negeert uit: a. Het bouwbesluit, b. Richtlijnen CROW en c. Beleidsregels bereikbaarheid en bluswatervoorziening. Ik wil hierbij echter ook wijzen op conclusies van de podiumbijeenkomst van 12 nov. 2019 m.b.t. het Wijkontwikkelingsplan Helmond Noord. Deze conclusies waren: Helmond Noord is de groenste wijk; veel openbare ruimte, groenstroken, pleinen; ruime opzet wijk en tevreden bewoners. Hierbij waren namens Groen Links o.a. dhr. L. van Sas, mevr. L. Tamarinof en dhr. M. Yahia aanwezig. De gespreksgroepen van de hr. M.P.J. Rieter meldden daarbij o.a. dat de huidige situatie goed is. De wijk is ruim opgezet, er zijn veel voorzieningen, er is veel groen. De handhaving dient te worden verbeterd en men is niet blij met de milieuadaptatie!
De gespreksgroepen van mevr. Tamarinof waren tevreden over het groen en de wijze waarop mensen in de wijk met elkaar omgaan. Ons advies aan ons groene college: Denk nog eens goed na!
Wie denkt een klein groepje bestuurders wel niet dat zij zijn, dat zij zich anti-democratisch veroorloven om zo maar het woongenot en de verkeersveiligheid van een deel van onze wijk te kunnen verpesten ondanks protesten van de aanwonenden?
@Theo Heller (fractievoorzitter FVD) op maandag 13 februari 2023 om 12:45:
Tja, als. Maar hoe groot is die kans?
En wat als in de toekomst iedereen blindelings allerlei angstaanjagende verhalen gelooft die op het internet rondgaan? Neem de site waar Twanneman op maandag 13 februari 2023 om 15:33 naar verwijst: als ik daarop rondklik twijfel ik een beetje aan de journalistieke neutraliteit van de makers ervan.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij/zij vreest.
Terug naar het onderwerp: zes stalplekken voor fietsen per huis is rijkelijk veel. Zelfs al krijg je iedereen uit de auto en op de fiets, dan nog zijn er gemiddeld maar twee tot drie fietsers per huishouden. Ik vraag me daarom af of dit een serieus voorstel is, of een prikkel om de discussie op gang te brengen.
@Sander Lam op maandag 13 februari 2023 om 20:15:
Op speciaal verzoek dan, regelrecht van de ook “verzonnen club” het WEF:
https://www.weforum.org/agenda/2022/03/15-minute-city-stickiness/
Of geloof je het WEF clubje ook niet? Blijft lastig om iets te lezen wat je eigenlijk niet wilt geloven.
En dat ideetje van Bonte, dat is wel degelijk serieus.
@Twanneman op dinsdag 14 februari 2023 om 11:15:
Beetje lang artikel. Kun je een fragment aanwijzen dat aansluit bij Theo’s stelling “Als de 15 minuten-norm wordt ingevoerd, mag je zelfs je wijk niet meer uit”?
@Sander Lam: dat staat nergens vermeld (en ja ik heb beide stukken doorgelezen). David Icke denkt dat dus dat wordt als waar aangenomen.
Maar terugkoppelend naar Helmond: Ik lees dat dhr. Rieter het ergens niet mee eens is maar lees niet wat zijn concrete plan dan is om het te veranderen. Dit is iets wat ik vaker mis bij politici. “Dat is dom idee of dat werkt zo niet” maar geen enkel concreet en onderbouwd alternatief met tijdspad en kosten.
@Farrad op maandag 13 februari 2023 om 08:50:
&
@Boson op dinsdag 14 februari 2023 om 20:46:
Begin eerst bij het laaghangend fruit. Zo is er bij het station duidelijk behoefte aan meer fietsplekken omdat er nu veel wordt foutgeparkeerd. In plaats van deze fietsrekken te realiseren kondigt Bonte aan om foutparkeerders aan te gaan pakken. De wereld op zijn kop. En met ongelijkvloerse kruisingen of fietstunnels verbeter je de fietskwaliteit zonder dat de doorstroming wordt gefrustreerd. Dit laatste in combinatie met een groene golf voor auto’s op de traverse en ringweg. Zie ook: https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/rieter-rode-loper-voor-de-groene-golf/
@Mario op maandag 13 februari 2023 om 15:16:
Hier wordt in de column naar verwezen Mario 🙂
…Wij van Groen Links adviseren… Groen Links. Om maar in de WC-eend terminologie te spreken…
@Sander Lam op maandag 13 februari 2023 om 20:15:
Was het maar een prikkel om de discussie op gang te brengen, maar dit zijn allemaal serieuze plannen van dhr. Bonte.
@ Martijn Rieter
In het onderwerp over het stationsgebied wees ik er ook al op dat het (grote) aantal fout geparkeerde fietsen een simpele oorzaak heeft, namelijk: de fietsenstalling bij het station was tot voor kort vrij toegankelijk voor iedereen, nu sinds kort is hij alleen toegankelijk voor houders van een OV-kaart. Er is zelfs geen mogelijkheid met bijv. een bankpasje te betalen voor het stallen. Dus mensen zonder OV-kaart (waaronder ondergetekende) kunnen nu hun fiets nergens meer kwijt als ze die bij het station willen stallen. Ik heb de gemeente hier al een bericht over gestuurd, maar geen reactie. Zorg gewoon dat de stalling weer opengesteld wordt voor iedereen en je bent van het overgrote deel “foutparkeerders” af.
@Pejeka op woensdag 15 februari 2023 om 14:40:
De spijker op de kop geslagen.
@Rieter
Ik ben voor een autoluw centrum:
* Traverse plat; betrek ons prachtige kasteel, een historisch monument, bij het stadscentrum … een corridor, voor fietsers en voetgangers, van centrum met Boscotondo en Cacaofabriek.
* Hoef je niet in Helmond te zijn, dan rijd je er maar omheen
* Zorg voor voldoende, gratis toegankelijke en bewaakte fietsenstallingen.
* Betaalbare op bestelling oproepbare gemeentebusjes (shuttlebusjes) om ouderen, mensen die slecht ter been zijn binnen de stad te vervoeren.
Iedereen heeft het recht om een auto voor de deur te hebben.
Heb je per adres twee of meer auto’s voor de deur staan dan betaal je de gemeente een x bedrag per jaar (oplopend) voor elke extra auto die gebruik maakt van de openbare (parkeer)ruimte. Eigen oprit is uiteraard geen openbare ruimte
Fietsen is gezond.
We hadden vroeger een wethouder van verkeer die geen rijbewijs had … fietswethouder Jan van de Zanden.
Er zijn destijds vele kilometers fietspad aangelegd in Helmond. Daar hebben we nu nog steeds profijt van,
Helmond mag een stad zijn met bijna 100.000 inwoners; qua oppervlakte durf ik te beweren dat het centrum vanuit elke wijk in Helmond binnen 15 á 20 minuten te bereiken is. Een treinstation (Brouwhuis, centrum, t Hout en/of Brandevoort) idem dito.
Als de gemeente zorg draagt voor een goed en gedegen netwerk van fietspaden dat netjes onderhouden wordt wordt het aantrekkelijker genaakt om met de fiets te gaan.
De fietspaden worden allang niet meer onderhouden. Het zijn paden geworden waar je op je zadel heen en weer zit te bonken vanwege alle kuilen en hobbels, scheefliggende en gebroken tegels. En wat doet de gemeente? Die plaatst gewoon een bordje op het fietspad met “slecht wegdek”. En dat staat er dan al jaren en daar wordt verder niks mee gedaan. Alleen op het industrieterrein, waar logischerwijze mensen ook met de fiets naar hun werk gaan, staan er alleen al tientallen van die bordjes bij de fietspaden, al jarenlang en de fietspaden worden niet onderhouden. Bij de Leonarduskerk is het zelfs nog bonter, daar staat bij het fietspad een bordje: Slecht wegdek, fietsers afstappen. Dus dan ligt er een fietspad, maar fietsers moeten afstappen omdat het wegdek gevaarlijk is. Dat is hoe de gemeente omgaat met het op zich goede netwerk aan fietspaden: alles in verval en geen onderhoud. En dan zetten we er een bordje bij dat het slecht wegdek is, probleem opgelost
@Pejeka op woensdag 15 februari 2023 om 17:38:
Ik begrijp je irritatie Pejeka. Dit noem ik ook het laaghangend fruit wat we als gemeente makkelijk kunnen oplossen om het fietsgenot al te verbeteren.
Btw leuke woordspeling 😉
…Bij de Leonarduskerk is het zelfs nog bonter,…
Wie is Wethouder Bonte ? en wat doet hij ! hij verteld sprookjes.
Dhr Bonte is een Rotterdammer over drie jaar gaat hij weer terug naar Rotterdam en zitten wij met de gebakken peren.
Wethouders moeten uit Helmond komen.
Maar Groen Links heeft maling aan de Helmonders.
Zie slimme wijk hebben ze er ook door gedrukt,
Doet afbreuk aan de wijk Brandevoort
@John
Nee joh. Hahaha Dankzij Helder Helmond is Die Bonte nu Hellemonder.
Is ie naar onze stad verhuisd. En blijven we er vast nog langer mee zitten ook.
@Tom op vrijdag 17 februari 2023 om 00:14:
We hebben inderdaad liever dat Bonte onze stad bestuurd vanuit Helmond in plaats van Rotterdam. Als in 2026 wederom bijna niemand gaat stemmen waardoor Groen Links opnieuw de grootste wordt, dan is die kans zeer groot ja. De Helmonders gaat dat dus min of meer bepalen
Wat men zich oprecht zou moeten afvragen is: waarom gaan er steeds minder mensen stemmen? Misschien ook wel omdat steeds meer mensen zich belazerd voelen door de vertegenwoordigers die ze hun stem gegeven hebben, merken dat er besluiten genomen worden waar ze niet achter staan, merken dat de gewone burger er maar één keer in de vier jaar toe doet, namelijk, wanneer ze als stemvee mogen opdraven, en daarna luistert er niemand meer naar hen.
@Pejeka; dat klopt in mijn geval.
@Pejeka op vrijdag 17 februari 2023 om 16:39:
GroenLinks-stemmers zijn er tevreden over, die hoor je hier niet klagen. Dit is gewoon het plaatje dat GroenLinks beloofde aan de kiezers, GroenLinks werd daardoor de grootste van Helmond en Bonte maakt het nu waar. Althans, hij probeert het waar te maken. Dat is democratie.
Dat Helder Helmond, VVD en andere Helmonders er tegen zijn is duidelijk en dat mag natuurlijk. Over drie jaar zijn die partijen misschien aan de beurt. Landelijk is het precies andersom. Daar ben ik dan weer minder blij mee. That’s life.
@Pejeka op vrijdag 17 februari 2023 om 16:39:
Het zou mooi zijn als iedereen over elke kwestie van enige omvang mee kon praten, maar dat is om praktische redenen heel ingewikkeld. Dat is nou juist de reden waarom een volks-vertegenwoordiging wordt gekozen. En als de partij waar jij op hebt gestemd jou in jouw ogen niet goed vertegenwoordigt kun je altijd het gesprek met ze aangaan.
Heb jij een concreet voorstel hoe de politiek de burgers nauwer kan betrekken bij (de discussie over) de inrichting van de openbare ruimte als het gaat om auto’s en fietsen?
Absoluut, Sander.
Veel mensen zijn dagelijks onderweg op de fiets of met de auto binnen de stad. Voor woon-werkverkeer, voor hun werk als bijv. thuiszorgmedewerker, als bezorger, of om de kinderen naar school te brengen, enz. Vraag die mensen eens om hun mening: waar lopen ze tegenaan, wat kan beter, of wat is op bepaalde plekken juist wel goed en zou ook op andere plekken in de stad kunnen worden toegepast. Zelf ga ik al meer dan 25 jaar dagelijks op mijn fiets naar het werk, elke dag, naar de winkel op de fiets, of naar andere plekken in de stad. En zo zijn er velen. Maak gebruik van de praktijkervaring en de kijk op zaken die die mensen hebben.
@Pejeka op zaterdag 18 februari 2023 om 08:36:
Wat je schrijft klinkt mooi, maar hoe doe je dat concreet, gebruikmaken van de praktijkervaring en de kijk op zaken die 90.000 Helmonders hebben? Straatinterviews, buurtavonden? Wat kost dat aan tijd en menskracht en wat levert het op aan inzichten buiten wat beleidsmakers en hun adviseurs ook zelf kunnen bedenken?
@ Sander Lam:
Directe inspraak door referenda.
@Pejeka, @Twanneman @Wilko, @Sander Lam, @Ali en wie het ook betreft:
Tot zover de(ze op zich interessante, maar inmiddels volledig) off topic discussie. Wil je weten wat het topic is? Lees even de column van Marijn, die staat helemaal bovenaan. Inmiddels hebben we weer enkele reacties moeten verwijderen. De getroffen Helmonders kunnen zoals altijd een mailtje met hun telefoonnummer sturen naar [email protected] om daarover uitleg te krijgen. Ook die bellen we dan graag om het toe te lichten. In een reactie hieronder beschouwen we dat als off topic.
@Stapper op woensdag 15 februari 2023 om 17:29:
Helemaal mee eens, binnen Helmond heb je helemaal geen auto nodig. In principe kan alles met de fiets.
Ja, heb twee auto’s voor de deur staan. Gebruik ze niet binnen Helmond. Ga met de fiets, te voet of met de trein. Veel goedkoper.
Reden te meer om bij nieuwe wijken zoals Houtsdonk een hogere parkeernorm aan te houden dan een halve (!) auto per huishouden. Ook vanwege overloop naar aanliggende bestaande wijken.
Als men in hun “slimme” wijk de auto niet meer kwijt kan zal men in een aanliggende “domme” wijk parkeren.
@Brandevoorter op zaterdag 18 februari 2023 om 17:24:
Zouden er ook Helmonders zijn die buiten Helmond werken bijvoorbeeld?
@ Frank
🙈🙈🙈
Helmonders die buiten Helmond werken???
Jaaa 🧐 zouden die er zijn?
En hoe verplaatsen die zich dan, en waar laten ze hun vervoermiddel?