51reacties

Van den Bogaard: busvervoer uitgekleed

Net voor het zomerreces werden we onaangenaam verrast door het nieuws dat het provinciebestuur vroegtijdig de stekker uit Bravoflex trekt. Dit omdat de proef met het busvervoer op bestelling niet rendabel zou zijn. Wat D66 betreft is dit veel te voorbarig. De pilot zou tot het eind van het jaar lopen. Het is wel zo netjes om de pilot af te maken, de pilot echt een kans te geven en vervolgens te evalueren.

Toegegeven, Bravoflex liep niet altijd even vlekkeloos, maar Bravoflex doet het inmiddels best goed in Helmond. Er werd ook alles aan gedaan om het meer bekendheid te geven en aantrekkelijk te maken. Bravoflex had zeker de potentie om rendabel te worden in Helmond. Het geboden alternatief is uiterst teleurstellend. Nu krijgen we in Helmond slechts 2 buslijnen terug (naar Rijpelberg en Brouwhuis). De buslijn naar de Eeuwsels (51) blijft rijden. De lijnen 53 Straakven en 55 Mierlo-Hout/Brandevoort vervallen definitief.

D66 maakt zich grote zorgen over het verdwijnen van Bravoflex en het verder uitkleden van het openbaar vervoer in Helmond. We zien al jarenlang een verschraling van het aanbod in buslijnen, niet alleen in Helmond, maar in de hele provincie. De spoorwegen moet ook minder rendabele lijnen in de lucht houden en op minder rendabele tijden rijden om de bereikbaarheid te garanderen voor haar reizigers. Zo hoort ook de openbaar vervoer concessie te functioneren. Gelukkig hebben we vier treinstations in Helmond. De focus op het afstoten van minder rendabele lijnen lijkt vooral een geldkwestie. Wat is het serviceniveau dat je als provincie aan je inwoners wil bieden en wat zijn daar de kosten en opbrengsten van voor de concessiehouder? Wij moeten helaas constateren dat de Provincie in ieder geval in Helmond gekozen heeft voor een bedroevend laag serviceniveau.

Als fractie hebben wij dan ook de gemeenteraad opgeroepen om met een gezamenlijke reactiebrief te komen richting het provinciebestuur en de Staten waarin wij onze ongenoegen uiten over de aanpak, de communicatie en het teleurstellende alternatief voor de Bravoflex. Het moet maar eens afgelopen zijn met het steeds verder uitkleden van de busvoorzieningen. Goed openbaar vervoer mag wat kosten en het kan en mag niet zo zijn dat de Helmonders de dupe worden van de overdreven sturing op kostendekkendheid. Het geboden alternatief voor Bravoflex is wat onze fractie betreft zwaar teleurstellend. Drie buslijnen is veel te mager voor een stad als Helmond. Delen van de stad worden onbereikbaar voor mensen die zijn aangewezen op het ov. Voor die ‘witte vlekken’ moet een oplossing komen. Een alternatief is de taxbus, maar dit is relatief duur en minder gebruikersvriendelijk. We moeten dus gaan kijken naar andere, slimme alternatieven en met innovatieve OV-oplossingen komen. Dit moet toch mogelijk zijn in de slimste regio van de wereld.

Jochem van den Bogaard
Raadslid D66 Helmond

In de reacties hieronder staat een update van de weblog.