Vd Bogaard: aanpakken verkeersveiligheid
Als men denkt aan veiligheid dan wordt vaak meteen de link gelegd met criminaliteit en in het bijzonder drugscriminaliteit. Vooral in de Binnenstad-Oost is dit een bekend probleem dat veel inzet vraagt van politie, justitie en gemeente. Dit vergt terecht veel aandacht en is een gevecht van lange adem. De verkeersveiligheid in de Heistraat en omgeving is echter een net zo groot en misschien nog wel zichtbaarder probleem voor de inwoners van Helmond.
Afgelopen zomer, net voor het zomerreces, is de gemeenteraad bijgepraat over het wijkversterkingsplan Binnenstad-Oost. Onderdeel van dit aanvalsplan was de aanpak van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de Heistraat en omgeving. In dit plan staat vermeld dat uiterlijk in oktober duidelijk zou worden welke verkeersmaatregelen hier genomen worden om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Tot op heden hebben wij hier nog niets van vernomen. D66 heeft tijdens deze bijeenkomst in juli aangegeven dat de verkeersveiligheid in de Heistraat ons grote zorgen baart en dat wij hier graag snel actie op genomen zien worden. Grondige maatregelen, zoals tijdelijke flitspalen of hoge drempels, moeten hierbij niet geschuwd worden.
Op 14 januari staat er een verdiepingsgesprek c.q. informatieve sessie gepland over veiligheid. Het wijkversterkingsplan Binnenstad-Oost is hier ook onderdeel van. Gezien de impact en de urgentie van dit onderwerp vond onze fractie het toch van belang om hier medio december schriftelijke vragen over te stellen. Dit naar aanleiding van drie verkeersongelukken in de Heistraat kort achter elkaar. Hierbij hebben we vooral aangedrongen op het zo snel mogelijk nemen van verkeersmaatregelen in de Heistraat en omgeving.
Op dit moment wordt de Heistraat veelvuldig gebruikt als racebaan en vinden er regelmatig gevaarlijke verkeerssituaties plaats met (bijna-) ongelukken. Begin december hebben drie verkeersongevallen kort na elkaar plaatsgevonden in de Heistraat, waarvan één met dodelijke afloop en regelmatig gaat het bijna fout. Dit laat nogmaals de noodzaak van verkeersmaatregelen zien. Zonder serieuze maatregelen is het wachten op nieuwe ongelukken en slachtoffers. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar de Heistraat zelf, maar ook naar de zijstraten. De gehele verkeerssituatie moet onder de loep genomen worden, waarbij het invoeren van éénrichtingsverkeer ook meegenomen moet worden.
Dit alles moet ertoe bijdragen dat de leefbaarheid en de (verkeers)veiligheid in de Heistraat en omgeving verbeterd wordt. Dit is bittere noodzaak. Komende donderdag zal ik dan ook nogmaals onze zorgen uiten en aangeven dat wij hier zo snel mogelijk actie op genomen zien worden. Dit moet met spoed aangepakt worden!
Jochem van den Bogaard
Raadslid D66 Helmond
6 reacties:
Volgens mij is er eer hele grote overlap tussen criminaliteit en verkeersveiligheid in de buurt van de heistaat. Het is dezelfde groep die schijt heeft aan alle regels hier, en daar weinig bij in de weg gelegd ziet.
@Guus op maandag 11 januari 2021 om 09:30:
Klopt, een onveilige straat bestaat niet, het zijn de gebruikers die deze onveilig maken, en die gebruikers, veelal mensen met buitenlandse roots (even netjes formuleren) zijn vaak de oorzaak.
En zolang het importeren doorgaat zal het alleen maar erger worden.
Zo lang als ik er woon is het al tig keren “aangepakt” en nog geen donder verranderd 😂
Onze grote bestuurders wonen nu eenmaal niet in gemengde wijken maar keurig in een witte wijk. Daarom wordt er teveel gepolderd omdat men het probleem niet snapt.
Het probleem begint in de Heistraat met de winkeliers die daar hun waren op de stoep zetten zodat men dat niet fatsoenlijk langs kan lopen. Dan zijn het hun klanten die net als in Istanbul de auto’s driedubbel parkeren.
https://www.google.nl/maps/@51.4825947,5.6596475,3a,75y,104.36h,78.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sF9HQwFEWQpduxO6scbm64Q!2e0!7i13312!8i6656
Dan heb je nog onze Favorite maaltijd bezorgers die de Heistraat als vertrekpunt hebben en met hun wagentjes jou lekker inhalen als tegen de 30 km per uur tuft.
Ik heb het verder nog niet over alle bezorgers/ pakketdiensten die de hele dag aan het uitleveren zijn en zo de Heistraat tot een slalom maken.
Uiteraard zijn er ook de asociale rijders, maar die zijn er in andere wijken ook neem ik aan, daar moet je gewoon meer op handhaven.
Een oplossing is natuurlijk niet gemakkelijk maar men zou kunnen denken aan eenrichtingsverkeer. (zie Kruisstraat Eindhoven 1 groot fietspad eronder) Laden en lossen tot 11/12 uur in de ochtend, betaald parkeren (en ook handhaven daar, kan nu wel veilig met die scanwagens.)
Maar ja, D66 is nu echt niet de partij die gaat luisteren naar de normale man/vrouw. Daar zijn ze te elitair voor.
Goh, D66 wordt steeds beter in het intrappen van open deuren. Ga zo door Jochem.
De Heistraat in Helmond en de Kruisstraat in Eindhoven zijn enigszins vergelijkbaar. In Helmond kijken de bestuurders naar Eindhoven. Wie bedenkt een oplossing? Voorlopig staat alles stil. Blanksma is al vele malen komen kijken. Daar is het bij gebleven. Misschien is het autovrij maken van de straat tussen 11.00 en 18.00 u. een gedeeltelijke oplossing. Dat levert ook bezwaren op. Maar ook oplossingen. In de Veestraat en op de Markt wordt je niet pardoes omvergereden. Zelfs fietsen en brommen is op die locaties niet toegestaan.