8reacties

Tuerlings: Bravo voor de fiets

Op zondag 11 december gaat de nieuwe dienstregeling van het openbaar vervoer in. Het busvervoer in Brabant krijgt een nieuwe naam: Bravo. Hermes en Bravo communiceren al enige tijd volop over de nieuwe dienstregeling, onder andere met promoteams in de bus en op de stations en met advertenties in het ED en de Traverse. Misschien hadden ze de uitgaven aan promotie beter in dienstverlening kunnen investeren. Bravo is Italiaans en betekent letterlijk ‘goed’. Dankzij de 43 elektrische bussen heeft Bravo de primeur in Europa, terecht Bravo dus! Maar wat de dienstregeling betreft, valt er voor het Helmondse OV weinig te Bravo’en. Het was al niet veel, maar nu weten we het zeker. De keuze voor een alternatief wordt ons wel erg makkelijk gemaakt.

Fietsen. Voor de één is het een bron van inkomsten, enorme passie of simpelweg noodzaak. Een ander voelt zich al naar bij het idee en gebruikt liever het OV. Wanneer dat geen optie is, zijn er zelfs nog mensen die liever voor €20 een taxi pakken dan 10 minuten te fietsen. Wat dat betreft (liefde voor de fiets) was en is het Helmondse college de afgelopen perioden best een prima afspiegeling van de samenleving.

Gelukkig is deze gezonde vorm van verplaatsen aan een opmars bezig en stimuleert de gemeente dit met een uitgebreide fietsagenda. Het plan om fors te investeren in fietsinfrastructuur (GL amendement met raadsbrede steun) is, zeker gezien de ontwikkelingen in het OV, een goede zet en deze investeringen zijn dan ook niet voor niets. 80% Van de Helmonders fietst namelijk minimaal 3 tot 4 keer per week, zo stelt de fietsagenda. Met deze aantallen is de fiets een grote factor in het dagelijks verkeer en dit gaat ongetwijfeld groeien.

Waar 10 jaar geleden een e-bike nog een zeldzaamheid was, begint het fietspad tegenwoordig ook op een snelweg te lijken. Zonder enige moeite halen de e-bikes van nu zo’n 25km/u. Hierdoor (her)ontdekken steeds meer mensen de fiets als prima optie voor korte tot gemiddelde afstanden. Met de opkomst van nog geavanceerdere fietsen (tot 45km/u) wordt de fiets een serieuze concurrent voor de auto. File zal verdwijnen als excuus voor te laat komen op het werk en Helmond, city of smart mobility, zou knettergek zijn als zij hier niet stevig op inzet. Precies dit is het doel van de fietsagenda. Ruim baan voor de fiets, want aan het OV heb je niets.

Op het gebied van veiligheid op de fiets valt nog wel een wereld te winnen. Met een slakkengangetje een stoeprand koppen of op hoge snelheid maakt wel degelijk een groot verschil. We zijn niet allemaal wielrenners met een ijzeren gestel en zolang die fietshelmen zo foeilelijk blijven als nu, is het maar te hopen dat de schade meevalt. Ook zal het autoverkeer moeten wennen aan fietsers die met een rotvaart over een kruising knallen. Even voor de fietser langs glippen zit er dus niet altijd meer in. Verlichting op de fiets is geen pre maar een dikke must.

De fiets is in opmars! Als ze nu ook nog iets vinden op dat regenachtige Nederlandse herfstweer? Fietsers voorrang bij regen bijvoorbeeld?

Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks