Tuerlings: Lightrail heeft toekomst
Er zijn altijd mensen geweest die de wereld net iets anders zagen. Heel vroeger eindigden zij soms op de brandstapel, nu gelukkig niet meer. Ideeën die niet binnen het vertrouwde ‘kader’ passen, konden vaak rekenen op weerstand, maar meestal bleken dit soort ideeën juist revolutionair. Zo was de allereerste auto elektrisch (zonder succes) en werd de bedenker van de mobiele telefoon weggehoond. Men was er toen nog niet klaar voor, maar de wereld verandert snel.
Vasthouden aan manieren van denken, omdat we het zo gewend zijn en het zo vertrouwd voelt, beperkt ons in onze zoektocht naar oplossingen voor maatschappelijke problemen. Zo ook op het gebied van mobiliteit. Onze Brainportregio groeit (gelukkig) ongekend hard maar slibt daardoor langzaam dicht. Daarom wordt komende maanden onderzocht hoe dit mobiliteitsprobleem opgelost kan worden. Hoewel het een breed en integraal onderzoek is, mist er nog iets.
In het buitengebied zijn auto’s heel praktisch, maar in de stad steeds minder vanwege de drukte. Het probleem is lang niet meer overal en altijd op te lossen binnen de bestaande infrastructuur. In onze regio zijn andere vormen van vervoer als aanvulling op de huidige infrastructuur hard nodig en dus moeten we buiten onze comfortzone gaan kijken.
Lightrail (een soort tram 2.0) zou op een aantal van de overvolle trajecten in de regio een perfecte uitkomst bieden. Daarom brengt GroenLinks zowel in Helmond (11 februari) als Eindhoven (28 januari) de motie Brainportrail (pdf) onder de aandacht van de gemeenteraad. Deze motie roept op om naast het traditionele asfalt nadrukkelijk ook Lightrail mee te nemen in de mobiliteitsonderzoeken voor de Brainportregio. Vooral op drukkere trajecten is Lightrail een ideale aanvulling van het wegen- en spoornet (Lightrail voertuigen kunnen ook op het bestaande spoor rijden en zijn bovendien een stuk goedkoper dan treinstellen).
In het onderzoek zou het traject Helmond-Eindhoven wat ons betreft een goede kandidaat zijn waarvoor de Lightrail als aanvulling kan dienen op de N270. Hoe de Lightrail precies ingepast moet worden en wat de kosten zijn, zal dan blijken uit het mobiliteitsonderzoek. Het ontlast de N270 in ieder geval enorm en dat is zelfs voor autoliefhebbers een groot voordeel!
Daarbij is het belangrijk te weten dat Brainport als één van de drie economisch belangrijkste regio’s van Nederland is aangewezen en er een investeringsfonds van tientallen miljarden vanuit het Rijk komt. De Ruit mocht ooit eens 900 miljoen kosten. Dan kan die Lightrail er ook wel uit…
Thomas Tuerlings
Fractievoorzitter GroenLinks
In de reacties hieronder staat een update door de weblog.
42 reacties:
Hoe?
Het bestaande spoornet is volgepompt met goederentreinen. Daar waar je vroeger 6 personentreinen in het uur had, nu slechts vier. Probeer dat maar eens eerst voor elkaar te boksen. Push Duitsland in de voltooiing van de Betuwelijn.
Ik denk dat een neuraal netwerk van slimme auto’s sneller te realiseren valt, dan vast te houden aan een voertuig dat rails nodig heeft om zich te verplaatsen.
Ik zou ook zeker kijken of de lightrail rond de wijken in helmond naar het centrum kan. In Zoetermeer is al jaren zo en een super oplossing om zonder auto naar het centrum te gaan.
Dat heet trein
Mocht tijd worden
Kan over het bestaande spoor staat er. Er rijden al zoveel treinen dat er weinig tijd voor extra treinen is. B, de Betuwe route duurt ook langer dan verwacht en C, Groen Links wat dacht je van de langere wachttijden voor gemobiliseerd verkeer? Uitstoot fijnstof?
Wat sjef zegt… het idee is schattig maar onuitvoerbaar, of je moet tunnels extra gaan graven etc. Investeer in automotive shizzle en bevorder autonoom rijden
Noem t gewoon sneltram net als in Utrecht. Of klinkt dat niet trendy genoeg?
In Utrecht heeft de sneltram zich al heel lang dik bewezen.
En de automobilist nog meer voor het spoor wachten.dit is nu al te gek.
Laat maar rijden een Tram leuk…weer is wat anders ????????????
Super
????????????????????is nog lang geen Den Haag/,Rijswijk !!!Elise Roeleveld
Een typisch geval van snel willen scoren door gelul in de ruimte. Als GroenLinks zich wat meer in de infrastructuur had verdiept, dan hadden ze al snel kunnen concluderen dat het spoor al zo druk bereden wordt, dat er gewoon geen ruimte voor is. Er rijdt nog meer dan alleen GL voertuigen. Bovendien heeft Helmond vier (!) stations! Zorg eerst maar dat deze stations met een fatsoenlijke busdienst binnen Helmond bereikbaar worden, maar dat schijnt al een probleem te zijn in een stad als Helmond.
Onmogelijk op het bestaande spoor, dit wordt nu al overbelast. Een nieuw netwerk langs het al bestaande spoor bied uitkomst, logisch toch!
Wat is de toegevoegde waarde van Brainportrail (afgrijselijke naam) ten opzichte van de sprinter?
RandstadRail heeft in Den Haag een voordeel omdat het doorrijdt naar het centrum van Den Haag ten opzichte van de trein. Een groot nadeel van Randstail is dat er meer haltes zijn en de vervoerbewijzen van NS niet meer geldig zijn.
De sprinter rijdt met een hogere snelheid (oa door het ontbreken van stops bij iedere stoeptegel), heeft hetzelfde tarief als een Intercitytrein en is comfortabeler dan een WC loze tram. Ook zijn er geen andere sporen of bovenleidingen nodig voor een sprintertrein.
Het is een EINDHOVENS probleem ,die de groenen partijen zelf hebben gemaakt met de creatie van de Busbanen en wegversmallingen
@Paul-Ivo Burgers op maandag 27 januari 2020 om 09:40:
Je vergeet te vermelden dat de sneltram in Utrecht in de beginfase op een onoverzichtelijke kruising veel slachtoffers heeft gemaakt, dat de Uithoflijn gigantisch veel meer tijd en geld heeft gekost dan voorzien, en dat de sneltram en de trein slechts een deel van al het openbare vervoer in Utrecht voor hun rekening nemen, aangezien de rails niet elke wijk doorkruisen.
@Thomas Tuerlings: gaat de Lightrail ook stoppen bij het Elkerliek ziekenhuis?
Misschien kan je het concept nog uitbreiden, dan maak je de trams zodat ze zonder rails kunnen rijden, en dan noemen we dat Light-Bus (een soort bus 2.0).
Light-bussen kunnen op het bestaande wegennet rijden en besparen zo de kosten van de extra rails. Er is ruimte genoeg, want de bus 1.0 is wegens gebrek aan passagiers zowat geheel opgeheven.
@John van Lierop op maandag 27 januari 2020 om 10:43:
Helemaal mee eens!
Deze problematiek wordt al een hele tijd uitgebreid “aan de kaak gesteld” bij “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” ook op deze weblog
De Ruit van Eindhoven wordt hier door Groenlinks genoemd, en zelfs op een manier als zou dat ooit een briljant file oplossend idee geweest zijn.
De Ruit was prachtig en zou voor alles goed geweest zijn;
Het verkeer rondom Eindhoven en Helmond, is er ergens een ongeluk,dan kan altijd via de andere kant gerond worden.
Het geld lag ook klaar vanuit het rijk.
MAAR helaas, links wilde niet, en helaas de VVD gaf meteen toe, om zo samen met extreemlinks lekker in het college te blijven.
VVD(links) en extreemlinks hebben dus
A.900 miljoen euro verspeeld voor onze regio.
B het probleem met (woon-werk) verkeer NIET opgelost.
C vastlopend “sluip”verkeer zorgt overal voor milieu belasting.
Maar miljarden in een lego trein lijkt hen nu DE oplossing
@Thomas Tuerlings:
In Eindhoven stemmen VVD, CDA en PvdA, Denk, D66 en OAE vanavond voor dat onderzoek. Hoe zit dat in Helmond? Zijn er al Helmondse coalitiepartijen waarvan jij in de beroemde 😉 wandelgangen hoorde dat die dat ook zien zitten?
Helmond zou zich beter kunnen focussen op serieuzere zaken zoals Sprinters door naar de Universiteit van Tilburg (nu lange overstap). Extra sprinters s avonds en op zondag. IC trein naar Düsseldorf
@Alan Lipscomb op maandag 27 januari 2020 om 12:45:
De wegen van Eindhoven zijn inderdaad helemaal vernageld door het HOV project, alles terug naar 1 strook.
@Andre op maandag 27 januari 2020 om 18:02:
De VVD zou in Helmond ook meer voet bij stuk kunnen houden, het centrumwinkelgebied wordt kleiner, waarom het betaald parkeergebied niet?????
Groen links krijgt subsidie van ns en Thomas wil punten scoren.
Er ligt nog een fietspad dat niet af is, één fatsoenlijke busverbinding is ook al niet mogelijk. Laat staan een dergelijk project.
Politici zien zichzelf graag als “visionairs”, terwijl ze vaak behept zijn met oog – en oorkleppen en in een tunnel zitten – tunnelvisie – en Helmondse, Eindhovense en Brabantse politici zijn hierop geen uitzondering.
Al dat geld wat in ze in Eindhoven hebben verspild met die onzinnige busbanen die alleen maar het andere verkeer frustreren en daarmee nog mee opstoppingen veroorzaken hadden ze hieraan moeten besteden.
Een tram/metro systeem wat boven normalen verkeer of ondergronds gaat.
Reactie op “ovpro”:
————————
1 reactie op “GroenLinks wil onderzoek naar lightrail in regio Eindhoven”
Pat Rick|29.01.20|16:11
Dit is een proefballon waar we niet op zitten te wachten. Het snelfietspad Eindhoven-Helmond is nog niet eens gerealiseerd en nu vraagt GL dit, zonder te kijken wat de drama’s van de Uitfhoflijn en Hoekselijn te willen kennen.
Want lightrail van de grond af aan opbouwen kost honderden miljoenen/miljarden. Terwijl Eindhoven net in Hoogwaardig OV (HOV) heeft geinvesteerd naar Nuenen, Airport, Veldhoven, Son… Dit kan makkelijk worden uitgebouwd richting Helmond, langs Brandevoort.
Beste Thomas Tuerlings,
Ik vind dit een interessante gedachte, zeker omdat alles vol begint te raken en er simpelweg geen plek is voor meer asfalt. Helmond is in alle opzichten een drukke voorstad en zal last hebben van het vele verkeer wat er richting eindhoven gaat. Daarnaast moeten we ook nadenken over de vergroening van ons vervoer.
Door in te zetten op een mix van slimme mobiliteit, uitstekende snelle fietspaden (deze had er al lang moeten liggen, in Tilburg hebben ze er al eerder 2 dan wij 1) een inderdaad lightrail vervoer.
Vraag aan u is, pakt u ook in het onderzoek de lijn Gemert – Beek en Donk – Nuenen mee? Dit is een drukke autoroute met veel files in de spits. Dit bied een uitstekend alternatief aan voor forenzen richting Eindhoven en Helmond aan. Men zou er voor kunnen kiezen om rechtstreeks van Gemert een aftakking naar Helmond te realiseren via Helmond Noord – Oost – Centraal station.
Mooie gedachtes.
Als je echt iets wilt doen aan lightrail ter ontlasting van overbelaste wegen in de regio, begin dan bij de N279 tussen Helmond en Veghel. De problemen zijn daar tien keer erger dan de N270.
Dank voor alle reacties, scherpe/kritische noten en vragen. Ik probeer vandaag of morgen uiterlijk overal op te reageren!
@Thomas Tuerlings op donderdag 30 januari 2020 om 06:53:
Uit een artikel in het Eindhovens Dagblad van 28 januari 2020:
“Geen luchtkasteel maar lightrail tussen Eindhoven en Helmond is nog wel een mooie droom..
“Daarmee adopteert GroenLinks in feite een idee dat werd gelanceerd door de voormalige Eindhovense GroenLinks milieuwethouder Jan van der Meer – inmiddels gedeputeerde in Gelderland – die kort na zijn benoeming medio 2018 al met dat idee kwam maar daar toen de handen nog niet voor op elkaar kreeg”.
Kunt u meteen reageren op de volgende stellingen:
– uw ideeën zijn niet “revolutionair” (uw eigen woorden),
– uw ideeën zijn niet “visionair” (mijn eigen woorden),
– uw ideeën komen “uit de oude doos” die dateert uit 2018 (zie alinea hierboven uit het ED),
– uw ideeën zijn niet origineel.
In het ED – artikel wordt ook gesproken over het prijskaartje van een “lightrail” tussen Eindhoven en Helmond en – naar ik aanneem tussen – Helmond en Eindhoven. Even terzijde: ik neem aan, dat deze “lightrail” dubbelspoors zal zijn, dus een verdubbeling van de prijs.
Nog steeds uit hetzelfde ED – artikel:
“Prijskaartje van minimaal 30 miljoen
Belangrijkste obstakel tussen droom en daad lijkt in dit geval het geld. Uit cijfers van 2005 van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat de aanleg van één kilometer lightrail 1,7 miljoen euro. Dat betekent dat alleen al aan de 17 kilometer rail tussen de campus in Eindhoven en in die Helmond een prijskaartje hang van minimaal 30 miljoen euro, maar waarschijnlijk veel en veel meer”,
waarbij ik er meteen op wijs, dat de cijfers van V&W dateren uit … 2005!
De onderzoeksopdracht, die er ongetwijfeld gaat komen – want zo werkt het (jammer genoeg) in de politiek – kan ieder geval bovenstaande twee elementen – dubbelspoor en prijskaartje meenemen – waardoor de onderzoeksopdracht in ieder geval kleiner en dus per definitie ook goedkoper wordt. Ik vraag me zelfs als belastingbetaler en als ov – reiziger überhaupt af of dit onderzoek niet terug moet in de oude doos 2018, die dan heel snel zoekraakt….
@Thomas Tuerlings op donderdag 30 januari 2020 om 06:53:
Fijn dat je dat even meldt! Ik kijk sinds maandag elke dag een paar keer per dag bij je column en gaf de moed bijna op. Want ik ben ook benieuwd naar jouw antwoord op de simpele hoe-vraag van oa Sjef helemaal bovenaan.
Als ik eerlijk ben vind ik het best een nadeel als je niet met een dag of wat reageert omdat dan de discussie (ik weet niet of dat Nederlands is:) stropt. Heb dat ook al eens over een andere columnist aan de weblog gemeld.
In ov – magazine wordt op dit moment een discussie gevoerd over de “pros and cons” van lightrail – systemen door professionals die daar écht verstand van hebben, waarin het volgende citaat voorkomt:
“Lightrail lijkt op een Rolls Royce en heeft de prijs van een Rolls Royce, maar voor de meeste mensen zit er een motor in van een Trabant’
Voordat ik individueel op ieder antwoord in ga, lijkt het me goed om een aantal zaken te verduidelijken.
– Ik claim nergens dat er per se een Lightrail systeem aangelegd moet worden. Er wordt op dit moment een breed en integraal onderzoek gedaan naar de mobiliteitsproblemen in Zuidoost Brabant. Ik geef enkel en alleen aan dat Lightrail ook in dat onderzoek bekeken moet worden.
– Lightrail zou mogelijk (dat moet dus blijken uit het onderzoek) een aanvulling kunnen zijn op/van de bestaande wegenstructuur. Een aanvulling, geen vervanging.
– Ik claim nergens dat de Lightrail uitsluitend(!) over het bestaande spoor tussen Helmond en Eindhoven moet rijden. Ik geef enkel en alleen aan dat Lightrail een aanvulling zou kunnen zijn op/van het spoornet. Daarbij is het technisch mogelijk dat Lightrail voertuigen gebruik maken van het bestaande spoor, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Nu zal ik in gaan op de specifieke vragen.
@Sjef Jr op maandag 27 januari 2020 om 07:49:
Het zou zomaar kunnen dat een neuraal netwerk van slimme auto’s sneller te realiseren valt, maar waarom zou dit neurale netwerk niet ook gebruikt kunnen worden in Lightrail of trein? Het wegverkeer is veel dynamischer en onvoorspelbaarder dan het spoorverkeer, dus vraagt veel meer van het neurale netwerk. Een neuraal spoornetwerk krijgt in ieder geval minder snel hoofdpijn lijkt me zo.
Wat betreft de capaciteit van het spoor: Zie het derde punt hierboven. Daarnaast lijkt het best wel mogelijk te zijn. In enkele grote steden als Rome, Londen en Parijs gaat de metro (toch een variant Lightrail) iedere 4 minuten of vaker zelfs. Dat zijn er 15 per uur. Als Lightrail voor personenverkeer zou gaan functioneren en het huidige spoor enkel voor goederen, kunnen we wellicht ook nog driekwart van de vrachtwagens van de weg halen…
@Claire op maandag 27 januari 2020 om 08:21:
Ik hoop dat ze dit ook berekenen in het onderzoek. Ik zou het zeker interessant vinden om een berekening voor een Lightrail ring door de Helmondse wijken te zien, net als een berekening voor Lightrail op de ring van Eindhoven, met aansluitingen naar ASML en Eindhoven Airport.
@Joke van Eemeren op maandag 27 januari 2020 om 09:40:
Ik herken je zorgen. Daar heb ik eerder ook over geschreven.
A. Zie mijn reactie op Sjef Jr en de inleiding bij mijn antwoorden, misschien neemt dat een deel van de zorgen al weg.
B. Dat is inderdaad een grote teleurstelling, zeker omdat wij er hier ook last van hebben. Daar schreef ik in 2015 deze column over: https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/tuerlings-treinen-met-koffie-en-gebak/
C. Zie opnieuw de inleiding voor mijn antwoorden en ook de column van 2015. Natuurlijk heeft dit aandacht nodig. Daarnaast meen ik dat ProRail van plan is om op termijn alle spoorwegovergangen te vervangen voor onderdoorgangen/tunnels.
@Martijn op maandag 27 januari 2020 om 09:40:
Zie de reactie op Sjef Jr en op Joke van Eemeren. Wat ons betreft sluit het een het ander zeker niet uit. Investeren in slimme automotive shizzle moet ook zeker gebeuren!
@Paul-Ivo Burgers op maandag 27 januari 2020 om 09:40:
Het systeem heet formeel Lightrail (omdat het lichter is dan treinspoor). Sneltram is inderdaad ongeveer het zelfde. Welke naam trendy’er is, daar ga ik niet over. Mocht het onderzoek aantonen dat het toegevoegde waarde heeft, dan zou er een prijsvraag over de naam kunnen komen 😉
@Frits op maandag 27 januari 2020 om 10:05:
Zie mijn reactie op Joke van Eemeren en de column die ik daarbij linkte. Het heeft zeker mijn/onze aandacht!
@Erwin op maandag 27 januari 2020 om 10:06:
Wist je dat Helmond al ooit een tram had? Die ging naar Asten!
@John van Lierop op maandag 27 januari 2020 om 10:43:
Zie inleiding op deze antwoordbijdrage, met name puntje drie.
De busdienst in Helmond, en dan eigenlijk vooral de rol van de aanbieder daarin, is mij en mijn fractie een doorn in het oog. Ik zou graag willen zeggen dat wij als raadsleden grote invloed hadden op het aanbod van busdiensten in Helmond, maar helaas is de aanbesteding van busdiensten toebedeeld aan de provincie en die heeft bij de laatste aanbesteding (voor de periode 2017-2026) niet echt oog gehad voor de wensen van Helmond. In meerdere columns heb ik me hier kritisch over uitgelaten. Lees https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/tuerlings-met-de-bus/ en https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/tuerlings-bravo-voor-de-fiets/ uit april en december 2016 bijvoorbeeld ook eens.
@Adrie Bijsterveld op maandag 27 januari 2020 om 11:25:
Zie ook weer de inleiding bij mijn antwoord-boekwerk. Ik ben heel benieuwd naar wat het onderzoek gaat brengen. Zou zomaar kunnen dat een nieuw netwerk wel degelijk haalbaar is.
@Mohammed op maandag 27 januari 2020 om 12:36:
Wat betreft de naam, daar valt over te praten! Zie ook mijn reactie op Paul-Ivo Burgers.
In een helder leesbaar rapport uit 2013 wordt het verschil tussen sprinter en Lightrail uitgelegd: https://www.railforum.nl/wp-content/uploads/2013/03/brochure-Lightrail-op-de-kaart2040.pdf. Daarbij ben ik het helemaal met je eens dat een potentieel Lightrail systeem ook aan zou moeten sluiten op de vervoersbewijzen van NS én bus (we leven in 2020, kom op, hoe moeilijk kan het zijn om 1 vervoersbewijs-methode voor het gehele OV te maken, zonder continu dat gedoe tijdens het overstappen en aanbieders die er niet aan mee doen…). Ook ben ik het volledig met je eens dat WC’s onmisbaar zijn.
@Alan Lipscomb op maandag 27 januari 2020 om 12:45:
Het probleem is veel groter dan alleen Eindhoven helaas. Het klopt wel dat Eindhoven in het hart van de problemen ligt, maar de gehele regio heeft er enorm last van. Daarbij denk ik niet dat de groene partijen dit probleem zelf hebben gemaakt door de aanleg van busbanen en wegversmallingen.
@Sander Lam op maandag 27 januari 2020 om 12:59:
Zie ook de inleiding bij mijn reacties. Dat de sneltram in Utrecht veel ongelukken heeft veroorzaakt, ligt denk ik meer aan de onoverzichtelijke inrichting van het kruispunt en de menselijke besturing van auto’s en fietsen (die zijn in de regel toch minder voorspelbaar dan een tram)…
Voor wat betreft Elkerliek, zie ook mijn reactie op Claire. Van mij mag dit in het onderzoek meegenomen worden!
@Guus op maandag 27 januari 2020 om 14:37:
In het onderzoek worden ook snelbussen en de functie van Bravo Flex meegenomen.
@Peter van Lieshout op maandag 27 januari 2020 om 15:45:
Helemaal mee eens! Deze problematiek werd zelfs al ver voor die Q&A van november 2017 aan de kaak gesteld in https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/tuerlings-met-de-auto/ van oktober 2015 en in 2016 nog tweemaal in columns die ik hierboven al aanhaalde. Maar, Peter, gaat het erom wie of waar het onderwerp het eerste aansneed? Wat mij betreft niet. Het gaat er voor mij om dat er aandacht voor is en dat er iets verbeterd wordt in de bereikbaarheid van de regio en daarin specifiek in Helmond.
@Andre op maandag 27 januari 2020 om 18:02:
Dan heb je me toch verkeerd begrepen. De Ruit was geen prachtig briljant file oplossend idee en was zeker niet voor alles goed geweest.
Overigens, de laatste keer dat ik keek, was de VVD nog steeds niet links. Maar zo werkt het in een stelsel met meerdere partijen. Er moet samengewerkt worden om tot beleid te komen, omdat het geen democratie meer zou mogen heten als één partij bepaalt wat er gebeurt.
@Piet de Wilde op dinsdag 28 januari 2020 om 09:47:
In Eindhoven werd het voorstel (om het mee te nemen in het onderzoek) zeer positief ontvangen. Het zou mij dan ook verbazen als diezelfde VVD, CDA, PvdA en D66 in Helmond daar anders over denken, maar met nog 2 weken tot de raadsvergadering, kan ik me voorstellen dat ze het nog binnen hun fracties moeten bespreken.
@Alain op dinsdag 28 januari 2020 om 18:19:
Het een sluit het ander gelukkig niet uit. Er wordt heel hard onderhandeld met de NS voor meer sprinters. Ook wordt hard gewerkt aan de IC naar Düsseldorf (en om daarbij te zorgen dat Helmond niet een intercity verliest!). Een directe sprinterverbinding naar de UvT zou er van mij ook zo mogen komen, maar dat ligt ook heel erg aan de rest van de dienstregeling helaas.
Het centrumwinkelgebied wordt inderdaad kleiner en de gemeente bekijkt nu o.a. of het mogelijk is om meer parkeergelegenheid dicht bij het centrum ondergronds te realiseren (uitbreiding van de Elzas parkeergarage) en om boven de grond meer ruimte voor verblijf en recreatie in en rondom het centrum te creëren, voor volwassenen en voor kinderen. Zo blijft het centrum gewoon goed bereikbaar én trekt het meer bezoekers, terwijl we tegelijk minder last hebben van auto’s.
@rcr op dinsdag 28 januari 2020 om 21:11:
Dank voor je prikkelende bijdrage.
@Jrr op dinsdag 28 januari 2020 om 23:13:
Op Helmonds grondgebied wordt het fietspad dit jaar afgerond. Dat het fietspad in zijn geheel nog niet af is, komt voornamelijk door het niet meewerken of treuzelen van de andere gemeenten. Daar kan Helmond vrij weinig aan doen helaas.
@Peter van Lieshout op woensdag 29 januari 2020 om 05:18:
Juist om uit die tunnel te komen, moet dat onderzoek álle opties meenemen. Ook de opties die op het eerste oog onhaalbaar lijken. Als je de optie van Lightrail niet meeneemt in het onderzoek, kun je inderdaad spreken van oog- en oorkleppen…
@Fazzella op woensdag 29 januari 2020 om 07:01:
Ik hoop dat het onderzoek een antwoord gaat bieden aan alle frustratie (ik kom het helaas ook dagelijks tegen)…
@Peter van Lieshout op woensdag 29 januari 2020 om 16:24:
In Eindhoven is de ‘proefballon’ die alleen maar voorstelt om Lightrail mee te nemen in een onderzoek dat tóch al gedaan wordt, met grote meerderheid omarmd door de volksvertegenwoordigers. Blijkbaar zitten we toch wel op die proefballon te wachten. Misschien omdat we liever daarop wachten dan op de zoveelste file.
Het gaat om een onderzoek, beste Peter. Het is zomaar denkbaar dat het onderzoek zegt: Trek de HOV door naar Helmond in plaats van Lightrail. Dat zou net zo goed een duidelijke uitkomst zijn… Zie nogmaals het eerste puntje helemaal bovenaan in deze reactie.
@Niels op woensdag 29 januari 2020 om 22:36:
Dank voor je consctructieve en inhoudelijke reactie. Het gaat om een onderzoek dat heel Zuidoost Brabant meeneemt. Ik verwacht dat daarbij ook de lijn Gemert-Beek en Donk-Nuenen meegenomen wordt (maar ik ben zelf geen onderzoeker). Ik heb in mijn antwoord op Mohammed een rapport gelinkt uit 2013, wat in ieder geval Lightrail tot Nuenen voorstelt. De link van Gemert naar Helmond Noord en Oost vind ik zeker interessant en ik hoop dat ze die ook meenemen in het onderzoek!
@D’n dieje op woensdag 29 januari 2020 om 23:40:
Het onderzoek is breder dan enkel de N270. In het rapport wat in mijn antwoord op Mohammed gelinkt staat, wordt in ieder geval Lightrail van Eindhoven naar Veghel en vanuit daar ook weer naar Den Bosch beoogd. Maar een lijn van Veghel, via Beek en Donk naar Helmond zou zomaar een andere optie kunnen zijn!
@Peter van Lieshout op donderdag 30 januari 2020 om 08:58:
Ik pretendeer nergens in mijn column met revolutionaire, visionaire of originele ideeën te komen. Mijn ideeën komen inderdaad uit een oude doos. Soms is een idee dat ooit eens revolutionair was maar flopte, na 100 jaar (Helmond had namelijk al ooit een tram) ineens wel weer bruikbaar. Dat wordt perfect geïllustreerd door het voorbeeld van de elektrische auto. Rond 1830/1840 toch niet zo’n succes, maar nu is die aan een enorme opmars bezig…
Daarbij weet ik ook pas sinds 28 januari 2020 dat Jan van der Meer ooit met het idee van een Lightrail kwam. In Helmond spreken we binnen onze fractie al een jaar over het idee van een Lightrail, maar toen we het verder gingen onderzoeken, kwamen we er achter dat er al tal van studies en rapporten gedaan zijn (zie mijn antwoord op Mohammed bijvoorbeeld). Om nog maar te zwijgen over de RandstadRail en überhaupt de metro en tram die al jaaaaren in Amsterdam hun dienst doen…
In het ED wordt opmerkelijk genoeg inderdaad gesproken over Lightrail tussen Eindhoven en Helmond. Het indienen van deze motie in beide steden gebeurt op initiatief van GroenLinks Helmond. Het gaat dus zeker ook om Helmond richting Eindhoven (anders is het systeem sowieso zinloos).
De cijfers van 2005 zou ik niet willen hanteren. Misschien is dit artikel uit 2012 interessant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-kwestie-is-meer-rails-niet-goedkoper-dan-meer-wegen~bca89841/. De meest recente cijfers heb ik niet, maar spoor lijkt in ieder geval goedkoper dan asfalt.
De onderzoeksopdracht is juist zo breed en integraal mogelijk, buiten de bestaande kaders zoeken met het doel tot een totaaloplossing te komen. Om niet beperkt te worden door oog- en oorkleppen vindt GroenLinks in Helmond en in Eindhoven dat Lightrail dan ook onderdeel moet zijn van de onderzoeksopdracht. Als belastingbetaler en ov-reiziger, zie ik liever een hele oplossing dan een halve.
@José op donderdag 30 januari 2020 om 14:55:
Ik begrijp helemaal dat je graag binnen afzienbare tijd antwoorden op de vragen ziet. Ik begrijp ook wat je bedoelt met het stroppen van de discussie (al weet ik ook niet of het een goede Nederlandse uitspraak is).
Aan de andere kant begrijp je vast ook dat het vaak niet lukt om binnen een of twee dagen te reageren als ik vertel dat ik ’s ochtends om 7u vertrek richting mijn werk, tussen 18:15 en 18:30 thuis kom en om 19:30 weer bij een bijeenkomst of vergadering vanuit de raad moet zijn die dan vaak tot een uur of 22:00/22:30 duurt. Ik wil graag goede reacties kunnen geven en het niet afraffelen of gehaast moeten doen. Wanneer er dan in korte tijd na het verschijnen van een column al veel reacties komen, moet ik daar echt een moment voor pakken richting het weekend. Maar ik hoop dat je de moed niet opgeeft, dat zou zonde zijn van deze eindeloze reactie! 😉 Uiteindelijk probeer ik wel altijd te reageren.
@Peter van Lieshout op vrijdag 31 januari 2020 om 05:11:
Ik ga er van uit dat het onderzoek naar het mobiliteitsprobleem in onze regio wordt uitgevoerd door professionals die er écht verstand van hebben. Ik ben benieuwd wat zij ervan gaan vinden.
@Thomas Tuerlings op zaterdag 1 februari 2020 om 23:44:
Bravo voor je uitvoerige reactie! Laten we nu eerst maar afwachten wat het mobiliteitsonderzoek oplevert. Maar mocht Lightrail daaruit als serieuze optie naar voren komen, dan raad ik toch aan om lering te trekken uit de budget-overschrijdingen rond de Uithoflijn.
(Die ongelukken hadden ermee te maken dat je de tram niet hoort aankomen en dat zo’n enorm blok staal op wieltjes een lange remweg heeft.)
Dan zullen we zeker in Utrecht (en andere steden) op de koffie gaan om te bespreken wat de do’s en don’ts zijn!
Ik heb gelukkig nooit oog in oog gestaan met een Uithof-rijtuig dat voor mij op de rem moest, maar ik weet dat ze daar in Amsterdam van die rinkeltjes voor hebben. Valt vast iets op te verzinnen!
Update:
De lightrail-mogelijkheid zal serieus worden meegenomen in de onderzoeken naar de mobiliteitsproblemen in de regio Helmond-Eindhoven. De GroenLinks-motie Brainportrail werd vanavond namelijk unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Namens B&W omarmde wethouder Antoinette Maas het besluit. Eind januari stemde ook B&W van Eindhoven in met dezelfde motie.
Ik denk dat het niet meer van deze tijd is om in ‘rails’ te denken.
Mijn toekomstvisie is dat de NS de rails weghaalt en dat hier asfalt voor in de plaatskomt. Laat het tolwegen zijn, waar je dan je voertuig in het neuraal netwerk aankoppelt voor een snellere verbinding van A naar B.
Wat heb je immers aan rails als zelfrijdende voertuigen een neuraal netwerk kunnen vormen?
Schiet me nog iets te binnen. Zet Gemeente Helmond druk op Nuenen, Geldrop-Mierlo en Eindhoven ter voltooiing van het snelfietspad? Dat is pas écht een quick win. Nu is het een pseudo paradepaardje.
@Thomas Tuerlings op zaterdag 1 februari 2020 om 23:44:
Ik zie nu pas dat je antwoorden gaf. Gewoon helemaal vergeten hier nog te kijken. 🙁 Goed om te lezen dat je het bestaande drukke spoor niet als enige mogelijkheid zit, dat dacht ik namelijk net als Sjef ook. Verder interessante feitjes die je meldt over bv die tram die ooit naar Asten reed. Nooit geweten.
Fijn dat er nu zo’n onderzoek naar lightrail komt. Ik ben benieuwd of het te betalen zal blijken te zijn.
@De weblog van Helmond op woensdag 12 februari 2020 om 00:27:
Als die dan ook nog in de buurt van me werk komt en goedkoper is dan met de auto, dan zou het ideal zijn.
Noem het gewoon sneltram en kijk naar Utrecht, daar rijdt ie al sinds de jaren 80 van Utrecht naar Nieuwegein, IJsselstein en later ook De Uithof. En met veel succes.
Leuk….. Een lightrail. Waarom heeft deze regio een lightrail nodig? Helmond is al goed bereikbaar per trein met Eindhoven, Venlo en de stadsdelen Brouwhuis, Mierlo-Hout en Brandevoort. We hebben meer treinstations dan de gemiddelde stad met een grootte van Helmond! Zelfs meer dan Eindhoven en Venlo bijvoorbeeld.
In Zoetermeer hebben ze een mooi concept: de Zoetermeer Stadslijn. Tot 2006 een spoorlijn bereden door NS en vanaf 2006 tot nu door Randstad Rail. Waarom dit concept op die plek goed werkt? Juist, omdat de spoorlijn in gebouwd toen die stad vol in ontwikkeling was. Een spoor dwars door Helmond leggen om op die manier meerdere wijken te verbinden gaat ‘m nu gewoon niet meer worden.
Er wordt hierboven ook gesuggereerd om lightrail treinen over de bestaande spoorlijn te laten rijden. Nou, vertel mij maar eens hoe die diensten ingepast moeten worden. Het spoor is niet “vol.” Dit lijkt nu alleen maar omdat goederentreinen naar Brabant uitwijken ivm werkzaamheden in Duitsland. Als het Duitse spoor dalijk klaar is zullen veel treinen weer via de Betuweroute gaan rijden. Helmond krijgt vanzelf meer verbindingen. Bijvoorbeeld de rechtstreekse trein naar Duitsland en op termijn een extra Sprinter in de spitsuren. Als vervolgens het ERTMS systeem is ingebouwd tussen Venlo en Eindhoven bied dit ruimte voor nog meer treinen en niet van die trage lightrailvoertuigen waarmee je mogelijk weer detectieproblemen krijgt op bestaand spoor.
Door in het huidige systeem goed te kijken naar materieelinzet in bijvoorbeeld de spits zal waarschijnlijk niemand geen moeite hebben om de huidige situatie te handhaven i.p.v. veel geld verkwisten aan een lightrail waarvan het nut nog niet eens is aangetoond.
@NS medewerker op donderdag 13 februari 2020 om 22:20:
Ik zou je graag wijzen op de eerste paar zinnen van mijn uitgebreide reactie iets hierboven.
Het klopt dat Helmond per trein uitstekend bereikbaar is. De stad is groter dan die vier stations. Zowel in uitgestrektheid als in aantal reizigers dat de stad verlaat voor werk bijvoorbeeld. Als je ’s ochtends geluk hebt, pas je nog net in de trein richting Eindhoven. Dat neemt met een enkele sprinter extra niet af vrees ik. Als je bedenkt dat er daarnaast van Eindhoven tot bijna aan het Ziggo gebouw toe file’s staan in de vroege morgen, mag je je afvragen of de ontsluiting optimaal is. De aanvulling van lightrail in het Brainport-bereikbaarheidsonderzoek geeft mogelijk nieuwe inzichten in een oplossing voor deze ontsluiting. Helemaal wanneer de lightrail doorgetrokken kan worden naar gebieden als ASML, Veldhoven en Valkenswaard bijvoorbeeld. Daar rijden namelijk geen treinen…