Tuerlings: Bravo voor de fiets
Op zondag 11 december gaat de nieuwe dienstregeling van het openbaar vervoer in. Het busvervoer in Brabant krijgt een nieuwe naam: Bravo. Hermes en Bravo communiceren al enige tijd volop over de nieuwe dienstregeling, onder andere met promoteams in de bus en op de stations en met advertenties in het ED en de Traverse. Misschien hadden ze de uitgaven aan promotie beter in dienstverlening kunnen investeren. Bravo is Italiaans en betekent letterlijk ‘goed’. Dankzij de 43 elektrische bussen heeft Bravo de primeur in Europa, terecht Bravo dus! Maar wat de dienstregeling betreft, valt er voor het Helmondse OV weinig te Bravo’en. Het was al niet veel, maar nu weten we het zeker. De keuze voor een alternatief wordt ons wel erg makkelijk gemaakt.
Fietsen. Voor de één is het een bron van inkomsten, enorme passie of simpelweg noodzaak. Een ander voelt zich al naar bij het idee en gebruikt liever het OV. Wanneer dat geen optie is, zijn er zelfs nog mensen die liever voor €20 een taxi pakken dan 10 minuten te fietsen. Wat dat betreft (liefde voor de fiets) was en is het Helmondse college de afgelopen perioden best een prima afspiegeling van de samenleving.
Gelukkig is deze gezonde vorm van verplaatsen aan een opmars bezig en stimuleert de gemeente dit met een uitgebreide fietsagenda. Het plan om fors te investeren in fietsinfrastructuur (GL amendement met raadsbrede steun) is, zeker gezien de ontwikkelingen in het OV, een goede zet en deze investeringen zijn dan ook niet voor niets. 80% Van de Helmonders fietst namelijk minimaal 3 tot 4 keer per week, zo stelt de fietsagenda. Met deze aantallen is de fiets een grote factor in het dagelijks verkeer en dit gaat ongetwijfeld groeien.
Waar 10 jaar geleden een e-bike nog een zeldzaamheid was, begint het fietspad tegenwoordig ook op een snelweg te lijken. Zonder enige moeite halen de e-bikes van nu zo’n 25km/u. Hierdoor (her)ontdekken steeds meer mensen de fiets als prima optie voor korte tot gemiddelde afstanden. Met de opkomst van nog geavanceerdere fietsen (tot 45km/u) wordt de fiets een serieuze concurrent voor de auto. File zal verdwijnen als excuus voor te laat komen op het werk en Helmond, city of smart mobility, zou knettergek zijn als zij hier niet stevig op inzet. Precies dit is het doel van de fietsagenda. Ruim baan voor de fiets, want aan het OV heb je niets.
Op het gebied van veiligheid op de fiets valt nog wel een wereld te winnen. Met een slakkengangetje een stoeprand koppen of op hoge snelheid maakt wel degelijk een groot verschil. We zijn niet allemaal wielrenners met een ijzeren gestel en zolang die fietshelmen zo foeilelijk blijven als nu, is het maar te hopen dat de schade meevalt. Ook zal het autoverkeer moeten wennen aan fietsers die met een rotvaart over een kruising knallen. Even voor de fietser langs glippen zit er dus niet altijd meer in. Verlichting op de fiets is geen pre maar een dikke must.
De fiets is in opmars! Als ze nu ook nog iets vinden op dat regenachtige Nederlandse herfstweer? Fietsers voorrang bij regen bijvoorbeeld?
Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks
8 reacties:
Een fiets kost meer dan een OV-kaartje betaal jij Thomas of jouw clubje de rest bij?
Plus je kunt nergens meer je fiets stallen bij je eindbestemming.
In centrum Eindhoven mag je alleen in betaalde stallingen plaatsen en Helmond gaat ook al langer die kant op, dus wat is goedkoper?
Wat heeft Eindhoven te maken met Helmond? Hier zijn alle stallingen in het centrum toch gratis?
Wat een vreemde bijdrage van Thomas TUERLINGS van GL! Wellicht kan de heer Tuerlings zijn ov – boodschap ook communiceren – beter laat dan nooit – richting zijn collega’s in Provinciale Staten.Het College van B & W en de voltallige gemeenteraad van Helmond hebben zich de afgelopen jaren totaal niet geïnteresseerd – laat staan zich ingespannen – voor het openbaar vervoer in en rond Helmond, dus elke opmerking over het ov uit die hoek valt in de categorie KROKODILLENTRANEN! Ik maak van deze gelegenheid gebruik om te wijzen op de noodzaak van een informatiebalie voor busreizigers, bijvoorbeeld in de koffieruimte van de Hermes – chauffeurs aan het Stationsplein, waar trouwens op een A4’tje verwezen wordt naar SRE! Ingegeven door gebrek aan historisch besef óf misplaatste nostalgie óf pure domheid? Of een combinatie daarvan? Wellicht kan de gemeente de provincie/Hermes/Connexxion – in mijn ogen is BRANNEXXION NV een betere naam – verzoeken dit A4’tje te verwijderen.
Waar heb je het over Bert? Waar betaal je in het centrum om je fiets te stallen? En “gaat die kant op” is al helemaal onzin, integendeel zelfs, de gemeente heeft aangegeven zelfs meer geld te willen spenderen om fietsenstallingen gratis te houden, en meer/betere fietsinfrastructuur te verzorgen…
En misschien beter kijken want er zijn dagelijks nog genoeg vrije plaatsen waar je je fiets kunt stallen…overdrijven is ook een vak.
Ps onder het 18 Septemberplein heb je een prachtig, gratis fietsgarage. Verder zijn er ook nog langs alle grote wegen (Vestdijk, Emmasingel, Stationsstraat, etc) genoeg fietsnietjes waar je je fiets kunt stallen, dus nee, je hoeft niet verplicht je fiets te stallen in een betaalde stalling…maar dat terzijde.
Nou, of je er helemaal niets aan hebt dat wil ik niet zeggen, maar het is wel flink anders nu. In Brouwhuis hebben vandaag al 6 klanten, ik zeg 6, en tegelijkertijd op dezelfde halte, Peeleik Brouwhuis, de bus zien vertrekken zonder dat ze mee konden….veel te klein die 8-persoonsbusjes in de drukke uren !
Dit vraagt om een snelle aanpassing.
@ Paula Dirks. Na lopen en fietsen is het openbaar vervoer het meest milieuvriendelijkst. Maar dan moet er wel ov zijn en daar schort het nogal aan in Helmond! Als er klachten zijn over het openbaar vervoer,bijvoorbeeld te weinig capaciteit of te weinig bussen, maar ook met andere klachten, dan kun je altijd met deze klachten terecht op de site OVLOKET van de Ombudsman voor het Openbaar Vervoer die neutraal + objectief is (in tegenstelling tot de gemeente Helmond – B&W en gemeenteraad -, de provincie Noord Brabant en vervoerder Hermes die er nogal rare standpunten op na houden over het openbaar vervoer als basisvoorziening en als nutsvoorziening en dus ook niet geneigd zijn om ook maar iets te veranderen.. Gewoon DOEN, anders verandert en verbetert er nooit iets!
“Woensdag reed de NS voor het eerst met twintig treinen van het nieuwste type Sprinter – de Flirt – op het spoor, hier [foto] op het traject tussen Den Bosch en Deurne. Uiteindelijk gaan er 58 van deze modellen in Nederland rijden”. (einde citaat uit de Volkskrant van 28 december 2016).
Met de kanttekening, dat deze nieuwe trein van de NS stopt op de 4 Helmondse stations – Brandevoort, ’t Hout, Helmond Centraal en Brouwhuis – is de conclusie gerechtvaardigd, dat de Nederlandse Spoorwegen van plan zijn tot in lengte van jaren te blijven rijden op de regionale lijn tussen Eindhoven en Deurne v.v.