Van der Made: Ze zijn d’ruit
Het Brabantse college van Gedeputeerde Staten heeft definitief gekozen voor een nieuwe weg langs het Wilhelminakanaal en een verdubbeling van de N279 tussen Veghel en Asten: de grote ruit om Eindhoven en Helmond. Binnenkort zal Provinciale Staten deze keuze volgen, verwacht ik. Daarna zal ongetwijfeld een deel van de 1281 bezwaarmakers de gang naar de rechter maken, maar ik vrees dat dat weinig zal opleveren. Die weg gaat er nu echt komen, daar zorgen beroepsbestuurders als Ruud van Heugten (CDA) en Erik van Merrienboer (PvdA) wel voor. Als zij eenmaal hun ego verbonden hebben aan een plan, laten ze zich dat niet meer afnemen. En voor de VVD gaat de economie altijd boven alles, dus welk poppetje voor hen aan de touwtjes trekt, maakt niet eens zoveel uit.
Meer dan een miljard euro gemeenschapsgeld voor een weg waarvan aangetoond is dat hij niets zal helpen. Lang leve de democratie!
In 2005/2006 hebben berekeningen uitgewezen dat de grote ruit voor de doorstroming van het verkeer nauwelijks iets op zal opleveren. Sindsdien is de A50 doorgetrokken (Eindhoven – Veghel – Oss), wordt op de randweg van Eindhoven het lokale verkeer gescheiden van het doorgaande verkeer, en weten we dat Helmond niet de 120.000 inwoners gaat krijgen waarop de berekeningen van 2005 nog gebaseerd waren, maar slechts 95.000.
Maar als de feiten je starre standpunt niet bevestigen, kun je natuurlijk altijd het proces nog vertroebelen. Dus werd BOSE gevolgd door MEROS en MIRT. Vervolgens werd het Middengebied er met de haren bijgesleept, en plots was alles één dossier. Soms heet dat dossier Noordoostcorridor, en soms Brainport Oost. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat werkelijk belanghebbenden er nog iets van begrijpen.
Als je in Eindhoven of bij de provincie gaat vragen waarom die weg er moet komen, is het antwoord: “Omdat Helmond dat wil”. Er is nog niet bekend hoeveel geld de gemeente Helmond aan deze weg gaat bijdragen, maar het zou mij niets verbazen als dat ergens tussen de 50 en 100 miljoen euro komt te liggen. En dat allemaal ten behoeve van de werkgelegenheid in Helmond? Wat mij betreft kan dat geld veel beter geïnvesteerd worden in scholing voor de werkloze inwoners van Helmond. Hoewel dat misschien straks helemaal niet meer nodig is, als het voor werknemers uit Best, Veghel en Venlo zo makkelijk is geworden om de nieuwe bedrijven op de Brouwhuisse Heide (BZOB-bos) te bereiken.
6 reacties:
Rondje Helmond met de auto wordt dus een nieuwe attractie in 2020?
Mocht geld een probleem worden bij de uitvoering dan zijn er nog wel creatieve oplossingen:
1) Laat alle inwoners van de betrokken gemeenten i.p.v. belastinggeld een steentje bijdragen in de vorm van arbeidsinzet of materiaalbijdrage. Laat ze desnoods zelf het beton storten. Is ook goed voor het draagvlak. Bestuurders voorop natuurlijk !!!
2) Maak straks van het autorondje Helmond een tolweg. Laat de gebruikers zelf de weg financieren met klinkende munt (ook wel klinkermunt genoemd). Uiteraard met een doorrekening naar draagkracht.
Mooi dat die weg er eindelijk komt, daar gaat ’t al decennia over…
@ Mien
Hoe wil je naar draagkracht berekenen op een tolweg. Gaan we datzelfde dan ook doen op het overgesubsideerde Openbaar Vervoer? Daar gaat namelijk nog veel meer geld heen…
@ Jasper de Groot
Wellicht op de bussen, maar de NS maakt winst, keert daarvan als ik me goed herinner 100 miljoen per jaar aan divident uit aan de overheid en betaald verder ook nog enorme spoorhuur bedragen. Daar komt nog bij dat over elk treinkaartje flink btw wordt betaald, en die kaartjes zijn flink duur, en als je het al met al uitrekend de overheid flink verdient aan het spoor. Aan de andere kant is de wegenbelasting lang niet toereikend om de weg te onderhouden en nieuwe wegen te financieren, dus je mag het niet zeggen, maar eigenlijk betaald de treinreiziger voor de automobolist. Dus weet waarover je praat voordat je roept.
Betreffende deze weg, een onafhankelijke verkeerskundige zegt dat het ervoor zorgt dat verkeer tussen R’dam en het ruhrgebied, een afwijkroute heeft, en dat dat massaal de A2 op zal gaan,die zoals je wellicht weet bepaald niet filevrij is. dus deze weg veroorzaakt nog meer file op de A2. Verder betalen wij het grootste stuk dus het kost ook nog bakken aan brabants belastinggeld waarvan weereens alleen de randstad pofiteerd.
@Jan
Ik heb eens gekeken bij de begroting van de provincie voor 2011. Daarbij staat voor het OV lasten van zo’n 130 miljoen, voor auto zo’n 70 miljoen…
Daar is overigens inderdaad een groot deel voor de bussen (sowieso geeft Noord-Brabant van alle provincies daar relatief veel aan uit).
Naast wegenbelasting zijn er overigens nog meer inkomsten voor de overheid uit auto’s zoals de BPM.
Geweldig zo een dubbelbaanse weg lang Helmond, zolang ze de weg maar bij brouwhuis de grond in laten verdwijnen, en tussen Helmond en Gemert weer boven de grond ( TUNNEL), anders heeft heel brouwhuis, de rijpelberg, dierdonk en Helmond noord last van een enorme geluidsoverlast van het verkeer, het is nu al ooit niet normaal wat die N279 voor een berg lawaai veroorzaakt ( als de wind uit de richting komt, met name het vrachtverkeer…
@Jasper de Groot
Het vele geld dat de overheid aan de trein verdient komt ook binnen bij de rijksoverheid. Bij de provincie kijken is een vertekend beeld. Het is echt geen geheim dat de overheid flink verdient aan de NS, dat zul je echter niet bij een provinciaal statestiekje zien, daarvoor moet je naar de rijksoverheid kijken.