Van den Bogaard: veilige Helmondse straten
Met een sleutelbos tussen de vingers naar huis lopen. Met een hoodie over de lange haren naar huis fietsen, je een beetje breder makend dan je bent. Net doen alsof je belt in die donkere steeg. Omwegen pakken, met de auto gaan in plaats van met de fiets, sneakers aantrekken en pumps in de tas om sneller te kunnen lopen.
Dit is een korte greep aan maatregelen die veel vrouwen zich van jongs af aan hebben aangeleerd. Op straat voelen onder andere vrouwen en de LHBT+ gemeenschap zich nog vaak onveilig of geïntimideerd, zeker wanneer zij alleen zijn. Straatintimidatie wordt steeds meer erkend als een wereldwijd probleem, waartegen vooral lokale overheden moeten optreden. Ook in Helmond krijgen mensen met straatintimidatie en agressie te maken. Eén op de vijf Helmonders voelt zich wel eens onveilig in eigen buurt. Daarom heeft D66 bij de laatste raadsvergadering voor het zomerreces een motie ingediend met de oproep om als gemeente Helmond deel te nemen aan het project ‘Safe streets’. Deze motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad.
Het project ‘Safe streets’ is een project van de Verenigde naties dat voorwaarden en aandachtspunten ten behoeve van veiligheid van kwetsbare groepen in de openbare ruimte wil vastleggen en aanpakken. Een mooi voorbeeld is De Waart. Deze buurt is nog erg versteent en minder toegankelijk, maar dit wordt nu aangepakt met extra groen, verlichting en bouwkundige oplossingen om ervoor te zorgen dat bewoners zich veilig voelen. Het doel is dat de straten een veiliger domein worden door middel van onderzoek, bewustwording onder vrouwen én mannen, en door maatregelen in de openbare ruimte. Dit is op projectbasis en altijd in samenwerking tussen Safe Streets en de gemeente. Voorbeelden van mogelijke maatregelen zijn het onderzoeken van veiligheidsgevoelens van inwoners in de gemeente, bijvoorbeeld door het uitzetten van een enquête, of inventariseren waar en wanneer onveiligheid wordt ervaren.
Uit dit initiatief kunnen mooie dingen ontstaan als men zich aangespoord voelt om vervelende ervaringen te melden of aangeven waar plekken onveilig voelen. Daarnaast willen we dat bij ieder toekomstig project gekeken wordt naar veiligheid: duidelijke verlichting, goed overzicht, heldere paden en het voorkomen van plekken met te hoog groen. Denk hierbij aan het Stationskwartier en de plannen bij Houtsdonk. Hiermee hopen we te bereiken dat iedereen zich uiteindelijk veilig voelt op straat, aangezien dat nu geen vanzelfsprekendheid is.
Het gaat om de onbevangenheid om je vrij te bewegen in de openbare ruimte, dat gunt D66 alle mensen van alle kleuren en voorkeuren. Dat dit project voornamelijk gericht is op de kwetsbare groepen is niet om de (hetero)mannen buiten te sluiten. Of je nou jong, oud, beperkt, anders geaard, man of vrouw bent, uiteindelijk gaat het erom dat íedereen in Helmond zich veilig op straat kan bewegen.
Jochem van den Bogaard
Fractievoorzitter D66 Helmond
28 reacties:
Dat is niet alleen bij vrouwen en de alfabet gemeenschap, maar ook bij hetero mannen en vrouwen.
Veroorzaakt door de ongelimiteerde instroom van mensen die hier niets te zoeken hebben en hier ook niet passen, veroorzaakt door uw eigen D66 partij.
Jezus, hoe kan je het typen, echt een biels voor je kop.
@Twanneman op maandag 7 augustus 2023 om 09:59:
heel mooi verwoord, d66 wil een oplossing zoeken voor een probleem wat in principe door hun landelijke partijgenoten is veroorzaakt. We moeten eens stoppen met aanpappen en nathouden, bijv. veiligelanders dat kan binnen een week opgelost worden wat charter vliegtuigen in huren en terug naar hun veilige thuisland brengen is een zeer humane manier.
Echt he… Het niveau weer. Beetje het gehalte van “Ik heb last van de ziekte van Crohn” “O ja? Nou, andere mensen hebben ook wel eens last van diarree!” En en passant worden natuurlijk weer de asielzoekers erbij gehaald alsof die alle problemen veroorzaken. En nee, je kunt die veiligelanders niet op een charter zetten, want het land in kwestie neemt ze niet terug.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2022/straatintimidatie-van-jongeren/4-conclusie
Bij jonge vrouwen voelt een op de drie zich regelmatig onveilig of bang, bij jonge mannen is dat een op zeventien. En bij die jonge mannen moet je dan ook nog het onderscheid maken dat daaronder zich doelgroepen bevinden die ook eerder lastig gevallen worden. Er is dus wel degelijk een flink verschil. Roepen dat hetero mannen er ook last van hebben is een beetje als tegen iemand die dagelijks een handvol pillen moet slikken roepen dat je ook wel eens een aspirine slikt als je hoofdpijn hebt. Het probleem is dan van een compleet andere omvang en orde.
Wat me opvalt als het thema veiligheid op straat aan de orde komt, is dat er steeds weer gegrepen wordt naar kunstgrepen die kunstmatig het gevoel van veiligheid heten te vergroten, maar die in de praktijk niks helpen. Hoge bosschages verwijderen, een extra straatlantaarn, camera’s ophangen, dat soort dingen. Maar die struiken doen niks als ik in elkaar gemept wordt, en een camera levert hooguit wat korrelige wazige beelden op van mensen in verhullende kledij, petjes en capuchons vaak ver over het hoofd getrokken om herkenning te voorkomen. En dus nauwelijks te identificeren, laat staan te arresteren. En wat doet zo’n camera als ik door een onverlaat wordt gemolesteerd? Het op bovengenoemde manier vastleggen, ja. Maar wat heb ik daar op dat moment aan? Stopt die camera de aanval, grijpt die de dader in de kraag? Dacht het niet.
Het enige wat helpt is gewoon zoals vroeger de agent terug op straat. En dan niet in een luxe Mercedes waarin ze met 50 km per uur af en toe eens toevallig voorbijzoeven, maar gewoon te voet op straat surveillerend. De wijkagent terug die een paar keer per dag een rondje maakt door “zijn” wijk, die zijn pappenheimers bij naam en toenaam kent, die weet aan welke delen van zijn wijk hij meer aandacht moet besteden of op welke plekken in zijn wijk bepaalde risico’s groter zijn en dus gaat hij daar vaker even doorheen. Die je gewoon als buurtbewoner op straat kunt aanspreken als je bepaalde zaken in je omgeving hebt waargenomen waar je niet blij mee bent of waar eens naar gekeken moet worden.
Ons station bijvoorbeeld is al jarenlang onbemand, en sinds de fietsenstalling op het station geautomatiseerd is, zijn ook daar geen bewakers meer aanwezig. Wie grijpt daar in als er ongeregeldheden voorvallen in de avond of nacht? De camera’s die er wellicht hangen? Dacht het niet. Gewoon weer iemand terug op het station die de orde bewaart, assistentie kan verlenen aan mensen als er ongeregeldheden plaatsvinden en dan en passant ook kan dienen als aanspreekpunt voor mensen die reisinformatie willen, of een andere vraag hebben.
Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Wat betreft de identiteit van de daders: helaas is het zo dat bepaalde bevolkingsgroepen met een niet-Nederlandse achtergrond oververtegenwoordigd zijn als het gaat om (kleine) criminaliteit en het bezorgen van overlast in de openbare omgeving. Die cijfers zijn al jarenlang bekend. Dan kun je dat onder het tapijt willen vegen vanuit een in dit geval misplaatst gevoel van discriminatie, maar de feiten kun je niet loochenen. Beter ware het dan die feiten onder ogen te zien en daar een gerichte aanpak op te formuleren, want blijkbaar zit er bij juist die bevolkingsgroepen een probleem dat aangepakt moet worden.
Zou het geen idee zijn @vd Boogaard en @michiel van Geel om op dit gebied eens te laten zien dat u plaats neemt in het hoogste bestuursorgaan?
Het hier elkaar naar de mond praten als partijgenoten is nu wel bekend.
waarom voelt iemand zich onveilig? omdat het niet meer veilig is,je wordt uit het niets in elkaar geslagen of beroofd en maak je er melding van en er zou een rechtszaak van komen dan weten we onderhand de uitspraak wel,het slachtoffer is dubbel de pineut,er is te weinig blauw op straat.
@Pejeka
De capaciteit van de politie in Helmond moet inderdaad uitgebreid worden. Regelmatig bereiken ons zorgen over te weinig personeel en armslag bij de politie als het gaat om opsporing om echt een vuist te kunnen maken tegen de Helmondse (drugs)criminelen. Dit is echter een landelijke aangelegenheid. Wij gaan als gemeente alleen over de boa’s en daar breiden we al in uit.
Het één sluit het ander niet uit. Het nemen van fysieke maatregelen heeft wel degelijk effect. De aanpak van onveilige plekken en het tegengaan van verloedering van de wijken heeft namelijk effect op het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Het goed onderhouden en opknappen van de openbare ruimte heeft een positieve invloed op het veiligheidsgevoel.
@Pejeka op maandag 7 augustus 2023 om 17:40:
Helemaal eens, maar ja, zolang er mensen zijn als Michiel van Geel die maar 1 ding kunnen en dat is alles goed praten, alles onder het tapijt vegen en de oogkleppen niet af willen doen, gaat het rap nog vele male onveiliger worden.
Grenzen dicht voor asiel/gelukszoekers! (dus ook uit de EU, anders kan dat niet).
Echte oorlogsvluchtelingen prima, maar ook maar tijdelijk in eerste instantie.
Misschien sla ik nu de plank volledig mis als ik sommige reacties hier lees. Maar ik zou het erg fijn vinden als de straten weer een beetje veiliger worden. Zeker in De Waart en op de Heistraat moet je als jongere vrouw niet lopen in het donker. Dat is volgens menigeen zelfs gewoon vragen om moeilijkheden. 🙁
Succes Jochem, ik hoop dat je doorzet.
@Laura, dank voor de ondersteunende woorden!
Volgens mij, dat is tenminste wat ik in mijn omgeving hoor, worden er meer (jonge) mannen dan vrouwen lastiggevallen/afgeslagen/van hun fiets getrokken. En dat voorkom je inderdaad niet door, zoals @Pejeka zegt met lantaarnaplen, camera’s en lagere struiken. Het is een mentaliteitsprobleem. Of nieuwetijdsvermaak. In de Heistraat vindt men het maar wat grappig om mensen van hun fiets te trekken. Ik weet dat zelfs volwassen mannen hiervoor omfietsen in de avond. En nee, je mag het niet zeggen maar het zijn geen mensen met een westerse achtergrond die dat doen.
Ik weet even niet of ik nu moet lachen of huilen van verbazing. Wat doet die man in de politiek, behalve zijn idealistische riedeltje opdreunen?
Hij komt pas in actie nadat het natuurlijk pas weer de gaycommunitie betreft, en hij dit van VN heeft opgedragen gekregen. Als hij ooit buiten zou komen en met mensen buiten zijn bubbel praat, dan zou hij geweten hebben dat vrouwen al decennia lang worden lastiggevallen in de Heistraat, Molenstraat, Marktstraat etc. Maar zij zijn niet zielig genoeg blijkbaar.
Iedereen benoemt hier wat iedereen ook weet; het zijn allochtonen die dit doen.
Handhaven kan niet want dat komt D66 in de lastige spagaat dat het allochtonen zijn die een hekel hebben aan homo’s.
Je slaat de spijker precies op zn kop Gérard…
Die mensen hebben wat dat betrefd een aanpassingsvermogen van 0,0.
En qua Nederlandse vrouwen zitten ze hier in een snoepjeswinkel
Ik zou zeggen ” miljoenen investeren in ze” ipv hard aanpakken die hap…
😛
@Michiel van Geel op maandag 7 augustus 2023 om 16:46:
Iedereen met gezond verstand weet dat vooral allochtonen zich hieraan schuldig maken. Natuurlijk wordt daar in het rapport met geen enkel woord over gerept. Het valt nog mee dat er vrouwen en mannen worden benoemd. Dat mocht in 2022 blijkbaar nog.
I rest my case met de laatste alinea “In steden komt straatintimidatie meer voor dan op het platteland. In de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht geeft gemiddeld 77 procent van de jonge vrouwen aan in 2020/’21 op straat lastiggevallen te zijn. In de minst stedelijke gebieden van Nederland is dat 55 procent.”
Vul de verschillen in verhouding allochtoon/autochtoon tussen stad en platte land zelf maar in.
Oftewel veul lullen, niks doen. Belastingcenten gaan op aan onderzoeken, enquetes, vergaderingen, pilots, ideeën, 2e onderzoeken, vragenuurtjes, bijeenkomsten, meetings, teamcalls, informatieavonden, beleidsvisies schrijven, concepten opstellen, nog een onderzoek en dan misschien, heel misschien wordt er na 3 bezwaar rondes, inspraakmomenten en aanpassingen ergens een klein buxushaagje geplant, een solar led lampje opgehangen en een keer extra foei geroepen naar waarschijnlijk de beste jongens uit de klas die iets te hard over het mooiste meisje vd klas stonden te praten, een jaar of 5 later, mits de huidige politieke beesten dan nog steeds hun top ideeën promoten via columns in ‘t lokale blaadje. Kom gewoon met een uitvoerbare verbetering man. Iets wat iedereen meteen wil en toejuicht. De cijfers zijn er al, doe er dan wat mee. Dit is precies de (d66) politiek waar Helmond (en NL) niet op zit te wachten. Niet lullel maar poetsen.
Misschien moeten Jochem en Michiel eens vrijdagavond naar de kasteeltuin, lekker een avondje eruit (declareer het bonnetje maar). Daarna loopt de ene via de Molenstraat naar huis en de ander via de Heistraat. Kunnen jullie volgende week wat praktijkervaringen uitwisselen.
Het is weer makkelijk lullen vanuit allerlei statistieken maar het leven is geen theorie. Al identificeer je jezelf als koelkast, helemaal niemand kan ’s avond veilig over straat in onze stad, dat weet iedereen behalve degenen die het verst van de samenleving staan, u.
Ook al kom je recht van het ziekenhuis met 20 hechtingen en het bloed nog op je kop, bij de politie hoef je echt niet aan te kloppen want je aangifte wordt geweigerd (zelf meegemaakt dus geen theorie).
Ik kom nog uit de tijd dat je in Helmond prima je voordeur open kon laten staan als je een boodschap ging doen, fietsen en auto’s hoefden niet op slot. Ik snap ook dat tijden veranderen maar ik slaap tegenwoordig pas na 3x checken of alles hermetisch afgesloten is. Na een avond uit naar huis? Ik mijd centrum/binnenstad en fiets wel 2km om. Gaaf land/stad he?
@dhrvangeel en @vd boogaard zijn politici. Bekijken zaken vanuit hun politieke bril en proberen te scoren. Zoals zovelen hier. ” bruggen bouwen, burger betrokkenheid, coffeeshop , veiligheid etc etc benoemen.Allemaal plannenmakerij waar je nooit meer iets van hoort om vervolgens anderen van populisme te betichten.
Echter ik bespeur hier een volslagen ongefundeerde trent om alles in de schoenen van minderheden te schuiven. Over de oorzaak van bv drugscriminaliteit hoor ik niemand. Ook hier zit D66 maar te roepen over coffeeshops en veiligheid maar daar blijft het ook bij.
Maar laten we ook eens kijken naar de politiek en m’n naar de portefeuille van de burgemeester. Zijnde veiligheid.
Zo wordt het anders wel een heel ” gemakkelijke ” discussie.
Immers het is allemaal de schuld van bevolking van welke origine dan ook.
Fout………er wordt niet gehandeld door de politiek en er wordt onvoldoende gehandhaafd.
Voldoende handhaving is uiteraard nodig, maar er ligt natuurlijk ook echt wel één en ander op het bordje van de bevolking zelf. Veiligheid is iets dat je zelf creëert door je als een fatsoenlijk en behoorlijk opgevoed mens te gedragen jegens je medemensen. En aan de opvoeding lijkt het tegenwoordig nog al eens te schorten. Onbeschaafd (onbeschoft) gedrag lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, flikker je troep maar op straat of bij iemand anders in de voortuin, en als iemand er iets van zegt (durft te zeggen), scheld je hem gewoon de huid vol of deelt een klap uit. Dat lijkt tegenwoordig de norm. Opvoeden, bijbrengen van grenzen, normen en waarden (fatsoen) aanleren, iets wat veel ouders al lang niet meer doen. Hun prinsjes en prinsesjes worden in de watten gelegd, mogen vooral geen kritiek krijgen, laat staan terechtgewezen worden, want daar kunnen hun tere zieltjes niet tegen. Nou, dan zie je wat voor mensen je kweekt.
Dus er ligt wel degelijk een taak voor de bevolking. Namelijk: zorgen dat je zelf geen hinder, overlast of erger veroorzaakt voor andere mensen, en zorgen dat de kinderen die je grootbrengt fatsoenlijke mensen worden die weten dat regels er zijn om je aan te houden en die de grenzen van fatsoen kennen en respecteren. En daar ligt misschien nog wel een grotere taak en verantwoordelijkheid dan bij de overheid die voor de eveneens nodige handhaving moet zorgen.
In reactie op sommigen die denken dat ik ver van de realiteit af sta: ik woon zelf in de Heistraat, dus ik weet heel goed wat er in de Binnenstad speelt. De (drugs)criminaliteit moet hard aangepakt worden, maar met alleen repressie en meer blauw op straat ben je er niet. Dat begint met goed onderwijs, zorgen dat jongeren niet afglijden naar de onderwereld d.m.v. preventie (jongerenwerkers, docenten etc). Het is heel makkelijk om te roepen dat het allemaal aan bepaalde bevolkingsgroepen ligt, maar daarmee bereiken we geen oplossingen voor de genoemde problematiek.
@Jochem van den Boogaard. Aangaande drugscriminaliteit. U weer helemaal niet waar u het over heeft.
@Jochem. Waarom loop je zo ontzettend weg hoor het allochtone, voor het multiculturele, voor de islam?
Is het nou zo lastig om gewoon je mening te geven?
Ben je bang? Zelfcensuur? Woke/cancel?
Ik loop al dubbel zoveel jaren mee in Helmond, en mensen die doen en laten zoals jij, zijn mede de oorzaak, dus verantwoordelijk, voor de situatie zoals deze nu is.
@Jochem van den Bogaard op woensdag 9 augustus 2023 om 19:38:
Dus je vernieuwende aanpak is doorgaan met wat er al 30 jaar gebeurd? Hoe heeft dat gewerkt? Je bewijst nu alleen maar om wereldvreemd te zijn, woon je in de Heistraat in een huis zonder ramen? Het is tijd voor een andere (hardere) aanpak en niet zoals dinsdag in Dierdonk dat de daders ‘per ongeluk’ opgepakt worden. Meer politie op straat die ook hard optreed. Geen gezeur, geen medelijden. Risico van het vak als je rottigheid uithaalt. Het gaat niet eens om harder straffen, het gaat om het verhogen van de pakkans.
Elk asociaal gedrag is afkeurenswaardig. Of het nou een “echte Helmonder” is of een ander. Als ik zie wat er ‘s avonds rondhangt bij AH XL is dat een mooie verzameling van allerlei culturen. Dan moet de discussie niet gaan over de achtergrond van deze randfiguren maar over hun gedrag.
Wat Roland zegt klopt ook. Maar er is ontegenzeggelijk een oververtegenwoordiging aan slecht gedrag bij import. Vaak al 4e en 5e generatie. Daar is meer mis.
En dat, mag ook benoemd worden, Roland.
@Roland op donderdag 10 augustus 2023 om 11:05:
Je hebt gelijk. Het is alleen wel zo dat je maar al te graag benoemt dat er ook blanken bij rondhangen, maar bent stil dat het voornamelijk en bijna altijd allochtonen betreffen. Dit is hetzelfde wegkijken als van den Boogaard doet.
Loop eens langs zo’n groepje en zie dat de autochtonen het gedrag van de allochtonen overnemen. Ze praten net zo half nep Nederlands en zeggen heel de tijd wollah en de kanker. Ze zijn voor de beeldvorming dan wel blank, maar doen net zo vrolijk mee met allochtonen gedrag.
Ik ben oprecht benieuwd wat Jochem denkt als ie uit de raam kijkt.
In aanvulling op mijn eerdere reactie.
De heer J. van den Bogaard geeft zelf het antwoord.
Meer geld naar politie.
Zeg dan ook meer geld voor cameratoezicht.
@wie het betreft:
We moeten af en toe helaas reacties verwijderen omdat ze duidelijk off topic zijn. Op De weblog van Helmond gaat het eenmaal over… Helmond, zie https://www.deweblogvanhelmond.nl/wp-content/uploads/2022/09/PDF-versie-van-de-columnafspraken-mei-2022-voor-de-rubriek-Onze-Helmondse-politici-op-de-weblog-en-in-De-Loop.pdf
Die ‘Helmond-afspraken’ met de columnisten gelden zoals al vaker gezegd ook voor de andere Helmonders. Verongelijkte reageerders kunnen zoals altijd een mailtje met hun telefoonnummer sturen naar [email protected] om daarover een uitgebreidere uitleg te krijgen. Hen bellen we graag om het toe te lichten.
In een reactie hieronder beschouwen we dat als off topic en verwijderen we dat.
@Verontruste burger op donderdag 10 augustus 2023 om 12:15:
M.i. ligt het antwoord in het herkennen en durven benoemen van het probleem. Zolang er taferelen zijn als in Amsterdam met die paal die selecteert wie er gefouilleerd moet worden zwem je om het probleem heen.
Cameratoezicht is verplaatsen van het probleem.
Een half uurtje per dag een zero tolerant beleid voeren in de Heistraat en direct bekeuren laat die gasten zien dat er niet te sollen valt met de wet. Helaas begrijpen zijn alleen zulke taal.