Van den Bogaard: woonvisie Helmond
Deze week bespreken we de woonvisie Helmond 2040. Hierin legt de gemeente haar woningbouwplannen uit en wordt beschreven wat voor woonstad we als Helmond in 2040 willen zijn. Voor D66 is wonen de basis van je leven. Een dak boven je hoofd geeft bescherming en zekerheid. En de vraag naar woningen is groot. De afgelopen jaren zijn er daarom ook veel woningen in Helmond gebouwd. In 2023 zijn 896 nieuwe woningen gerealiseerd. Dit is het hoogste aantal sinds 2001.
D66 zet in op de versterking van de gouden driehoek, namelijk sociale huur, middenhuurwoningen en betaalbare koopwoningen. Bij nieuwbouwplannen moet dus ingezet worden op de mix van verschillende soorten woningen om de doorstroming te bevorderen.
In Helmond zien we een sociaaleconomische tweedeling. Dit hangt samen met de woningvoorraad in de wijken; in een aantal wijken in Helmond zijn de woningen eenzijdig, met voornamelijk koopwoningen of sociale huurwoningen. Deze tweedeling in de stad moeten we verkleinen door het toevoegen van sociale huurwoningen in wijken waar nu nog weinig sociale huur is en vice versa.
We moeten in Helmond focussen op twee doelgroepen om die doorstroming te bevorderen. Ten eerste ouderen. Door hen te verleiden te verhuizen naar kleinere woonvormen, komen geschikte woningen vrij voor jongeren en gezinnen. Er moet daarom een stimulans komen voor ouderen om levensloopbestendig te gaan wonen. Denk hierbij niet alleen aan huurwoningen, maar juist ook aan koopwoningen. Nieuwbouw moet voor alle doelgroepen toegankelijk zijn en levensloopbestendig bouwen moet daarom een uitgangspunt zijn bij nieuwbouw. Belangrijk daarbij is dat voor ouderen geschikte woningen veelal in bestaande wijken, in de buurt van voorzieningen en bij het eigen sociale netwerk, worden gerealiseerd. De meeste mensen willen namelijk doorstromen naar een woning in de eigen wijk.
Een tweede belangrijke doelgroep zijn jongeren. Het is van belang om het eigen woningbezit onder jongeren te stimuleren. Nu zien we een mismatch tussen inkomens en aanbod: voor jongeren is het heel moeilijk om een woning te kopen. Ik ben zelf een starter die op dit moment niet door kan stromen naar een koopwoning en zo zijn er velen met mij. Daarom is het des te belangrijker dat er voldoende betaalbare woningen worden gebouwd.
Maar meer bouwen lost de problemen van de grote vraag naar woningen op de korte termijn niet op. Daarom moet worden onderzocht hoe en waar bestaande woningen intensiever kunnen worden gebruikt, zoals kamerbewoning en splitsing. Dit vraagt uiteraard maatwerk. De komende jaren moeten we samen met de betrokken organisaties hard aan de slag om zoveel mogelijk woningen te realiseren voor onze inwoners.
Jochem van den Bogaard
Fractievoorzitter D66 Helmond
34 reacties:
Dag Jochem,
Je opent het jaar met goede voornemens voor iedereen die een passende woning zoekt en dat zijn er in Helmond veel. Dank daarvoor!
Ik zoem even in op de voorstel voor de ouderen: doorschuiven naar een levensloopbestendige (andere) huurwoning of kopen. Dat laatste lijkt me voor veel senioren om financiële redenen niet reëel. Het eerste trouwens ook niet want wie verhuist van een relatief goedkoop huurhuis (waar men al jaren woont en daarom laag in de huur zit) ziet zich bij de overstap naar een jongere woning passend bij de leeftijd geconfronteerd met een veel hogere huur. Dat blijkt vaak de bottleneck waarom ouderen blijven zitten waar ze zitten.
Dit geldt ook voor alleenstaanden die nog niet zo oud zijn maar niet (meer) de intentie hebben een gezin te stichten. Ga deur voor deur maar eens kijken hoeveel singels een gezinswoning hebben. Dat is historisch zo gegroeid en deze groep blijft in deze overspannen huizenmarkt terecht zitten waar ze zit.
Ik vertel niets nieuws. Wil doorstromen een succes worden, dan zal het voor deze groepen betaalbaar moeten worden gemaakt en dat is nu niet het geval. Zoals je schrijft: met bouwen alleen komen we er niet. Je komt met een tweetal prima voorstellen maar meer creativiteit is nodig om de huisvestingsproblematiek op te lossen en het voor iedereen die inderdaad wil verhuizen, mogelijk te maken. Dat kan Helmond helaas niet alleen. Aanpassing van de nationale wetgeving is ook nodig. Maar we kunnen in onze stad wel vast een begin maken door jouw en mijn ideeën uit te werken. Wie weet, komen we dan toch een stapje verder in een oplossing.
Hartelijke groet,
@Hanneke Hegeman op maandag 22 januari 2024 om 09:31 uur:
Dag Hanneke,
Dank voor jouw uitgebreide reactie.
Helemaal eens dat de financiële situatie het soms niet mogelijk maakt om door te stromen naar een seniorenwoning of een kleinere woning. Daarom is het belangrijk dat er meer betaalbare, levensloopbestendige en kleinere woonvormen gebouwd worden. Dat werkt hopelijk drempelverlagend. Hier moet inderdaad ook landelijk op gestuurd worden.
Groet,
Jochem
Jochem.
Doe mee aan loterijen.
DE kans om eens een koopwoning te
bemachtigen.
Of probeer fractievoorzitter te worden van
een landelijke partij.
@Marko op maandag 22 januari 2024 om 11:48 uur:
Jochem is al fractievoorzitter van een landelijke partij 😉
Ik zal de vinger maar meteen op de zere plek leggen; massa-immigratie! Oorzaak numero uno van het woningtekort! Niet één woord hierover in dit column!?
Als je dat niet aanpakt en oplost, landelijk en lokaal, ga je het woningprobleem ook nooit oplossen. Die spreidingsweg waar D66 zo’n groot voorstander van is, gaat de Helmonder ook echt niet sneller helpen aan een woning, integendeel.
Dan kun je beleid op beleid gaan stapelen, en allemaal lapmiddeltjes optuigen, het heeft geen zin!
En je kunt wel weer miljoenen aan Helmonds gemeenschapsgeld stoppen in een onderzoekje hier, en een bouwprojectje daar, maar dan blijf je nog steeds dweilen met de kraan open.
De enige oplossing, zoals we dat bij FVD al heel lang roepen, is;
Achja, ik hoef het eigenlijk niet te herhalen, iedere Helmonder weet inmiddels hoe het zit.
@Bobby
Dus zonder die paar honderd asielzoekers die Helmond opvangt kunnen Jochem en anderen die knel zitten kiezen uit allerlei soorten en maten huizen in verschillende prijs- en huurklasses? Van de beschikbare sociale woningen gaat zo’n 12% naar statushouders. Dus 88% niet. Van de beschikbare koopwoningen zal dat minder dan 0,1% zijn. Ik hoop dat je wat meer abstractievermogen om dit complexe probleem te doorgronden.
@Roland op maandag 22 januari 2024 om 17:37 uur:
Volgens de spreidingswet moet de gemeente Helmond volgend jaar 461 opvangplekken hebben, als Helmond 896 woningen bouwt in een jaar, hoeveel procent is dat dan?
Hoeveel van die 461 opvangplekken worden ingevuld met nieuwbouw denk je? Ik denk niet 1. Er zijn in Helmond circa 15000 woningen die vallen onder de sociale woningbouw, volgens mij moet je het hiermee vergelijken.
Ah moet je daar mee vergelijken, die staan leeg dus. want er kunnen wel allemaal Helmonders in de nieuwe woningen komen, maar het rekensommetje is simpel, alles zit vol, er komen 461 extra vragers bij, en er komen 896 woningen bij. Is dit misschien ook een te complexe materie voor jou?
Er zijn hier op het weblog best wel wat Helmonders die “massa-immigratie” zien als oorzaak voor allerlei problemen. Vaak is het een excuus om het eigen falen te camoufleren of pure jaloezie. Het wachten is op een reactie van iemand die de link kan leggen tussen de regen en statushouders. Best wel een voetbal-kantine niveau.
Ik geef wat feiten, en als je argumenten op zijn dan probeer je dat te camoufleren door iedereen die het niet eens is als racist weg te zetten. Over niveau gesproken.
Geen racist, maar dom. Dat is wat anders.
Ok dom dan, het blijft verbloemen, je inhoudelijke reactie blijft uit. Hier een link naar wat hulp: https://www.calculator.net/
@Guus op maandag 22 januari 2024 om 18:06 uur:
Beetje een flauwe vergelijking, maar stel dat we het in die nieuwbouwhuizen zouden inrichten, dan kun je per huis er een stuk of vijf a zes kwijt. Het zijn immers opvangplekken en geen woningen voor statushouders. Blijven er nog meer dan 800 nieuwe woningen over en heb je het over een percentage van rond de 10%. Beantwoordt dat je vraag voldoende?
@Martijn Rieter op maandag 22 januari 2024 om 16:29 uur:
Van zijn studie, werkkring, politieke aktiviteiten
(Helmond en dus ook landelijk) heb ik kennis
genomen.
Op de huizenmarkt is hij zoals hij het zelf
schrijft een starter.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft hij een
dusdanig inkomen dat een koopmogelijkheid
in Helmond aan de orde kan zijn.
Misschien is het wel zijn wens op termijn
Helmond te verlaten.
Jij kwam niet geheel pardoes zonder woning.
Op huurgebied waren er o.a. in de Molenstraat
huurmogelijkheden.
Je bent toch geslaagd in je zoektocht.
Misschien heb je zelfs een koopwoning gevonden.
Huisvesting blijft in Helmond een (niet overkomelijk)
probleem.
@Michiel van Geel op maandag 22 januari 2024 om 19:43 uur:
Niet helemaal, lang niet alles statushouders zullen een gedeelde woning krijgen, en gelukkig maar, dat komt de overlast niet ten goede. Daarnaast begint na het plaatsen ook het onderzoek naar gezinshereniging, dus het blijft niet eens bij dit aantal. En het is niet alsof de enige mogelijkheid is dat ze in de nieuw gebouwde woningen komen, maar het aantal verminderd niet door bestaande Helmonders in de nieuwe woningen te zetten, dan komen ze dus in de bestaande hierdoor vrijgekomen woningen, per saldo veranderd er dus niks, er zijn dan niet ineens 15.000 extra mogelijkheden zoals ons superbrein opperde.
Toch een hoop ambtelijk geklets alweer.
2 doelgroepen.
Ouderen
Jongeren
Weet je hoe dat heet?
Polariseren.
De idee dat ouderen lekker ruim wonen en maar niet willen doorstromen slaat nergens op. Dat bepaalt iedere mens toch fijn ZELF?
En jongeren, willen die meteen “groot” wonen?
Kortom, praatjes.
@roland, wat ga jij weer af als een huilstruik.
Laat asieleisers en statushouders bij voorkeur in D66 en GroenLinks gezinnen opgevangen worden. Die willen zo graag. Graag azc bij hun in de elitewijkjes en de minderjarigen bij hun kindjes op school. Ja, en dus vooral bij Roland en zijn vriendjes.
Je leest blijkbaar veel Geenstijl @Andre gezien de bekende termen die je gebruikt. Als je serieus van mening bent dat “asieleisers” een groter probleem zijn op de woningmarkt dan bijvoorbeeld betaalbaarheid, beschikbaarheid van grond en materialen, juridische trajecten dan is het maar goed dat je politieke carrière beperkt blijft tot het reageren op het weblog. Voor jou info: ik stem al jaren liberaal.
@Roland op maandag 22 januari 2024 om 20:31 uur:
André: DE opvolger van Blanksma!
Misschien zelfs opvolger van Rutte!
@Guus op maandag 22 januari 2024 om 20:05 uur:
Nogmaals, het gaat hier niet om statushouders, maar om opvangplekken voor asielzoekers. Het is dus maar de vraag of dat straks statushouders gaan worden.
@Marko op maandag 22 januari 2024 om 19:53 uur:
Klopt. Huisvesting blijft ook in Helmond een probleem. Vorige column van mij ging er ook over.
Huurwoningen Molenstraat ben ik toevallig ook wezen kijken. 1300 euro per maand ex gas water en licht…
Oplossing voor mij was een goedkope kluswoning te kopen.
@hanneke Hegeman
In de woonvisie staat ook opgenomen dat ook wordt gekeken naar verhuiscoaches die senioren helpen bij het oplossen van allerlei praktische problemen. Denk aan hulp bij het verhuizen, een verhuisvergoeding en de coach die ik heb gesproken die werkzaam is in Den Bosch en omgeving is het zelfs mogelijk om een huurtegemoetkoming te doen om dat financiële gat tussen de goedkope huidige woning en de geschikte seniorenwoning te overbruggen. Want dat is vaak een groot argument om niet de eengezinswoning achter te laten. Daar verwacht ik dus ook wel wat van. Om zo de doorstroming op gang te krijgen. Want de senioren willen vaak wel naar geschikte woonruimte , maar kunnen eenvoudig weg niet.
@Martijn Rieter op dinsdag 23 januari 2024 om 21:42 uur:
€1.300.00 p/m, excl. Dat is pas schrikken. Voor die prijs een
gouden belegging.
Verstandig dat je hebt gekeken naar een alternatief en
bent geslaagd.
@Lara Tamarinof op vrijdag 26 januari 2024 om 08:39 uur:
Vaak zijn ouderen gehecht aan hun woonomgeving
en veel ouderen willen niet verplant worden.
Het gaat meestal niet om extra tegemoetkomingen.
Een minderheid is daarvoor gevoelig.
@Marko op vrijdag 26 januari 2024 om 09:59 uur:
Eens. Er zijn ook mogelijkheden in de eigen buurt natuurlijk. Daar wordt juist naar gezocht. Want daar zit ook vaak mantelzorg. Dus ook dat aspect is nu een belemmering waar een wooncoach in kan bemiddelen. En niemand wordt gedwongen.
@Martijn Rieter op dinsdag 23 januari 2024 om 21:42 uur:
En als je op Funda kijkt is een huurprijs van meer dan
€1.000.00 p/m, excl. in Helmond de gewoonste zaak
voor een appartement, het huren van een woonhuis
is ondenkbaar.
Het heeft te maken met marktwerking.
De hoge prijzen worden in stand gehouden.
Geregisseerd?
@Lara Tamarinof op vrijdag 26 januari 2024 om 08:39 uur:
Beste Lara,
Dit is geen oplossing die je geeft. Hooguit een doekje voor het bloeden. Zolang woningcorporaties niet de gelegenheid hebben of krijgen huren voor doorstromers aan te passen aan hun vorige woning, gebeurt er niets. Wooncoaches en andere hulpverleners zijn welkom, maar niet de oplossing. Het is een schijnoplossing. Je komt met een voorbeeld uit Den Bosch. Wij wonen in Helmond en dat is een andere gemeente.
Ik heb de doorstroming al vaker met medewerkers van één van onze woningcorporaties besproken en daar het voorstel tot aanpassing van de huur neergelegd. Het antwoord: dat is niet mogelijk want dan krijgen we problemen met de bestaande huurders in het complex. Die willen dan ook minder gaan betalen en dat is niet mogelijk.
Dus Lara, ik begrijp het allemaal. Maar als je het probleem niet aan de bron oplost (huurprijzen voor de doorstromers) zijn alle andere goedbedoelde initiatieven nutteloos. Hier ligt het echte werk voor de (lokale) politiek. Aan doekjes voor het bloeden heeft niemand iets.
Hartelijke groet.
@Hanneke Hegeman. op zaterdag 27 januari 2024 om 09:03 uur:
De woningverhuurder zegt zomaar iets.
Er is in elk complex scheefgroei.
Latere huurders betalen doorgaans meer t.o.v.
de zittende huurders.
Bovendien is het te betalen huurbedrag geen
alledaags gespreksonderwerp.
Ik heb de huurprijs wel eens besproken met
mijn later ingetrokken buurman.
Hij heeft geen probleem met de verschillen.
Bijna alles wordt duurder.
Mijn buurman heeft niet aan de bel getrokken
bij de verhuurder met een verzoek de huur
te verlagen.
@Roland op maandag 22 januari 2024 om 18:31 uur:
Jij niet dus? Vroeger liep je door de stad en kon je iedereen verstaan maar tegenwoordig is de nederlandse taal ver ondervertegenwoordigd in vele wijken maar dat zal wel niks met massamigratie te maken hebben
@Marko op zaterdag 27 januari 2024 om 09:38 uur:
Dank voor je reactie. Dit waren ook mijn argumenten richting de medewerkers van de woningcorporatie. Het lijkt me dat jij en ik niet de enigen zijn. Dus: hier ligt een taak voor de politiek en dat is naar aanleiding van de column en de reactie van Lara Tamarinof mijn boodschap aan hen.
Groetjes.
@Hanneke Hegeman op zaterdag 27 januari 2024 om 14:06 uur:
Wellicht doel jij op de grootste Helmondse woningstichting.
Een gigantische willekeur.
Een lerares VWO in Helmond.
Had zich ingeschreven voor een huurwoning
Misschien een vorm van urgentie?
Kreeg in no time een woning aangeboden.
De oorspronkelijke huurprijs 1.100 +.
Werd verhuurd voor minder dan 900.00 p/m.
De betreffende lerares is een buurvrouw van mij,
zodoende ben hiervan op de hoogte.
Als je medewerking hebt van een schooldirecteur
gaan de deuren snel voor je open bij WP.
Waar een wil is een weg. Normaal moet je maanden,
soms jaren wachten
@Andre op zaterdag 27 januari 2024 om 12:26 uur:
Natuurlijk niet!
@Andre
Ik kom op vel plekken maar ben me niet altijd bewust van de taal die anderen spreken. Wel wordt ik vaker in het Engels aangesproken (vooral in Eindhoven), maar dat is niet gek gezien ASML, TUe etc. Maar dat is dan toch niet meteen een probleem? En volgens mij verdienen er meer dan genoeg Helmonders (indirect) een mooie boterham via ASML zodat ze in staat zijn om een huis te kopen of te huren. Werkloosheid is nog nooit zo laag geweest. Genoeg kansen om wat van je leven te maken en niet compleet afhankelijk te zijn van de overheid. Voor iedereen.
@Hanneke Hegeman. op zaterdag 27 januari 2024 om 09:03 uur:
Ik zeg dat letterlijk in mijn reactie:
“Het is zelfs mogelijk om een huurtegemoetkoming te doen om dat financiële gat tussen de goedkope huidige woning en de geschikte seniorenwoning te overbruggen.”
En andere belemmeringen uit de weg nemen. Het is niet alleen een financieel probleem.