Van den Bogaard: ‘hotspot’ De Braak
De komende jaren verandert De Braak in een ‘hotspot’ voor onderwijs, gezondheid en sport. Als Sport- en (be)leefcampus De Braak in 2024 helemaal klaar is, is er altijd iets te beleven. Gisteren, zondag 6 oktober, werd de vernieuwing feestelijk afgetrapt met de officiële opening van de eerste twee nieuwe kunstgrasvelden en allerlei activiteiten. Samen met partners OMO, Fysioclub Jeurissen en Van den Ingh, Helmond Sport en de amateurverenigingen op De Braak realiseert de gemeente Helmond een bruisend sport-, onderwijs- en gezondheidspark midden in de stad.
Dat Helmond aan de aftrap staat van een megaproject mag duidelijk zijn. Het Dr.-Knippenbergcollege krijgt een nieuw schoolgebouw op het terrein en de Praktijkschool Helmond krijgt een nieuw onderkomen in de multifunctionele sportaccommodatie. In deze sportaccommodatie krijgen ook de amateurvoetbalverenigingen op De Braak en Fysioclub JvdI een plek. Daarnaast herbergt het complex het voetbalstadion voor Helmond Sport. Rondom de multifunctionele sportaccommodatie komen sportvelden voor de voetbalverenigingen, maar ook wandel- en trimpaden voor individuele sport en recreatie. Het wordt dus een plek waar onderwijs, sport en gezondheid samenkomen.
Sport- en (be)leef Campus De Braak moet een toegankelijke plek worden waar bewoners van de omliggende wijken graag naar toe komen en een impuls geven aan de wijken als het gaat om gezondheid, sport en bewegen. Een tijd geleden zijn we met de gemeenteraad in de gemeente Oss gaan kijken bij Het Hooghuis. Daar hebben ze scholing gecombineerd met een voetbalstadion. Een mooi concept waarbij een directe verbinding bestaat tussen educatie en gezondheid. De combinatie met onderwijs is dan ook een unieke kans. Met de komst van een nieuw zwembad op de sportcampus wordt De Braak echt hét (top)sportcentrum van Helmond waar alle sporten samen komen.
Met zo’n groot project zijn er altijd financiële risico’s. We investeren 25 miljoen euro in De Braak en reserveren 13,5 miljoen euro voor het zwembad. Op dit moment blijven de berekeningen nog binnen het gestelde budget, maar het risico van prijsstijgingen blijft aanwezig. Denk aan landelijke ontwikkelingen zoals de stijgende bouwkosten. Indien we een overschrijding krijgen, dan zal het college terug naar de raad moeten. D66 zal dit scherp in de gaten houden.
Kortom, de vernieuwing van sportpark De Braak is een fantastisch project waar je inhoudelijk alleen maar voor kunt zijn, maar we moeten de financiële risico’s goed in het oog houden.
Jochem van den Bogaard
Raadslid D66 Helmond
21 reacties:
Ze stellen dus voor om het financiële gedeelte van het bouwplan goed in de gaten te houden? In tegenstelling tot… “och, zie maar wat het gaat kosten”?
Goh, wat een vooruitstrevende gedachte.
In Oss kon de rolstoeler niet in de kantine komen. Vanwege besparingen op een lift. Later werd een traplift geplaatst. Maar daar heb je als rolstoeler weinig aan.
Er is vanaf het begin door de partij gezegd dat ze het in de gaten zouden houden. Maar er zijn al 2 flinke financiële tegenvallers… Wat betekent het “in de gaten houden” dus concreet/in de praktijk?
Een prachtig plan natuurlijk!! Maar of het er in die vorm ook echt komt? Ik heb er een hard hoofd. Ik ben bang dat het stadion van Helmond Sport te duur zal zijn voor de ruim duizend toeschouwers elke twee weken. Voordat ik daar kritiek op krijg, ik gun het ze wel hoor.
@Helmond Toegankelijker op maandag 7 oktober 2019 om 08:10:
Omdat ik dat niet weet:
– Hoeveel procent van de Nederlanders zit in een rolstoel?
– Hoeveel euro werd bespaard omdat rolstoelers niet in die kantine kunnen?
Ik heb het vanaf het begin al gezegd: dit project gaat de Helmonder veel geld kosten, ik vrees dat ik helaas gelijk ga krijgen.
Eens kijken wat er allemaal verhoogd gaat worden volgend jaar aan gemeentelijke belastingen, milieustraat?
@Jeanne op maandag 7 oktober 2019 om 08:41:
Inderdaad Jeanne!
Uit het ED:
Twee financiële tegenvallers zijn al een feit. Het salaris voor de toekomstig parkmanager (338.000 euro) was vergeten in de begroting. En de grond onder de nieuwe ‘Knip’ blijkt vervuild. Opruimkosten: 334.000 euro.
Een salaris voor een parkmanager van 338.000 euro?????
Klopt dit wel, want ik kan het bijna niet geloven wat daar staat?
En komt deze in dienst van de gemeente?
Een verdere vraag aan Jochem hier, je schrijft dat er alle sporten samen komen.
Maar er komt geen fitnessclub, deze gaat juist weg schijnbaar ( Basic Fit) want die zie ik nergens meer terug in de plannen?
En dan te denken dat de fitnessclubs booming zijn en waar jong en oud veelvuldig gebruik van maken.
Ik kan dat niet plaatsen in heel de gedachte waaraan een hoogwaardige campus zou moeten voldoen voor alle Helmonders.
Misschien kan Jochem hierover meer duidelijkheid geven.
P.s neem dan meteen dat supportershome vraagstuk mee van Helmond Sport.
Dank,
Beste Eddie,
De fitnessclub Basic Fit blijft gewoon op de huidige locatie zover ik weet. Ik fitness daar zelf ook en heb geen geluiden gehoord dat deze weg zou gaan. Ik ben met het met je eens dat dit past bij een sport- en beleefcampus.
@José Joosten maandag 7 oktober 2019 om 09:11
Ook het veld waar de kinderen speelden was als assistent trainer niet goed te bereiken. In Nederland hebben ruim 1,7 miljoen kinderen en volwassenen een matige of ernstige beperking. Dit betekent 1 op de 10 Nederlanders. Hoeveel mensen in Nederland een rolstoel hebben, is niet precies bekend. In de publicatie meedoen met beperkingen is berekend dat er ongeveer 225.000 tot 250.000 mensen in een rolstoel zitten.
Er komen natuurlijk wel mensen met de traplift boven. De lift kosten weet ik niet maar denken al gauw +- 25.000 Euro.
Misschien dan maar geen hoge kantines bouwen. Scheelt al in de liftkosten.
Vooraf bij plannen mee laten denken is van belang. Zie de trappen nu bij de bibliotheek of de onmogelijk te rollen bult voor het station als je de lift uit komt. We maken het juist ontoegankelijker met rap tempo waarin we verbouwen en niet hierover nadenken. Het is juist de bedoeling om te participeren.
@Jochem van den Bogaard op maandag 7 oktober 2019 om 12:58:
Hoi Jochem,
Bedankt voor je antwoord!
De rest van de vragen over die extra kosten zal je nog niet duidelijk hebben maar dat verneem ik dan wel later via de diverse nieuwsbronnen.
Maar het ziet er allemaal mooi uit, ben benieuwd als het eenmaal klaar is.
D66 is eropuit om dit mooie project waar Helmond jaren op heeft gewacht de nek om te draaien ze zijn immers overal tegen
Dag Jochem, je column geeft duidelijk je enthousiasme voor het totaalplan De Braak weer. Dat is ook prima. Helmond moet blijven ontwikkelen want stilstand is achtergang. Wel een vraagje: ik heb nog nergens een goed verkeersplan voor de omgeving De Braak gezien. En ook over de parkeergelegenheid heb ik niets ontdekt. Het zijn wel 2 belangrijke zaken want de concentratie van scholen en sport betekent meer bewegingen in de omgeving. Denk ook aan de toegangswegen zoals de Uiverlaan, Bakelsedijk, Wethouder van Wellaan, Wethouder Ebbenlaan. Die straten zijn al zo druk. Hoe gaat Helmond dit aanpakken? Hartelijke groet.
@Hanneke
Dank voor je support. Daar heb je helemaal gelijk in.
Dat is nu nog niet bekend. Er komen in ieder geval voldoende parkeerplekken en er is zeker oog voor de verschillende ontsluitingswegen. Het maken van het ontwerp van de buitenruimte is deze zomer van start gegaan en loopt tot eind van 2019. In die ontwerpperiode zullen de bewoners van de Bakelsedijk uitgenodigd worden voor een overleg over de toegangsweg achter de woningen.
@Eddie op maandag 7 oktober 2019 om 14:22:
Hoi Eddie,
Het raadsbesluit van oktober 2017 over de ombouw van De Braak bevat een omissie. Het parkmanagement is pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen. Voor dat jaar zijn de geschatte kosten 62.500 euro, voor de jaren daarna steeds 100.000 euro. In plaats daarvan is vanaf nu al elk jaar een ton nodig. Deze functionaris wordt door de gemeente en OMO betaald.
Op de totale investering van de gemeente voor Sport- en Beleefcampus De Braak, 25 miljoen euro, is de ruim drie ton te overzien en ook binnen het projectbudget op te vangen.
Deze functionaris gaat dit jaar al aan de slag om alle initiatieven en programma’s van de betrokken partijen op elkaar af te stemmen. Ook gaat hij of zij contacten opbouwen met de omliggende wijken en de rest van de stad en experimenten opzetten om de campusgedachte vorm te geven. Op dit moment is er nog geen parkmanager aangesteld.
@Jochem van den Bogaard op donderdag 10 oktober 2019 om 13:56:
Hoi Jochem,
Wederom bedankt voor je antwoord en duidelijkheid v.w.b. de parkmanager.
Overigens hoop ik dat je een voorbeeld bent voor de overige politieke columnisten hier zodat die ook ingaan op vragen n.a.v hun columns!
Je hebt ook een mooi onderwerp gekozen wat m.i. erg leeft in de stad maar waar nog veel onduidelijkheden over zijn bij veel mensen.
Mooi dat je zo via de weblog in gesprek kunt komen.
Dus complimenten!
Nogmaals dank voor de reactie.
Vriendelijke groeten.
@Eddie op donderdag 10 oktober 2019 om 17:05:
Hoi Eddie,
Dank voor de complimenten! Goed om te horen dat je tevreden bent over mijn reacties. Ik vind het heel leuk om op deze manier met onze inwoners in contact te komen. Je mag mij altijd altijd mailen als je vragen hebt (via [email protected]).
Fijn weekend alvast!
Vriendelijke groet,
Dag Jochem, dank voor je antwoord. Mag ik een tip geven: betrek niet alleen de bewoners van de Bakelsedijk bij het overleg over de toegangsweg(en). Vanaf de brug Julianalaan begint de ‘rondweg’ die via Oostende, Uiverlaan, Wethouder Ebbenlaan, Wethouder van Wellaan doorloopt. De weg gaat over diverse kruispunten die bewaakt worden door verkeerslichten. Dit hele traject blijkt steeds drukker te worden. Tijdens de ochtendspits staat het verkeer vanaf de Uiverlaan naar de brug Julianalaan vaak vast. In de avondspits is er aan de andere kant geen doorkomen aan. Door de Uiverlaan gaan gemiddeld 800 auto’s per uur. Dat zal op de andere genoemde wegen niet anders zijn. En het verkeer zal in de toekomst ook zonder de sport/schoolcampus op De Braak in behoorlijk toenemen. Daarom mijn verzoek: bekijk het breed en betrek ook de inwoners van genoemde wegen bij de inspraak. De aanstaande (2021) Omgevingswet geeft hiertoe ook de mogelijkheden. Wellicht kun je het college overtuigen van dit wegenproject ook een participatiepilot te maken. Het wegenplan (voor zover dat er dit komt) hoort ook tot de inrichting van het gebied. Dus waarom niet? Wil je eens over mijn voorstel nadenken? Hartelijke groet, Hanneke Hegeman.
@Hanneke Hegeman en @Jochem van den Bogaard:
Een goed verkeersplan voor ontsluiting van de campus lijkt mij verstandig, maar wat heeft de drukte op de nabijgelegen autowegen ermee te maken?
Bij een campus waar gezondheid en bewegen centraal staan, denk ik eerder aan fietsverkeer, dus aan een verkeersplan dat voorziet in brede en goed verlichte fietspaden en -tunnels.
Rond scholen zie je vaak dat kinderen massaal met de auto gebracht worden, omdat het met al die auto’s zo gevaarlijk is. Maak het terrein toch lekker autoluw.
@Jochem van den Bogaard
Klasse dat je zo snel en duidelijk antwoordt. Ik heb even geen vragen, maar ben het met Eddie eens dat jouw collega’s daar een goed voorbeeld aan hebben
@Eddie en Jan
Jochem geeft zeker een goed voorbeeld. Na drie politieke columns in de nieuwe serie werden er alleen vragen gesteld naar aanleiding van de bovenstaande column van Jochem en die van mijzelf. Het zal jullie vast niet verbazen dat ik me een beetje aangesproken voel 😉
Ik was laat met mijn reactie, dat geef ik direct toe, maar zoals jullie kunnen zien onder mijn laatste column, zijn alle vragen inmiddels zorgvuldig en uitgebreid beantwoord. Dit heb ik bij mijn columns in de vorige periode ook altijd keurig netjes gedaan en dat zal ik ook deze periode doen. Liever iets later en zorgvuldig dan snel en gehaast (waarmee ik overigens niet doel op de reacties van Jochem!) Helaas komt een fikse griep soms onverwacht tussen jou en je plannen om te reageren op de weblog, dat overkomt iedereen wel eens…
@Hanneke Hegeman op vrijdag 11 oktober 2019 om 20:23:
Dag Hanneke,
Bedankt voor je reactie en de goede suggesties. Ik zal het meenemen in de verdere besluitvorming rondom dit project. het verkeersplan komt hier ook nog terug.
@Sander Lam, we denken uiteraard ook aan goede fietsverbindingen. Dit wordt meegenomen in het plan.
@Thomas Tuerlings op zaterdag 12 oktober 2019 om 17:35:
Sorry, dat wist ik niet. Kan een keertje gebeuren. Ik vind de columns in ieder geval heel leuk om te lezen. Mooi dat daarmee het gat tussen politiek en kiezer verkleind wordt.