Van Mullekom: hou de A270 in ere !
Zoals kleine kinderen groot zijn geworden door de koeken van Liga is Helmond groot geworden door zijn stoplichten. Een in deze stad blijkbaar niet uit te roeien fenomeen en vooral een uiting van beperkt denken. Als het voor de dames en heren verkeerskundigen ook maar een ietsje te ingewikkeld wordt, is steevast de oplossing: stoplichten.
Lekker makkelijk en voorspelbaar: ze gaan dag en nacht van oranje naar rood en vandaar weer naar groen. Je hoeft ze geen eten te geven en de verkeerskundigen hebben daarna weer alle tijd gemakzuchtig achterover te leunen. Want het woord “creatief” komt in hun woordenboek niet voor. Het autoverkeer op de Hoofdstraat en de Mierloseweg in ’t Hout groeit met de dag met als gevolg een verstikkende walm rondom de huizen van de bewoners aldaar. De oplossing? Een stoplicht! Ter hoogte van de Rabobank in de Hoofdstraat moet weer een stoplicht komen waarna, zo hopen de verkeerskundigen, het autoverkeer hier gladjes en probleemloos zal verlopen.
Ik ben van mening dat stoplichten in de Hoofdstraat niet de oplossing voor het probleem zijn en ik roep de gemeente Helmond op nu eindelijk eens creatief te werk te gaan door middel van bijvoorbeeld het aanleggen van een tunnel onder de spoorwegovergang Hoofdstraat. Plannen hiervoor heeft Helmond Aktief reeds veel eerder aangeboden aan het gemeentebestuur, het wachten is op de bereidheid van de betrokken wethouders om Mierlo-Hout te verlossen van de verkeersellende en het wachten is beslist niet op het plaatsen van het zoveelste stoplicht.
Waar ook weer een stoplicht moet komen, althans volgens de Helmondse verkeerskundigen, is op de A270, het stukje snelweg tussen Helmond en Eindhoven. Doordat Brandevoort steeds meer groeit moet deze wijk via een tweede nieuwe weg met stoplichten op de A270 ontsloten worden. Helmond Aktief denkt daar anders over en wil de A270 als snelweg geen meter inkorten, want anders doen we er straks drie kwartier over om in Eindhoven te komen. De fractie van Helmond Aktief pleit ervoor om Brandevoort via een viaduct met op- en afritten met de A270 te onsluiten. Dat is wel een duurdere oplossing, maar ook een duurzamere. Zonder stoplichten met afremmende auto’s, lange rijen wachtenden en weer optrekkende auto’s. Met alle luchtvervuiling tot gevolg! Stoplichten passen ook niet in het Bereikbaarheidsprogramma Zuidoostvleugel BrabantStad maar zorgen er eerder voor dat er geld over de balk wordt gesmeten waarna de bereikbaarheid van onze stad helemaal verloren dreigt te gaan.
Theo van Mullekom
Fractievoorzitter
11 reacties:
De gemeente is ik weet niet hoe lang bezig geweest met de deurnese weg.traverse.europalaan.
Wegje verbeteren en de zogenaamde slimme stoplichten… Tja werkt goed als het niet druk is idd. Er is zelfs een filmpje gemaakt over hoe snel je Helmond doorkruist, ging dacht ik goed(filmpje staat ergens op het log)
Maar als het rustig is zit ik op mijn werk, of ik ben onderweg ergens ver van Helmond.
Tijdens de spits daar zit het probleem, je haalt dan brandevoort/rijpelberg,brouwhuis niet in een korte tijd.
Voor elk stoplicht kun je dan stoppen, en daar sta je dan met de zogenaamde slimme stoplichten die weer terugaan naar het denken van een simpele oudverwetste rood, oranje, groen.
Niet alleen zie ik dit gebeuren tijdens de spits, als het iets langer duurt ben je om van de henri dunant naar het zoekenhuis te komen, 17 minuten kwijt(zonder auto parkeren enz, gewoon heen rijden)
Okey, dan wil men de N270 weer korter maken omdat men het weer wil verbinden met de N270??????????
Maken we daar ook gewoon een 70 km dubbelbaanse weg van, idd dan zijn we drie kwartier bezig om in Eindhoven te komen. En om het prohect te steunen zetten we er ook meteen wat knippalen bij want dar zullen heel wat centjes bij elkaar te knippen zijn!!
Ik vind het weer raar dat de projectontwikkelaars van Brandvoort hier niet aan gedacht hadden(men wist dat brandvoort in verloop van tijd groot zou worden), een verbindingsbaan zou toch ook een oplossing zijn geweest?
Aangezien ik bang ben dat het dadelijk dan dus een eeuwigheid duurt voor ik op een snelweg ben die me verbind met de rest van het land(want daarvoor moeten we toch in eindhoven zijn(ik tenminste) hoop ik dat men een andere optie kan bedenken.
Is het geen Optie om een groene golf te maken in Helmond, van begin Helmond(rijpel/Brouwhuis) tot einde Helmond(brandevoort)
Hiermee winnen we tijd , en het is goed voor het milieu.
Plus als je een drukke snelweg hiermee door een stad kunt leiden, moet de ondrzoekers in Helmond dit toch ook wel voor elkaar krijgen(alhoewel, volgens mij staan er in Maastricht minder stoplichten 😀 )
Een verkeerslicht springt op rood.
Een verkeerslicht springt op groen.
Ja, in Helmond is altijd wat te doen.
(Overigens moet je verkeerslichten wel te eten geven. Dit in de vorm van electriciteit.)
Nou waarom al die ophef over die ,
autoweg je bent toch veel sneller met ,
de trein in Eindhoven vandaaruit ,
heb je snelle verbindingen .
En als we een paar jaar verder ,
zijn rijden er nog meer treinen ,
of lightrails .
En dat is veel Schoner als al ,
die 1 lingen in 1 auto .
Bovendien ligt er met een jaar of 5 ,
een 2e autoweg naar Eindhoven .
Dus wie hard heeft voor het Groen ,
pakt op StationBrandevoort of een van ,
de andere 3 Simpel de trein .
En opgelost het probleem van Luchtvervuiling en al dat smerige blik .
Nou waarom al die ophef over die ,
autoweg je bent toch veel sneller met ,
de trein in Eindhoven vandaaruit ,
heb je snelle verbindingen .
En als we een paar jaar verder ,
zijn rijden er nog meer treinen ,
of lightrails .
En dat is veel Schoner als al ,
die 1 lingen in 1 auto .
Bovendien ligt er met een jaar of 5 ,
een 2e autoweg naar Eindhoven .
Dus wie hard heeft voor het Groen ,
pakt op StationBrandevoort of een van ,
de andere 3 Simpel de trein .
En opgelost het probleem van Luchtvervuiling en al dat smerige blik .
Heel leuk streven Peter, maar zoals je zelf denk ik wel weet onmogelijk te bereiken.
Voor een pleziertocht naar eindhoven neem ik zeker de trein, maar voor mijn broodwinnig zal ik toch echt afhankelijk zijn van het stukje blik. :0)
Hoe werkt de “Groene golf” eigenlijk bij verkeer dat de weg wil kruisen. De groene golf zal hoe dan ook eens in de zo veel tijd opgeheven moeten worden. Daarbij schijnt een groene golf alleen te werken als men zich aan de snelheid houdt, wat voor veel mensen toch moeilijk is.
Verder nog een opmerking dat het eerste viaduct met op/afrit mogelijkheden richting Eindhoven (na Brandevoort) richting Nuenen ook vol staat met verkeerslichten. Dus een viaduct helpt je niet automatisch van de verkeerslichten (stoplichten) af.
Waarom al die ophef hierover, besteed maar eens wat meer geld en inzet aan de mens in Helmond die onderaan de samenleving staat en geen kans heeft om ooit uit een uitzichtlose situatie te komen zonder daadkrachtige hulp, want van die mens moet Helmond het wel hebben en hoe meer mensen onderaan de samenleving komen hoe slechter het zal gaan met Helmond, al pompen ze nog zo veel geld in Brandevoort.
Wat ik niet snap is dat zoiets niet al lang van te voren bekend was. Het was toch al lang voordat de eerste steen van Brandevoort werd gelegd bekend hoe groot Brandevoort zou worden en dat er dan dus ook zo’n tweede afslag nodig was.
natuurlijk weet men hoe groot Brandevoort zal gaan worden. Dat ligt al helemaal vastgelegd, net zo goed dat die tweede afslag er zou komen. Net zo goed dat men al 30 jaar geleden wist dat het kanaal om de stad zou komen. Hoelang hebben die bruggen toen daar doel- en werkeloos in de weilanden gestaan?
Ik print deze columns altijd uit voor mijn tante van over de zeventig. Zij is erg geïnteresserd in de Helmondse politiek maar heeft geen internet. Wie weet ooi zegt ze altijd.
Gisterenavond belde ze me dat ik hier moest zeggen dat ze het helemaal eens is met Theo van de Mullekom over de situatie in Mierlohout en dat je vooral door moest gaan om dat te schrijven. Bij deze.
Ja Helmond heeft iets met die stoplichten. Moet er een kruispuntje bij dan met stoplichten. Dan vervangen we die kruispunten 5 jaar later weer door rotondes en kunnen die wegenbouwers nog een keer veel belastinggeld innen.
Helmond heeft op dit gebied samen met Eindhoven totaal geen slimme oplossingen. Met levensgevaarlijke kruispunten bv de Deltaweg-Deurneseweg waar het verkeer met 70 overheen gaat.