Tuerlings: Treinen met koffie en gebak
We kennen het allemaal wel; maandagochtend, je hebt je flink verslapen en stapt goed chagrijnig uit je bed. Na ontzettend haasten kun je nog nét op tijd op school of op je werk komen. Als de stoplichten meewerken. Maar helaas, de spoorbomen zijn dicht. Iedereen die regelmatig per trein van of naar Helmond reist, is bekend met de woorden, “helaas hebben we vertraging, omdat we achter een goederentrein rijden.” Leuk als je de eens per uur bus moet halen. Om nog maar te zwijgen over de leuke gesprekken die doodgeslagen worden als er met oorverdovend lawaai zo’n goederentrein voorbij dendert. Dit is een greep uit de grote en kleine ergernissen aan het goederenvervoer per spoor. “Is het pech?” Vraagt u zich misschien af. Op een normale dag vast wel. Met maximaal 50 goederentreinen per 24 uur is de kans niet zo heel groot. Maar vanaf april gaat dit veranderen.
De aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornet gaat op de schop, met als voornaamste alternatief de Brabantroute, dwars door Helmond. Tot 2023 blijft dit voor overlast zorgen, met het hoogtepunt in 2017-2022. Niet het hele jaar door, maar één week per vier weken zullen er niet maximaal 50 maar 135 goederentreinen per dag door Helmond rijden. Op de website van de gemeente is te lezen dat 55% overdag zal rijden, 20% ’s avonds en 25% ’s nachts. Ongeveer 75 treinen tussen 06:00 en 18:00, dat zijn er 6 per uur, in plaats van 2 (die nu niet eens altijd rijden). Met 8 personentreinen komt dit op een totaal van 14 treinen per uur, of iedere vier minuten één. Gelukkig heeft ProRail op 13 januari in een commissie voor Bestuur&Economie en Omgeving beloofd dat het aantal per uur in geen enkel geval boven de 26 zal komen.
Tijdens de genoemde commissievergadering waren de geluiden zéér kritisch ten opzichte van deze toename. GroenLinks maakt zich grote zorgen over de veiligheid en hoewel het aantal treinen met gevaarlijke stoffen af zal nemen door nieuwe wetgeving, tijdens de perioden van werkzaamheden tot 2023 zal er een hoge frequentie van goederenvervoer door Helmond zijn. Inclusief gevaarlijke stoffen. Nu is het spoor een bijzonder veilig medium voor transport vergeleken met het vervoer over de weg, maar zoals laatst in Tilburg bleek; een ongeluk zit in een klein hoekje. We hopen dat de, mede door Helmond ondertekende brandbrief van de Tilburgse burgemeester Noordanus aan staatssecretaris Mansveld het gewenste effect zal hebben.
Dit dossier is nog niet gesloten, maar met 14 tot 26 treinen per uur en een ‘dichtligtijd’ van minimaal twee minuten per trein, blijven de spoorbomen dat wel. Voordeel is dat het winkelgebied van Mierlo-Hout dicht bij een spoorwegovergang ligt. Nu kunnen we boodschappen doen, koffie met gebak of een uitsmijter eten en misschien zelfs een filmpje meepikken in de Cacaofabriek terwijl we wachten voor de trein.
Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks
13 reacties:
Nou die dichtheid van 2 minuten is wel erg minimaal want elke dag vooral ‘s-ochtends tussen 7 en 8.30 uur blijven spoorbomen dicht omdat er weer enkele “notoire laatkomers” door conducteur worden toegelaten op een bijna vertrekkende trein op het station. Fluitsignaal al alng gegaaan en daar komen ze aanrennen nou jou voor de vorm dan……
Doe daar eerst eens iets aan, vertrektijd is vertrektijd en laat als NS-conducteur een trein niet langer dan 30 seconden aan het perron stilstaan.
Wordt men vanzelf sneller bij in en uitstappen.
Mooi stukje en leuk geschreven!
@simpel lijkt me meer dan normaal en netjes dat een conducteur even wacht als hij ziet dat iemand het nog kan halen en anders een half uur van zijn ochtend weggooit. Het is nooit zo dat een trein 2 minuten lang vertraging oploopt doordat er 2 minuten lang mensen aankomen om de trein nog te halen. Hooguit 20 seconden.
@Simpel2 op donderdag 26 maart 2015 om 16:49:
Helemaal mee eens, we zijn niet allemaal hazewinden 🙂
Grappig, de HEMA speelt slim in op deze column! Dit foldertje heb ik net bij de Hema scoort.
Extra informatie en maatregelen door de extra goederentreinen
Zoals hierboven in de column van Thomas Tuerlings aangehaald, krijgt de Betuweroute een extra spoor. De aanleg van dit derde spoor vindt plaats tussen 2016 en 2022. Tijdens die werkzaamheden wordt een groot deel van de goederentreinen omgeleid via de Brabantroute die door Helmond loopt. Met als gevolg meer goederentreinen door Helmond. Nu rijden er op een normale werkdag maximaal 50 goederentreinen. Tijdens de werkzaamheden in 2015 en 2016 kan dit oplopen tot 115 per dag en in de periode 2017-2022 tot 135 per dag (1 week per 4 weken). Die extra goederentreinen gaf nogal wat commotie in het Helmondse.
B&W laat daarover vandaag het volgende weten:
Dit betreft met name de overwegen aan de Hoofdstraat, Kanaaldijk, Verlengde Stationsstraat en Churchilllaan. Want er zijn ook 6 onderdoorgangen (en volgend jaar 7 middels de Kasteelherenlaan) waar het verkeer onder het spoor door kan rijden.
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd dat, tijdens de aanleg van het derde spoor, de gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk over de Betuweroute zullen gaan. De staatssecretaris is verzocht om minimaal 1 keer per kwartaal te rapporteren hoeveel gevaarlijke stoffen er over de Brabantroute zijn vervoerd.
Weer mis ik de Helmondse treinforens in dit verhaal.
Met de drukte op het treintraject nu al, ben ik benieuwd wat dit gaat betekenen voor de toekomst.
Wat is het effect op de kwaliteit van het personenvervoer op dit traject???
Sjef, dit past prima binnen de bestaande dienstregeling. Er is ruimte genoeg op het spoor voor deze toename.
@niels op woensdag 1 april 2015 om 14:41:
Het baart me wel zorgen.
Met enige regelmaat sjokken we achter goederentreinen aan met kans tot missen van een aansluiting.
Ik weet niet waar je bewering vandaan komt, maar dit ervaar ik in de praktijk. Kun je deze staven?
Beste Sjef Jr,
In de column neem ik het ook op voor de Helmondse treinforens. Zelf ben ik grootverbruiker van de trein richting Tilburg, dus ik ken de frustratie maar al te goed! In de genoemde commissie (13-01) heb ik ook vragen gesteld over de gevolgen voor personenvervoer. De vertegenwoordiger van ProRail zei toen, net zoals niels nu aangeeft, dat de toename prima opgevangen kan worden binnen de bestaande dienstregeling. Hier sta ik zéér sceptisch tegenover en dat blijf ik ook, omdat ik uit ervaring weet dat de bestaande dienstregeling nú al niet goed met de goederentreinen overweg kan, laat staan wanneer het verdriedubbelt…
@Thomas Tuerlings op donderdag 2 april 2015 om 16:23:
Dat klopt én ik deel hetzelfde sentiment.
Mijn reactie is gebaseerd op de informatie die De Weblog van Helmond met ons deelt.
Hierin lees ik niets over B&W en de forens. Ik hoop wel dat dit belangrijk punt op de agenda is.
@Sjef Jr op vrijdag 3 april 2015 om 07:49:
De reden dat we daar woensdag niets over hebben gemeld, is dat B&W daar geen mededelingen over deden.
Voor diegene die het niet (meer) weten, in oktober hadden we een artikel over de overvolle ochtendtreinen naar Eindhoven. Dat onderwerp werd 12 dagen voor de bekendmaking van de extra goederentreinen op de weblog geplaatst.
@De weblog van Helmond op vrijdag 3 april 2015 om 09:03:
Geen verwijt naar De Weblog.
Vraag me af hoe belangrijk het is voor B&W.
Of is het al afgedaan met de reactie van de vertegenwoordiger van ProRail?
We hebben de NS ook nog, naast ProRail. Wat zeggen zij over deze kwestie?
Ik bereid me alvast mentaal voor, op eens in de vier weken flink verhoogde kansen op vertragingen.
Die verkeersregelaars bij de spoorovergangen staan er ook een beetje voor Jan met de korte achternaam bij. Ik kwam er nu in Mierlo-Hout en bij het industrieterrein een paar keer voorbij. Wat die nu voor een nut hebben?