Van Mullekom: Mijn laatste column
Beste Webloglezers,
Hierbij ontvangen jullie mijn laatste column als bijdrage aan de Helmondse weblog. Vanaf de eerste politieke columns die verschenen op de Helmondse weblog, ben ik gevraagd daar bij regelmaat een bijdrage aan te leveren. Dat heb ik steeds met eer en geweten en vol overtuiging getracht te doen. Het schrijven van columns is momenteel niet meer een van mijn prioriteiten.
Als politicus probeer ik altijd een bestuurlijk pad uit te stippelen en daarmee een lange termijn visie neer te leggen. Grote lijnen, toekomstgericht, voorkomen van een zwalkend beleid dat niemand kan begrijpen. Als politicus heb ik vaak de stip aan de horizon verwoord; het resultaat waar Helmond naar toe moet werken, maar wat wel een lange adem en een rechte rug vereist. Bijvoorbeeld het verplaatsen van Vlisco, het ondertunnelen van de Kasteeltraverse. Daarmee kan het kasteel weer de plaats innemen die de Helmonder nog trotser doet worden op de stad.
Ook de bereikbaarheid van Helmond is een heikel punt en verdient nu reeds grote aandacht omdat het anders in de toekomst mis gaat. Wil je Helmond blijvend goed ontsluiten, dan moet je beginnen te denken om in zuid/westelijke richting, bij Vaarle de ontsluitingswegen te laten beginnen, in oostelijke richting nabij de gemeentegrens van Deurne. Dat is mijn stip aan de horizon in dit dossier.
Ik heb u ook nog beloofd terug te komen op het parkeren in het kanaal. Helaas kan ik u hierover op het moment van dit schrijven nog geen cijfers geven, wel is men daarmee bezig. De bouwkosten van de parkeergarage Boscotondo bedroegen destijds ongeveer 9,2 miljoen gulden. Het ging toen om het prijspeil van 1998. Het genoemde bedrag was exclusief de grondkosten.
Zoals al eerder aangegeven, dit is mijn laatste column. Op politiek gebied zal ik mij altijd blijven inzetten voor het welzijn van de medemens. Vaak is het zo dat, zij die het moeilijk hebben in de samenleving, ook het meeste onrecht wordt aangedaan. Alle politici roep ik op daar blijvend aandacht voor te hebben.
Mij rest zeker te vermelden dat de samenwerking met het redactieteam van de Weblog Helmond steeds in goede harmonie is gegaan en ben hiervoor alle dank verschuldigd.
Ik hoop dat het u allen goed mag gaan in leven en gezondheid, blijf positief en geef al je liefde aan je medemens, zoals je jezelf lief hebt. Tot ziens.
Theo van Mullekom
Fractievoorzitter
13 reacties:
Theo, super bedankt voor je 22 columns die sinds 7 januari 2008 op de weblog verschenen en voor de prettige samenwerking.
Theo, wat jammer dat je ermee ophoudt, maar ik kan het me voorstellen, zeker gezien het raadswerk dat je ook nog moet bijhouden. Suc6.
Bedankt Theo.
Ook bedankt namens mij. Ik las jou columns graag. Ik wist daarvoor niet wie je was, nu wel (een beetje). Ik hoop dat je in de politiek net zo scherp doorgaat als ik je hier leerde kennen.
Theo, jammer dat je stopt! Ik las je columns graag en dat ga ik nu missen.
het gaat je goed en we zien elkaar nog wel.
groet,
Theo, ook al ben ik het niet altijd met jou eens, ik heb wel respect voor jouw inzet. Mensen zoals jij steken hun nek uit voor de medemens, en diegene die dat doen worden vaak onthoofd. SLechts draaikonten weten zich politiek (net als in het bedrijfsleven) omhoog te werken. Graag blijf je inzetten voor ons Helmond.
Hallo Theo,
Jammer dat je gaat stoppen met het schrijven van columns op de weblog Helmond.
Ik las ze met plezier en evenzo de reacties die op jouw columns kwamen.
Bedankt voor jouw bijdragen.
Groet en succes met je andere werkzaamheden.
Het ga je goed.
Rob Mientjes (alias Mien)
Dag Theo,
Dank voor al je column’s.
We zien elkaar. wees gegroet, Ron
Beste Theo,
wat jammer dat je hiermee stopt. Maar gelukkig zullen we je sonore stemgeluid en je frisse ideeën elders nog wel kunnen horen en zien!
Hoi Cherry (dat is namelijk Theo’s koosnaam),
Heel jammer dat je zomaar plots ineens stopt met het schrijven van je 6-wekelijkse column. Samen met Paul Smeulders (dé gangmaker) én die andere jeugdige politicus Mohammed Chahim, vormden wij vieren twee-en-een-half jaar geleden de basis van de politieke columnisten op deze schitterende weblog! Nu ben ik de laatste der Mohikanen samen met 5 andere columnisten. Ik ben al aan het broeden wat ik komend weekend uit mijn digitale pen zal laten vloeien.
We zullen je missen…………
Overigens, is dit de opmaat dat je je helemaal uit de Helmondse politiek gaat terugtrekken?
Als ik eerlijk ben, lees ik niet alle columns hier. Politiek vind ik saai en moeilijk. Maar die van Theo van Mullekom zijn vaak leuk en spreken me aan. Jammer dat hij stopt.
Wat ik heel mooi vind en daarom even mijn reactie, is dat andere politici ook reageren en jammer vinden. Dacht altijd dat jullie veel meer concurrenten waren.
gelukkig wat jammer
EEN VIADUCT IN DE WEG.
In 1999 is er studie verricht naar ondertunneling van de Kasteeltraverse door ingenieurs van de TU Delft. Dit in opdracht van de toenmalige politieke partij Ondernemend Helmond, waar wijlen Gerrit Praasterink prominent deel van uitmaakte. Ik kan mij dat rapport nog goed in mijn geheugen ophalen, een gedegen studie die er niet om loog wat voor Helmond toekomst gericht een goede oplossing zou betekenen voor het centrum van Helmond.
Vele malen is de Traverse ondertunneling in beeld geweest, telkenmale als eerste argument:, wie zal dat betalen, VEEL TE DUUR. Opeenvolgende college,s vonden dat nog steeds, ook dit college vind het geen haalbare kaart, wil het er niet over hebben, waarom niet? Ziet het college dan niet, dat Helmond een ondertunneling van de Kasteeltraverse nodig heeft? Beste lezer, wij mogen toch verwachten dat het college het beste voor heeft met Helmond .Waarom is dit anno 2016 dan geen optie meer? Helmond is geen Helmond meer van de jaren 60 uit de vorige eeuw, Helmond is totaal van gedaante veranderd, behalve de Kasteeltraverse, die bestaat nog steeds. EEN VIADUCT IN DE WEG.
We moeten af van wat zijn de kosten, we moeten toekomstgericht denken: WAT IS GOED VOOR HELMOND. “Te duur” roept altijd een negatief sentiment op, we roepen dit al vanaf begin jaren zestig toen de Kasteeltraverse open ging als een 4-baans autoweg door het hart van Helmond. Veel korte termijn denken voert vaak de boventoon als het gaat om veranderingen in de stad. Ik kan me nog herinneren dat buro Kandecar en buro Riek plannen maakten voor het centrum van Helmond, niets is er van terecht gekomen, alleen heel veel geld gekost. In Nederland worden miljarden euro,s uitgegeven aan korte termijn denken, maar ook aan totaal mis management in calculatie berekeningen. (o.a. De Betuwelijn, de Roertunnel bij Roermond, etc.)
Wij, allen in Helmond die begaan zijn met onze stad, zouden totaal anders moeten omgaan met onze denkwijze, inclusief ons college, raad en ons beleid bepalende ambtenaren. WAT IS NODIG ALS REALISATIE OM EEN GEWELDIGE BINNENSTAD TE BEWERKSTELLIGEN. De inwoners van Helmond hebben de laatste maanden volop mee kunnen denken wat voor de stad belangrijk zou kunnen zijn en hoe de stad er in de toekomst uit zou moeten zien. Zelfs een van onze inwoners, de heer Antoine Kop heeft zelf een geheel centrumplan in boekwerk laten verschijnen, HELMOND: “ALARMFASE ROOD” , centrumplan 2016-2046.
Positief, toekomstgericht en lange termijn denken was zijn motto, negativisme totaal uitgebannen. Als eerste in zijn 15 punten tellend prioriteitenlijst kwam naar voren de ondertunneling van de Kasteeltraverse. Het is maar een gedachte van een handvol personen die de heer Kop vertegenwoordigt. Toch denk ik dat het zeer vele Helmonders positief raakt. Je mag over de man denken zoals men wil, twee zaken in zijn boekwerk staan voor mij vast: 1-,vanuit Brussel worden miljarden geinvesteert in tunnels, wegen, viaducten . 2-, honderden miljoenen worden nutteloos geinvesteert in korte termijn denken.
Waarom geen miljoenen voor ondertunneling van de Kasteeltraverse in het stadshart van Helmond? Helmond heeft al zijn breuklijn “de spoorweg” . De verminking van ons stadshart gepleegd door de aanleg van de Kasteeltraverse moet hoe dan ook ongedaan gemaakt worden willen we de uitstraling hebben als stad, eigentijds, los van Eindhoven, als centrumstad van geheel Peelland. Met het prachtige Kasteel als een pronkjuweel, maar dan ook weer volledig deel uitmakend van ons stadshart, ik vraag u: welke stad in Nederland heeft dit unieke? Ja beste lezer, toekomstgericht denken is ook denken aan het verplaatsen van Vlisco, dat hoort er ook bij.
Als zeer veel Helmonders een ondertunneling willen ontstaat er een natuurwet, als deze vervolgens gevoed wordt leidt dit tot enorme krachten en krachten leiden tot daden.
Misschien kan de Kasteeltraverse wel helemaal verdwijnen bij een goede studie naar alternatieven. Met de gezamenlijke wil van de Helmonders is de Kasteeltraverse te ondertunnelen of uit het stadshart te verwijderen. Laat uw stem daarom bij de gemeente horen!!!!!!!!!!!!!!!
En………wat te denken over de gezondheidsaspecten met per etmaal meer dan 25000 voertuigen midden door de stad?
Geachte lezer, ik wil eindigen met een zeer belangrijke slotpassage uit de aanbevelingen van het rapport “ËEN VIADUCT IN DE WEG”., rapport uit 1999 TU DELFT:
Wij raden de Helmondse gemeenschap aan de uitgewerkte tunnelopties te toetsen aan de winst die in de omgeving kan worden geboekt. Niemand zal bestrijden dat de Kasteeltraverse in zijn huidige vorm ernstig afbreuk doet aan de aantrekkelijkheid en daarmee ook de ontwikkelingsmogelijkheden van het centrum. Hij is als zodanig vermoedelijk uniek.
Theo van Mullekom, raadslid/fractie Helmond Aktief.
college burgemeester en wethouders
redactie Eindhovens dagblad
redactie weekblad Traverse
redactie weekblad De Loop
Ik las vanmiddag dit stuk van Theo van Mullekom van Helmond Actief over het ondertunnelen van de Traverse. Interessant geinig idee hoewel ik bang ben dat het veel te duur is.
Al googelend kwam ik hier terecht en zie dat hij het al in 2010 benoemde. Maar toch. Wie weet.
Ik krijg dat rapport “ËEN VIADUCT IN DE WEG” uit 1999 TU DELFT nergens gevonden. Heeft iemand dat toevallig digitaal?