13reacties

Smeulders: Net niet nachtnet

Column Paul SmeuldersNa jaren van discussiëren, lobbyen en onderhandelen was het afgelopen week zover. In de nacht van donderdag op vrijdag werd Brabant aangesloten op het nachtnet van de Nederlandse Spoorwegen. Dat betekent dat de grote Brabantse steden voortaan op donderdag, vrijdag en zaterdag ook in de nachtelijke uren met de trein bereikbaar zijn. Alle grote Brabantse steden, met uitzondering van Helmond!

De afgelopen jaren heeft GroenLinks zich opgeworpen als voorvechter van een nachtverbinding. Door het Helmondse college over dit onderwerp schriftelijke vragen te stellen, hebben we meerdere malen informatie ingewonnen en onze verwachtingen duidelijk gemaakt. Helaas heeft het weinig uitgemaakt. Langzaam maar zeker werd duidelijk dat Helmond als enige B5 stad de nachtelijke treinverbinding op haar buik kon schrijven. Participeren in de B5 (het samenwerkingsverband tussen de vijf grote Brabantse steden en de provincie) is ongetwijfeld nuttig. Wanneer het op meebetalen aankomt zijn we als kleinste gemeente een volwaardig lid. Het is dan ook zuur om te constateren dat ‘we’ niet mee mogen doen nu het leuk wordt.

Het is ontzettend jammer dat Helmond deze kans op nachtelijk openbaar vervoer mist. Door de komst van nachttreinen naar Helmond zou de gemeente haar (jongere) inwoners nog beter aan de stad kunnen binden. Met een nachtelijke treinverbinding tussen verschillende steden kunnen Helmonders immers optimaal profiteren van hetgeen andere steden te bieden hebben, zonder dat dit voor hen reden hoeft te zijn om uit Helmond te verhuizen.

Nadat bekend was dat Helmond niet op nachtnet werd aangesloten, gaf de gemeente Helmond aan met het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) te overleggen om te komen tot een nachtbus tussen Helmond en station Eindhoven die aansluit op de nachttreinen aldaar. Helaas lijk ik te moeten concluderen dat ook deze optie een utopie zal blijken. Het Helmondse college heeft in een vroegtijdig stadium aangegeven dat de kosten van de nachtbus lager dienen te zijn dan die van een treinverbinding, die de deelnemende steden 100.000 euro per jaar kost. De kans dat dit het geval zal zijn, is nihil nu de provincie en het SRE recent hebben aangegeven niet mee te betalen aan een nachtbus naar Helmond. Opnieuw zijn het de inwoners van Helmond die hier de dupe van zijn.

Er rest een klein lichtpuntje aan de horizon. Wanneer het nachtnet over drie jaar wordt geëvalueerd, zal worden bekeken of bij eventuele voortzetting van het project ook Helmond aangehaakt kan worden. Ik hoop dan ook van ganser harte dat het Brabantse nachtnet een ongekend succes wordt. Zodat ook de Helmonders die gebruik maken van het openbaar vervoer kunnen profiteren van al het goede dat er buiten onze stad te vinden is.

Paul Smeulders
BurgercommissielidGroenLinks