11reacties

Van Mullekom: hou de A270 in ere !

Column Theo van Mullekom Helmond AktiefZoals kleine kinderen groot zijn geworden door de koeken van Liga is Helmond groot geworden door zijn stoplichten. Een in deze stad blijkbaar niet uit te roeien fenomeen en vooral een uiting van beperkt denken. Als het voor de dames en heren verkeerskundigen ook maar een ietsje te ingewikkeld wordt, is steevast de oplossing: stoplichten.
Lekker makkelijk en voorspelbaar: ze gaan dag en nacht van oranje naar rood en vandaar weer naar groen. Je hoeft ze geen eten te geven en de verkeerskundigen hebben daarna weer alle tijd gemakzuchtig achterover te leunen. Want het woord “creatief” komt in hun woordenboek niet voor. Het autoverkeer op de Hoofdstraat en de Mierloseweg in ’t Hout groeit met de dag met als gevolg een verstikkende walm rondom de huizen van de bewoners aldaar. De oplossing? Een stoplicht! Ter hoogte van de Rabobank in de Hoofdstraat moet weer een stoplicht komen waarna, zo hopen de verkeerskundigen, het autoverkeer hier gladjes en probleemloos zal verlopen.
Ik ben van mening dat stoplichten in de Hoofdstraat niet de oplossing voor het probleem zijn en ik roep de gemeente Helmond op nu eindelijk eens creatief te werk te gaan door middel van bijvoorbeeld het aanleggen van een tunnel onder de spoorwegovergang Hoofdstraat. Plannen hiervoor heeft Helmond Aktief reeds veel eerder aangeboden aan het gemeentebestuur, het wachten is op de bereidheid van de betrokken wethouders om Mierlo-Hout te verlossen van de verkeersellende en het wachten is beslist niet op het plaatsen van het zoveelste stoplicht.

Waar ook weer een stoplicht moet komen, althans volgens de Helmondse verkeerskundigen, is op de A270, het stukje snelweg tussen Helmond en Eindhoven. Doordat Brandevoort steeds meer groeit moet deze wijk via een tweede nieuwe weg met stoplichten op de A270 ontsloten worden. Helmond Aktief denkt daar anders over en wil de A270 als snelweg geen meter inkorten, want anders doen we er straks drie kwartier over om in Eindhoven te komen. De fractie van Helmond Aktief pleit ervoor om Brandevoort via een viaduct met op- en afritten met de A270 te onsluiten. Dat is wel een duurdere oplossing, maar ook een duurzamere. Zonder stoplichten met afremmende auto’s, lange rijen wachtenden en weer optrekkende auto’s. Met alle luchtvervuiling tot gevolg! Stoplichten passen ook niet in het Bereikbaarheidsprogramma Zuidoostvleugel BrabantStad maar zorgen er eerder voor dat er geld over de balk wordt gesmeten waarna de bereikbaarheid van onze stad helemaal verloren dreigt te gaan.

Theo van Mullekom
Fractievoorzitter
Helmond Aktief