9reacties

Van den Waardenburg: N279

Zoals iedereen wel weet is het project ‘De Ruit’ rondom Eindhoven gesneuveld. Hierdoor zal geen nieuwe oost-west verbinding door het Dommeldal worden aangelegd en blijft dit natuurgebied gespaard. Ook (zoals wederom is bevestigd in het informatiebulletin van de provincie Noord-Brabant van 4 maart 2016) blijft de N279 in lijn met het provinciale bestuursakkoord (van VVD, SP, D66 en PvdA) 2×1-baans. Wel worden de aansluitingen ongelijkvloers (zonder stoplichten, met viaducten) gemaakt.

Eind vorig jaar hebben 141 partners, waaronder de gemeente Helmond, de provincies Noord-Brabant en Limburg en Rijkswaterstaat het bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland opgesteld; een programma om te komen tot slimmere mobiliteitsoplossingen in Zuid-Nederland. Dit bidbook is door de minister omarmd, waardoor er de komende jaren meer dan 150 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de verbreding van de A67 tussen Asten en Eindhoven. D66 is hier heel blij mee, omdat er zo ook voor Helmond een snellere en betere verbinding met Eindhoven en de A2 en A58 komt.

Eén van de andere opgaven in het bidbook is het opstellen van een bereikbaarheidsakkoord tussen de gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie. In dit kader zal (voor de zomer) een pakket bereikbaarheidsmaatregelen worden ontwikkeld. In dit bereikbaarheidsakkoord zullen zowel wegen als OV-ontwikkelingen, fietspaden, leefbaarheidsmaatregelen en smart mobility-oplossingen worden opgenomen. Het bereikbaarheidsakkoord heeft ook gevolgen voor de gemeente Helmond. De mogelijke omleiding van de N279 bij Dierdonk maakt hier namelijk ook deel van uit. Momenteel worden de plannen voor de aanpassing van de N279-Zuid opnieuw verkeerskundig doorgerekend en worden de milieueffecten opnieuw onderzocht.

Deze onderzoeken zijn ook van belang voor de uiteindelijke keuze over de omleiding om Dierdonk. De gemeenteraad moet een keuze maken tussen het behouden van het bestaande tracé of de aanleg van een omleiding om Dierdonk welke zorgt voor een aantasting van natuurgebied de Bakelse Beemden tussen Dierdonk en Gemert. Deze omleiding komt ook vlak langs de gemeentegrens van buurgemeente Gemert-Bakel te liggen, welke gemeente mogelijk weerstand zal gaan bieden. Anderzijds, als we het bestaande tracé behouden, zullen door de aanleg van de ongelijkvloerse viaducten twee van de drie directe aansluitingen vanuit de wijken op de N279 verdwijnen. Dit zorgt mogelijk voor extra verkeersdrukte in met name Helmond-Noord en Dierdonk. Wanneer we als gemeente de hoofdwegen in de wijken moeten aanpassen zijn deze kosten voor rekening van de gemeente Helmond. Een omleiding om Dierdonk wordt daarentegen door de provincie betaald.

D66 is in principe voor het behouden van een 2×1-baans over het bestaande tracé. Verbeteringen van de bestaande wegen heeft onze voorkeur. Wij zijn geen voorstander van de aanleg van nog meer asfalt zolang nut en noodzaak niet zijn aangetoond. Nieuwe wegen worden alleen aangelegd als deze een echt meerwaarde hebben op het functioneren van bestaande netwerken en bij de aanleg is een goede inpassing een noodzakelijke voorwaarde. Ook mag de aanleg geen onevenredig ruimtebeslag of negatieve invloed op de natuurwaarden hebben. Maar, zoals hiervoor al aangegeven, moeten nog nieuwe berekeningen en onderzoeken worden uitgevoerd. Zolang deze gegevens van de (verkeerskundige) effecten nog niet duidelijk zijn, kan nog geen definitief besluit worden genomen over de omleiding. En of we als gemeente nu kiezen voor het bestaande tracé of een omleiding om Dierdonk, de leefbaarheid van de inwoners en een goede ruimtelijke inpassing van de (nieuwe) weg moet altijd voorop blijven staan.

Gaby van den Waardenburg
Raadslid, D66 Helmond