13reacties

Tuerlings: Snelheidsboetes een keuze?

(Te) hard rijden is een keuze. Ik woon sinds een tijdje aan de Traverse en als ik uit het raam kijk, zie ik dat het best een populaire keuze is. Maar is het ook een verstandige keuze? Behalve dat het misschien leuk is, heeft het verder vooral nadelen. Veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten.

Op de Traverse is de maximum toegestane snelheid 50km/u. Hier wordt lang niet altijd gehoor aan gegeven, zeker niet op de brug bij het kasteel. Tijdwinst levert het echter niet op. De stoplichten staan namelijk op zo’n afstand van elkaar dat je met te hard rijden nooit op tijd bent om bij het volgende stoplicht een ‘groen eerder’ mee te pikken. Tenzij je als een bezetene met 140km/u door rood knalt (ook dit zie ik wel eens gebeuren).

Ook het verbruik van je auto gaat behoorlijk omhoog bij hogere snelheden. “Ja, natuurlijk, dat is logisch”, is de standaard reactie, maar vaak staat men er niet bij stil dat luchtweerstand exponentieel toeneemt, in plaats van lineair. De toename in verbruik van 120km/u naar 130km/u is dus veel groter dan de toename in verbruik van 20km/u naar 30km/u. In de portemonnee merk je dit niet direct, maar het gaat over lange termijn echt om flinke bedragen. Nog los van alle bekeuringen en veiligheidsrisico’s die erbij komen kijken. Vijf keer op en neer van Helmond naar bijvoorbeeld Amsterdam met 100km/u als maximum bespaart, afhankelijk van de auto, tot wel 100 euro aan benzine ten opzichte van 120km/u als maximum. Snel verdiend in dat uurtje dat je langer onderweg bent… Vijf keer per week van UPC naar de McDonald’s en terug met een normale snelheid in plaats van overal plankgas levert ook een ruime besparing. Je merkt het misschien niet direct op je rekening, maar leg eens iedere week een tientje opzij en je ziet het snel genoeg. Het zelfde geldt voor de uitstoot. Helmond heeft niet de schoonste lucht van het land en daaraan is de Traverse een grote bijdrager. Niet zichtbaar op je rekening maar wel met zo’n impact dat onze levensverwachting erdoor omlaag gaat.

Terug naar de titel. Wél zichtbaar op je rekening zijn snelheidsboetes. Weinig dingen zijn zo frustrerend en voelen zo onrechtvaardig als een boete voor 54km/u op een plek waar je 50km/u mocht. Na correctie kun je betalen voor die ene kilometer die je, absoluut niet bewust, te hard gereden hebt. Maar of het er minder veilig op werd? Niet echt. Te hard rijden is een keuze, maar (voor je gevoel) ‘bestolen’ worden niet. Helaas is dit landelijke wetgeving.

Helmond als city of smart (en safe) mobility zou een pilot aan kunnen vragen voor een rechtvaardiger en veiliger snelheidsboete systeem. Een systeem waarbij de echte hardrijders de bekeuringen ontvangen en de gewone automobilist gespaard blijft. Door de huidige standaard correctie van 3km/u te vervangen door een correctie van 10 tot 15% van de maximum snelheid, wordt niet alleen hard rijden maar óók geflitst worden een bewuste keuze. Als daarbij de boete ook verhoogd wordt, wordt hard rijden veel sterker ontmoedigd dan nu het geval is. Zo komt veiligheid weer voorop te staan, in plaats van het als gemeente moeten voldoen aan een landelijk gesteld minimum aantal bekeuringen.

Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks