10reacties

Tuerlings: Met de bus

Eigenlijk komt deze column een dag of drie te vroeg, maar dat zal met het onderwerp te maken hebben. Het OV komt bijna altijd te vroeg. Of te laat… Vandaag (maandag 4 april) staat voor de Helmondse Gemeenteraad een informatiebijeenkomst gepland over het ‘bidbook bereikbaarheid Zuid Nederland’. Wethouder de Vries zal dan een toelichting geven op het proces specifiek voor Helmond binnen het opstellen van een bereikbaarheidsakkoord voor Zuidoost Brabant. Twee dagen later, op 6 april, is er in het Evoluon in Eindhoven een bijeenkomst over bereikbaarheid voor de gehele MRE. Daarom nu maar een aftrap in deze week van het OV.

Helaas ben ik, en daar maak ik een voorzichtige schatting, niet de enige Helmonder die ooit gegokt heeft op het OV en bedrogen uit kwam. Jammer, want met vier stations en vier treinen per uur is Helmond zélf best wel goed bereikbaar (al blijft er zeker genoeg ruimte voor verbetering)! De problemen beginnen pas zodra je van of naar een van die stations wilt. Ik hoor vaak mensen klagen over het busvervoer. Misschien nog wel vaker dan over de NS. Het is voor een stad die stilaan richting 100.000 inwoners groeit, vreemd dat in sommige delen de dichtstbijzijnde bushalte een kwartier tot een half uur lopen is. En dat ligt niet aan dat we sneller bijbouwen dan de bussen rijden. Het busvervoer in Helmond is gewoon mager, en dat is geen geheim.

In de Strategische Agenda Helmond 2016-2020 werd mobility genoemd als gebied waarin Helmond voorop wil blijven lopen. Daarbij was de inbreng van GroenLinks dat mobility óók het OV omvat en dat daar in Helmond écht meer op ingezet moet worden. Dat betekent niet per definitie méér bussen. Er zijn nu al lijnen waar weinig gebruik van wordt gemaakt en zo’n joekel van een stadsbus met 1 inzittende is zonde, maar dat is geen excuus om de hele buslijn op te heffen. Het complete concept van busvervoer is anno 2016 achterhaald. Op nog slechts een enkel traject richting een grote school is zo’n stadsbus rendabel maar de kleinere lijnen zijn dat al tijden niet meer. Met de vaste routes en tijden van nu, zal slechts een enkeling de bus blijven gebruiken. Met flexibel en passend busvervoer op de kleinere lijnen is veel meer te bereiken. Een betaalbare combinatie van het oude concept van busvervoer met het concept van Uber (niet Uber-pop natuurlijk) heeft op dit vlak de toekomst.

Tijd voor Helmond om het bus-OV nieuw leven in te blazen met een complete make-over. We zijn tenslotte the city of smart mobility, dus dat zou voor ons een eitje moeten zijn.

Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks

ps. Niet vergeten te stemmen woensdag! Dan mag het OV het volgende referendum zijn wat mij betreft.