Zijn er meer en betere wegen nodig?
In de aanloop naar de Brabantse Statenverkiezingen woensdag 2 maart geven de 3 Helmondse lijsttrekkers 4 keer hun mening over Helmondse aspecten. Vandaag hun antwoorden (in de maximaal 140 woorden die zij daarvoor kregen) op onze derde vraag: Heeft Helmond meer en betere (toegangs)wegen nodig?
Ruud van Heugten (CDA):
"Als je in Eindhoven of nog verder westwaarts werkt dan sta je elke morgen en avond in de file. Terwijl Helmond met 4 stations een uitstekend openbaar vervoer verbinding heeft. Maar kennelijk is dat voor veel mensen geen goed alternatief. Want niemand gaat voor zijn lol in de file staan. Verder zijn er natuurlijk de vele vrachtauto's die onze winkels en bedrijven bevoorraden. Helaas kan ook dat niet op een andere manier. Je kunt nu eenmaal niet per schip of trein bij de Albert Heijn komen bijvoorbeeld. Als er in de regio te weinig goede verbindingen zijn, dan rijden er ook onnodig veel auto's dwars door Helmond (Kasteel Traverse) of delen van Eindhoven (Kennedylaan), met alle hinder van dien. Daarom moeten de wegen rond Helmond op orde zijn. Het afmaken van de Ruit om Eindhoven/Helmond hoort daarbij."
Annegien Wijnands (PvdA):
"Mobiliteit is een belangrijke taak van de provincie. De PvdA Brabant wil investeren in openbaar vervoer en fietspaden, zodat er goede alternatieven zijn naast het autogebruik. Uitgangspunt voor de PvdA is om eerst te kijken naar beter gebruik van bestaand asfalt voordat er nieuw asfalt wordt aangelegd. De provincie wil de wegenruit rond Eindhoven gaan aanleggen. Voor de PvdA Brabant is nut en noodzaak voor de weg door het Dommeldal ten noorden van Eindhoven niet aangetoond. De PvdA ziet deze weg ook niet als oplossing voor de drukte op de A270 van Helmond naar Eindhoven .Wij zien hier meer in verbeterde doorstroming in Eindhoven zelf. De PvdA is wel voorstander van de verbreding van de N279 van Veghel naar Asten, mits de aanleg plaatsvindt in overleg met de bewoners en er goede oplossingen komen die de kwetsbare natuur ontzien."
Paul Smeulders (GroenLinks):
"Het antwoord op deze vraag is duidelijk: absoluut niet. Dagelijks blijkt dat Helmond prima te bereiken is met de auto. Het afmaken van de Ruit rondom Eindhoven en het verdubbelen van de N279 (de weg langs het kanaal) trekt vooral meer doorgaand verkeer aan waar we in Helmond last van krijgen. Hoewel veel bewonersorganisatie tegen zijn, worden deze plannen toch doorgedrukt. Waarom? Omdat de economische crisis wordt aangegrepen om Nederland versneld te asfalteren. Ik denk dat dit niet de oplossing is. GroenLinks staat zeer terughoudend tegenover het aanleggen van nieuwe infrastructuur voor auto's. We kijken vooruit en vinden het belangrijker het geld voor infrastructuur in te zetten voor duurzame mobiliteit als openbaar vervoer. Daarnaast stimuleert de provincie milieubewust autorijden zoals elektrisch vervoer. De High Tech Automotive Campus in Helmond krijgt daarom terecht financiële steun van de provincie!"
3 reacties:
Zolang het bedrijfsleven nog nauwelijks flexibele werktijden biedt zodat werknemers niet gespreid over de dag van en naar hun werk kunnen komen; zolang het bedrijfsleven nog slechts mondjesmaat gelegenheid biedt tot thuiswerken; zolang mensen met plezier 50 km verderop een leuk huis met tuin kopen en dan in de spits met de auto naar het werk gaan; zolang mensen 50 km verderop gaan werken voor een paar tientjes meer per maand is de situatie volkomen duidelijk: De file is geen probleem, de file is een keuze!
Vandaag (19-02-2011) in het ED:
Effecten van Ruit nog niet helder
Als er niets gedaan wordt neemt het aantal auto’s op deze snelweg tot 2020 toe van circa 35.000 naar 50.000 per etmaal, zo staat in de plan-MER Noordoostcorridor.
Er zijn inmiddels 1200 bezwaarschriften ingediend. Eind maart / begin april zien de bezwaarmakers pas hun antwoord tegemoet.
Hopelijk gaat de Noordoost-corridor wel door. Als dat niet gebeurd wordt in de toekomst de Buitenom (of, zoals die straks gaat heten: de Kasteelherenlaan) zwaar belast. Dan schiet iedereen (en met name het vrachtverkeer) door naar de Diesdonk, waar mogelijk t.z.t. het Industrieterrein van Helmond wordt uitgebreid.
Kortom, er zijn nog heel wat verkeersknopen door te hakken.
BIS:
Nog voor de zomer moeten Provinciale Staten volgens de planning een besluit nemen over de Ruit.
Dat wordt vast hartenjagen.
Of moeten we op zoek naar een schoppen Mie.
Ik ga in ieder geval duimen voor heel veel klaveren voor de Buitenom?