Tuerlings: N270, rode loper of sigaret?
Ons land is vol. Bij sommige politici in Den Haag een populaire stelling die vaak felle discussies oproept. Als je deze stelling zou toepassen op de wegen rondom Eindhoven en Helmond, klopt die als een bus. De wegen in de Brainport regio staan ramvol. Per dag rijden er zo’n 30.000 voertuigen over onze Traverse en de huidige verwachting is dat dit al in 2025 richting 40.000 voertuigen groeit als we niet snel maatregelen treffen (zoals de door de gemeente voorgenomen afschaling van de Traverse). Ter vergelijking; het beroemde stukje A2 in Maastricht had er dagelijks ongeveer 55.000.
Afgelopen maand werd bekend dat de Provincie plannen heeft voor een reconstructie van de N270 tussen Helmond en Deurne. Deze weg is één van de gevaarlijkste in heel Noord-Brabant en ook deze weg staat ramvol. In de spits rijden er 30% meer auto’s over dan tijdens de bouw als maximum berekend werd. Hoog tijd voor reconstructie, zou je zeggen. In de plannen van de Provincie heeft verdubbeling (van 2×1 naar 2×2) de voorkeur. Klinkt mooi, zo’n rode loper tussen Deurne en Helmond. Maar het is alles behalve mooi.
Het verdubbelen van de N270 zorgt volgens de provincie voor slechts 1% meer auto’s. Hoewel je hier sterke twijfels bij kunt zetten, gaan we er nu even van uit dat het klopt. De 30.000 voertuigen die dagelijks over de Traverse rijden, stoten alleen al op het stukje tussen UPC en de McDonald’s (7 km) zo’n 3 tot 5 kilo fijnstof per 24 uur uit. Dat is ruim 1200 kilo per jaar, of 5 volle eetlepels fijnstof voor iedere inwoner van Helmond. Op die 7 kilometer! De luchtkwaliteit in de omgeving van dit stukje weg is één van de slechtste van Nederland en voldoet op geen enkele dag van het jaar aan de WHO norm voor gezonde lucht. We zien het niet, maar ademen het wel in.
Als de N270 aangepakt wordt, zal de doorstroming op deze weg flink verbeteren. Het is helaas niet zo dat het fileprobleem daarmee opgelost wordt. De Traverse zal de snellere doorstroom op de N270 niet aan kunnen en de files zullen zich verplaatsen naar hartje Helmond. Die 7 kilometer tussen UPC en de McDonald’s zullen dan, vanwege het nóg vaker remmende en optrekkende verkeer tot 10 keer zoveel fijnstof onze stad in pompen als nu gebeurt. Wat bedacht werd als rode loper door Helmond, blijkt eigenlijk een enorme openlucht sigaret.
Thomas Tuerlings
Fractievoorzitter GroenLinks
32 reacties:
Dat wordt dan emigreren naar Nieuw-Zeeland. Er wonen daar ca. 5 miljoen mensen en ca. 45 miljoen schapen. Wolven zijn er niet welkom.
Oplossing om tussen UPC en McDonalds alle kruisingen met stoplichten te vervangen door over of onder doorgangen. Inplaats van stoplichten wel snelheids flitsers voor een maximum snelheid van 60 km per uur.
Ach, zo lang ik hier woon hoor ik hetzelfde. In begin heb ik enthousiast naar de gemeente gemaild met mijn uitwerking voor groen golf door Helmond..Niks mee gedaan,geen bedankje geen reactie. Zoals JW hierboven zegt, verkeerslichten en oversteken dienen te verdwijnen. Beter nog is een FREEWAY; een grote doorsteekweg die slechts enkele oprit en afslag kent. Kan ook als Randweg.
goh, ook hier missen we de ooit beroemde RUIT van Eindhoven. Deze is nooit afgemaakt omdat VVD overal in linkse colleges plaatsnam en dit als wisselgeld meenam!
Alle ellende waarin we zitten is dus doordat VVD perse links op het pluche wenste te blijven.
Tunnel van 7 km.
Zolang ze in Den Haag niet beseffen dat Nederland overvol is (zo ook de wereld) heeft geen enkele oplossing enig blijvend nut, en dat gaat niet alleen over verkeer maar ook over huisvesting, CO2, criminaliteit etc. etc.
We kunnen de wereld niet aanpassen aan de mensen (gelukkig), de mensen moeten zich aanpassen aan de wereld!
En laten we alstublieft de term “slimme stoplichten” niet meer gebruiken, in Helmond hebben we gewoon stoplichten.
Maar ook de rijpelbaan is voorttaan net de A2 ,veel vrachtverkeer
Tsjah groenlinks, jarenlang het land laten volstromen met parasieten en achteraf gaan lopen huilen dat het land zo vol is. Ik kots op jullie ????
@Twanneman op maandag 4 november 2019 om 09:53:
Voor elk probleem bedenkt ‘de wereld’ wel een oplossing. Kom niet aan ‘de heilige koe’. Neem gewoon de (elektrische) fiets voor afstanden tot ca. 20 km.
Probleem opgelost. Deze regio noemt zich toch Brainport.
Is de Weblog van Helmond nu een nieuws en informatie site voor Helmond of meer een platform voor linkse propaganda?
Is toch fijn
@Fazzella op maandag 4 november 2019 om 10:19:
De Weblog van Helmond is een objectieve informatiebron.
En dan de N279 erbij. Heropening vliegbasis de Peel en zoals gezegd we wonen al in een gebiet met zeer vuile lucht door o.a. de intensieve veeteelt, metropool MRE.
Goede treinverbinding of Lightrail naar Venray is veel beter. Zejer bu de Maaslijn )Roermond Nijmegen verdubbeld wordt)
De A67 doen ze maar niets aan
En een tunnel dwars door de stad zoals hier eerder aangegeven is een grote verademing.
De problematiek rondom A67/E34 is een internationale aangelegenheid. De route over Nederlands grondgebied is een gratis verbindingsweg tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Dat weggedeelte is vrijwel continu belast/overbelast met vrachtverkeer. Begrijpelijk dat ‘Den Haag’ die problematiek niet zelf gaat aanpakken.
Weg verbreden voor betere doorstroom, groene golf maken door centrum van Helmond om dit aan te kunnen. Wat is het probleem? Als die GroenLinks personen zo door blijven gaan kunnen ze denk ik meer stof happen als Nederland ze uiteindelijk helemaal heeft uitgekotst met hun destructieve beleid richting de Nederlandse samenleving
Dan ga ik een andere route fietsen ????♀️ als ik van de sportschool (Molenstraat) naar de postbus (Steenovenweg) moet ☺????????
GroenLinks lost het op door meer belasting te heffen en vervolgens niets te doen.
Wat stelt Tuerlings zelf voor als oplossing? Want dat mis ik in heel dit stuk.
De werkgevers verplichten dat ze alleen nog mensen aannemen uit de eigen stad, zo heb je veel minder verkeer. alles gaat smorgens richting eindhoven en savonds komt weer alles terug.
En idd de groene (linkse gabbers) jongens hebben zelf voor de overbevolking gezorgd om de grenzen open te zetten, nu denken ze dat ze met belasting en accijnsverhoging het kunnen oplossen.
Te veel mensen, te veel auto’s. Te veel bedrijven die zich blijven vestigen op slecht bereikbare locaties en enkel gericht op de randstad. Te weinig fatsoenlijke alternatieven in het OV, te veel goederentreinen. Te weinig stimuli om meer thuis te werken en op ‘onorthodoxe’ tijden, te veel vasthouden aan de traditionele werkvloer door managers. Meer online, minder offline voor diegene die dat kunnen, zodat de vaklui met werkbussen ruim baan hebben.
Laat de meetrapporten maar zien, ik vertrouw alleen nog data, geen uitspraken en zeker niet van zogenaamde politici.
@Henry Claassen op maandag 4 november 2019 om 22:55:
Ik heb ooit een fietstocht van een aantal dagen gemaakt in een relatief schone omgeving. Toen ik terugkwam in de stad moest ik weer wennen aan de stank. Sindsdien heb ik geen meetgegevens meer nodig om in vervuiling te geloven. Wel vraag ik mij af wat de stadslucht met mijn longen doet.
@Sjef Jr op maandag 4 november 2019 om 13:53:
Ben ik ook heel benieuwd naar!
@Thomas Teurlings: Zou een overkapping met afzuiging een idee zijn? Dat is veel goedkoper dan een tunnel van 7 km en werkt ook lijkt mij.
@Thomas. De tunnelvisie is groot. Ondanks alle milieuwaarschuwingen willen weinigen hun gedrag aanpassen. Dat er iets moet gebeuren staat vast. VVD-bewindslieden erkennen inmiddels ook dat het niet anders kan. Het is dus geen ‘links probleem’. Nederland is slechts een kleine schakel. Het is een internationaal vraagstuk. Zolang Donald T., als staatsman van de grootste wereld-economie, twijfelt komt er niet zo heel erg van van terecht.
Vermoedelijk heeft Donald ook nooit gehoord van N270.
@Thomas. Even herkende ik je niet. Als fractievoorzitter, met stropdas, kom je wel anders over dan een ‘linkse’ rakker.
@Sander Lam op dinsdag 5 november 2019 om 10:28:
Website ’77 kilometer’ van huisarts Sjef Boesten. Fietsen is niet altijd gezond.
Geluk hoort er gewoon bij.
@Thomas. De geschiedenis blijft zich herhalen. Het maakt niet uit met wie je wilt spreken. Marjan van Loon, Ben van Beurden. Gelukkig heb ik ook een handvol Shell-aandelen. That’s life.
Uitgaande van deze grote uitstoot van schadelijke stoffen, is ondertunneling van het traject door Helmond onvermijdelijk!
Als de politiek nog serieus wil overkomen moet er vanuit het rijk een grote bak met geld komen, om deze crisissituatie te tackelen.
Het gaat over de gezondheid van duizenden mensen, zeker in de directe leefomgeving van dit traject.
Ik had niet verwacht dat dit onderwerp zoveel los zou maken in de stad. Maar goed om te zien dat het in ieder geval leeft! Zal proberen de vragen die er zijn zo goed mogelijk te beantwoorden.
@Edwards op maandag 4 november 2019 om 09:17:
45 Miljoen schapen brengen weer andere risico’s met zich mee… Vee, waar onze Peelregio óók al vol mee zit, is een grote bron van ‘zoönosen’. Dat zijn die dingen die ziektes van dier op mens overbrengen. Hierover schreef ik eerder twee columns: (https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/tuerlings-geiten-uit-de-buurt/ en https://www.deweblogvanhelmond.nl/onze_helmondse_politici/tuerlings-geiten-uit-de-buurt-2-helmond-bakel/). Neemt niet weg dat het landschap in Nieuw Zeeland ongetwijfeld een stuk mooier is dan het landschap naast de N270…
@Jan Willem op maandag 4 november 2019 om 09:30:
@Andre op maandag 4 november 2019 om 09:40:
Ik pak deze samen, omdat ze sterk aan elkaar gelinkt zijn. Ik zou niet willen pleiten voor een ‘freeway’ of snelweg-achtige constructie door het hart van onze stad. Betere doorstroming trekt meer verkeer aan, zeker omdat het een sluiproute wordt voor het verkeer over bijvoorbeeld de A67. Die zal dus paralel of bij voorkeur eerder nog dan de N270 aangepakt moeten worden, omdat Helmond anders ook écht richting Maastrichtse taferelen gaat (met + 50.000 voertuigen per dag). De bedoeling is juist een alternatief te vinden dat niet voor nóg meer fijnstof in hartje Helmond zorgt. De gemeente werkt een plan uit om de Traverse op dit moment minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer kan dan nog steeds de stad in, maar verkeer dat op weg is naar de Rotterdamse haven of het buitenland, hoeft niet per se meer door Helmond.
Dat de gemeente niet reageert op je voorstellen vind ik niet oké. Ik kan je wel vertellen dat er bewust geen groene golf is in Helmond, omdat daardoor het verkeer op de zijstraten vaker zou moeten stoppen. De stoplichten zijn zó afgesteld dat de uitstoot van fijnstof geminimaliseerd wordt. Soms betekent dat dat je iets langer moet wachten en lijkt het vreemd, maar het is dus gericht op de minste uitstoot en niet op een minuut sneller van A naar B. Hoop dat dit een geruststelling is?!
@Karin van der Werff op maandag 4 november 2019 om 09:47:
Het idee van ondertunneling leeft al heel lang Karin. Ik voel er zeker iets voor, maar ik ben bang dat de kosten zo bizar hoog zullen zijn, dat het totaal onbetaalbaar is 🙁
@Twanneman op maandag 4 november 2019 om 09:53:
Ik vind je perspectief zeker interessant! Helaas zijn 400 woorden erg weinig om het ook nog over huisvesting, criminaliteit, CO2 en de houding van de mens ten opzichte van de aarde te hebben 😉 De stoplichten in Helmond zijn volgens de experts wel degelijk heel slim. Zie hierboven ook mijn reactie op @Andre.
@Monique Willems op maandag 4 november 2019 om 09:54:
Ik weet het Monique! Het probleem is écht niet alleen de Traverse. Heel veel wegen in Helmond (en daar omheen staan ramvol)…
@Edwards op maandag 4 november 2019 om 10:16:
Vaak is de fiets op kortere afstanden ook nog gewoon sneller. Ondanks alle vertragingen is zelfs de trein vaak nog sneller dan de auto… Zeker als je tijd voor parkeerplaatsen ed. meerekent!
@Fazzella op maandag 4 november 2019 om 10:19:
De weblog heeft 6 Helmondse politici gevraagd om eens in de zes weken een column te schrijven. Propaganda wordt vaak gekenmerkt door misleidende of bevooroordeelde informatie. Hoewel mijn berekening in deze column gebaseerd is op landelijke gemiddelden en landelijke schattingen, omdat exacte informatie over deze specifieke 7km niet voorhanden is, zal de uitkomst met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid binnen de gegeven bandbreedte van 3 tot 5 kilo per 24 uur liggen, met een grote kans dat het dichter bij 5 dan bij 3 kilo ligt… De informatie die ik geef is dus niet misleidend of bevooroordeeld en daarmee is deze column geen linkse propaganda.
@Martin op maandag 4 november 2019 om 11:10:
Tijdens de behandeling van de begroting van Helmond afgelopen dinsdag heb ik inderdaad ook gevraagd om het idee van een Brainport Lightrail in ieder geval mee te nemen in de onderzoeken!
@Hilgert Bos op maandag 4 november 2019 om 12:53:
Voor zover ik me kan herinneren heeft GroenLinks op landelijk niveau nog nooit in de regering gezeten. Alle lastenverhogingen voor de inwoners vanuit de landelijke overheid komen uit de koker van rechts georiënteerde kabinetten. In Helmond specifiek heeft GroenLinks ook geen belastingen verhoogd. Wel zijn we bijvoorbeeld druk bezig om mensen met lagere inkomens te helpen beter rond te komen, luchtvervuiling en stankoverlast van bedrijven aan te pakken. En dat helemaal zonder het verhogen van belasting!
@Sjef Jr op maandag 4 november 2019 om 13:53:
Ik meen dat ik vrij snel aan het begin refereer aan de voorgenomen afschaling van de Traverse? Dit gebeurt op initiatief van GroenLinks… Daarnaast is de ruimte, zoals eerder aangegeven, helaas beperkt tot 400 woorden. Als ik zomaar roep “Fijnstof is een probleem. We gaan dit zus en zo aanpakken!” dan zou ik richting propaganda gaan. Ik probeer een probleem helder te schetsen. Oplossingen daarvoor zijn o.a. het afschalen van de Traverse, het verminderen van de maximumsnelheid op deze weg (dit ontmoedigt doorgaand verkeer), het verhogen van de sprinter-frequentie op het spoor tussen Helmond en Eindhoven (ook op initiatief van GroenLinks), het introduceren van een mogelijk Brainport Lightrail concept (dit wordt meegenomen in de onderzoeken naar oplossingen, ook weer op initiatief van GroenLinks). Ik zal bij mijn volgende column de Weblog en de Loop lief aankijken met de vraag of ze me 800 woorden willen geven.
@Henry Claassen op maandag 4 november 2019 om 22:55:
@Sander Lam op dinsdag 5 november 2019 om 10:28:
Ik zou heel graag op het tracé van de Traverse fijnstofsensoren willen hebben. Op dit moment is er een pilot gelanceerd in de Rijpelberg met een dekkend netwerk van sensoren. Mogelijk geven deze sensoren al een inkijkje in de uitstoot naarmate de afstand tot de Traverse groter wordt. Wanneer de pilot succesvol is, willen we de rest van de stad ook voorzien van sensoren. Dan zien we pas echt hoe slecht de lucht hier is.
@Irma op dinsdag 5 november 2019 om 11:55:
Pfoe dat is een interessante optie Irma! Ik neem hem mee!
@Edwards op dinsdag 5 november 2019 om 15:01:
Het is zeker geen ‘links probleem’. Jaarlijks overlijden ongeveer 12.000 mensen in Nederland herleidbaar aan de gevolgen van luchtvervuiling (fijnstof ed.). Daarnaast zal luchtvervuiling in een nog veel groter aantal sterfgevallen zeer waarschijnlijk een indirecte bijdrage geleverd hebben… Daar zullen ongetwijfeld ook rechts- of centrum-georiënteerde mensen bij zitten.
Ik wacht overigens nog steeds op het nummer van Donald! Als je me dat doorstuurt, zal ik hem op de N270 wijzen. De nummers van Marjan en Ben zijn ook welkom natuurlijk.
Mijn stropdas doet gelukkig niets af aan mijn idealen 😉
@Adrie op donderdag 7 november 2019 om 08:57:
Zie ook de reactie die ik op Karin van der Werff geef. Ondertunnelen zou een optie kúnnen zijn, maar de betaalbaarheid daarvan is een tweede (helaas!) Ik wacht met smart op die grote bak met geld vanuit de Rijksoverheid. Ben het VOLLEDIG met je eens dat er een serieuze bijdrage naar deze regio mag om de situatie aan te pakken. We zijn als Brainport tenslotte wel één van de 3 grootste economische motoren van Nederland, naast Amsterdam en de haven van Rotterdam.
@Thomas Tuerlings op zaterdag 9 november 2019 om 16:57:
Thomas. Bedankt voor je reactie. Je hebt oog voor elke reageerder. Niet elke reageerder zal tevreden zijn met de inhoud van je reactie. Het zij zo. Het is altijd geven en nemen. En meningsverschillen blijf je houden.
@Thomas. Ergens heb ik me vergist. Ik noemde je een “linkse” rakker. Dat zou impliciet kunnen worden opgevat dat ik je een rakker vind. Geen sprake van. Beetje links kan geen kwaad.
@Thomas Tuerlings op zaterdag 9 november 2019 om 16:57:
Super goed dat je hier een column over schreef. Ik heb dat probleem tegen verschillende mensen gezegd en die geloofde het eerst niet. Tot ik ze jouw column liet lezen. 🙂 Ook dank je wel van mij voor het antwoord en de andere antwoorden, heel veel succes.
De hele zaak past in de huidige discussie over het milieuvraagstuk. Zelfs onze minister-president lijkt te hebben geslapen. Nu reageert hij op VVD-krampachtig- boze wijze vanwege de aangekondigde snelheidsbeperkingen. Wanneer die ingaan weet niemand. De VVD wil dat er gescheurd kan worden. Dag en nacht.
En Mark heeft Donald slechts een paar keer ontmoet.