24reacties

Van den Waardenburg: Nachtnet

Het is niet mogelijk om op vrijdag- en zaterdagnacht met het openbaar vervoer vanuit Eindhoven naar Helmond te reizen. Helmond maakt ondanks dat het behoort tot de vijf grote steden van Brabant geen deel uit van het nachtnet. Dit vinden wij als D66 niet wenselijk en ook niet passend bij de ambities van een grote metropoolregio. Tijdens de begrotingbehandeling in november hebben wij daarom, samen met de PvdA, GL en Helder Helmond, een motie ingediend voor een onderzoek naar de nachtbus en nachttrein.

In deze motie heeft de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders opgedragen te onderzoeken of de gemeente aangesloten zou kunnen worden op een pilot van de provincie en de 4 grote steden in Brabant voor nachtbussen op vrijdag en zaterdag. Ook hebben we het college opdragen te onderzoeken of een nachtelijke treinverbinding gerealiseerd zou kunnen worden. Met deze onderzoeksgegevens zouden wij als gemeenteraad een goede afweging kunnen maken over het nachtnet en de wijze waarop.

Je zou kunnen stellen dat het college snel aan de gang is gegaan met deze opdracht. Aanstaande dinsdag staat het onderwerp namelijk al op de agenda van de commissie Omgeving. De raad wordt verzocht om in te stemmen met de invoering van een pilot voor een nachtnet per trein op vrijdag- en zaterdagnacht. Maar toch zijn we als D66 een beetje teleurgesteld met de uitvoering van onze motie.

We hadden graag een grondig en gedegen onderzoek gezien naar een nachtbus en nachtrein op vrijdag- en zaterdagnacht. Maar dit is helaas niet het geval. Uit het raadsvoorstel wordt enkel duidelijk dat de NS een offerte heeft uitgebracht en dat de busvervoerders dat niet hebben gedaan. Wij hadden van het college toch meer inzet en onderzoek verwacht.

Uit een businesscase onderzoek van de provincie is ook al eerder gebleken dat het nachtnet, net zoals veel ander openbaar vervoer, niet rendabel is en dat het gesubsidieerd moet worden. In het raadsvoorstel wordt voorgesteld om 2 extra treinen (vertrek Eindhoven 00:45 uur en 01:45 uur) voor een bedrag van € 39.000 te laten rijden. Op dit moment vertrekt de laatste trein om 00:32 uur vanaf station Eindhoven. De trein van 00:45 maakt voor ons dus niet echt het verschil. Uit het businesscase onderzoek blijkt bovendien, dat de kosten van een nachtelijke busverbinding tot 04:00 uur ongeveer € 43.000 zouden bedragen. Het verschil in kosten is niet echt wezenlijk, maar de eindtijd wel. Graag hadden we gezien dat hier meer onderzoek naar was verricht en hierover in het raadsvoorstel meer uitleg was gegeven.

Bovendien wordt in het raadsvoorstel het voorbehoud gemaakt, dat de nachttrein er enkel komt met mede financiering van de gemeente Eindhoven en de provincie. Provinciale Staten heeft namelijk gelden ter beschikking gesteld voor een nachtnet per bus. Het college geeft aan dat uit overleg met de provincie is gebleken, dat Provinciale Staten deze financiële bijdrage niet beschikbaar heeft gesteld voor een nachttrein tussen Helmond en Eindhoven. Wanneer Helmond en Eindhoven voor de nachttrein een financiële bijdrage van de provincie willen ontvangen, dan zal een nieuw verzoek ingediend moeten worden. Daarnaast is de gemeente Eindhoven bereid om mee te betalen aan een nachtbus tussen Helmond en Eindhoven, maar het is niet duidelijk of dit ook geldt voor een nachttrein. Het is dus nog allerminst zeker of de provincie en de gemeente Eindhoven bereid zijn de nachttrein in plaats van de nachtbus mee te financieren.

Uiteraard hopen wij op een goed bericht van zowel de provincie als de gemeente Eindhoven, maar we hadden graag gezien dat het college hierover voorafgaand aan het raadsvoorstel meer zekerheid had kunnen geven. Zeker nu de keuze voorligt om een nachttrein te realiseren en het idee van een nachtbus geheel te laten varen. We zullen dinsdag deze vragen aan de verantwoordelijk wethouder stellen en hopen dat wij niet nogmaals teleur worden gesteld.

Gaby van den Waardenburg
Raadslid, D66 Helmond